Auteur Topic: Johnny English  (gelezen 713 keer)

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
Johnny English
« Gepost op: januari 17, 2004, 02:52:48 pm »
Vrij kort geleden was ik in de gelegenheid om de film 'Johnny English' eens te zien.
Zelf heb ik geen TV, een tamelijk bewuste keuze. Maar ja, een keertje zo'n film zien... Het waren christelijke mensen, dus dan zullen ze toch niet de allerberoerdste film uitzoeken? Helaas..., dat viel zwaar tegen. Er komt nogal wat heiligschennis voor in die film. (Denk bijvoorbeeld aan die kroning, waar de Vader, de Zoon en de Heilige Geest genoemd worden. En het gevloek wat ze van tijd tot tijd niet laten kunnen...) Dat viel me zwaar tegen. Ik had er een zeer bezwaard gevoel bij. Maar ik had niet de indruk dat anderen in mijn omgeving daar last van hadden. Ik merkte er niks van. (Weer zo'n factor die mijn frustratie in het vrijgemaakte geloof bevordert. Zie meer daarover in deze discussie) Hoe dan ook: het bevestigde mij weer eens in mijn uitgangspunt: film is een wereld waar je je als christen niet thuis kunt voelen, laat staan er onbekommerd naar kijken.

Wat denken jullie daarover. Vinden jullie 'Johnny English' ook een afkeurenswaardige film?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2004, 03:00:02 pm door Remco II »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2004, 03:15:30 pm »
quote:
op 17 Jan 2004 14:52:48 schreef Remco II:
Hoe dan ook: het bevestigde mij weer eens in mijn uitgangspunt: film is een wereld waar je je als christen niet thuis kunt voelen, laat staan er onbekommerd naar kijken.

Wat denken jullie daarover. Vinden jullie 'Johnny English' ook een afkeurenswaardige film?

Over je eerste punt: veel films zijn inderdaad niet goed om naar te kijken omdat je overspoeld wordt door dingen waar je niets mee te maken wil hebben en die ronduit zondig zijn. Klopt, maar dat is lang niet bij alle films zo, dus ik vind het fout om _alle_ films over één kam te scheren.

Je tweede punt: ik heb Johnny English een hele tijd terug in de bioscoop al gezien. Ik vond het niet zo'n geweldige film, maar dat had meer te maken met het zwakke verhaal en de vervelende en irritante hoofdacteur. Maar afgezien daarvan kan ik me niet echt dingen herinneren waar ik iets tegen had eigenlijk.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Mart

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2004, 03:17:44 pm »
quote:
op 17 Jan 2004 14:52:48 schreef Remco II:
. (Denk bijvoorbeeld aan die kroning, waar de Vader, de Zoon en de Heilige Geest genoemd worden. En het gevloek wat ze van tijd tot tijd niet laten kunnen...)

Die kroning is gewoon zoals het er in het echt in engeland aan toe gaat. Daar noemen ze ook God Zoon en Heilige Geest. Mag je daar dan ook niet naar kijken als er zo'n kroning plaatsvindt?  het engelse koningshuis staat nou niet direct als erg christelijk te boek. Natuurlijk is het zo dat het in de film Johnny English op een erg spottende manier wordt gebruikt, maar dan vind ik het eerder spottend ten opzichte van het engelse koningshuis dan ten opzichte van God.

Verder, gevloek hoor je overal, in films, op straat.

Ik heb Johnny English destijds in de bios gezien en vond het een erg goede en leuke film. Tis maar net met wat voor instelling je naar de bios gaat. Ik heb de dingen die je noemt nou niet echt als erg storend ervaren of zo.

Maar misschien ligt dat wel aan mij.

Mart

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2004, 03:19:04 pm »
quote:
op 17 Jan 2004 15:15:30 schreef Harm:
[...]

maar dat had meer te maken met het zwakke verhaal en de vervelende en irritante hoofdacteur.

wow, niks tegen rowan atkinson he, dat is namelijk een van de beste acteurs (in zijn genre dan) van het vorige millenium.

Na mister bean had hij er eigenlijk gewoon mee op moeten houden, maar ja, hij moet toch wat..

Remco II

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2004, 12:05:01 pm »
quote:
[...]

Over je eerste punt: veel films zijn inderdaad niet goed om naar te kijken omdat je overspoeld wordt door dingen waar je niets mee te maken wil hebben en die ronduit zondig zijn. Klopt, maar dat is lang niet bij alle films zo, dus ik vind het fout om _alle_ films over één kam te scheren.

Op zich is het niet mijn bedoeling om alle films over één kam te scheren. Maar een film heeft wel altijd iets onvoorspelbaars. Een film waar je zo op de cover niets bijzonders aan ziet, kan altijd iets bevatten wat je niet wilt zien als christen. Een vloek die valt bijvoorbeeld. Het lijkt wel alsof de filmmakers van tegenwoordig dat de normaalste zaak van de wereld vinden. Alsof ze zoiets hebben van: "Het is geen man die niet vloeken kan."
Het irritante aan films vind ik dat je er zo snel aan went. De eerste dag ben je er nog door geschokt, de tweede dag schrik je er niet meer van. Afstompen dus. Lijkt mij niet goed. Daarom onthoud ik me maar liever van films.
quote:
[...]

Je tweede punt: ik heb Johnny English een hele tijd terug in de bioscoop al gezien. Ik vond het niet zo'n geweldige film, maar dat had meer te maken met het zwakke verhaal en de vervelende en irritante hoofdacteur. Maar afgezien daarvan kan ik me niet echt dingen herinneren waar ik iets tegen had eigenlijk.

Je zult er ongetwijfeld wel allang aan gewend zijn...?

Remco II

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2004, 12:19:25 pm »
quote:
op 17 Jan 2004 15:17:44 schreef _Mart_:

Verder, gevloek hoor je overal, in films, op straat.

...en dus is het niet zo erg?
Op straat, op het werk, overal... Met de film erbij heb je het ook in huis. Dat lijkt mij niet nodig. Zeer schadelijk zelfs als je er ook nog kinderen bij hebt.
Bij zo'n tegenwerping ga ik mij echt afvragen (binnen de context wat je er verder bij zegt): wat zit hier achter? Ik bespeur hierin niet de tere vreze des HEEREN. Vind je het heel erg als ik dan twijfels krijg bij je onderschrift: "Jezus leeft, en ik met Hem!"?

quote:
op 17 Jan 2004 15:17:44 schreef _Mart_:
Tis maar net met wat voor instelling je naar de bios gaat. Ik heb de dingen die je noemt nou niet echt als erg storend ervaren of zo.

Does

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2004, 12:23:07 pm »
Een eeuwen oude discussie (en zolang bestaat de film nog niet eens).
Live vanuit de luie stoel

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2004, 12:25:29 pm »
De film vond ik op zich niet zo leuk, het verhaal daarintegen vond ik wel grappig.
Beetje satire.

Engeland gebruikte vroeger Australie als eiland om gevangen kwijt te kunnen. Engelsen hebben een hekel aan fransen. De wet en regelgeving van de monarchie in het Verenigd koninkrijk is ook een beetje bezopen en dient herzien te worden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mart

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2004, 01:11:48 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 12:19:25 schreef Remco II:
[...]

...en dus is het niet zo erg?
Op straat, op het werk, overal... Met de film erbij heb je het ook in huis. Dat lijkt mij niet nodig. Zeer schadelijk zelfs als je er ook nog kinderen bij hebt.
Bij zo'n tegenwerping ga ik mij echt afvragen (binnen de context wat je er verder bij zegt): wat zit hier achter? Ik bespeur hierin niet de tere vreze des HEEREN. Vind je het heel erg als ik dan twijfels krijg bij je onderschrift: "Jezus leeft, en ik met Hem!"?

[...]

ik stel voor dat je even in dit topic kijkt, en daar verder reageert. Zoals je in dat door mij gestartte topic zult lezen heb ik ook veel moeite met films en of dat allemaal wel kan in het leven van een christen.

Bij veel films heb ik tegenwerpingen, ook heb ik niet gezegd dat ik johnny english christelijk verantwoord vind. Echter de ene christen zal met een (ver)vloek(ing) in een film minder problemen hebben als de ander, het gaat er dan ook over of je het zelf tegenover God kunt verantwoorden wat je kijkt. Daar hebben andere mensen en ook jij niks over te zeggen. God zal wel oordelen, en vervloekt is degene dan die Jezus niet kent, vandaar ook mijn onderschrift. Juist omdat Jezus leeft hebben wij van de zonde niets meer te vrezen. Een mooie uitspraak is nog altijd: ken je je zonde, dan ken je Gods genade.

En 'tere vreze des Heeren' klinkt best mooi hoor, maar wie ben jij om daarover te oordelen of ik dat al of niet heb?

Remco II

• Bekijk profiel
Johnny English
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2004, 04:08:30 pm »
quote:
op 19 Jan 2004 13:11:48 schreef _Mart_:
ik stel voor dat je even in dit topic kijkt, en daar verder reageert.

Oké, is goed. Zie dus hier.