Auteur Topic: Gaven van de Geest 2  (gelezen 8040 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Gepost op: januari 07, 2004, 06:09:21 pm »
Hier kan de discussie zoals begonnen in In Tongen spreken, Genezen, profeteren etc gaven van De Geest verdergaan.

--------
door Marloes (administrator) op 07 Jan 2004 17:37

quote:

Preek over HC Zondag 20
Ds Roosenbrand

Lieve broers en zussen
Spreken in tongen, profeteren, zieken genezen door handoplegging, dat gebeurt tegenwoordig toch niet meer? Hoe zou u het vinden als het wel ging gebeuren?
Of gebeurt het ook, alleen niet in de Oosterkerk, maar wel in andere kerken, in evangelische gemeentes? En hier en daar in sommige reformatorische kerken…
Wat moet je je daar eigenlijk bij voorstellen? Daar gaat de preek vanmorgen over. Ik was eigenlijk van plan om over drie gaven van de Geest iets te zeggen, maar ik laat er één vallen, die van de genezing. Anders wordt de preek te lang en bovendien hebben we daar misschien nog het meest een beeld en voorstelling van hoe dat toeging in de tijd van de apostelen. Maar tongentaal, en gerichte profetieën, ja, wat is dat eigenlijk?
Ik heb in het kerkblad al geschreven, dat ik het vanmorgen niet ga hebben over de vraag of we vandaag die gaven ook mogen of zelfs zouden moeten verwachten.

(...)

Het houdt me erg bezig dat Paulus zegt: streef naar de gaven van de Geest. Dus niet passief afwachten, 'ik zal het vanzelf wel merken, of niet', nee, nee, streef ernaar. Zet je zelf er voor open, verlang ernaar, ontwikkel een ontvankelijkheid.
Voor de volledige preek, zie: Gods Geest werkt, linkerkolom: Artikelen; "Tongen en profetieën".
[Prediker 7:29]

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2004, 08:46:46 am »
Om dara maar even op in te haken, twee dingen:

in 1 Korintiers 14 staat duidelijk wat het verschil tussenmin tongen sprkeen, en profeteren is. Ik kan het hier citeren, maar je kunt ook een bijbel openslaan op [http://www.hispage.nl/bijbel/] [/http://www.hispage.nl/bijbel/].

In het voorjaar zal er een boekje uitkomen, waarin een aantal gereformeerde predikanten de charismatische beweging tegen het licht houden (charismatisch = evangelisch) Het zal gaan over in tongen spreken, gaven van de Geest, etc.

Tuurlijk moet je openstaan voor de Geest, de vraga is alleen hoe of wat zich dat duidelijk uit. Zoals de evangelischen in tongen spreken in een hele gemeente, kan dus dniet, zoals in 1 korintiers 14 beschrveen is.
Just B te W te Ee

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2004, 09:09:30 am »

quote:

op 08 Jan 2004 08:46:46 schreef B Te W te Ee:
Zoals de evangelischen in tongen spreken in een hele gemeente, kan dus dniet, zoals in 1 korintiers 14 beschrveen is.

Je hebt me werkelijk overrompeld met je duidelijke bijbels gefundeerde uitleg.
Hartelijk dank, stom dat ik het toch altijd zo vreselijk fout heb kunnen hebben. :?

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2004, 09:56:07 am »

quote:

op 08 Jan 2004 08:46:46 schreef B Te W te Ee:
Om dara maar even op in te haken, twee dingen:

in 1 Korintiers 14 staat duidelijk wat het verschil tussenmin tongen sprkeen, en profeteren is. Ik kan het hier citeren, maar je kunt ook een bijbel openslaan op [http://www.hispage.nl/bijbel/] [/http://www.hispage.nl/bijbel/].

In het voorjaar zal er een boekje uitkomen, waarin een aantal gereformeerde predikanten de charismatische beweging tegen het licht houden (charismatisch = evangelisch) Het zal gaan over in tongen spreken, gaven van de Geest, etc.

Tuurlijk moet je openstaan voor de Geest, de vraga is alleen hoe of wat zich dat duidelijk uit. Zoals de evangelischen in tongen spreken in een hele gemeente, kan dus dniet, zoals in 1 korintiers 14 beschrveen is.

Nee, er staat niet dat het niet kan, wel dat het niet het belangrijkste is en dat je je er niet teveel op moet richten, Paulus zegt er ook ik wou wel dat iedereen in tongen kon spreken. Maar ergens anders zegt hij streef naar de hoogste gave dus tongen is niet zo belangrijk omdat het niet tot opbouw is van andere behalve als het wordt uitgelegd het is alleen tot God. Maar met profetische gaven kan je andere helpen, maar vaak wordt profetische gaven ook fout uitgelegd  :|
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2004, 10:17:58 am »
Nee klopt er staat inderdaad dat het niet kan, maar er staat wel dat er uitgelegd moet worden wat die taal dan betekend volgens 1 Korintiers 14: 5-9;

En ik wil [wel], dat gij allen in [vreemde] talen spreekt, maar meer, dat gij profeteert; want die profeteert, is meerder dan die [vreemde] talen spreekt, tenzij dan, dat hij het uitlegge, opdat de Gemeente stichting moge ontvangen.
6 En nu, broeders, indien ik tot u kwam, en sprak [vreemde] talen, wat nuttigheid zou ik u doen, zo ik tot u niet sprak, of in openbaring, of in kennis, of in profetie of in lering?
7 Zelfs ook de levenloze dingen, die geluid geven, hetzij fluit, hetzij citer, zo zij geen onderscheid met [hun] klank geven, hoe zal bekend worden, hetgeen op de fluit of op de citer gespeeld wordt?
8 Want ook indien de bazuin een onzeker geluid geeft, wie zal zich tot den krijg bereiden?
9 Alzo ook gijlieden, indien gij niet door de taal een duidelijke rede geeft, hoe zal verstaan worden hetgeen gesproken wordt? Want gij zult zijn [als] die in de lucht spreekt.

Dus indirect wordt gezegd dat als je niet uitlegt wat je spreekt, je er niets aan hebt. Dus "Het in tongen spreken zoals de gewoonte is bij een evangelische beweging, zonbder uitleg, is niet functievol. Vooral vers 9 vind ik heel helder. Als je geen uitleg geeft, dan praat je maar wat in de lucht.
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2004, 10:20:03 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:17:58 schreef B Te W te Ee:
Nee klopt er staat inderdaad dat het niet kan, maar er staat wel dat er uitgelegd moet worden wat die taal dan betekend volgens 1 Korintiers 14: 5-9;

En ik wil [wel], dat gij allen in [vreemde] talen spreekt, maar meer, dat gij profeteert; want die profeteert, is meerder dan die [vreemde] talen spreekt, tenzij dan, dat hij het uitlegge, opdat de Gemeente stichting moge ontvangen.
6 En nu, broeders, indien ik tot u kwam, en sprak [vreemde] talen, wat nuttigheid zou ik u doen, zo ik tot u niet sprak, of in openbaring, of in kennis, of in profetie of in lering?
7 Zelfs ook de levenloze dingen, die geluid geven, hetzij fluit, hetzij citer, zo zij geen onderscheid met [hun] klank geven, hoe zal bekend worden, hetgeen op de fluit of op de citer gespeeld wordt?
8 Want ook indien de bazuin een onzeker geluid geeft, wie zal zich tot den krijg bereiden?
9 Alzo ook gijlieden, indien gij niet door de taal een duidelijke rede geeft, hoe zal verstaan worden hetgeen gesproken wordt? Want gij zult zijn [als] die in de lucht spreekt.

Dus indirect wordt gezegd dat als je niet uitlegt wat je spreekt, je er niets aan hebt. Dus "Het in tongen spreken zoals de gewoonte is bij een evangelische beweging, zonbder uitleg, is niet functievol. Vooral vers 9 vind ik heel helder. Als je geen uitleg geeft, dan praat je maar wat in de lucht.
Het is niet functioneel voor de gemeente, maar wel voor God, het sticht wel je relatie met God.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2004, 10:22:41 am »
waarom wordt in tongen spreken dan zo vaak in de gemeente gedaan als aantoonbare gegevn van een gave van de geest? Dan kunh je dus stellen dat evangelische gmeente's alleen maar individuen zijn op het moment dat ze in tongen spreken. Ik zou me afvragen wat opbouwender is voor je geloof, samen gemeente zijn, of alleen in tongen spreken.
Just B te W te Ee

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2004, 10:26:00 am »
Nog een toevoeging, je relatie met een ander heeft altijd te makene met een je relatie tot God. Op het moment dat je zegt dat iets dus niet funcitoneel si voor een gemeente, is het dat dan wel in je relatie met God? God zegt dat je het goede voor de ander moet zoeken...als je in tongen spreekt (wat dus mag, mits er uitleg bij is) ben je dus puur op jezelf gericht, en niet oph et belang van de ander.
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2004, 10:26:23 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:22:41 schreef B Te W te Ee:
waarom wordt in tongen spreken dan zo vaak in de gemeente gedaan als aantoonbare gegevn van een gave van de geest? Dan kunh je dus stellen dat evangelische gmeente's alleen maar individuen zijn op het moment dat ze in tongen spreken. Ik zou me afvragen wat opbouwender is voor je geloof, samen gemeente zijn, of alleen in tongen spreken.
8)7 Het antwoord wordt gegeven in Korintiers 14  :+ hehe lol alleen probeer duidelijk te maken dat in tongen praten niet slecht is ofzo of niet mag, en het is een aantoonbeer teken van de Heilige Geest, maar toch alleen voor de mensen in de gemeente maar niet voor buitenstaanders daarom zijn Profetsieen belangrijker omdat de buitenstaanders daardoor wel geholpen kunnen worden en kunnen zien dat God bestaat. Paulus hammert er dus op dat ze teveel met het in tongen spreken bezig zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2004, 10:29:44 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:26:00 schreef B Te W te Ee:
Nog een toevoeging, je relatie met een ander heeft altijd te makene met een je relatie tot God. Op het moment dat je zegt dat iets dus niet funcitoneel si voor een gemeente, is het dat dan wel in je relatie met God? God zegt dat je het goede voor de ander moet zoeken...als je in tongen spreekt (wat dus mag, mits er uitleg bij is) ben je dus puur op jezelf gericht, en niet oph et belang van de ander.

Dat zou dan toch ook gelden voor het gebedje dat je uitspreekt voor je gaat slapen?
Jouw relatie met God is net zo nodig als je relatie met anderen, het één kan niet zonder het ander, sterker nog, deze twee zijn aan elkaar gelijk. Het is als een wiel waarbij alle spaken, als ze in de juiste positie ten opzichte van de naaf (?) staan, ook in de juiste positie staan ten opzichte van elkaar.
Sta je fout ten opzichte van het één, dan sta je OOK fout ten opzichte van het ander.
Bombus terrestris Reginae

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2004, 10:30:57 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:26:00 schreef B Te W te Ee:
Er staat nergens dat er perse uitleg bij moet, alleen dat het voor de gemeente opbouwend is als het wordt uitgelegd. anders niet, maar je relatie met God sticht het wel en het is niet op je zelf gericht maar op God, Heb God lief boven alles. Maar denk dat we er zo toch niet uitkomen als je stelig blijft volhouden dat deze gave van de Geest nix is. wordt er soms zo ziek van dat al die dingen onderuit worden gehaald, terwijl het in de bijbel toch zo duidelijk aanwezig is.

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2004, 10:32:16 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:29:44 schreef Bumblebee:
[...]

Dat zou dan toch ook gelden voor het gebedje dat je uitspreekt voor je gaat slapen?
Jouw relatie met God is net zo nodig als je relatie met anderen, het één kan niet zonder het ander, sterker nog, deze twee zijn aan elkaar gelijk. Het is als een wiel waarbij alle spaken, als ze in de juiste positie ten opzichte van de naaf (?) staan, ook in de juiste positie staan ten opzichte van elkaar.
Sta je fout ten opzichte van het één, dan sta je OOK fout ten opzichte van het ander.
haha bedankt voor de uitleg :) nog geen eens aangedacht maar wel zooo waar.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2004, 10:41:01 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:30:57 schreef farao:
[...]

Er staat nergens dat er perse uitleg bij moet, alleen dat het voor de gemeente opbouwend is als het wordt uitgelegd. anders niet, maar je relatie met God sticht het wel en het is niet op je zelf gericht maar op God, Heb God lief boven alles. Maar denk dat we er zo toch niet uitkomen als je stelig blijft volhouden dat deze gave van de Geest nix is. wordt er soms zo ziek van dat al die dingen onderuit worden gehaald, terwijl het in de bijbel toch zo duidelijk aanwezig is.
Ik haal niet sonderuit, ik zeg ook dat het mag MITS er uitleg bij aanweizg is. Dat staat ook in de bijbel.
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2004, 10:46:03 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:41:01 schreef B Te W te Ee:
[...]

Ik haal niet sonderuit, ik zeg ook dat het mag MITS er uitleg bij aanweizg is. Dat staat ook in de bijbel.
Dat staat er maar kijk eens wat er ook staat  |:( Dat bedoel ik dus, er staat nergens dat er perse uitleg nodig is er staat zelfs dat het iedereen wordt gegunt.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2004, 10:52:45 am »
dat is waar..maar heb je ook nog verantwoordelijkheid ergens liggen hierin? Dat bedoel ik dus, je kunt zeggen dat ik alles aan de kant schuif, en dat ik niet goed lees etc. maar jij schuift blijkbaar verantwoordelijkheid onder de mat. Zoals een van de andere leden zei, je relatie met God staat rechstreeks in verbinding me de ander, als er in de ene iets fout zit, zit dat in de andere ook? Als ik in tongen spreek, heb ik toch ergens verantwoordelijkheid dat uit te leggen aan de ander? Ik heb het nu over tongen spreken zoals dat gebeurt in de evangelische gemeente's.
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2004, 11:04:48 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:52:45 schreef B Te W te Ee:
dat is waar..maar heb je ook nog verantwoordelijkheid ergens liggen hierin? Dat bedoel ik dus, je kunt zeggen dat ik alles aan de kant schuif, en dat ik niet goed lees etc. maar jij schuift blijkbaar verantwoordelijkheid onder de mat. Zoals een van de andere leden zei, je relatie met God staat rechstreeks in verbinding me de ander, als er in de ene iets fout zit, zit dat in de andere ook? Als ik in tongen spreek, heb ik toch ergens verantwoordelijkheid dat uit te leggen aan de ander? Ik heb het nu over tongen spreken zoals dat gebeurt in de evangelische gemeente's.
Waarom heb je die verantwoordelijkheid om het uit te leggen aan de ander? Het gaat toch naar God dan, het is belangrijk om uitgelegd te worden zodat de gemeente er ook iets aan heeft, dat staat los van het in tongen spreken zonder uitleg, die brief is geschreven aan die gemeente omdat iedereen daar zo graag tongen spreekte maar de buitenstaanders hadden er niks aan ze vonden het te belangrijk maar dat was het helemaal niet omdat het de gemeente niet opbouwde alleen persoonlijk paulus gaat er niet tegenin dat tongenspreken zonder uitleg slecht was, nee anders zou hij zelf ook niet in tongen spreken en het zelfs aanmoedigen.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2004, 11:14:25 am »
In hoeverre is jouw relatie met een gemeente dan wat waard? Ik heb ook niet gezegd dat iets slecht is ofzo, en ik vind het vervelend dat je me bijna woorden in de mond legt, maar  ik zeg dat ik in de bijbel lees dat je bij het gemeentelijke 'in tongen spreken' uitleg moet geven, omdat het anders is 'als in de lucht spreken' Op het moment dat je dat dus niet doet in de gemeente...kun je je afvragen waar je mee bezig bent.
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #17 Gepost op: januari 08, 2004, 11:24:36 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:14:25 schreef B Te W te Ee:
In hoeverre is jouw relatie met een gemeente dan wat waard? Ik heb ook niet gezegd dat iets slecht is ofzo, en ik vind het vervelend dat je me bijna woorden in de mond legt, maar  ik zeg dat ik in de bijbel lees dat je bij het gemeentelijke 'in tongen spreken' uitleg moet geven, omdat het anders is 'als in de lucht spreken' Op het moment dat je dat dus niet doet in de gemeente...kun je je afvragen waar je mee bezig bent.

Handelingen 19: 6  
"En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profiteerden. "

Hier zie je ook nix over uitleging. Maar denk je dat het in de evangelische gemeente alleen maar gaat om het spreken in tongen dat denk ik niet. Oh ja in de lucht spreken dan zou bidden dat toch ook zijn, want in tongen spreken is eigenlijk bidden in een hoger niveau tot God, het is tot verheerliking van Hem.

Hier een bijbelstudie over het bidden in tongen: http://atlanta.veluwe.net...670640480cccc7aab22e56b4a

Groetjes Harro

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #18 Gepost op: januari 08, 2004, 11:27:55 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:24:36 schreef farao:
[...]

Handelingen 19: 6  
"En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profiteerden. "

Hier zie je ook nix over uitleging. Maar denk je dat het in de evangelische gemeente alleen maar gaat om het spreken in tongen dat denk ik niet. Oh ja in de lucht spreken dan zou bidden dat toch ook zijn, want in tongen spreken is eigenlijk bidden in een hoger niveau tot God, het is tot verheerliking van Hem.

Hier een bijbelstudie over het bidden in tongen: http://atlanta.veluwe.net...670640480cccc7aab22e56b4a

Groetjes Harro

Inderdaad daar staat profeteerden. er staat dus niet 'in tongen spreken' Profeteren is in de bijbel altijd iets wat begrijpelijk is. Zij het achteraf, zij het meteen. In Koritntiers staat ook dat profeteren meer opbouw voor de gemeente heeft.
Het met vreemde talen spreken is ook niet verkeerd, maar ze profeteerden. het woord tongen kom ik hier niet tegen.

En bidden kan iedereen verstaan. (tenminste als je Nederlands praat. )
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #19 Gepost op: januari 08, 2004, 11:31:04 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:27:55 schreef B Te W te Ee:
[...]

Inderdaad daar staat profeteerden. er staat dus niet 'in tongen spreken' Profeteren is in de bijbel altijd iets wat begrijpelijk is. Zij het achteraf, zij het meteen. In Koritntiers staat ook dat profeteren meer opbouw voor de gemeente heeft.
Het met vreemde talen spreken is ook niet verkeerd, maar ze profeteerden. het woord tongen kom ik hier niet tegen.

En bidden kan iedereen verstaan. (tenminste als je Nederlands praat. )
Maar je zegt ook bidden als je alleen bent, en vreemde talen, is in tongen spreken. en hoe zie jij proferteren eigenlijk?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #20 Gepost op: januari 08, 2004, 11:34:13 am »
dat mag je van mij even bewijzen. Waar haal je vandaan dat in vreemde talen hetszelfdde is als in tongen sprekene? Als ik met een duitser praat, praat ik ook niet in tongen toch?
Just B te W te Ee

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #21 Gepost op: januari 08, 2004, 11:36:59 am »

quote:

op 08 Jan 2004 10:52:45 schreef B Te W te Ee:

Beste B Te W te Ee,

Mag ik jou eens vragen, spreek jij eigenlijk in tongen ?

Zo nee, zou je je daar dan niet eerst eens naar uitstrekken, alvorens er een oordeel over uit te spreken ?

Het komt bij mij zo over van : De beste stuurlui staan aan wal.

Hoe kun je de uitspraken van Paulus begrijpen, als je zelf de tongentaal niet machtig bent ?

"Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen maar tot God, want niemand verstaat het; door den Geest spreekt hij geheimenissen " 1Cor.14 : 2
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marnix

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #22 Gepost op: januari 08, 2004, 11:37:45 am »

quote:

Wie in tongen spreekt sticht zichzelf, maar wie profeteert sticht een gemeente. Wat is er mis met jezelf stichten? Ik ben het er wel mee eens dat het mooi zou zijn als, wanneer iemand in tongen spreekt, dit ook wordt uitgelegd. Dan zou de hele gemeente er wat aan hebben, nu heeft die persoon er wat aan. Dat is verder helemaal niet fout. Het is meestal niet een voorganger die in tongen spreekt maar het zijn gemeenteleden die het tijdens het gebed bijvoorbeeld doen. Als persoonlijk gebed naar God... wat is er dan mis mee?

Ik heb wel een vraagje aan Wilhelmina, kan het kloppen dat er tegenwoordig (in vergelijking tot in de eerste gemeenten) veel minder mensen zijn die tongentaal ook kunnen uitleggen?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #23 Gepost op: januari 08, 2004, 11:43:57 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:34:13 schreef B Te W te Ee:
dat mag je van mij even bewijzen. Waar haal je vandaan dat in vreemde talen hetszelfdde is als in tongen sprekene? Als ik met een duitser praat, praat ik ook niet in tongen toch?
Je zet me wel een beetje op een dood spoor, maar dan nog in tongen spreken is vaak hetzelfde woord voor in vreemde talen spreken, heb eens gehoord van iem and sprak in tongen/vreemde talen en dat was in het russisch en er stond een vrouw bij die dat was en hoorde dat, dat ze God verheerlijkte in der eigen taal :). Als ik een bijbeltekst heb komt ie er aan kan jij dan even bewijzen dat het niet het zelfde is.   O-)

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #24 Gepost op: januari 08, 2004, 11:47:19 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:36:59 schreef Mientje:
[...]

Beste B Te W te Ee,

Mag ik jou eens vragen, spreek jij eigenlijk in tongen ?

Zo nee, zou je je daar dan niet eerst eens naar uitstrekken, alvorens er een oordeel over uit te spreken ?

Het komt bij mij zo over van : De beste stuurlui staan aan wal.

Hoe kun je de uitspraken van Paulus begrijpen, als je zelf de tongentaal niet machtig bent ?

"Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen maar tot God, want niemand verstaat het; door den Geest spreekt hij geheimenissen " 1Cor.14 : 2

Nee ik spreek niet in tongen. Ondetrtussen heb ik genoeg materiaal gelezen, gezien om er wel iets over te munen zeggen. Waarom zou ik mer naar uit moeten strekken? Jij doet het blijkbaar wel.

Hoe ik de uitspraken van Paulus begrijp? Omdat ze in de bijbel staan, in begrijpelijk Nederlands. Kortom, het is mij geopenbaard.

Moet jij ook altijd eersdt een auto helemaal begrijpen, voordat je er een oordeel over mag/kan uitspreken? (ik bedoeld maar even, zie hoe je redenring is)

Je bijbeltekst is mooi, maar ik snap niet zo goed hoe je nu wilt opbouwen in deze discussie? Je kunt idd allemaal bijbelteksten gaan aanhalen over wat in tongen spreken is, dat weet ik, maar ik vroeg me af of je in je gemeente in tongen kunt spreken zonder uitleg. (Tuurlijk is het schitterend als  je een persoonlijk gebed in een dienst kan doen, maar ik zie niet goed in waarom dat op zo'n onbegrijpelijke manier moet. Het is dan dus njiet tot opbouw van de gemeente)
Just B te W te Ee

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #25 Gepost op: januari 08, 2004, 11:47:47 am »
Ik heb wel een vraagje aan Wilhelmina, kan het kloppen dat er tegenwoordig (in vergelijking tot in de eerste gemeenten) veel minder mensen zijn die tongentaal ook kunnen uitleggen?  

Mag ik hier ook op antwoorden ?
Ditzelfde is mij ook opgevallen, ik denk dat de mensen er huiverig voor zijn om een uitleg te geven, uit angst dat het niet van de Heer is.

Verleden week hadden wij onze maandelijkse nachtbidstond, en toen bad onze voorganger in tongen.
Ik had meteen al het idee dat het anders dan anders was, en ik had in mijn gedachten een uitleg ervoor.
Laat hij nou hetzelfde zeggen als ik dacht.
Dit vertelde ik hem ook, en hij zei : Strek je er maar naar uit, om dat te ontwikkelen.
Maar ook ik had op dat moment niet de moed het uit te spreken, en ik denk dat dat bij meerderen het geval is.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #26 Gepost op: januari 08, 2004, 11:50:23 am »
als ik dit lees word ik huiverig. blijkbaar hangt er heel veel van jezelf af. Inn de Gereformeerde leer is het zo dat je als mensen compleet dood bent. (geestelijke gezien dan) in de evangelische leer kun jue blijbaar nog iets. Je kunt dus zelf bij God komen. Wat is genade dan? Iets waar je zelf voor kunt kiezen. Ik vind dat heel eng, want je kleineeert God ermee.
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #27 Gepost op: januari 08, 2004, 11:52:11 am »
quote:
op 08 Jan 2004 11:50:23 schreef B Te W te Ee:
als ik dit lees word ik huiverig. blijkbaar hangt er heel veel van jezelf af. Inn de Gereformeerde leer is het zo dat je als mensen compleet dood bent. (geestelijke gezien dan) in de evangelische leer kun jue blijbaar nog iets. Je kunt dus zelf bij God komen. Wat is genade dan? Iets waar je zelf voor kunt kiezen. Ik vind dat heel eng, want je kleineeert God ermee.

Ik snap jou niet helemaal dat zegt ze toch helemaal niet miss moet jij meer in je verlossing staan als ik dit zo lees ...

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #28 Gepost op: januari 08, 2004, 11:54:37 am »
dat zegt ze wel...je moet je er blijkbaar meer naar uit strekken om het te kunnen. Ik vraag me af of dat als je zo redeneert...je de positie van God als de ALMACHTIGe een beetje wegschuift.
Just B te W te Ee

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #29 Gepost op: januari 08, 2004, 11:55:15 am »
Je vergeet één ding : Deze gaven zijn wel aan de gemeente gegeven. En niet voor niets.
En dat gaat met vallen en opstaan.

En jij laat ze doodleuk liggen door je er niet naar uit te strekken.

.edit :  Staat er niet : Streeft naar de gaven ?

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #30 Gepost op: januari 08, 2004, 11:56:10 am »
quote:
op 08 Jan 2004 11:54:37 schreef B Te W te Ee:
dat zegt ze wel...je moet je er blijkbaar meer naar uit strekken om het te kunnen. Ik vraag me af of dat als je zo redeneert...je de positie van God als de ALMACHTIGe een beetje wegschuift.

Streef naar de hoogste gaven, uitstreken dat is je zelf ook open stellen voor God je wilt toch tot God komen daar kan jeje voor openstellen en dat kan je ook verwoorden naar uitstrekken naar God je wilt zo graag gaven van God. dit bedoel je toch Mientje?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #31 Gepost op: januari 08, 2004, 11:58:02 am »
quote:
op 08 Jan 2004 11:55:15 schreef Mientje:
Je vergeet één ding : Deze gaven zijn wel aan de gemeente gegeven. En niet voor niets.
En dat gaat met vallen en opstaan.

En jij laat ze doodleuk liggen door je er niet naar uit te strekken.

.

Wat kunnen jullie goed mij de woorden in de mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat ik me er niet bnaar uitstrek. Maar ik vraag me altijd af Welke rol God hierin speelt. God bewerkt je wil, kun je dus zeggen dat je het allemaal zelf doet?
Just B te W te Ee

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #32 Gepost op: januari 08, 2004, 11:59:40 am »
quote:
op 08 Jan 2004 11:56:10 schreef farao:
[...]

Streef naar de hoogste gaven, uitstreken dat is je zelf ook open stellen voor God je wilt toch tot God komen daar kan jeje voor openstellen en dat kan je ook verwoorden naar uitstrekken naar God je wilt zo graag gaven van God. dit bedoel je toch Mientje?

En jij kunt jezelf open stellen. Volgensd mij niet. Lees de geschiedenis van Lydia maar. EN GOD OPENDE HAAR HART. Dat kun je niet zelf. Je kunt jezelf niet openstellen. Je kunt een keuze maken of je opgesteld wilt worden.

En wie en waar, dat is Gods plan waar we niets van weten.
Just B te W te Ee

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #33 Gepost op: januari 08, 2004, 12:01:29 pm »
Twee weken geleden was ik in een Sabbatsvierende gemeente te Antwerpen. Daar werd bekend gemaakt dat deze wereldkerk (Zevende-dags Adventisten) reeds 98% van de mensheid heeft bereikt met het Evangelie. Als we dat belichten in de Profetie en datgene wat de Heer, door de Heilige Geest bekend maakt, dan begrijp ik niet dat de Zevende-Dags Adventisten nog nooit in tongen hebben leren spreken, in de brabbeltaal versie, en toch 98% van de Wereldbevolking heeft bereikt. Geen wonder, denk ik, zo duidelijk als deze gemeente de wereld heeft bereikt met het Evangelie (o.a door een Wereldomvattende sessie van 27 dagen achter elkaar -NET 98) en die genoemd wordt in Openbaringen 12:17. Dat is pas duidelijke taal; zonder gebrabbel en zonder ophouden; maar met het Getuigenis van Jezus en de gave der Profetie. Zelfs Overheden hebben bewust en doelgericht meegewerkt aan deze actie, die door Satelliet werd verspreid. HELE gemeentes (o.a. Pinkster) in Z.O Azië zijn inclusief hun voorganger ingegaan op de laatste boodschappen van deze Adventkerk, en vieren nu de Sabbat en zijn gekend in de DUIDELIJKE laatste oproepen van de Heilige Geest; de Spaderegen.
In de Sovjet Unie hebben studenten en zelfs Officieren van de Luchtmacht hun studies afgebroken om de Heer te volgen. Binnen de regering van de toenmalige dictatot Cieaucescu van Roemenië hebben een aantal vooraanstaande Partijleden de sessies gevolgd via Satelliet en via plaatselijke evangelisatieacties. Velen van hen hebben openlijk verklaard dat er voor deze wereld geen redding meer is, door politieke beloften en regelgeving en wisten toen al te vertellen waarom Europa één moest worden, niet voor een wereldvrede maar op grond van politieke doelstellingen, ver verwijderd van Gods plannen.

Misschien is het daarom wel de bedoeling van God dat de tongentaal waarover Paulus zo bezorgd over sprak, bij de Corinthiërs, tot zwijgen wordt gebracht, want zij brengt de mensen in verwarring in plaats in vervoering van de Heilige Geest van God.

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #34 Gepost op: januari 08, 2004, 12:01:40 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 11:59:40 schreef B Te W te Ee:
[...]

En jij kunt jezelf open stellen. Volgensd mij niet. Lees de geschiedenis van Lydia maar. EN GOD OPENDE HAAR HART. Dat kun je niet zelf. Je kunt jezelf niet openstellen. Je kunt een keuze maken of je opgesteld wilt worden.

En wie en waar, dat is Gods plan waar we niets van weten.

i'm just a puppet   ja die keuze heb je om je er voor open te stellen, maar dat is toch ook wat ik zeg. Stel je er voor open.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #35 Gepost op: januari 08, 2004, 12:03:07 pm »
--------------------------------------------------------------------------------

Precies , dit bedoel ik .We zijn geen marionetten.

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #36 Gepost op: januari 08, 2004, 12:21:21 pm »
BT e te Ee schreef dit;

@@Streef naar de hoogste gaven, uitstreken dat is je zelf ook open stellen voor God je wilt toch tot God komen daar kan jeje voor openstellen en dat kan je ook verwoorden naar uitstrekken naar God je wilt zo graag gaven van God. dit bedoel je toch Mientje?
--------------------------------------------------------------------------------

En wie en waar, dat is Gods plan waar we niets van weten. @@

Ten eerste hoeven wij NERGENS naar te streven. Want God zegt hierover;

De Heilige Geest brengt de wedergeboorte tot stand (Joh. 3:3-8)
Hij vernieuwd ook het beeld van God in de mens (2 Kor. 3:18)
De waarheid waarin de HG leidt is in harmonie met de Bijbel (Jes. 8:20 en Joh. 14:26 en 25:26,27)

Hij stelt de trouwe navolger van Jezus' te getuigen van Hem (Hand. 1:8)

1 Corinthiërs 2
4   De woorden waarmee ik u over Jezus Christus vertelde, waren niet scherp en overtuigend. Maar u ervoer dat het uit mijn hart kwam en God liet er kracht van uitgaan.
5   Want uw geloof moet niet gebaseerd zijn op menselijke wijsheid, maar op kracht van God.
6   Wat wij zeggen, is wijsheid voor de gelovigen die het begrijpen. Deze wijsheid is niet van deze wereld, noch van haar leiders, die eens ten val komen.

En hiermee is de tongentaal, zoals sommigen zogenaamd ervaren, NIET uit de Heer van de Hemel, want;

1 Corinthiërs 2
15   Met de geestelijke mens is het anders. Die kan alles doorzien, maar kan zelf op zijn beurt niet door de natuurlijke mensen doorzien worden.
16   Bovendien staat er in de Boeken: "Wie kent de gedachten van de Here? Wie zou Hem raad kunnen geven?" Wij kennen Christus door ons geloof.

-WIE KENT DE GEDACHTEN VAN DE HERE-

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #37 Gepost op: januari 08, 2004, 12:26:53 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 12:01:29 schreef Baldur:
Twee weken geleden was ik in een Sabbatsvierende gemeente te Antwerpen. Daar werd bekend gemaakt dat deze wereldkerk (Zevende-dags Adventisten) reeds 98% van de mensheid heeft bereikt met het Evangelie. Als we dat belichten in de Profetie en datgene wat de Heer, door de Heilige Geest bekend maakt, dan begrijp ik niet dat de Zevende-Dags Adventisten nog nooit in tongen hebben leren spreken, in de brabbeltaal versie, en toch 98% van de Wereldbevolking heeft bereikt. Geen wonder, denk ik, zo duidelijk als deze gemeente de wereld heeft bereikt met het Evangelie (o.a door een Wereldomvattende sessie van 27 dagen achter elkaar -NET 98) en die genoemd wordt in Openbaringen 12:17. Dat is pas duidelijke taal; zonder gebrabbel en zonder ophouden; maar met het Getuigenis van Jezus en de gave der Profetie. Zelfs Overheden hebben bewust en doelgericht meegewerkt aan deze actie, die door Satelliet werd verspreid. HELE gemeentes (o.a. Pinkster) in Z.O Azië zijn inclusief hun voorganger ingegaan op de laatste boodschappen van deze Adventkerk, en vieren nu de Sabbat en zijn gekend in de DUIDELIJKE laatste oproepen van de Heilige Geest; de Spaderegen.
In de Sovjet Unie hebben studenten en zelfs Officieren van de Luchtmacht hun studies afgebroken om de Heer te volgen. Binnen de regering van de toenmalige dictatot Cieaucescu van Roemenië hebben een aantal vooraanstaande Partijleden de sessies gevolgd via Satelliet en via plaatselijke evangelisatieacties. Velen van hen hebben openlijk verklaard dat er voor deze wereld geen redding meer is, door politieke beloften en regelgeving en wisten toen al te vertellen waarom Europa één moest worden, niet voor een wereldvrede maar op grond van politieke doelstellingen, ver verwijderd van Gods plannen.

Misschien is het daarom wel de bedoeling van God dat de tongentaal waarover Paulus zo bezorgd over sprak, bij de Corinthiërs, tot zwijgen wordt gebracht, want zij brengt de mensen in verwarring in plaats in vervoering van de Heilige Geest van God.

Mij is een beetje onduidelijk waaerom er eerst een lang verhaal met menselijke bewijzen aan vooraf moet gaan om vervolgens een conclusie tye trekken. Dat kun je ook meteen doen.

Ik ben het er verder niet mee eens dat je met statisteiken komt. Het kan allemaal waar zijn, maar wat is de waarde er nu avn?

Ik ben het niet met je eens dat je nergens naar hoeft te streven. Het lijkt wel of je in je tuinstoel ziot te wachten op de terugkeer.
Just B te W te Ee

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #38 Gepost op: januari 08, 2004, 01:21:41 pm »
Ik ben het niet met je eens dat je nergens naar hoeft te streven. Het lijkt wel of je in je tuinstoel ziot te wachten op de terugkeer.  

Das nou een profeet die brood eet.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #39 Gepost op: januari 08, 2004, 02:17:15 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 11:50:23 schreef B Te W te Ee:
. Inn de Gereformeerde leer is het zo dat je als mensen compleet dood bent. (geestelijke gezien dan) in de evangelische leer kun jue blijbaar nog iets..

Romeinen 8:37  Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.

Hoezo geestelijk dood? Heb jij een andere bijbel?

Kolossensen 2:13  Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #40 Gepost op: januari 08, 2004, 02:20:18 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:17:15 schreef Wilhelmina:
[...]

Romeinen 8:37  Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad.

Hoezo geestelijk dood? Heb jij een andere bijbel?

Kolossensen 2:13  Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,

Ja dat bedoelde ik ook. Ik bedoel niet dat je dat nu nog steeds bent, maar dat je zelf niets bij kunt dragen aan je verlossing door Jezus. Als je wil niet helemaal bedorven is, kun je dat blijkbaar wel.
 Vooral in Kolossenzen komt het duidelijk naar voren. Er staat dat we weer levend
zijn DOOR HEM en dus niet een klein beetje door onszelf.
Bedankt Wilhelmina
Just B te W te Ee

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #41 Gepost op: januari 08, 2004, 02:30:30 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:20:18 schreef B Te W te Ee:
[...]

Ja dat bedoelde ik ook. Ik bedoel niet dat je dat nu nog steeds bent, maar dat je zelf niets bij kunt dragen aan je verlossing door Jezus. Als je wil niet helemaal bedorven is, kun je dat blijkbaar wel.
 Vooral in Kolossenzen komt het duidelijk naar voren. Er staat dat we weer levend
Bedankt Wilhelmina

Maar vandaaruit kan je hele leven veranderen maar daar moet je je wel voor openstellen dus want je kan je zelf aardig in de weg zitten heb ik zelf wel gemerkt

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #42 Gepost op: januari 08, 2004, 02:40:20 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:20:18 schreef B Te W te Ee:
[...]

Bedankt Wilhelmina

Dus????????????????????

Efeze 2:19  Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods,

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #43 Gepost op: januari 08, 2004, 02:44:15 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:40:20 schreef Wilhelmina:
[...]
Dus????????????????????

Efeze 2:19  Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods,

Dus is de vraag of jij het wel of niet met B eens bent of je zelf iets aan je behoudenis kunt doen, of dat je totaal van God afhankelijk bent...

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #44 Gepost op: januari 08, 2004, 02:51:39 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:30:30 schreef farao:
[...]

Maar vandaaruit kan je hele leven veranderen maar daar moet je je wel voor openstellen dus want je kan je zelf aardig in de weg zitten heb ik zelf wel gemerkt

\

Lieve farao  

Je KUNT jezelf niet openstellen. Er zijn talloze teksten te vinden in de bijbel waaruit dsit blijkt.
Je KUNT wel een keus maken of je je open wilt LATEN stellen.

Daar gaat het om.
Just B te W te Ee

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #45 Gepost op: januari 08, 2004, 03:08:46 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:51:39 schreef B Te W te Ee:
[...]

\

Lieve farao  

Je KUNT jezelf niet openstellen. Er zijn talloze teksten te vinden in de bijbel waaruit dsit blijkt.

Daar gaat het om.

Precies, dus kan ik zelf beslissen of ik me open laat stellen of niet.

Jakobus 4:8  Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen.

farao

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #46 Gepost op: januari 08, 2004, 03:08:57 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 14:51:39 schreef B Te W te Ee:
[...]

\

Lieve farao  

Daar gaat het om.

aan wilhelmina dan maar t komt op het zelfde neer

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #47 Gepost op: januari 08, 2004, 03:12:51 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 15:08:46 schreef Wilhelmina:
[...]

Precies, dus kan ik zelf beslissen of ik me open laat stellen of niet.

Jakobus 4:8  Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen.

Ja en daar heeft God gelloof ik ook iets gegeven van verantwoordelijkheid.
Just B te W te Ee

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #48 Gepost op: januari 08, 2004, 03:58:09 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 15:12:51 schreef B Te W te Ee:
[...]

Ja en daar heeft God gelloof ik ook iets gegeven van verantwoordelijkheid.

Wat bedoelde je dan met de "gereformeerde leer" die daar kennelijk anders over dacht?

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Gaven van de Geest 2
« Reactie #49 Gepost op: januari 08, 2004, 04:03:03 pm »
quote:
op 08 Jan 2004 15:58:09 schreef Wilhelmina:
[...]

Wat bedoelde je dan met de "gereformeerde leer" die daar kennelijk anders over dacht?

die dacht daar niet anders over, maar het verschil tussen de gtereformeerde leer en de evangelische leer, is dat de gereofrmeeerde leer begint bij het feit dat je door je zonden volledig uitgeschakeld bent, en dus niets kunt doen aan je verlossing. (ik gebruikte het woord doode, dit om het verschil te accentueren)

Bij de evangelische leer wordt het er vooral op toegespits dat je door je wil (Immers, streef er maar naar) Toch nog iets van je verlossing kunt regelen. Als je niet verlost wordt, ligt dat dus aan jou. Blijkbaar heb je gewoon niet genoeg je best gedaan.

Ik bedoelde hetzelfde als jou, maar ik had er bij moeten zeggen dat het startpunt van beide leren verschillend is.

Just B te W te Ee