)
Iedere keer als ik een James Bond film in de bioscoop heb gezien, heb ik de neiging om mijn auto uit te proberen, na twee bochten sta ik meestal weer met vier wielen op de grond.
James Bond films blijf ik altijd interessante films vinden. Ook na meerdere malen gezien te hebben blijven ze boeien. Het is denk ik de combinatie van mooie beelden, mooie steden en mooie mensen gegoten in een strijd tussen goed en kwaad die ervoor zorgen dat het thema en de film interessant blijft.
Daarnaast vind ik het sterk bij James Bond films dat het verschil tussen goed en kwaad altijd zo zichtbaar is. Je ziet aan de mensen of ze achter het kwade of het goede staan. Alleen de kwade genius die lijkt in het begin goed maar valt uiteindelijk ook door de mand. Daarnaast blijft de typisch engelse humor een sterik item.
In "Die another day" moet James Bond (Pierce Brosnan) het opnemen tegen Gustav Graves die samen met de Noord Koreaanse schurk Zao beschikt over een ruimtelaser waarmee hij de hele aarde onder controle wil krijgen. Samen met zijn vrouwelijke hulp Jinx gaat James Bond de strijd aan. Maar dat gaat niet zomaar: aan het begin van de film zit James Bond eerst 14 maanden gevangen. Daarna moet hij het vertrouwen terugwinnen van zijn superieuren. Maar zoals gebruikelijk het lukt allemaal wel. Het aardige van deze twintigste James Bond is de verwijzingen naar eerdere films.
Qua taalgebruik is er weinig opvallends te melden, alleen de vertaling is niet altijd daverend. Qua relaties moeten we helaas opmerken dat James Bond een duidelijk andere invulling geeft aan een relatie dan wij gewend zijn. Alhoewel er geen expliciete naaktscenes te zien zijn. Het geweld is wel aanwezig in de film alhoewel niet tot in detail gebracht.
De titelsong is van Madonna, die zelf ook nog een bescheiden rol speelt in de film.
De film is geschikt voor mensen boven de 16 jaar. Beneden de 16 jaar is meekijken in de bioscoop zeker gewenst.
Al met al is het een onderhoudende film voor die mensen die houden van actie en een lekker avondje uit.