Auteur Topic: Boek: De Beste Argumenten tegen Jezus  (gelezen 3939 keer)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Boek: De Beste Argumenten tegen Jezus
« Gepost op: januari 08, 2004, 01:12:47 am »
Hier kan je een boek lezen over argumenten tegen Jezus het is zo'n goed boek dat je het gewoon meteen zeker wat over Jezus, trouwens lees eerst ff goed het begin en de recensies voordat je het boek leest!!

http://www.jesus-fanclub.org/nl/besteargumenten/index.htm
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 08, 2004, 09:09:08 am »
:)

beetje slap maar wel leuk
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2004, 11:25:26 am »
Heel leuk ja.
Het vervelende voor Peter is dat HIJ eerst maar eens met bewijzen VOOR Jezus moet komen, want wees eerlijk: Als we nu anno 2004 een boek zouden vinden die verhaalde over een man die over het water liep, afgehakte oren aanzette, melaatsen genas, mensen uit de dood opwekte en zelf na drie dagen uit de dood is opgestaan, dan zouden we dat besmuikt naar het land der fabelen verwijzen.
Nee, de bewijslast ligt geheel bij Scheele zelf.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2004, 11:29:15 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:25:26 schreef Koerok:
Heel leuk ja.
Het vervelende voor Peter is dat HIJ eerst maar eens met bewijzen VOOR Jezus moet komen, want wees eerlijk: Als we nu anno 2004 een boek zouden vinden die verhaalde over een man die over het water liep, afgehakte oren aanzette, melaatsen genas, mensen uit de dood opwekte en zelf na drie dagen uit de dood is opgestaan, dan zouden we dat besmuikt naar het land der fabelen verwijzen.
Nee, de bewijslast ligt geheel bij Scheele zelf.
Ik zou zeggen praat eens met de fijne man  ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2004, 11:31:47 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:29:15 schreef farao:
Ik zou zeggen praat eens met de fijne man  ;)
Hij is hier dacht ik van harte welkom, niet?

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2004, 11:34:40 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:31:47 schreef Koerok:
[...]

graag of niet, oh ja dat boek bestaat al alhoewel wel 4 boeken die dat vertellen. alleen zijn ze wat eerder gevonden dan 2004.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2004, 11:36:32 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:34:40 schreef farao:
oh ja dat boek bestaat al alhoewel wel 4 boeken die dat vertellen.
Wat bedoel je hier mee (zin graag even opnieuw formuleren).

farao

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2004, 11:46:08 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:36:32 schreef Koerok:
[...]

Wat bedoel je hier mee (zin graag even opnieuw formuleren).
er zijn 4 boeken die vertellen over al die wonderen die jij aanhaalde.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2004, 11:47:14 am »

quote:

op 08 Jan 2004 11:46:08 schreef farao:
er zijn 4 boeken die vertellen over al die wonderen die jij aanhaalde.
Ah, nu snap ik het. Je bedoelt de evangelien. De zogenaamde 'onafhankelijke' berichtgeving.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2004, 12:00:48 pm »
juist, en daar twijfel je aan...waarom is dit niet onafhankelijk?
Just B te W te Ee

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2004, 12:16:52 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 12:00:48 schreef B Te W te Ee:
juist, en daar twijfel je aan...waarom is dit niet onafhankelijk?
Die bewijslast ligt bij jouw. Het is voor jullie geloof cruciaal, dus dan is het van groot belang dat niet het omgekeerde per ongeluk waar is.

Redenen die ik heb: Er zijn een aantal uitspraken die wel heel erg letterlijk hetzelfde zijn. Dat duidt erop dat ze elkaars werk kenden (Mattheus kan hebben beschikt over het evangelie van Marcus en/of Thomas). Bedenk ook dat er tussen de evangelien soms 10 of 20 jaar zit. Tijd genoeg dus voor latere evangelisten om op de hoogte te zijn van de geschriften van vroegere evangelisten. Ik stel mij zo voor dat bijv. Mattheus het op punten niet eens was met Marcus en toen besloot tot een herziening. bewijs jij maar eens dat zo'n scenario onmogelijk is. En pas op: Dit is cruciaal voor het overeind houding van onafhankelijkheid! De bewijslast daarvan ligt nog steeds bij jou.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2004, 12:30:16 pm »
Dit is een typisch voorbeeld van omkeren van bewijslast.

Als ik bij jou een deur intrap, moet ik mij verantwoorden waarom ik dat heb gedaan, en niet jij waarom ik dat gedaan zou hebben.

Als jij de evangelieen niet betrouwbaar vindt, moet jij je daar voor kunnen verantwoorden, en niet ik om te bewijzen dat ze waar zijn.
Just B te W te Ee

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2004, 12:37:31 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 12:30:16 schreef B Te W te Ee:
Als jij de evangelieen niet betrouwbaar vindt, moet jij je daar voor kunnen verantwoorden, en niet ik om te bewijzen dat ze waar zijn.
Onzin, als jij een tekst betrouwbaar vindt en je wilt daar consequenties voor anderen en jezelf aanhangen dan ligt de bewijslast voor betrouwbaarheid van die tekst bij jou.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2004, 12:38:32 pm »
:(   Ik lijk de advocaat van de duivel wel....

(daarmee bedoel ik jou niet hoor Koerok...  ;)  )

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2004, 12:55:31 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 12:30:16 schreef B Te W te Ee:
Als ik bij jou een deur intrap, moet ik mij verantwoorden waarom ik dat heb gedaan, en niet jij waarom ik dat gedaan zou hebben.
Ik trap helemaal niet. Misschien ben je vergeten dat Peter Scheele die website opende.
Los daarvan: Als mens begin je met niks. Om bij religie te blijven: in eerste instantie is er geen boek. Dan komt opeens iemand met de bijbel op de proppen (je vader bijvoorbeeld). Volgens je vader is die bijbel het woord van God. Ligt de bewijslast dan bij de vader of de zoon? Bij de vader toch zeker? Hij doet toch een claim.

The burden of proof lies on the one who makes the initial claim.

quote:

Dat wil ik best doen, maar eerst moet jij maar eens uitleggen waarom ze wel betrouwbaar moeten zijn. JIJ moet een goede case neerzetten, en dan wil ik daar met alle plezier op reageren.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 08, 2004, 01:00:52 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 12:55:31 schreef Koerok:
Dat wil ik best doen, maar eerst moet jij maar eens uitleggen waarom ze wel betrouwbaar moeten zijn. JIJ moet een goede case neerzetten, en dan wil ik daar met alle plezier op reageren.

Dat kan dan beter in een nieuw topic.
Of neem deze: De bijbel door God geïnspireerd? of ...

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 08, 2004, 02:54:26 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 11:31:47 schreef Koerok:
[...]

Nee, doe maar niet. Is een achterneef van me. Er is al genoeg familie lid van dit forum :+.

[edit]
Overigens kan ik de grap van een leeg boek niet echt waarderen, though ik wel snap wat hij wil overbrengen. Hoewel ik het wel een zwaar mindere manier van discussiën vind om te doen alsof je met argumenten komt en dat er dan vervolgens niets is. Dan neem je jezelf de wind uit de zeilen enzo.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 13, 2004, 05:26:51 pm »
Laat ik de draad nog eens oppakken.

Argumenten tegen Jezus (als zoon van God).
Op voorhand: Theoretisch is alles mogelijk, ook Jezus. Daar gaat het dus niet om. Het gaat om de vraag of het waarschijnlijk is.

Twee punten:
1. Natuurwetten.
In het NT staat dat Jezus loopt over water en mensen uit de dood opwekt. Dat kan normaal gesproken natuurlijk niet. Nee, zeggen jullie, maar Jezus was natuurlijk niet normaal, hij was de zoon van God. Dat is een bekende redenatie. Hij gaat echter niet op, want je gebruikt dan als argument iets wat je nu juist wilt aantonen.
En gezien de buitensporigheid van deze claims vraagt dat om een extra zware bewijsvoering voor de betrouwbaarheid van de bijbel. Of het theoretisch kan is niet voldoende. En mijn stelling is eigenlijk dat lopen over water en opstaan uit de dood dusdanig ongeloofwaardig is, dat zich dat niet laat bewijzen uit de historie. Het is altijd waarschijnlijker dat mensen dit uit hun duim gezogen hebben, dan dat dit echt waar is. De enige mogelijkheid die ik zie, is dat Jezus wederom neerdaalt uit de hemel en dit nogmaals op grote schaal demonstreert.
2. Waarom Jezus?
Er zijn wel meer heilige boeken. Waarom de bijbel? Waarom niet de koran en de islam?
Ja zegt men dan: De mens in zonde gevallen, kan dat niet zelf oplossen, dus heeft Jezus dat voor ons aan het kruis gedaan.
Nonsence. Mensen doen wel eens wat verkeerd, hebben daar (hopelijk) spijt van, bieden hun excuses aan en daarmee is de kous af. Waarom is er persé een offer nodig (Jezus aan het kruis) om van je zonden af te komen. Het gevoel van schaamte en spijt is in principe al boetedoening genoeg.

Twee lijkt mee eerst wel voldoende.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 13, 2004, 05:48:20 pm »

quote:

op 13 Jan 2004 17:26:51 schreef Koerok:

De enige mogelijkheid die ik zie, is dat Jezus wederom neerdaalt uit de hemel en dit nogmaals op grote schaal demonstreert.
En dan schrijven we het op en over 2000 jaar zegt men tegen mensen die dat geschrevene geloven dat ze een irrationeel geloof hebben.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2004, 05:51:42 pm »

quote:

op 13 Jan 2004 17:48:20 schreef els:
[...]

En dan schrijven we het op en over 2000 jaar zegt men tegen mensen die dat geschrevene geloven dat ze een irrationeel geloof hebben.
nee want nu kunnen we er een video van maken..  :o

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 13, 2004, 06:13:30 pm »

quote:

op 13 Jan 2004 17:51:42 schreef _Mart_:
[...]

nee want nu kunnen we er een video van maken..  :o
Ja en we hebben ook films van the X-files, nightmare on elmstreet, ET etc etc
Pinkeltjefan

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 13, 2004, 09:25:21 pm »

quote:

op 13 Jan 2004 17:26:51 schreef Koerok:
Laat ik de draad nog eens oppakken.

Argumenten tegen Jezus (als zoon van God).
Op voorhand: Theoretisch is alles mogelijk, ook Jezus. Daar gaat het dus niet om. Het gaat om de vraag of het waarschijnlijk is.

Twee punten:
1. Natuurwetten.
In het NT staat dat Jezus loopt over water en mensen uit de dood opwekt. Dat kan normaal gesproken natuurlijk niet. Nee, zeggen jullie, maar Jezus was natuurlijk niet normaal, hij was de zoon van God. Dat is een bekende redenatie. Hij gaat echter niet op, want je gebruikt dan als argument iets wat je nu juist wilt aantonen.
En gezien de buitensporigheid van deze claims vraagt dat om een extra zware bewijsvoering voor de betrouwbaarheid van de bijbel. Of het theoretisch kan is niet voldoende. En mijn stelling is eigenlijk dat lopen over water en opstaan uit de dood dusdanig ongeloofwaardig is, dat zich dat niet laat bewijzen uit de historie. Het is altijd waarschijnlijker dat mensen dit uit hun duim gezogen hebben, dan dat dit echt waar is. De enige mogelijkheid die ik zie, is dat Jezus wederom neerdaalt uit de hemel en dit nogmaals op grote schaal demonstreert.
2. Waarom Jezus?
Er zijn wel meer heilige boeken. Waarom de bijbel? Waarom niet de koran en de islam?
Ja zegt men dan: De mens in zonde gevallen, kan dat niet zelf oplossen, dus heeft Jezus dat voor ons aan het kruis gedaan.
Nonsence. Mensen doen wel eens wat verkeerd, hebben daar (hopelijk) spijt van, bieden hun excuses aan en daarmee is de kous af. Waarom is er persé een offer nodig (Jezus aan het kruis) om van je zonden af te komen. Het gevoel van schaamte en spijt is in principe al boetedoening genoeg.

Twee lijkt mee eerst wel voldoende.

Koerok,

Al enige tijd volg ik enkele discussies van je op dit forum, vele malen heb ik me aan je geergerd maar ook minstens even vaak had ik bewondering voor je.

Je bent als geen ander die ik ken op zoek naar de waarheid, persoonlijk vind ik dat opzichzelf een uitstekende eigenschap. Verder ben je iemand die duidelijk bovengemiddeld intelligent is en de levensvragen voor zichzelf al aardig heeft uitgebroedt. (het kan natuurlijk zijn dat ik er enorm naast zit maar dat is het beeld dat ik van je heb).

Om meerdere redenen zou ik je iets duidelijk willen maken: (iets wat je waarschijnlijk allang weet, in dat geval ben je een filosoof die zich voornamelijk intereseert in de discussie en niet zozeer in het "De waarheid vinden")

1) Om hopelijk een duidelijk beeld te scheppen van wat geloven inhoudt
2) Om het "gevaar" van wijsheid aan te stippen
3) Om je te beschrijven hoe God (de naam die ik eraan geef omdat ik daarin geloof) mensen kan veranderen.

Om te beginnen, in theorie is alles relatief. Het bewijs van jouw en mijn bestaan is nog nooit geleverd, om de mogelijke bewijzen van je bestaan te bewijzen moet je enkele aannames doen:

1) alles wat je waarneemt is werkelijkheid
2) alles wat de ander waarneemt is werkelijheid

Als je hier niet vanuit gaat zou het namelijk weleens zo kunnen zijn dat hetgeen jij waarneemt er niet is of dat hetgeen de ander waarneemt (jouw verschijning bijvoorbeeld) er niet is.

De leuke uitspraak "Ik denk........ dus ik ben" gaat natuurlijk helemaal niet op, voor hetzelfde geldt is het hele leven wel fictie en zijn wij schimmen van iets oof iemands fantasie.

Hieruit blijkt dus dat er nooit waterdicht bewijs te vinden is voor het bestaan van iets of iemand, laat staan van de maker van iets en iemand.
Geloof houdt daarom ook in dat je iets zeker weet zonder het gezien te hebben.
Dit zeker weten is dus niet gestaafd op tastbaar of beredeneerbaar bewijs maar op geestelijke ervaringen. God is voor mij even tastbaar als mijn voorhoofd.

Geestelijk gezien weet ik voor 100% zeker dat God bestaat, verstandelijk kan ik het niet bevatten noch er tastbaar bewijs voor vinden. Het komt er dus op aan of je je hele leven wil zoeken naar bewijzen voor het bestaan van een hogere macht mogelijk zelfs een GOD of dat je je wilt verdiepen in de geestelijke ervaringen die er om je heen zijn.

Misschien ken je het kinderliedje "een wijs man bouwde zijn huis op een rots"
Zoniet de strekking is deze: Een dwaas man bouwde zijn huis op het zand en een wijs man op een rots toen begon het te regenen en het huis van de dwaze man storte in en het huis van de wijze man bleef staan.

Hiermee werd bedoeld dat je je geestelijk huis op de rots (Jezus) moet bouwen, hetgeen de wijze man had gedaan. Toch heb ik voor mijzelf een andere les hieruit geleerd:

De dwaze man bouwde zijn aardse huis op het zand en het storte in
De wijze man op de rots en het bleef staan
De dwaze man had niets meer en kwam bij God terrecht in zijn ellende
De wijze man vertrouwde vooral op zijn eigen bouwkunst en had God niet nodig.

Vaak heb ik mijzelf erop betrapt in het verleden dat ik dacht God te slim af te zijn.
Onze meest intelligent aardbewoner is nog altijd bedacht en gemaakt door GOD.

Hierdoor ben ik in gaan zien dat een leven met vragen niet het leven is dat mij gelukkig kon maken, ik heb toen gebeden tot iets waarvan ik het bestaan graag bewezen wilde zien en waarvan ik graag een schimp had willen opvangen, en het antwoord op mijn gebed (het was meer wanhopig smeken om duidelijkheid) kwam in de vorm van geestelijke rust, ik was de drang naar kennis en bewijsmateriaal kwijt en ik kon gaan geloven!!!!

God heeft mij niet alle antwoorden gegeven die ik graag zou willen hebben maar Hij heeft welk beloofd deze te geven als we bij Hem in de hemel zullen komen.

Koerok, nogmaals wil ik je zeggen in een geloofsleven wordt bewijsmateriaal overbodig. Het lijkt een zwakte maar er is veel kracht voor nodig om het te kunnen. Ik bid voor je dat al je vragen ooit perfect zullen worden verklaard door de enige die ze kan verklaren.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 13, 2004, 11:37:32 pm »
Interessante discussie en mooie bijdrages van Koerok en Alfa Tauri...
Mag ik ook een duit in het zakje doen?

quote:

op 13 Jan 2004 17:48:20 schreef els:
(Over als Jezus weer zou verschijnen:) En dan schrijven we het op en over 2000 jaar zegt men tegen mensen die dat geschrevene geloven dat ze een irrationeel geloof hebben.

Zo komen we op het punt: waarom hangt volgens veel mensen tegenwoordig je zaligheid er vanaf of je gelooft dat een bepaald verhaal historisch is? Is dat waarom Jezus naar de wereld is gekomen? Ons nieuwe doel in het leven is: geloven dat de bijbel en het verlossingsverhaal waar is.

Maar dat gold uiteraard niet voor mensen die het zelf gezien hebben. Sterker nog, het is niet eens Jezus' boodschap! Als we zo graag Jezus willen navolgen en op hem willen lijken, kijk dan eens goed: Jezus zette een levenshouding neer. Hij maakte zich niet druk om welk verhaal je wel en niet gelooft, om wat wel en niet mag van de wet. Nee, zijn houding naar de mensen om hem heen, DAT was het voorbeeld. Zien we dat nog wel...?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 14, 2004, 05:28:42 am »

quote:

op 13 Jan 2004 23:37:32 schreef Michael:
Interessante discussie en mooie bijdrages van Koerok en Alfa Tauri...
Mag ik ook een duit in het zakje doen?
[...]

Zo komen we op het punt: waarom hangt volgens veel mensen tegenwoordig je zaligheid er vanaf of je gelooft dat een bepaald verhaal historisch is? Is dat waarom Jezus naar de wereld is gekomen? Ons nieuwe doel in het leven is: geloven dat de bijbel en het verlossingsverhaal waar is.

Maar dat gold uiteraard niet voor mensen die het zelf gezien hebben. Sterker nog, het is niet eens Jezus' boodschap! Als we zo graag Jezus willen navolgen en op hem willen lijken, kijk dan eens goed: Jezus zette een levenshouding neer. Hij maakte zich niet druk om welk verhaal je wel en niet gelooft, om wat wel en niet mag van de wet. Nee, zijn houding naar de mensen om hem heen, DAT was het voorbeeld. Zien we dat nog wel...?
Zijn levenshouding kennen we alleen omdat het is opgeschreven. Als de bijbel er niet was, dan wisten we niets over hoe Jezus was toen Hij op aarde was en welke wonderen Hij deed.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 14, 2004, 09:46:58 am »

quote:

op 14 Jan 2004 05:28:42 schreef els:
Zijn levenshouding kennen we alleen omdat het is opgeschreven. Als de bijbel er niet was, dan wisten we niets over hoe Jezus was toen Hij op aarde was en welke wonderen Hij deed.
En dat terwijl zoveel mensen claimen een persoonlijk relatie met Jezus te hebben.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 14, 2004, 10:21:16 am »
Beste Alfa Tauri,

Dank voor je goede evenwichtige reactie. Daar knapt een mens van op. :)
Een paar punten wil ik graag op reageren.

quote:

op 13 Jan 2004 21:25:21 schreef Alfa Tauri:
Verder ben je iemand die duidelijk bovengemiddeld intelligent is en de levensvragen voor zichzelf al aardig heeft uitgebroedt. (het kan natuurlijk zijn dat ik er enorm naast zit maar dat is het beeld dat ik van je heb).
Het tweede deel van de zin klopt in ieder geval. :)

quote:

Om te beginnen, in theorie is alles relatief. Het bewijs van jouw en mijn bestaan is nog nooit geleverd...
Klopt. En zoals je weet heb ik dat zelf ook aangegeven in mijn post.

quote:

...om de mogelijke bewijzen van je bestaan te bewijzen moet je enkele aannames doen:
1) alles wat je waarneemt is werkelijkheid
2) alles wat de ander waarneemt is werkelijheid

Als je hier niet vanuit gaat zou het namelijk weleens zo kunnen zijn dat hetgeen jij waarneemt er niet is of dat hetgeen de ander waarneemt (jouw verschijning bijvoorbeeld) er niet is.
Ik ben het met je eens dat het doen van aannames onontkoombaar is. Persoonlijk denk ik dan aan:
- Ik besta (voor mijn part in een droomwereld),
- Er is een werkelijkheid,
- Die werkelijkheid bevat causale verbanden,
- Onze zintuigen werken redelijk en vormen een link met de werkelijkheid.
(misschien zijn er meer, maar hier wil ik het even bij laten).

Je ziet dat mijn laatste aanname raakt aan de twee die jij doet. Met aanname 1 ben ik het dus wel eens, al zou ik het woordje 'alles' willen schrappen. Lang niet alles wat we zien is werkelijkheid en daar komt bij dat er bij de verwerking van de input een heleboel fout kan gaan. Mocht het je interesseren, dan raad ik je aan om dit artikel eens te lezen:
De valkuilen van ons denken

Kortom: Ik ben kritisch op mijn eigen waarnemings- en kenvermogen en gegeven het feit dat niet iedereen zo kritisch is (omdat niet iedereen doorheeft wat de grenzen hiervan zijn), ben ik helemaal kritisch op hetgeen anderen allemaal denken te zien en te weten. Helemaal als het gaat om historische teksten van honderden jaren oud en helemáál als daar dan ook nog eens allerhande buitensporige claims in worden gedaan.
Affijn: je bent het zo te lezen met me eens dat het bestaan God en Jezus als zijn zoon, niet te bewijzen valt vanuit de historie.

quote:

Hieruit blijkt dus dat er nooit waterdicht bewijs te vinden is voor het bestaan van iets of iemand, laat staan van de maker van iets en iemand.
Geloof houdt daarom ook in dat je iets zeker weet zonder het gezien te hebben.
Met de eerste zin ben ik het principieel eens, maar met de tweede niet. Zien (waarnemen) is wel degelijk belangrijk, maar het biedt geen 100% zekerheid.
Je opmerking lijkt een beetje op: Je kunt nooit voor de volle 100% tolerant zijn, dus kun je net zo goed intolerant zijn.

quote:

Geestelijk gezien weet ik voor 100% zeker dat God bestaat, verstandelijk kan ik het niet bevatten noch er tastbaar bewijs voor vinden.
Je zou je ook af kunnen vragen of die notie van 'zeker weten' die er in je hoofd aanwezig is, wel gebaseerd is op een realiteit. Nu ga je zeggen dat ik me dat bij het bestaan van mezelf ook niet afvraag, maar dat is in mijn optiek toch echt iets anders. Ten eerste zie ik mezelf en is dat beeld elke dag weer hetzelfde. Ten tweede weten we vanuit de psychologie dat het gevoel van 'zeker weten' nog wel eens bedriegelijk is (lees ook mijn gelinkte artikel) en dat dus voorzichtig moet zijn met 'zeker weten' met betrekking tot iets dat je niet waar kunt nemen. Je hebt alleen maar dat 'zeker weten' gevoel. En hoe sterk dat ook mag zijn, het blijft erg mager als dat het enige is.

quote:

Het komt er dus op aan of je je hele leven wil zoeken naar bewijzen voor het bestaan van een hogere macht mogelijk zelfs een GOD of dat je je wilt verdiepen in de geestelijke ervaringen die er om je heen zijn.
Ik heb wel geestelijke ervaringen (ik heb niet anders zou ik haast willen zeggen), maar ik vermoed dat dat toch hele andere geestelijke ervaringen zijn dan jij hier bedoelt.

quote:

Hierdoor ben ik in gaan zien dat een leven met vragen niet het leven is dat mij gelukkig kon maken, ik heb toen gebeden tot iets waarvan ik het bestaan graag bewezen wilde zien en waarvan ik graag een schimp had willen opvangen, en het antwoord op mijn gebed (het was meer wanhopig smeken om duidelijkheid) kwam in de vorm van geestelijke rust, ik was de drang naar kennis en bewijsmateriaal kwijt en ik kon gaan geloven!!!!
Ik kan niet in jouw hoofd kijken, maar het lijkt er erg op dat je een bevredigende projectie hebt gecreerd naar aanleiding van een bepaalde wensgedachte. Je ziet dat overal, niet alleen bij religie en het brengt mensen tot geloof in de meest uiteenlopende zaken.

quote:

Koerok, nogmaals wil ik je zeggen in een geloofsleven wordt bewijsmateriaal overbodig. Het lijkt een zwakte maar er is veel kracht voor nodig om het te kunnen.
En je hebt geen gelijk als je zegt dat jij geen bewijsmateriaal nodig hebt. Je beschrijft niet voor niets je gevoel, het 'zeker weten', de innerlijke rust nadat je hebt gebeden. Dat vormt voor jou wel degelijk een bewijs en zoals je zult begrijpen interpreteer ik dat 'bewijs' iets anders. Ik zet er i.i.g. mijn vraagtekens bij.
Het staat je natuurlijk helemaal vrij, maar als je niet meer twijfelt bij dat soort gevoelens, noties, gewaarwordingen, of hoe je het maar wilt noemen, dan sta je volgens mij te kritiekloos tegenover jezelf als feilbaar mens.

Nogmaals bedankt voor je evenwichtige reply.
Groeten,
Koerok

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 14, 2004, 12:57:12 pm »

quote:

op 14 Jan 2004 09:46:58 schreef Koerok:
[...]

En dat terwijl zoveel mensen claimen een persoonlijk relatie met Jezus te hebben.
Dat is toch heel wat anders! Er werd een verwijt gemaakt dat velen niet twijfelen aan de betrouwbaarheid van de bijbel en dat we alleen moesten kijken naar hoe Jezus met mensen omging. Maar dat kunnen we toch echt alleen uit het Woord halen. Dat is wat ik zei.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 14, 2004, 01:09:31 pm »

quote:

op 14 Jan 2004 12:57:12 schreef els:
Dat is toch heel wat anders! Er werd een verwijt gemaakt dat velen niet twijfelen aan de betrouwbaarheid van de bijbel en dat we alleen moesten kijken naar hoe Jezus met mensen omging. Maar dat kunnen we toch echt alleen uit het Woord halen. Dat is wat ik zei.
En ik ben het daar van harte mee eens. Mijn punt is dat het beeld dat ik heb, van mensen waar IK een relatie mee heb, niet bepaald worden door een boek.
Sterker: Als ik alleen een boek had over een mens, dan zou ik me daar op zich wel verwand mee kunnen voelen, maar sprake van een relatie kan er niet zijn.  
Ik kan bijv. geen relatie aangaan met J.F. Kennedy, puur op basis van een biografie. Je bevestigt dus mijn vermoeden dat die zogenaamde relatie met Jezus een eenzijdige relatie is. Zonder het boek, geen relatie.

(en dit is inderdaad even terzijde, maar dat mag toch wel even?)

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 14, 2004, 01:14:26 pm »

quote:

op 14 Jan 2004 13:09:31 schreef Koerok:
[...]

En ik ben het daar van harte mee eens. Mijn punt is dat het beeld dat ik heb, van mensen waar IK een relatie mee heb, niet bepaald worden door een boek.
Sterker: Als ik alleen een boek had over een mens, dan zou ik me daar op zich wel verwand mee kunnen voelen, maar sprake van een relatie kan er niet zijn.  
Ik kan bijv. geen relatie aangaan met J.F. Kennedy, puur op basis van een biografie. Je bevestigt dus mijn vermoeden dat die zogenaamde relatie met Jezus een eenzijdige relatie is. Zonder het boek, geen relatie.

(en dit is inderdaad even terzijde, maar dat mag toch wel even?)

Ben ik nu echt zo onduidelijk???
Even opnieuw: Wat Jezus in het jaar 30 heeft gedaan, kennen we uit het geschreven Woord. De relatie die je nu met Hem kunt hebben is door de Geest.
En de Geest maakt je duidelijk dat het Woord de Waarheid is.

Alfa Tauri

• In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 14, 2004, 03:25:55 pm »

quote:

op 14 Jan 2004 13:14:26 schreef els:
[...]

Ben ik nu echt zo onduidelijk???
Even opnieuw: Wat Jezus in het jaar 30 heeft gedaan, kennen we uit het geschreven Woord. De relatie die je nu met Hem kunt hebben is door de Geest.
En de Geest maakt je duidelijk dat het Woord de Waarheid is.

Echt onduidelijk ben je niet, echt duidelijk is ook maar de vraag.
Persoonlijk vind ik dat Koerok een sterk punt aansnijdt, hij heeft het hier over het verschil tussen het zeggen een persoonlijke relatie met Jezus te hebben en het daadwerkelijk hebben van een persoonlijke relatie met Jezus.

Hierbij moet je er namelijk vanuit gaan dat een relatie tweerichtingverkeer behelst.
Kortom beweer je een, met regelmaat terukerende, dialoog te hebben met Jezus, dan zal je uit deze relatie ook voldoende informatie kunnen halen over hoe Hij met de mensheid omging en hoe hij wil dat wij zijn voorbeeld navolgen.

Zou het zo zijn dat je eerst een relatie met Jezus krijgt en vervolgens pas de Bijbel zou krijgen, dan zou het zo moeten zijn dat hetgeen je in de bijbel over Jezus leest je bekend voorkomt en niet nieuw voor je is, immers ken je de "persoon" Jezus al!!

:P

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 15, 2004, 05:21:40 am »

quote:

op 14 Jan 2004 15:25:55 schreef Alfa Tauri:
[...]
Zou het zo zijn dat je eerst een relatie met Jezus krijgt en vervolgens pas de Bijbel zou krijgen, dan zou het zo moeten zijn dat hetgeen je in de bijbel over Jezus leest je bekend voorkomt en niet nieuw voor je is, immers ken je de "persoon" Jezus al!!

:P
Inderdaad. Zo is het.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 15, 2004, 10:01:39 am »
Richting els:

quote:

op 14 Jan 2004 15:25:55 schreef Alfa Tauri:
Kortom beweer je een, met regelmaat terukerende, dialoog te hebben met Jezus, dan zal je uit deze relatie ook voldoende informatie kunnen halen over hoe Hij met de mensheid omging en hoe hij wil dat wij zijn voorbeeld navolgen.
Dat is percies wat ik bedoel. Iemand waar je een relatie mee hebt kun je normaal gesproken vragen wat hij de afgelopen 30 jaar heeft gedaan (als die persoon tenmisnte ouder is dan 30 ;) ). Ik vraag me dus af of je wel kunt spreken van een relatie als je geen dialoog aan kunt gaan met iemand. Ik kan me daar in het dagelijks leven weinig bij voorstellen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 15, 2004, 01:53:22 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 10:01:39 schreef Koerok:
Richting els:

[...]

Dat is percies wat ik bedoel. Iemand waar je een relatie mee hebt kun je normaal gesproken vragen wat hij de afgelopen 30 jaar heeft gedaan (als die persoon tenmisnte ouder is dan 30 ;) ). Ik vraag me dus af of je wel kunt spreken van een relatie als je geen dialoog aan kunt gaan met iemand. Ik kan me daar in het dagelijks leven weinig bij voorstellen.

Bij het gevaar af dat het een erg ik-ik-ik verhaal zal worden:
Mijn relatie met God is anders dan die met mensen. Met mensen praat ik van mond tot mond. De dialoog met God is, in ieder geval bij mij, anders. Ik zal het niet mooier voorstellen dan ik het beleef. God is in mijn leven bezig met Zijn plan om mij te laten lijken op Zijn Zoon. Vanaf de schepping hoort dat in Zijn plan: Laat Ons mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis. Ik moet me daarnaar uitstrekken en me laten vormen door Hem, door Zijn Woord en door Zijn Geest.
Ik merk regelmatig dat Hij bij me is en met me spreekt en aan me werkt. Het gaat erom hoever ik zelf wil gaan.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 15, 2004, 02:06:57 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 13:53:22 schreef els:
Bij het gevaar af dat het een erg ik-ik-ik verhaal zal worden:
Mijn relatie met God is anders dan die met mensen. Met mensen praat ik van mond tot mond. De dialoog met God is, in ieder geval bij mij, anders. Ik zal het niet mooier voorstellen dan ik het beleef. God is in mijn leven bezig met Zijn plan om mij te laten lijken op Zijn Zoon. Vanaf de schepping hoort dat in Zijn plan: Laat Ons mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis. Ik moet me daarnaar uitstrekken en me laten vormen door Hem, door Zijn Woord en door Zijn Geest.
Ik merk regelmatig dat Hij bij me is en met me spreekt en aan me werkt. Het gaat erom hoever ik zelf wil gaan.
Lijkt me toch voornamelijk een interpretatie op basis van wat je nu eenmaal gelooft en voelt. Ik kan dat toch niet echt een relatie noemen hoor. Als ik even gewoon aanneem wat je zegt, dan kan ik het hooguit een link, maar een relatie is toch wat anders.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 15, 2004, 02:42:43 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 14:06:57 schreef Koerok:
[...]

Lijkt me toch voornamelijk een interpretatie op basis van wat je nu eenmaal gelooft en voelt. Ik kan dat toch niet echt een relatie noemen hoor. Als ik even gewoon aanneem wat je zegt, dan kan ik het hooguit een link, maar een relatie is toch wat anders.
Je mag het noemen zoals je wilt. Ik heb alleen maar gedeeld wat ik met God meemaak. Als jij het besluit zou nemen om aan God te vragen in jouw leven te werken, dan zul je het anders beleven dan ik. Ieder mens is uniek en omdat Hij je Schepper is, kent Hij je door en door, ook als je niet eens in Hem gelooft. Maar wat niet is, kan nog komen... Ik hoop het in ieder geval voor jou.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 15, 2004, 02:47:01 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 14:42:43 schreef els:
Je mag het noemen zoals je wilt. Ik heb alleen maar gedeeld wat ik met God meemaak. Als jij het besluit zou nemen om aan God te vragen in jouw leven te werken, dan zul je het anders beleven dan ik.
Ja, dan gebeurt er namelijk niks. Ik heb dit in het verleden namelijk al een paar keer geprobeerd.
Nu weet ik dat als er gevoelsmatig wel wat zou gebeuren, da dat dan nog niks zegt.

quote:

Ieder mens is uniek en omdat Hij je Schepper is, kent Hij je door en door, ook als je niet eens in Hem gelooft. Maar wat niet is, kan nog komen... Ik hoop het in ieder geval voor jou.
Ik hoop dat jij hetgeen je voelt en merkt leert te nuanceren.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 15, 2004, 02:55:21 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 14:47:01 schreef Koerok:

Ja, dan gebeurt er namelijk niks. Ik heb dit in het verleden namelijk al een paar keer geprobeerd.
Jezus is de Weg. Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Vraag het aan Jezus. Noem die Naam maar.

quote:

Nu weet ik dat als er gevoelsmatig wel wat zou gebeuren, da dat dan nog niks zegt.
Ik weet zeker dat als je wedergeboren wordt, dat het je dan echt wel wat zegt.

quote:

Ik hoop dat jij hetgeen je voelt en merkt leert te nuanceren.
In welk opzicht?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 15, 2004, 03:07:13 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 14:55:21 schreef els:
Jezus is de Weg. Niemand komt tot de Vader dan door Hem. Vraag het aan Jezus. Noem die Naam maar.
Zoals ik al zei: Dat heb ik al gedaan.

quote:

Ik weet zeker dat als je wedergeboren wordt, dat het je dan echt wel wat zegt.
Dat zou ik ook zeggen als ik jou was. Verder zou ik dan verbaasd zijn dat het me zoveel zegt.

quote:

In welk opzicht?
Je 'zekerheid' is misplaatst. Dat is het probleem met alle orthodox christenen (en andere gelovigen). De arogantie dat je op basis van een gevoel, zeker kunt zijn van het bestaan van iets dat je niet kunt zien.
Maar ja, mensen geloven zoveel, dus erg verbaasd ben ik nu ook weer niet.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 15, 2004, 03:19:55 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 15:07:13 schreef Koerok:

Je 'zekerheid' is misplaatst. Dat is het probleem met alle orthodox christenen (en andere gelovigen). De arogantie dat je op basis van een gevoel, zeker kunt zijn van het bestaan van iets dat je niet kunt zien.
Maar ja, mensen geloven zoveel, dus erg verbaasd ben ik nu ook weer niet.
Ik kan er ook niets aan doen. Ik heb inderdaad zekerheid van Iemand die ik niet met mijn natuurlijke ogen zie. Ook weet ik zeker dat er een tijd komt dat ik Hem wel zal zien zoals Hij is en ook dat eens elk oog zal zien Hem, die ze hebben doorstoken. Dan zal elke knie zich buigen en elke tong zal belijden dat Jezus is Heer, tot eer van God, de Vader.

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 15, 2004, 03:23:53 pm »
Geloof wat je wilt Els.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 15, 2004, 09:18:23 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 15:23:53 schreef Koerok:
Geloof wat je wilt Els.
ja, beste Koerok, je kunt er niet meer omheen, dat er hele groepen mensen zijn met een extra gemuteerde hersenkwab (gewoon een generatie verder in het random-selektieproces), waardoor ze dingen zien, die voor jou verborgen blijven :9
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 15, 2004, 11:58:06 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 21:18:23 schreef cheese:
ja, beste Koerok, je kunt er niet meer omheen, dat er hele groepen mensen zijn met een extra gemuteerde hersenkwab (gewoon een generatie verder in het random-selektieproces), waardoor ze dingen zien, die voor jou verborgen blijven :9

Het stelt me dan altijd wel weer gerust dat precies dezelfde geloofszekerheid bij alle religies voorkomt. Zelfs de bewoordingen lijken vaak op die van ervaringen met de christelijke Heilige Geest. Moslims hebben veel echte verhalen over bekeringen van christenen (incl predikanten) naar de Islam.
Het gevoel van rust, zekerheid, een relatie, het bestaat ook allemaal in het Hinduisme etc. Evenals geloofstwijfel en "onttrekking". Geloof is iets dat bij veel mensen past. In veel verschillende vormen. Dat maakt het voor God zelf ook kleurrijker en interessanter denk ik wel eens. (Het zou toch wat zijn als hij alleen maar genieten kon van de zwarte pakken! ;) )
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 16, 2004, 12:20:59 am »

quote:

op 15 Jan 2004 23:58:06 schreef Michael:
[...]

Het stelt me dan altijd wel weer gerust dat precies dezelfde geloofszekerheid bij alle religies voorkomt. Zelfs de bewoordingen lijken vaak op die van ervaringen met de christelijke Heilige Geest. Moslims hebben veel echte verhalen over bekeringen van christenen (incl predikanten) naar de Islam.
Het gevoel van rust, zekerheid, een relatie, het bestaat ook allemaal in het Hinduisme etc. Evenals geloofstwijfel en "onttrekking". Geloof is iets dat bij veel mensen past. In veel verschillende vormen. Dat maakt het voor God zelf ook kleurrijker en interessanter denk ik wel eens. (Het zou toch wat zijn als hij alleen maar genieten kon van de zwarte pakken! ;) )

en ik ben pas echt gelukkig, als ik kan bewijzen dat ik besta :)
ik denk dus ik ben
ik sliep oh, waar was ik nou?

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 16, 2004, 09:54:39 am »
Koerok

Ook al zouden we Jezus aan je kunnen laten zien, staat de Bijbel niet vol met voorbeelden waarop het bewijs overduidelijk voor mensen stond, ze er een dialoog mee konden voeren maar het niet begrepen?

en om de relatie met Hem nu te vergelijken met die van JFK?
beetje jammer, is JFK uit de dood opgestaan?
niet dat ik weet, Jezus is iig wel uit de dood opgestaan.
Dit betekent dat als Hij dus de dood overwonnen is bechikbaar is om een dialoog mee te voeren, ok letterlijk een dialoog van persoon tot persoon, zoals ik met mensen hier kan, heb ik ook niet met Hem gevoerd, maar ik weet dat Hij er is.

Ik weet wel dat ik tegen Hem kan praten! en dat Hij op voor ons onverwachte manieren antwoord, nee dat zijn inderdaad momenten die niet zomaar hier reeel onder woorden gebracht kunnen worden.

ik hoop dat je ooit tot besef komt dat Jezus leeft.
[JESUS]Life[/JESUS]

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 16, 2004, 10:09:42 am »

quote:

op 16 Jan 2004 09:54:39 schreef spacy:
Koerok

Ook al zouden we Jezus aan je kunnen laten zien, staat de Bijbel niet vol met voorbeelden waarop het bewijs overduidelijk voor mensen stond, ze er een dialoog mee konden voeren maar het niet begrepen?

Ik weet wel dat ik tegen Hem kan praten! en dat Hij op voor ons onverwachte manieren antwoord, nee dat zijn inderdaad momenten die niet zomaar hier reeel onder woorden gebracht kunnen worden.

ik hoop dat je ooit tot besef komt dat Jezus leeft.
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=343

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 19, 2004, 09:56:18 am »

quote:

op 16 Jan 2004 09:54:39 schreef spacy:
Ik ben van mening dat het voor een godheid een koud kunstje is om aan te tonen dat hij bestaat.

quote:

en om de relatie met Hem nu te vergelijken met die van JFK?
beetje jammer, is JFK uit de dood opgestaan?
niet dat ik weet, Jezus is iig wel uit de dood opgestaan.
Dat zeg jij, maar op zich gaat het daar niet om. Als ik even met je meega, dan is het nog steeds zo dat hij ook weer ten hemel is gevaren. Hij is niet op aarde gebleven en je kunt niet met hem praten zoals je dat met een mens kunt.

quote:

Dit betekent dat als Hij dus de dood overwonnen is bechikbaar is om een dialoog mee te voeren, ook letterlijk een dialoog van persoon tot persoon, zoals ik met mensen hier kan, heb ik ook niet met Hem gevoerd, maar ik weet dat Hij er is.
Dat laatste is weer voor jouw rekening. Feit blijft dat er geen sprake is van woordelijke interactie en ik blijf erbij dat dat essentieel is voor een relatie.

quote:

Precies, het kan net zo goed inbeelding zijn. JIJ praat en eventuele gevoelens die je vervolgens hebt worden geïnterpreteerd als een antwoord van Jezus. Nogal erg vaag en subjectief vind je niet?

quote:

Ik hoop dat je ooit tot besef komt dat Jezus leeft.
Ik hoop dat jij eindelijk eens in gaat zien dat je gelooft in sprookjes.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 19, 2004, 10:20:54 am »
Er was er eens en wonderbaarlijk en ongelooflijke fam. Toeval...
de tweeling Wonder en Ongeloof Toeval
.............................
en ze leefden niet lang en ook niet gelukkig.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2004, 10:25:22 am door cheese »

Myst

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 27, 2004, 03:50:52 pm »
Ik heb een vraag, hoe komt het dat de evangelieen niet allemaal hetzelfde vertellen?  :?

Kan iemand me daar een antwoord op geven?
Alvast bedankt!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 27, 2004, 04:03:49 pm »
Ja maar de bijbel is dan ook een how-to-get-a-relation-with-Jesus-guide

:D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien