door lonneke op 19 Jan 2004 22:31quote:
op 19 Jan 2004 21:32:38 schreef pol_a:
[...]
Ik neem aan dat je begrijpt dat ik het hier niet over had, maar over het aanspreken van iemand op zijn zonden.
Je kunt een homo niet aanspreken op zijn zonde, evenmin kan dat bij een hetero die niet praktizerend vreemd gaat maar wel in gedachten. Alleen God kan daar een oordeel over geven.
Immers: Wanneer iemand
denkt aan overspel maar het niet doet heeft zich al schuldig gemaakt, dus gezondigd.
-----------------
door Petrus Zijlstra op 20 Jan 2004 14:15 quote:
op 19 Jan 2004 22:31:18 schreef lonneke:
Je kunt een homo niet aanspreken op zijn zonde, evenmin kan dat bij een hetero die niet praktizerend vreemd gaat maar wel in gedachten. Alleen God kan daar een oordeel over geven.
Immers: Wanneer iemand denkt aan overspel maar het niet doet heeft zich al schuldig gemaakt, dus gezondigd.
Mij is iets bijgebleven van een lezing van een Belgisch Hoogleraar. Het ging om 2 Timotheus 3 vs 17 en 17: Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
Als je dit leest en dan met name het gedeelte dag je Gods Woord mag gebruiken om te weerleggen dan hoort daar naar mijn mening ook toe dat iemand die openlijk in zonde leeft daar ook door ons op moeten worden gewezen
Ik ben met je eens wat iemand denkt kan niet door ons worden gezien. Maar ik wil af van de cultuur dat wij niet elkaar zouden mogen aanspreken op bepaalde zaken, hoe moeilijk ook. Een verwijzing naar de balk in eigen oog is heel nuttig maar mag geen dood in de pot worden!
-------------
door Bumblebee op 20 Jan 2004 14:30quote:
op 20 Jan 2004 14:15:25 schreef Petrus Zijlstra:
Als je dit leest en dan met name het gedeelte dag je Gods Woord mag gebruiken om te weerleggen dan hoort daar naar mijn mening ook toe dat iemand die openlijk in zonde leeft daar ook door ons op moeten worden gewezen.
Ja, maar heb je het dan over christelijke (praktizerende) homo's of over niet-christelijke. Calvinist ageerde tegen homosexualiteit in de media en dat zijn toch voornamelijk niet-christenen.
Voor hen geldt net als voor iedereen: bekeer je.
En niet: als je nou maar ophoudt met homo zijn is er niets meer aan de hand.
Dan verspreiden we toch de verkeerde boodschap!
-----------------
door arendpleysier op 20 Jan 2004 14:32 quote:
op 20 Jan 2004 14:15:25 schreef Petrus Zijlstra:
[...] Ik ben met je eens wat iemand denkt kan niet door ons worden gezien. Maar ik wil af van de cultuur dat wij niet elkaar zouden mogen aanspreken op bepaalde zaken, hoe moeilijk ook. Een verwijzing naar de balk in eigen oog is heel nuttig maar mag geen dood in de pot worden!
Het probleem is volgens mij niet het aanspreken op de zonde, maar de opstelling naar de persoon. Dat blijkt ook uit de openingspost.
Het gaat mij erom dat je wel de zonde, maar niet de zondaar moet veroordelen. Oftewel: Wat jij doet is verkeerd, maar je bent niet meer verkeerd dan ik. En dat mis ik nog wel eens, vooral mbt homo's.
* kun je homo's aanspreken op hun homoseksuele geaardheid? Nee, net zomin als je mij aan kunt spreken op mijn "zondige geaardheid"
* kun je homo's aanspreken op hun homoseksuele gedrag? Ja, net zoals je mij aan kunt spreken op mijn zondige gedrag.
Zit 'm daar niet het verschil?
-----------------------------
door Petrus Zijlstra op 20 Jan 2004 14:42 quote:
op 20 Jan 2004 14:32:44 schreef arendpleysier:
Het probleem is volgens mij niet het aanspreken op de zonde, maar de opstelling naar de persoon. Dat blijkt ook uit de openingspost. ...
Zit 'm daar niet het verschil?
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het moeilijk om dit zo in de praktijk te brengen. Het klinkt vaak als een veroordelen en daar zijn ze in eerste instantie niet bij gebaat. Maar ik blijf van mening dat je een homosexueel moet aanspreken op zijn gedrag. Ik zeg met opzet moet ipv mag Christen-zijn impliceert dit. Maar het is vreselijk moeilijk en je het met respect benaderen.
Maar als ik naar mezelf kijk, sta je als christen wel open voor het aangesproken worden?
Wat vind(en) jij of jullie?
--------------------------
door Koerok op 20 Jan 2004 15:28 quote:
op 19 Jan 2004 16:37:52 schreef Calvinist:
Ik ben van mening dat homosexualiteit sterk aan banden moet worden gelegd. In de media krijgen deze zondaars veel te veel aandacht, en ik denk dat dat niet goed is voor de kinderen. Ik vind het namelijk aanstootgevend en het is uiterst gevaarlijk om eventuele nieuwsgierigheid bij de jeugd te prikkelen.
We zouden mensen zoals jij moeten sterriliseren vanwege het gevaar dat je je imbeciele en zwaar verwerpelijke ideeen over zou kunnen brengen op geodgelovige kinderen.
quote:
Onze Heer is ook geen voorstander van homosexualiteit: men kan zich immers niet voortplanten.
Alsof er voorlopig niet genoeg mensen rondlopen op aarde.
------------------------------
door Koerok op 20 Jan 2004 15:30 quote:
op 19 Jan 2004 16:49:08 schreef Calvinist:
En ik vind dat een slecht teken: ik wens niet geconfronteerd te worden met deze zondaars.
Dan blijf je toch binnen? Alsof wij de uitwassen van het geloof niet ook moeten tolereren:
- jehova's aan je deur,
- kerkklokken zondagochtend,
- allerhande evangelisatieprogramma's op tv,
etc.
-----------------------------
door Bumblebee op 20 Jan 2004 15:32quote:
op 20 Jan 2004 15:28:09 schreef Koerok:
We zouden mensen zoals jij moeten steriliseren vanwege het gevaar dat je je imbeciele en zwaar verwerpelijke ideeen over zou kunnen brengen op goedgelovige kinderen.
Kijk, deze volstrekt begrijpelijke reactie krijg je nou wanneer je de regels van het christendom op probeert te leggen aan mensen die Christus niet als Heer erkennen.
Bedankt voor de duidelijke illustratie, Koerok!
Hoe zouden wij het vinden als we van een moslimregering geen wijn meer mochten drinken? Wat onze taak is, is het koninkrijk van God verkondigen en niet mensen op de vingers tikken. Elkaar, als christenen, uiteraard wél.
Trouwens, we worden dagelijks met zondaars geconfronteerd op allerlei gebieden: belastingontduikers, leugenaars en hoerenlopers (in tippelzones die erom bekend staan dat ze werken met onvrijwillig geimporteerde vrouwen uit het Oostblok) en niet te vergeten: onszelf.
------------------------------
door Koerok op 20 Jan 2004 15:44 quote:
op 19 Jan 2004 20:26:25 schreef infodoos:
en ja iedereen is zondig.. mag je dan niemand meer ergens op aanspreken??
Niet op basis van een ongefundeerde geloofsopvatting die niet geddeld wordt door degene waar je kritiek op uit. Als je de vrijheid van meningsuiting en godsdienst erkent, dan zul je ook moeten erkennen dat iemand jouw argumenten om homosex af te wijzen niet erkent.
Kortom: We leven hier in Nederland. En in Nederland hebben we een parlementaire democratie die de gelijkwaardigheid van iedere burger erkent. Dat staat ook in de grondwet (even als de vrijheid van meningsuiting en godsdienst). Op basis daarvan is er geen reden te bedenken waarom homo's niet zouden mogen trouwen.
----------------------------
door Bumblebee op 20 Jan 2004 15:46op 20 Jan 2004 15:44:28 schreef Koerok:
Niet op basis van een ongefundeerde geloofsopvatting die niet geddeld wordt door degene waar je kritiek op uit. Als je de vrijheid van meningsuiting en godsdienst erkent, dan zul je ook moeten erkennen dat iemand jouw argumenten om homosex af te wijzen niet erkent.
Kortom: We leven hier in Nederland. En in Nederland hebben we een parlementaire democratie die de gelijkwaardigheid van iedere burger erkent. Dat staat ook in de grondwet (even al