Auteur Topic: Weet je wat je doet in de kerkdienst? *  (gelezen 8086 keer)

angel

• Bekijk profiel
Weet je wat je doet in de kerkdienst? *
« Gepost op: januari 11, 2003, 07:59:20 pm »
" niks is ergerlijker dan een kerkvol mensen die monotoon en harkerig staat te zingen".

Weet je eigenlijk tjidens het zingen wel wat je zingt? (hoeveel mensen zouden handenklappen in verband brengen met de psalm die oproept tot handenklappen?)
Hoevaak bid je mee met de dominee?
Weet je tijdens de collecte ook waar je eigenlijk geld voor geeft?

Hoe bewust zit je eigenlijk in de kerk?

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2003, 09:09:49 pm »
Voor mijn gevoel heeft dat ook met de vorm van onze erediensten te maken. Het is allemaal erg statisch. Je weet al precies wat er gaat gebeuren. En je moet er echt op letten om op te letten, zeg maar :\"|
« Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Tave »
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2003, 11:24:20 pm »
Ik denk dat veel mensen zich een hoedje zouden schrikken als ze de consequenties van wat ze zingen tot zich door zouden laten dringen en daar gevolg aan zouden geven: "Ik hef nu mijn handen naar omhoog", handenklappen, etc. Het staat in de psalmen, dus het is bijbels, maar wij willen er niet aan....

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2003, 11:33:51 pm »
kalm aan, het bidden met geheven handen uit de bijbel is echt hetzelfde als het bidden met geheven handen van de moslims, en niet dat je handen omhoog steken of open houden wat je nog wel eens bij christenen kunt zien...
shoot me again, I ain't dead yet

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 12, 2003, 01:21:55 pm »

quote:

op 11 Jan 2003 23:33:51 schreef dsWim:
kalm aan, het bidden met geheven handen uit de bijbel is echt hetzelfde als het bidden met geheven handen van de moslims, en niet dat je handen omhoog steken of open houden wat je nog wel eens bij christenen kunt zien...
Leg het verschil eens uit, dat is me niet echt duidelijk (vooral dat laatste)

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2003, 07:01:51 pm »
Het leuke van onze moslim-buren is dat ze je terloops nog eens wat kunnen leren over de cultuur en gebruiken in Palestina ook in de tijd van de bijbel.
Bidden met geheven handen zie je gebeuren in de moskee: op de knieën plat voorover en dan weer omhoog met de handen naar boven.

Maar goed, waar het me even om ging is dat we wel wat nuchterder mogen omgaan met allerlei houdingen, gebruiken en gewoontes uit de bijbel. Vaak gewoon de gebruiken van half-nomadenstammen uit de late brons- of ijzertijd.
Als wij dat anders doen is daar niks mis mee.
shoot me again, I ain't dead yet

David

• 20 jr & vrijgem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2003, 09:38:25 pm »
Zelf ben ik een hoop hierin veranderd ik vind het nu prachtig om te horen wat die dominee allemaal heeft te vertellen, je doet het om zelf beter in het geloof te komen te staan, als je niet hoort (en niet te vergeten te laten doordringen) wat je hoort en zingt kun je beter niet gaan!
Leef hoe je wilt leven, maar vergeet niet dat je er ooit verantwoording van moet afleggen!

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 13, 2003, 10:42:55 am »
Er zijn natuurlijk een hele hoop dingen die in de bijbel beschreven worden en in psalmen gezongen worden die een andere (meer of minder) aansprekende vorm hebben. Maar dat komt natuurlijk ten eerste door het verschil in de tijd waarin we leven. En ten tweede de gigantische culturele verschillen!

Ik ben best een enthousiast gelovige christen (het kan altijd beter), maar dat is lang niet altijd van mijn gezicht af te lezen...

nijntje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2003, 01:21:58 pm »

quote:

op 12 Jan 2003 21:38:25 schreef David:
Zelf ben ik een hoop hierin veranderd ik vind het nu prachtig om te horen wat die dominee allemaal heeft te vertellen, je doet het om zelf beter in het geloof te komen te staan, als je niet hoort (en niet te vergeten te laten doordringen) wat je hoort en zingt kun je beter niet gaan!

voor een deel ben ik het met je eens: het is prachtog om te horen hoe God, via de ds, tot je spreekt en om voor Hem te zingen.
Maar zelf heb ik er wel eens moeite mee om te laten doordringen wat ik zing, aangezien het moeilijk te begrijpen is. Soms ligt dat aan het taalgebruik, maar ook de teskt is zoms moeilijk. Als ik bv. zing over Jeruzalem: stad van vrede... Dan moet ik toch wel heel veel linken leggen voordat het te begrijpen is wat je zingt (en dan zijn we inmiddels al 6 coupletten verder;)) en da's zo jammer. Er zijn namelijk ook genoeg liederen die je met 'hart en mond' kunt zingen....

armand

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2003, 10:29:13 pm »
Zit je eigenlijk bewust in de kerk?
Dat is zo ongeveer de eerste stelling in deze discussie. We hebben het over zingen, over meebidden. Ik wil het graag iets breder trekken: de hele liturgie. Voor mij lijkt het allemaal sleur te zijn geworden. Ik vind liturgie prachtig. Ik heb daar inmiddels heel veel waardering voor gekregen. Maar liturgie moet wel betekenis hebben: iedereen moet weten waar we mee bezig zijn. Waarom doen we een votum en zegengroet? Wie weet uberhaupt wat votum betekent? Waarom zouden we de wet lezen iedere zondag (is er iemand die hem echt hoort iedere zondag?). Waarom houden we een collecte? Dit heeft allemaal o.a. een liturgische betekenis. Maar hoeveel mensen zijn zich op zondag bewust van wat ze in de kerk aan het doen zijn?
Ik pleit voor een duidelijke uitleg bij wat we doen. Zodat iedereen snapt waar we mee bezig zijn, en iedereen er van kan genieten.
En wat mij betreft mogen de dominee's heel creatief zijn. Neem bijv. eens een kijkje bij een anglicaanse kerk. Die hebben een prachtige liturgie (misschien nog wel veel mooier dan de onze...). Waarom daar niet een voorbeeld aan nemen? Zolang het maar uitgelegt wordt, en we weten wat we aan het doen zijn!
bless you

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2003, 09:50:26 am »
De dominee in de SoW-kerk waar ik lid van ben legt regelmatig uit wat de votum en dat soort dingen betekenen, in een paar woorden. Zo word je er weer even aan herinnerd en voor de jongeren/nieuwelingen is het dan duidelijk wat er gebeurt.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

moslim

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2004, 05:29:17 pm »
ik heb een vraag aan de Christenen:

Drinken jullie Alcohol of niet?

is het verboden of juist aangeraden?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2004, 05:37:43 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 17:29:17 schreef moslim:
ik heb een vraag aan de Christenen:

Drinken jullie Alcohol of niet?

is het verboden of juist aangeraden?

ja we drinken alcohol. Althans een groot deel. Het is dus ook niet verboden, maar om nu te gaan zeggen dat het aangeraden wordt? nee hoor.

Overmaat is wel verboden, en dronkenschap ook... dus wel alcoholgebruik, maar met mate. Maar wat moet dit in dit topic?
Dan kan je beter even een nieuw topic openen.
Pinkeltjefan

moslim

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2004, 05:41:51 pm »
78. En er zijn ongeletterden onder hen zij weten niets van het Boek, behalve door kletspraat en zij vermoeden slechts.

op een andere forum vroeg ik: waarom drinken jullie alcohol?

Martijn schreef:
Wie zegt dat wijn verboden is??????

De Bijbel die jullie lezen zegt:

Gal 5:21 nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beerven.

1Cor 6:10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven

9 Wijn en sterken drank zult gij niet drinken, gij, noch uw zonen met u, als gij gaan zult in de tent der samenkomst, opdat gij niet sterft; het zij een eeuwige inzetting onder uw geslachten

dus.......

Koran Waarlijk, Allah kent wat zij verbergen en wat zij openbaren; waarlijk, Hij heeft de hoogmoedigen niet lief.

79. Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van God", opdat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hen dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hen voor hetgeen zij verdienen

Koran (39:60) en op de dag der opstanding zal jij degenen zien die over Allah hebben gelogen, hun gezichten zullen zwart zijn.
is de hel geen verblijfplaats voor de hoogmoedigen?

wordt moslim voordat de bestraffing ook jullie treft.....
http://www.imine.1colony.com/images/man_alli.jpg

http://forum.gkv.nl/showt...mp;pageID=255&#bottom

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 04, 2004, 05:50:38 pm »
snap jij het verschil niet tussen dronkenschap en een biertje, wijntje drinken?

Dat is wat er staat.... en kap nou eens met die verschrikkelijke manier van discussieren. Of je gaat normaal de discussie aan of ik zal een voorstel doen om je niet langer welkom te heten.
We gaan hier normaal met elkaar om en discussieren aan de hand van argumenten, niet door teksten uit zijn verband te rukken en maar wat met teksten en veroordelingen te smijten.
« Laatst bewerkt op: januari 04, 2004, 05:56:14 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 04, 2004, 08:03:38 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 17:50:38 schreef Alfredt:
snap jij het verschil niet tussen dronkenschap en een biertje, wijntje drinken?

Dat is wat er staat.... en kap nou eens met die verschrikkelijke manier van discussieren. Of je gaat normaal de discussie aan of ik zal een voorstel doen om je niet langer welkom te heten.
We gaan hier normaal met elkaar om en discussieren aan de hand van argumenten, niet door teksten uit zijn verband te rukken en maar wat met teksten en veroordelingen te smijten.
Nou, nou. Ook jij nog een gelukkig nieuwjaar! :+

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 04, 2004, 08:05:12 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 20:03:38 schreef Wilhelmina:
[...]

hihi hmmm k  :9
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 04, 2004, 08:12:38 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 20:03:38 schreef Wilhelmina:
[...]

Jij ook :)

Maar soms gaat duidelijkheid gewoon even voor vriendelijkheid.
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 04, 2004, 09:46:50 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 20:12:38 schreef Alfredt:
[...]

Jij ook :)

Maar soms gaat duidelijkheid gewoon even voor vriendelijkheid.
En nu nog leren vriendelijk duidelijk te zijn. :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 05, 2004, 10:00:14 am »
Nee, dit is vriendelijk inderdaad:

quote:

op 04 Jan 2004 17:41:51 schreef moslim:
In een ander topic staan ook al van die ranzige plaatjes, moet dat nou echt?
Bombus terrestris Reginae

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 05, 2004, 10:49:01 am »
Dit duidt duidelijk het moslim geloof uit, bang maken en dreigen, daar is de hele koran op gebaseerd.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 05, 2004, 11:25:36 am »
Is deze foto in het paradijs genomen ?

Genesis 3

14 Toen zei God, de Heer, tegen de slang:
‘Omdat je dit gedaan hebt,
zul je vervloekt zijn:
alle dieren zullen je schuwen,
de tamme en de wilde.
Op je buik zul je kruipen,
stof zul je eten,
je leven lang.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 05, 2004, 03:23:04 pm »

quote:

op 05 Jan 2004 11:25:36 schreef macguinness:
Is deze foto in het paradijs genomen ?

Genesis 3

14 Toen zei God, de Heer, tegen de slang:
‘Omdat je dit gedaan hebt,
zul je vervloekt zijn:
alle dieren zullen je schuwen,
de tamme en de wilde.
Op je buik zul je kruipen,
stof zul je eten,
je leven lang.
:D Hulde!
Live vanuit de luie stoel

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 05, 2004, 05:26:03 pm »
* modbreak*
aantal off-topic posts verwijderd
HarmW

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 06, 2004, 12:57:48 pm »

quote:

Ik ben best een enthousiast gelovige christen (het kan altijd beter), maar dat is lang niet altijd van mijn gezicht af te lezen...

Maar is dat goed? Bij mij kun je het in de GKV ook niet zien. Daarom ga ik ook graag regelmatig eens ergens anders heen (jeugdkerken, praisediensten etc) want ik heb er geen goed gevoel bij als ik de kerk inclusief mezelf met een strak gezicht hoor zingen hoe blij ik ben. Ik heb er wel eens over gepraat met mijn ouders maar dan krijg ik als reaktie: Het gaat er om dat je blij bent in je hart. Maar ja... das een superslecht argument. Stel dat je gaat trouwen en je staat er met een strak gezicht. Stel je vrouw bevalt, je wordt vader. Je pakt het kind vast... en kijkt het aan zonder enige vorm van emotie aan.

Tja ach... wat maakt het uit he... je bent toch blij in je hart?

Vervolgens krijg je "tja het is de cultuur he". Ik zag laatst iemand op tv een miljoen winnen. Hij ging helemaal uit z'n dak. Je zag hoe fantastisch het vond.... Als er iets moois gebeurt zie je zeker aan mensen dat ze blij zijn. Alleen in de kerk mis het nog wel es. Het heeft wellicht met de kerkcultuur te maken dan maar niet met de nederlandse cultuur.

Let's face it. Het is gewoon een vorm van gewenning, en daarnaast worden we blijkbaar ook niet echt blij van het geloof, anders zouden we het wel laten merken. Of we willen het wel laten merken maar kunnen het niet want dat doe je toch niet in de kerk.

Hoe doorbreken we dit?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 06, 2004, 01:26:34 pm »
edit

ik voorzie weer een kerkstrijd en daar ga ik niet aan mee doen.
Zowel in de "evangelische" als in de "gereformeerde" vorm kun je God eren.
Verscheidenheid is niet erg, verdeeldheid wel!!
« Laatst bewerkt op: januari 06, 2004, 03:31:15 pm door Bumblebee »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 06, 2004, 01:55:47 pm »
Let's face it. Het is gewoon een vorm van gewenning, en daarnaast worden we blijkbaar ook niet echt blij van het geloof, anders zouden we het wel laten merken. Of we willen het wel laten merken maar kunnen het niet want dat doe je toch niet in de kerk.

Hoe doorbreken we dit?[/quote]
==========================
Kun je je nu dan indenken dat mensen die wél ontdekt hebben om uiterlijk blij te zijn, dat ook doen ?

Ik zag laatst op T.V. een uitzending waar gezongen werd op langgerekte hele noten :

Maar 't vrome volk, in U verheugd, zal huppelen van zielevreugd.

Zonder ook maar een spier van hun gezicht te vertrekken. De schrijver van deze psalm heeft toch écht aan huppelen gedacht.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 06, 2004, 03:09:53 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 13:26:34 schreef Bumblebee:
[...]

Is het inderdaad onze cultuur, onze volksaard? Of zijn we gewoon enthousiaster over voetbal dan over God?

Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Ik heb altijd blijde gezichten gezien bij een voetbalverlenging, maar o wee, als de preek wat uitloopt.
 ;)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 06, 2004, 03:11:09 pm »
Die mensen durven zichzelf vaak niet tot dat vrome volk te rekenen en zijn dan dus ook niet blij als ze dat zingen.......
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 06, 2004, 03:19:40 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 12:57:48 schreef Marnix:
[...]

Hoe doorbreken we dit?

Door op te gaan naar Gods huis, met gejubel en gejuich, daar aangekomen je jas uit te trekken, zodat je niet de indruk wekt dat "het zo weer over is", vervolgens God te prijzen met ALLES wat in je is, wat betekent, handen omhoog als je dat zingt, juichen en klappen als je dat voelt, ter plekke zonden te belijden als dat aan de orde is, je knieen te buigen voor de almacht van God, en stil te worden van ontzag.
Bid voor elkaar, niet in stilte, maar leg elkaar de handen op, spreek genezing uit over een zieke ( en vraag niet slechts om troost in dit lijden), nodig mensen uit zich te bekeren, spreek onder elkaar in psalmen en lofgezangen, profeteer, geef je getuigenis, ( ieder christen zou elke week een nieuw getuigenis moeten hebben over wat God in zijn leven aan het doen is), vier de maaltijd met elkaar, zegen elkaar en spreek van de grote daden Gods, en haal alle instrumenten uit de kast en zing en speel tot eer van Hem ( Ps  150)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 06, 2004, 03:19:51 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:11:09 schreef Marloes:
Die mensen durven zichzelf vaak niet tot dat vrome volk te rekenen en zijn dan dus ook niet blij als ze dat zingen.......

Hoe bedoel je, niet durven?
Bedoel je nu de voetballers of de kerkgangers?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 06, 2004, 03:23:35 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:19:40 schreef Wilhelmina:
Door op te gaan naar Gods huis, met gejubel en gejuich, daar aangekomen je jas uit te trekken, zodat je niet de indruk wekt dat "het zo weer over is", vervolgens God te prijzen met ALLES wat in je is, wat betekent, handen omhoog als je dat zingt, juichen en klappen als je dat voelt, ter plekke zonden te belijden als dat aan de orde is, je knieen te buigen voor de almacht van God, en stil te worden van ontzag.
Dit zijn zo'n beetje allemaal uitingen van gevoel en emoties, en dat laat zich niet dwingen. Bij dat gejubel en geklap zeg je zelf al: "als je dat voelt". En zo is het. Als je dat voelt dan is dat prima, maar ik denk dat het verkeerd is als je een sociale druk legt op mensen om zich zo te uiten. Het laat zich niet dwingen.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 06, 2004, 03:36:02 pm »
Idd.
Je kunt ook heel betrokken bij iets zijn, terwijl dat aan de 'buitenkant' niet zo duidelijk te zien is.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 06, 2004, 03:39:13 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:36:02 schreef Pulpeet:
Idd.
Je kunt ook heel betrokken bij iets zijn, terwijl dat aan de 'buitenkant' niet zo duidelijk te zien is.
Ja, bij een misdaad of zo. 8)7

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 06, 2004, 03:39:30 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:19:40 schreef Wilhelmina:
Door op te gaan naar Gods huis, met gejubel en gejuich, daar aangekomen je jas uit te trekken, zodat je niet de indruk wekt dat "het zo weer over is", vervolgens God te prijzen met ALLES wat in je is, wat betekent, handen omhoog als je dat zingt, juichen en klappen als je dat voelt, ter plekke zonden te belijden als dat aan de orde is, je knieen te buigen voor de almacht van God, en stil te worden van ontzag. Bid voor elkaar, niet in stilte, maar leg elkaar de handen op, spreek genezing uit over een zieke ( en vraag niet slechts om troost in dit lijden), nodig mensen uit zich te bekeren, spreek onder elkaar in psalmen en lofgezangen, profeteer, geef je getuigenis, ( ieder christen zou elke week een nieuw getuigenis moeten hebben over wat God in zijn leven aan het doen is), vier de maaltijd met elkaar, zegen elkaar en spreek van de grote daden Gods, en haal alle instrumenten uit de kast en zing en speel tot eer van Hem ( Ps  150)

Daar gaan we weer, dit wordt weer een kerkstrijd over de verschillende vormen van erediensten. Doe het NIET zo (plaats hier de manier waarop het in een andere kerk gaat).... maar zo! (plaats hier de gewoonten van de eigen kerk).

Mods, willen jullie alsjeblieft mijn post over voetbal die ik zelf al heb ge-edit ook in de quotes weghalen of veranderen? Dat was ondoordacht en levert dit soort vervelende discussies op. Daar doe ik liever niet aan mee.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 06, 2004, 03:40:59 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 13:55:47 schreef Mientje:

Kun je je nu dan indenken dat mensen die wél ontdekt hebben om uiterlijk blij te zijn, dat ook doen ?

Ik zag laatst op T.V. een uitzending waar gezongen werd op langgerekte hele noten :

Maar 't vrome volk, in U verheugd, zal huppelen van zielevreugd.

Zonder ook maar een spier van hun gezicht te vertrekken. De schrijver van deze psalm heeft toch écht aan huppelen gedacht.

huppelen van zielevreugd kan je toch echt op verschillende manieren opvatten hoor.

verder is het nou eenmaal zo dat mensen verschillen. de één uit zn blijdschap door te gaan springen en dansen, de ander zal zich daar juist ongemakkelijk bij voelen en juist zn blijdschap uitten door bewust mee te zingen. Je kunt geen mensen (en kerken!) veroordelen op grond van het wel of niet dansen, springen, handen opleggen etc.
Het lijkt mij dat het belangrijker is wát je gelooft dan hoé je gelooft.

Ik wil niet ontkennen dat het er in de vrijgemaakte kerk over het algemeen 'statisch' aan toe gaat. Soms is dat wenselijk, maar vaak ook niet. Daar is men echter gelukkkig steeds meer mee bezig, en daarbij helpt het om te beseffen dat de eredienst er allereerst om draait om te horen wat God tot jou zegt, en dan pas te uitten wat jij tegen God wil zeggen (en hoe).

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 06, 2004, 03:45:45 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:40:59 schreef _Mart_:
Ik wil niet ontkennen dat het er in de vrijgemaakte kerk over het algemeen 'statisch' aan toe gaat. Soms is dat wenselijk, maar vaak ook niet. Daar is men echter gelukkkig steeds meer mee bezig, en daarbij helpt het om te beseffen dat de eredienst er allereerst om draait om te horen wat God tot jou zegt, en dan pas te uitten wat jij tegen God wil zeggen (en hoe).

Idd

Lang leve de Gulden Middenweg en de Mantel der Liefde!!

:)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 06, 2004, 03:47:03 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:39:30 schreef Bumblebee:
[...]

Daar gaan we weer, dit wordt weer een kerkstrijd over de verschillende vormen van erediensten. Doe het NIET zo (plaats hier de manier waarop het in een andere kerk gaat).... maar zo! (plaats hier de gewoonten van de eigen kerk).

Mods, willen jullie alsjeblieft mijn post over voetbal die ik zelf al heb ge-edit ook in de quotes weghalen of veranderen? Dat was ondoordacht en levert dit soort vervelende discussies op. Daar doe ik liever niet aan mee.
Toch zie je dat verkeerd, het is niet evangelisch contra reformatorisch, het gaat er om om los te komen van : Wat zal mijn broeder er van zeggen, als ik uit wat er in mijn hart leeft. Want ik weet zeker dat er vele g.k.v ers maar al te graag zichzelf wat meer zouden willen uiten.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 06, 2004, 03:50:29 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:47:03 schreef Mientje:
Toch zie je dat verkeerd, het is niet evangelisch contra reformatorisch, het gaat er om om los te komen van : Wat zal mijn broeder er van zeggen, als ik uit wat er in mijn hart leeft. Want ik weet zeker dat er vele g.k.v ers maar al te graag zichzelf wat meer zouden willen uiten.

Ja, die zijn er inderdaad misschien wel.
En denk je niet dat er omgekeerd ook evangelischen bestaan die het graag wat rustiger zouden doen, maar bang zijn om als "lauw" bekend te staan?
Een vriend van mij die uitermate overtuigd Vrije Baptist is, durft soms niet naar de kerk als hij zich klote voelt omdat er geen ruimte is om een keer niet zo enthousiast te zijn en flink te balen. Zal ongetwijfeld een uitzondering zijn hoor, maar toch.

Let wel, dit is géén beschuldiging of aanval, alleen een vraag.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 06, 2004, 03:51:42 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:39:13 schreef Mientje:
[...]

Ja, bij een misdaad of zo. 8)7
Kun je dit even uitleggen?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 06, 2004, 03:53:55 pm »
Dat wou ik nou net er nog aan toe voegen, dat er bij ons ook wel mensen tussen zitten die daar echt niet aan mee doen. So what ?Maar niemand zal op ze neer zien.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 06, 2004, 03:56:38 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:51:42 schreef Pulpeet:
[...]

Kun je dit even uitleggen?

Nou ik stel me voor dat je bij een misdaad je wel in zal houden om niet herkend te worden.

Maar blijdschap straalt van iemand af.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 06, 2004, 03:57:40 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:53:55 schreef Mientje:
Dat wou ik nou net er nog aan toe voegen, dat er bij ons ook wel mensen tussen zitten die daar echt niet aan mee doen. So what ?Maar niemand zal op ze neer zien.
Wat is dan nog het probleem?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 06, 2004, 03:58:55 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:56:38 schreef Mientje:
[...]

Nou ik stel me voor dat je bij een misdaad je wel in zal houden om niet herkend te worden.

Ga wat mensenkennis opdoen zou ik zeggen.
Ik stop verder met deze discussie. Het kan toch niet normaal.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 06, 2004, 04:08:18 pm »
Hier bedoelde ik niets slechts mee, hoor.
Maar als jij zegt :

Dan laat ik mijn gedachten gaan of dat zou kunnen.En toen kwam ik gewoon bij deze conclusie. Meer niet.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 06, 2004, 04:13:43 pm »

quote:

Bid voor elkaar, niet in stilte, maar leg elkaar de handen op, spreek genezing uit over een zieke ( en vraag niet slechts om troost in dit lijden), nodig mensen uit zich te bekeren, spreek onder elkaar in psalmen en lofgezangen, profeteer, geef je getuigenis, ( ieder christen zou elke week een nieuw getuigenis moeten hebben over wat God in zijn leven aan het doen is), vier de maaltijd met elkaar, zegen elkaar en spreek van de grote daden Gods, en haal alle instrumenten uit de kast en zing en speel tot eer van Hem ( Ps 150)

Lieve Wilhelmina, ik zou God ontzettend dankbaar zijn als dat inderdaad zou gebeuren. Het probleem is dat de huidige vorm zo ingeroest is dat veel mensen nauwelijks meer anders kunnen/willen.

Ik zie deze discussie niet als evangelisch vs. vrijgemaakt of traditioneel. Als ik naar een voetbalwedstrijd kijk mensen bij een voetbalwedstrijd zie, als mensen vader/moeder worden, trouwen, de loterij winnen.... als ik zie hoe die mensen zich gedragen denk ik: Het is niet evngelisch tegen tradioneel, het is natuurlijk tegen onnatuurlijk. En ja dat zeg ik als gereformeerde.

Dit vind ik 1 van de punten waar ik in mijn kerk echt tegen aan loop. Zingen dat je voor God klapt, dat je blij bent, voor Hem wil dansen.... maar het niet doen. Dat is op z'n zachtst gezegd onnatuurlijk. Als je niet blij bent, zing het dan ook niet. Als je wel blij bent, laat dat dan ook zien.

Lekkere uitstraling naar de buitenwereld moet dat geven.... ik zou als ik niet christen was daar raar van staan te kijken en denken: Wat is dit nou voor onzin. Maar ja, er zijn dan ook een hoop christenen die denken dat geloven saai is.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 06, 2004, 04:17:04 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:56:38 schreef Mientje:
[...]

het was ook een misdaad.

duizenden jaren geleden, bij adam en eva.

2000 jaar geleden, bij onze Heer Jezus Christus.

we zijn allemaal misdadigers.

ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je gered mag zijn door diezelfde Jezus Christus. Maar je moet ook niet vergeten dat wij medeschuldig zijn aan Zijn lijden.

" 't en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u kruisten, maar ik ben 't, o Heer, ik ben 't die u dit heb gedaan: want dit is al geschied, eilaas! om mijne zonden' " (Revius).

soms is blijdschap op zijn plaats, soms is verdriet op zijn plaats. niet het één óf het ander, nee allebei.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 06, 2004, 05:14:59 pm »
Klopt, maar volgens mij zegt ook niemand hier dat je altijd blij moet zijn. Schuldbesef is inderdaad heel goed. Het is goed er bij stil te staan dat je zondig bent en dat je Jezus dood op je geweten hebt. Maar Jezus stierf niet om ons dat duidelijk te maken maar om ons er van te bevrijden. Daarom mag je ook ontzettend blij zijn. Kijk naar David. Hij schrijft psalmen vol zondebesef, droevige psalmen. Ik zeg niet dat je die niet meer moet zingen in de kerk, het is denk ik heel goed. En nee bij zo'n psalm hoef je zeker niet te dansen. Bij GODfashion staan we bijvoorbeeld ook niet te springen als "Create in me a clean heart" wordt gezongen. Maar David screef ook hele blije psalmen, David danste zelf ook en ik denk dat met dat doel die psalmen ook zijn geschreven. Om God duidelijk te maken hoe blij je bent met je verlossing, niet alleen met woorden maar ook met daden.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 06, 2004, 06:17:08 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:39:30 schreef Bumblebee:
[...]

Ik heb slechts de manier beschreven hoe het óók kan, er werd namelijk gevraagd hoe we dit kunnen veranderen.
Ik heb het zelfs zo gedaan, dat ik met geen woord gerept heb over hoe het bij anderen ging.

Wat is nu weer het probleem? :?[

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 06, 2004, 06:20:27 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 15:50:29 schreef Bumblebee:
[...]

Een vriend van mij die uitermate overtuigd Vrije Baptist is, durft soms niet naar de kerk als hij zich klote voelt omdat er geen ruimte is om een keer niet zo enthousiast te zijn en flink te balen. Zal ongetwijfeld een uitzondering zijn hoor, maar toch.

Let wel, dit is géén beschuldiging of aanval, alleen een vraag.
Er wordt bij ons nadrukkelijk van te voren tegen leden én gasten gezegd, dat je dátgene moet doen en laten waar jij je goed bij voelt, en je vooral niet laten verplichten ergens aan mee te doen.