Auteur Topic: Wat is een christen?  (gelezen 2428 keer)

croissant

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Gepost op: mei 13, 2004, 01:35:18 pm »
Als ik al die topics lees over al onze verschillen en ieder z'n meing en manier van leven  word ik wat uhm bangig ofzo. Gewoon persoonijk. Al die verschillende kerken. In de gemeetne waar ik zit heb ik god lerenkennen. maar ok buiten die gemeente ben ik juist erg gegroeid, doordat ik ik de dingen eens anders kon bekijken. Ik geloof in Jezus, ik vertrouw God met mijn hele hart. En de Heilige Geest heeft mij ook overtuigd dat ik zijn kind ben. En Jezus wil ik steeds beter leren kennen. waarom laat iedereen mij een andere Jezus zien en beweert dan ook nog eens dat dat de jusite visie is? Moet ik op zoek naar mijn visie? nee toch? Laat iedereen een ander stuklje zien? Dat klinkt waarschijnlijker.
Jezus is toch wat we gemeen hebben allemaal???
Waarom praten we zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeeel????
Wat is n christen?
ik ben oprecht in de war.
Waar is iedereen het wel over eens?
WAT IS EEN CHRISTEN?
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 01:37:34 pm door croissant »

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2004, 02:50:35 pm »

quote:

croissant schreef op 13 mei 2004 om 13:35:
Als ik al die topics lees over al onze verschillen en ieder z'n meing en manier van leven  word ik wat uhm bangig ofzo. Gewoon persoonijk. Al die verschillende kerken. In de gemeetne waar ik zit heb ik god lerenkennen. maar ok buiten die gemeente ben ik juist erg gegroeid, doordat ik ik de dingen eens anders kon bekijken. Ik geloof in Jezus, ik vertrouw God met mijn hele hart. En de Heilige Geest heeft mij ook overtuigd dat ik zijn kind ben. En Jezus wil ik steeds beter leren kennen. waarom laat iedereen mij een andere Jezus zien en beweert dan ook nog eens dat dat de jusite visie is? Moet ik op zoek naar mijn visie? nee toch? Laat iedereen een ander stuklje zien? Dat klinkt waarschijnlijker.
Jezus is toch wat we gemeen hebben allemaal???
Waarom praten we zoveeeeeeeeeeeeeeeeeeeel????
Wat is n christen?
ik ben oprecht in de war.
Waar is iedereen het wel over eens?
WAT IS EEN CHRISTEN?

kun je eerst aangeven wat voor jou het verschil is tussen Jezus, Christus , de Heilige Geest en God?
misschien dat je dan je eigen vraag ook beter begrijpt
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Hiedeen

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2004, 02:52:40 pm »
Een christen is een navolger van Christus. Iemand die zoveel mogelijk op Hem wil lijken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2004, 03:02:24 pm »
Een christen is iemand die beseft dat hij het niet zelf red in het leven, maar dat hij Jezus Christus als zijn Verlosser nodig heeft en van Hem dus alles verwacht in het leven. (Vervolgens sluit ik me aan bij Hiedeen :) )

Marnix

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2004, 03:03:30 pm »
Dat zou het moeten zijn inderdaad....

Maar is dat ook altijd zo? Als ik ergens zie dat christenen moslims elkaar uitmoorden bijvoorbeeld.... dan denk ik wel eens: Tja dat noemen ze wel christenen... maar zijn ze dat ook?!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

croissant

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2004, 03:11:43 pm »
ja dat bedoel ik!!

Verder:
Als je Jacobus leest. Je geloof is dood zonder daden...
Dan slaat echt de angst mij om het hart. Er zijn zoveel slapende christenen. Mag ik dat wel zeggen? oordeel ik nu niet? En inderdaad het gaat om vertrouwen!!!! In je leven.

Geloven in Jezus wat is dat? wat betekent dat?

Hoe doe je dat? Het beslaat geen moment, het gaat om je hele wezen, om wie je bent, en je levenshousing en noem maar op. Pas als je je helemaal onderwerpt aan Jezus, kun je ook met gezag praten over Godsdienstige zaken, anders zit je toch aan de kant vanmensen die met de bijbel in de hand een ander mens kunnen vermoorden....

Jullie beschijrven hoe je christen wordt. Maar wat is Jezus volgen? Dat is toch meer dan bidden, zingen, discussieren en bijbellezen??

Dat gaat toch om je hart?

MAAR HOE???
Misschien kan je dat alleen met n voorbveeld zien.
Jezus
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 03:12:22 pm door croissant »

lonneke

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2004, 03:51:21 pm »

quote:

cheese schreef op 13 mei 2004 om 14:50:
[...]
kun je eerst aangeven wat voor jou het verschil is tussen Jezus, Christus , de Heilige Geest en God?
misschien dat je dan je eigen vraag ook beter begrijpt
niet van die moeilijke vragen stellen.

cheese

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2004, 04:25:47 pm »

quote:

lonneke schreef op 13 mei 2004 om 15:51:
[...]

niet van die moeilijke vragen stellen.
is een christen iemand die wel/geen moeilijke vragen stelt?

lonneke

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2004, 06:14:02 pm »

quote:

cheese schreef op 13 mei 2004 om 16:25:
[...]
is een christen iemand die wel/geen moeilijke vragen stelt?
moeilijke vragen horen bij moeilijke christenen ;)

bert

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2004, 07:01:20 pm »

quote:

croissant schreef op 13 mei 2004 om 15:11:
Geloven in Jezus wat is dat? wat betekent dat?

Hoe doe je dat? Het beslaat geen moment, het gaat om je hele wezen, om wie je bent, en je levenshousing en noem maar op. Pas als je je helemaal onderwerpt aan Jezus, kun je ook met gezag praten over Godsdienstige zaken, anders zit je toch aan de kant vanmensen die met de bijbel in de hand een ander mens kunnen vermoorden....

Heel fijn om te horen hoe je je leven aan de Here hebt gegeven. Dat is iets om blij mee te zijn. Jij bent een ander deel van mij, we zijn samen deel van een lichaam, Gods Kerk.

Kan ik dat wel zeggen? Ik ken jou niet en jouw daden. Toch zeg ik dat omdat je uitspreekt dat je op God vertrouwt en Jezus lief hebt. Omdat je voor Hem wilt leven. Ik hoor het verlangen in jouw woorden.

Maar goed, misschien breng je er in de praktijk niets van terecht. Daarom zijn we gelukkig in een gemeente geplaatst, om elkaar telkens weer op te scherpen. Zodat we op elkaar toezien dat niemand achterblijft.

Mens zijn is op zichzelf heel complex. Wie ben je en waarom doe je wat je doet. Het leven is een constant bewustwordings proces.
Je leert telkens meer. Meer over God, meer over anderen, meer over jezelf. En dat kan heel verwarrend zijn.

Een christen blijft zijn leven lang zijn daden toetsen aan Gods Woord, en leeft in een gemeente waar hij/zij anderen opbouwt en zichzelf op laat bouwen in geloof. Je denkt dat je je leven hebt overgegeven aan de Heer, maar telkens blijkt weer dat er nog meer dingen zijn waar je zelf denkt te moeten en kunnen beslissen.

Geloven is ook doen, maar we doen zoveel verkeerd. En we begrijpen nog zoveel niet. Veel christenen slapen niet maar zijn zich (nog) niet bewust van wat God nu echt van ze vraagt. Ik weet nog maar zo weinig, jij ook. Als je je dat bewust bent dan verlang je ook naar meer, steeds meer ....

Er ligt nog zoveel meer in het verschiet.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

lonneke

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2004, 07:55:25 pm »
Ik vind het heel erg mooi hoe Bert het verwoord. Ik vind dat ik mijn bijdrage daar ook wel aan kan leveren.
Ten eerste bedankt aan Cheese. Jij zei wel dat je moest leren wat liefde was maar juist die vrijheid gaf liefde aan mij, jij weet dus als geen ander wat liefhebben betekent. In mijn duistere dagen, de schaduwkanten van de berg waar we samen op liepen, de weg omhoog, leerde je mij wat geduld was en leerde je me scherp en kritisch te kijken. Niet alleen naar mijzelf maar als eerste God woord en de mensen die ermee bezig waren. Nog steeds loop ik op die weg en jij leerde me dat er weggetjes meer waren die omhoog leiden.
Ja, wanneer je omhoog gaat heb ik gemerkt wordt je bevangen met angstgevoelens en met twijfels. Ook met eenzaamheid, met verdriet, maar met intens groot verlangen om door te gaan. Het gevaar is aanwezig dat je ter pletter slaat.....dan kun je beter beneden blijven.
Het heeft alles met gemeenschap te maken maar niet met een instituut kerk maar dat is mijn persoonlijke overtuiging. Wel met een lichaam maar voor mij een onzichtbaar lichaam die wereldwijd mensen met elkaar verbindt, dus verbondenheid uit alle geslachten, religie's, nationaliteiten etc.
Christen zijn is zoveel meer dan alleen in de bijbel lezen, het is ook een loslaten, geen verwachtingen koesteren, de andere vrij laten, respect voor elkaar, eerlijk zijn, en vooral kritisch zijn. Open staan voor die ander. Ieder mens is uniek, een schepsel van God.
Christus is de waarheid en de waarheid maakt je vrij. Je spiegelt jezelf als je dit als losbandigheid verstaat. Een waarachtig christen weet zijn verantwoordelijkheid te dragen. Zo heb je zwakke christenen en sterke christenen. Iedereen is vrij om zijn grenzen af te bakenen gelang hij denkt deze nodig te hebben. Laten we elkaars grenzen respecteren. Gods woord is een inspirerend en veelkleurig woord. God is niet aan grenzen gebonden, dat is Gods woord ook niet. Dat er dogma's bestaan en allerlei leerstellingen is om de veiligheid van mensen te waarborgen. Niets mis mee mits je daarmee uit de voeten kunt en je niet gevangen voelt in een klein wereldje. Dan zul je op zoek moeten gaan om je grenzen te weerleggen. Mensen maken keuze's in dit leven. Ik denk dat mensen ook foute keuze's kunnen maken die herzien mogen worden.
Een christen gaat die lange geestelijke weg die Christus ook maakte. Een christen krijgt ook te maken met verzoekingen en beproevingen, met angsten en twijfels, met gemeenschap en met liefde. Christus kennen en jezelf kennen.
Christen zijn vervuld zich in je dagelijkse leven met alle beslommeringen, met alles wat je meemaakt, hetzij vreugde, hetzij verdriet.
Christen zijn is niet zo moeilijk maar het is ook zeker niet makkelijk.
Christen zijn kun je al simpelweg door de ander te helpen zonder verwachtingen te koesteren. Christen zijn confronteert je met jezelf. Met je hele mens-zijn.

cheese

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2004, 11:52:13 pm »
yep! :) zou Vaneccles zeggen
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2004, 11:52:49 pm door cheese »

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2004, 07:17:49 pm »
een christen is iemand die jezus kent. en johannes zegt:wie hem kent, zondigt niet. op fundamenteel niveau is iedere zonde oordeel, zondes die niet op een of andere manier leiden tot oordeel zijn geen zondes..
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Pugna

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2004, 07:21:08 pm »

quote:

Joeri schreef op 15 mei 2004 om 19:17:
een christen is iemand die jezus kent. en johannes zegt:wie hem kent, zondigt niet. op fundamenteel niveau is iedere zonde oordeel, zondes die niet op een of andere manier leiden tot oordeel zijn geen zondes..

:?

Zonde is oordeel? Dat begrijp ik niet. Zou je dat kunnen uitleggen.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2004, 06:06:48 pm door Pugna »
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2004, 09:03:38 pm »
Een Christen is iemand die Jezus CHRISTUS aangenomen heeft,als de Persoonlijke verlosser.
oftewel:Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
openb.3
Alleen door JEZUS

mirjam natasja

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2004, 06:58:15 pm »
Een christen is ook iemand die van Jezus houdt!!
Blijf in Mij gelijk Ik in u en Ik zal u geven de wensen van uw hart.

Mart

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2004, 07:23:46 pm »

quote:

mirjam natasja schreef op 16 mei 2004 om 18:58:
Een christen is ook iemand die van Jezus houdt!!
en niet alleen van Jezus.. Ook van de Vader.  :)

Joeri

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2004, 10:24:22 pm »

quote:

Pugna schreef op 15 mei 2004 om 19:21:
[...]

:?

Zonde is oordeel? Dat begrijp ik niet. Zou je dat kunnen uitleggen.
oordeel is de ergste zonde. jezus bracht liefde. daardoor bracht hij mensen op het goede pad. veroordeling is tegenovergetseld. hierdoor worden mensen juist slechter. de duivel is dan ook de aanklager genoemd;hij wijst op schuld. 1 korinthiers 13:liefde rekent het kwade niet aan. vroeger was er de wet. die concentreerde zich op de dood, de dood die zonde bracht. jezus bracht niet het tegen zonde zijn, maar het VOOR het goede zijn. LIEFDE! wie oordeelt verheft zich tot de positie van de alwetende. wedden dat god je zal gebruiekn om aan te tonen hoe je met al jouw oordelen jezelf veroordeelt? dat flikt ie me elke keer! en ik ben hem er dankbaar voor dat hij me mun hypocrisie laat zien; dat houd mij op het rechte christelijk pad.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Marjan Kroone

• Niet kletsen maar doen!
    • Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2004, 09:57:22 am »
Heel mooie dingen kom ik hier tegen.

Christen zijn betekent voor mij de taak zijn onvoorwaardelijke liefde uitdragen in het dagelijks leven. De ander boven jezelf stellen. Heel, heel moeilijk soms.
En onbegrijpelijk voor veel mensen omdat deze maatschappij juist het tegenovergestelde van je vraagt wil je overleven.

Ik hoop een heel klein beetje een bijdrage te kunnen leveren aan de daadwerkelijke verspreiding van zijn liefde door mijn werk in en voor Benin.

Ik zou zo graag meer willen doen, maar meer kan niet, ligt niet in mijn vermogen, want ik heb maar één lijf en één leven.
Als we allemaal een druppel doen dan hebben we een oceaan vol liefde.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien. (Gandhi)

Joeri

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2004, 11:25:12 am »
Bedankt voor je wijze en verlichtende bericht Marjan!!! thumbs up.

P. Strootman

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #20 Gepost op: juni 11, 2004, 09:03:50 pm »
'Christenen'
In de bijbel wordt de christennaam uitsluitend gebruikt voor gelovige Joden. Voor wie daar meer over willen weten, wil ik graag nadere uitleg geven. Stapsgewijs wil ik dan met jullie nagaan, tot welke dwalingen het geleid heeft, door het invoeren van de christennaam voor de gelovigen uit de volkeren.
Piet Strootman

Hiedeen

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #21 Gepost op: juni 11, 2004, 09:18:32 pm »
Heb je dat al niet eens met ons gedaan, Piet?

Pugna

• Bekijk profiel
Wat is een christen?
« Reactie #22 Gepost op: juni 11, 2004, 09:52:10 pm »

quote:

Hiedeen schreef op 11 juni 2004 om 21:18:
Heb je dat al niet eens met ons gedaan, Piet?
:ja:  Zie dit topic.

quote:

P. Strootman schreef op 11 februari 2004 om 20:32:
Wat is Christen-zijn? In de bijbel worden alleen tot geloof gekomen Joden, christenen genoemd. Dat geeft zeer veel te denken. Paulus, de apostel der heidenen noemde de gemeenten, die hij gesticht had nooit christelijke gemeenten of zelfs niet gemeenten van Jezus Christus. Meer nog, volgens Romeinen 16.4b noemde hij alle gemeenten: heidengemeenten.Wellicht is het belangrijker dan de meeste mensen weten.
Piet Strootman
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)