Kan iemand mij vertellen als dit allemaal wel klopt? Deze studie kreeg ik van een baptisten gemeente.
Studie: De Doop
1. Ben jij gedoopt? Kun je daar iets over vertellen? ‘k ben nog niet gedoopt maar wel opgedragen in de pinkstergemeente als baby.
2. a Wie van jullie heeft wel eens meegemaakt, dat een baby gedoopt werd? Kun je daar iets over vertellen? Ja, in de gereformeerde kerk de dienst welke ik uit moest zenden voor de radio.
3. Meestal maken we onderscheid tussen:
A. de doop van Johannes de Doper
B. de doop van de discipelen van Jezus
C. de christelijke doop
1. DE DOOP VAN JOHANNES DE DOPER
A. Voor wie was de doop Johannes? (lees Joh. 1:31; Marc. 1:5 en Hand. 13:23-24
B. Waarom doopte Johannes de Doper? (lees Luc. 3:3)
C. Johannes wilde graag, dat de mensen zich lieten dopen, om daarmee aan te geven, dat ze berouw hadden over hun verkeerde daden. Waartoe riep hij de mensen op? (lees Mat. 3:8; Luc. 3:

Samenvattend: de doop van Johannes de Doper had een tijdelijke aard en wees heen naar de Here Jezus.
2. DE DOOP DOOR DE DISCIPELEN VAN DE HERE JEZUS
A. Uit deze teksten zou men kunnen concluderen, dat Here Jezus zelf doopte. Lees Joh. 3:22 & Joh. 4:1
B. Wat zegt ons Joh. 4:2?
Als je bovenstaande teksten leest zou je concluderen, dat de Here Jezus doopte, maar door de hanen van Zijn discipelen. Zij doopten in Zijn opdracht. De doop van de discipelen van Jezus verschilde niet veel met die van Johannes de Doper. Het grote verschil echter was, dat de mensen die zich bekeerden volgelingen van Jezus Christus werden.
3. DE CHRISTELIJKE DOOP
A. Waarom moet een christen gedoopt worden?
Lees: Matt. 28:29 en 1 Petr. 3:21
B. wat symboliseert de doopt?
Lees Rom. 6:3-6
C. lees marc. 16:16; Hand. 2:38-40; Hand. 8:12-17; Hand. 10:47-48
Ga nauwkeurig in alle bovenstaande teksten na, wat de volgorde is van de gebeurtenissen.
D. Wat is de wijze van dopen? Het woord dopen is een vertaling van het Griekse woord Baptizo, dat onderdompelen betekent. Waarom doopt onze gemeente d.m.v. onderdompeling?
I. Om de grote symbolische waarde. Het drukt een prachtige manier uit, dat de gelovige met Christus begraven is in de dood. We spreken daarom bij de doop wel van het watergraf. Maar het boven komen uit het water symboliseert ook op een prachtige wijze het feit, dat de christen met Christus mag opstaan.
II. Hoe werd in bijbelse tijden gedoopt? Lees: Mat. 3:16; Joh. 3:23; Hand. 8:38 en 39.
KINDERDOOP OF DOPEN OP GELOOF?
De volgende kaders geven een overzicht van beide standpunten. Bespreek het overzicht en trek zelf conclusie.
KINDERDOOP
Origines (3e eeuw AD) meldt dat vanaf het begin van de kerkgeschiedenis de kinderdoop plaats vond. Policarpus en Justus Martyr vermelden dat indirect.
DOOP VAN GELOVIGEN
Origenes is niet duidelijk wanneer het gaat om het feit of de kinderdoop van de beginne was. Tertullianus spreekt Origenes hierin tegen.
Theologische argumenten
1. Huisteksten
Gehele gezinnen werden gedoopt.
Conclusie: dus ook baby’s
Als we de context lezen waarin deze verzen staan, dan wordt op geen enkele manier duidelijk dat er ook sprake is van kinderen, sterker nog: lettend op de context is het zelfs onwaarschijnlijk dat er kinderen bij betrokken waren.
Hand. 11:14
‘gij en uw gehele huis’ (Cornelius, de Romeinse hoofdman).
Hand. 10:2, 24, 44-47
Cornelius was een vereerder van God met zijn gehele huis. Het vereren van God is een bewuste handeling, waar baby’s niet aan kunnen deelnemen. God werd geloofd en er werd in tongen gesproken?!
Hand. 16:15 ‘zij… en haar huis’’ (Lydia, de purperverkooptster)
Hand. 16:15 Nergens staat vermeld dat Lydia getrouwd en kinderen had.
Hand. 16:33 ‘zichzelf en al de zijnen’ (de gevangenbewaarder van Filippi).
Ook hier wordt niet gesproken over baby’s. Zouden de baby’s om middernacht uur uit bed zijn gehaald?
1 Kor. 1:16 ‘het gezin van Stefanus’
1 Kor. 1:16 vergelijk deze met 1 Kor. 16:15 Het huis van Stefanus heeft zich ten dienste van de heiligen gesteld. Hieruit blijkt dat het volwassen mensen betreft.
Maar wat is huis (huisgezin) ?
In de grondtekst van bovengenoemde verzen staat het Griekse woord Oikos wat zoveel betekent als huisgenoten. Daaronder kunnen zowel verwanten, slaven als personeel worden verstaan. In het geval van Cornelius ook zijn beste vrienden, al deze mensen waren godvrezend (Hand. 10:2 en 7).
Lees 1 Sam. 1:21,22; 1 Kron. 10:6b; 2 Sam. 2:4b, 10 Conclusie: “… en zijn huis” heeft steeds betrekking op hen die bij de handeling betrokken waren.
2. De belofte
Hand. 2:39 “want voor u is de belofte en voor uw kinderen”
Hand. 2:39 Belofte slaat hier niet op de doop, maar op de gave van de Heilige Geest (de Heilige Geest als geschenk van God). Kinderen = nageslacht (vs 17). Voorwaarde is “Bekeert u!” Zie ook Hand. 1:4;Luc. 24:49; Joël 2:28-32
3. Geheiligd
Marc. 10:13-16 en Luc. 18:15-17 “Laat de kinderen tot Mij komen…”Mogen wij ze weigeren?
In Marcus 10 en Lucas 18 is er sprake van een situatie waarin de discipelen willen voorkomen dat de kinderen Jezus ‘lastig vallen’. Jezus wil echter wel dat deze kinderen bij Hem komen. Ook zegent Jezus de kinderen, er is echter geen enkel verband met de doop. Matt. 18:3 “Wanneer gij u niet bekeerd en u wordt als kinderen.” dus eerst bekeren.
4. Doop en het Genadeverbond
Gen. 17:7
God heeft met Abraham en zijn nageslacht een eeuwig verbond gesloten.
Jer. 31:31-32 1 Kor. 11:25; Hebr. 8:6, 9:15. In deze teksten is sprake van een NIEUW VERBOND met andere voorwaarden.
Gen. 17:2
Het verbond met Abraham. Jer. 31:31 “Er komt een dag, zegt de Here, dat Ik een NIEUW VERBOND met de mensen zal sluiten.” Jer. 31:32 Het zal niet hetzelfde verbond zijn.
Gen. 17:10b
Als teken van besnijdenis Gen. 17:11 Door mensenhanden (een uiterlijke handeling handeling….. door mensen.)
Jer. 31:33 Ik zal Mijn wetten in hun harten graveren. Kol. 2:11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die GEEN werk van mensenhanden is. (een innerlijke handeling door…. God zelf)
De “verbonden” zijn voor de Joden, maar als wij ons bekeren, mogen wij er ook aan deelnemen. Voorwaarde: GELOOF Teken: DOOP. Zie Hand. 2:41 en Hand. 2:41 en Hand. 8:36 en 37.
Gelovigen zijn de kinderen van Abraham. Gal. 3:3 en vs 29.
En Abraham?
Gen. 12 :3 geeft een belofte van ZEGEN en die zegen is JEZUS. Omdat wij “zonen van Abraham” en “Abrahams zaad” zijn, worden wij in Abraham gezegend met Jezus Christus.
Conclusie: het verbond is voor de gelovigen en hun kinderen.
Niet het verbond maar Abraham is tot de volken gekomen MAAR de ZEGEN van Abraham. Gen. 17:7 = letterlijk voor Abraham zie ook vs. 6 en 8.
Teken in het Oude testament: de besnijdenis (uiterlijke handeling)
Teken in het Nieuwe testament: de doop (uiterlijke handeling) Vroeger werden de kinderen besneden, nu gedoopt.
Kol. 2:11 Hier is sprake van “besnijdenis van het hart”dit is BEKERING (innerlijke handeling) Zie Deut. 10:16; Jer. 4:4; Deut. 30:6; Rom. 2:28, 29.
Het gaat in deze steeds om personen die zelf een persoonlijke keus hebben gedaan, zoals Jezus ons dat bevolen heeft. Eerst geloven, daarna dopen (Matt. 28:19)
Luc. 2:21 Jezus werd besneden als baby van 8 dagen door zijn ouders.
Mat. 3:16 Jezus liet zich (persoonlijke, eigen keus) dopen door onderdompeling in de Jordaan. En waarom? Matt. 3:15 We moeten precies doen wat God van ons verlangt. (Het Boek). Want we moeten alles doen wat God van ons wil (Groot nieuws Bijbel) Daarom geeft God ons ook de opdracht. Zie Matt. 28:19
JEZUS IS DE OVERGANG VAN HET O.T. NAAR HET N.T. (Hebr. 8:6-8) Ps. 22:11. Aan U werd ik overgegeven bij mijn geboorte, van de moederschoot zijt Gij mijn God. Kinderen/baby’s worden opgedragen aan God.
TREK UW CONCLUSIE.
Mat. 10:24 en 25 a Een leerling is nooit meer dan zijn leraar. Mat. 10:32 Als je erbij mensen oprecht vooruit komt etc. lees biddend: Hand. 22:16 Hand. 9:18.
VRAAG: Is er sprak