Auteur Topic: Wordt er te weinig over christelijke zaken geforumd?  (gelezen 934 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Wordt er te weinig over christelijke zaken geforumd?
« Gepost op: januari 20, 2004, 10:46:54 pm »
Offtopic in Drugs.

-----------------

door Wilhelmina op 19 Jan 2004 16:56

quote:

op 19 Jan 2004 16:52:46 schreef Bumblebee:
Tip: alpha-cursus.
!
Goed advies. Ik vraag me af wat er van dit forum is geworden de laatste tijd.

Drugs, erotische kleding,black metal, Formule 1,films.

Waar ging de preek over gisteren? :?

----------------------------

door vaneccles op 19 Jan 2004 17:57

quote:

op 19 Jan 2004 16:56:53 schreef Wilhelmina:

Wilhelmina!

Ik heb geen idee hoelang dit forum al bestaat,maar is het ooit anders geweest
hier,dan?
Laatst ben ik er achter gekomen dat (onafhankelijk van Reformanda ;)) het zede-
lijke verval binnen de gkv  ergens begin jaren negentig is ingetreden.Zonder daar
conclusies aan te willen verbinden,als het forum rond die tijd is opgericht,heeft het
dan ooit anders kunnen wezen?

----------------------------------

door Picardijn op 20 Jan 2004 21:14  

quote:

Zondag 23

---------------------------------------

door Mientje op 20 Jan 2004 22:19

quote:

Wat mij vandaag ook al opviel was :

Dat als de evangelischen even niets van zich laten horen, de onderwerpen snel veranderen in wereldse zaken.

Hiermee wil ik niet zeggen dat wij beter zijn, maar onze interesses liggen wél op een ander niveau.

door macguinness op 20 Jan 2004 22:24

quote:

op 20 Jan 2004 22:19:00 schreef Mientje:

Dat als de evangelischen even niets van zich laten horen, de onderwerpen snel veranderen in wereldse zaken.

Het kan ook komen omdat Does er vandaag mee gekapt is.

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=2170
 ;)

door Picardijn op 20 Jan 2004 22:32

quote:

Hiermee wil ik niet zeggen dat wij beter zijn, maar onze interesses liggen wél op een ander niveau.

Ben ik toch weer blij met de evangelischen anders hadden we niets anders dan wereldse zaken hier.

-------------------------------------------

door Pooh op 20 Jan 2004 22:39

quote:

Dat als de evangelischen even niets van zich laten horen, er een stuk minder off-topic gegaan wordt.

[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2004, 11:15:03 pm »
Je kunt mensen niet verplichten over geestelijke zaken te spreken, zéker niet als je merkt dat de interesses daar eigenlijk helemaal niet liggen.
Ik zelf kom op dit forum omdat ik die discussie wél fijn vindt, en dat op de 1000 andere fora niet gewenst is.
Ik vindt het jammer dat er vooral de laatste tijd over van alles onderwerpen worden geopend, maar dat het nog maar weinig met God te maken heeft.

Als het al over een onderwerp gaat waar ik graag over meepraat, dan blijk ik me ineens aan de gereformeerde leer te moeten houden, dus dat maakt me ook weer onzeker.

En dit zou toch de plaats moeten zijn , waar je onbekommert onder elkaar zou moeten kunnen spreken in psalmen lofgezangen en geestelijke liederen.

Ik ben bijvoorbeeld echt geinteresseerd in de onderwerpen van de preek bijvoorbeeld van de zondag daarvoor, of waar ging de bijbelstudie door de week over, welk onderwijs bereid je voor , voor je kinderdiensten, of hoe ging de inleiding voorafgaand aan de bidstond.
Wat zijn je belevenissen deze week met God, gebeurt er iets in je leven samen met hem? En waar loop je tegen aan?
Ga je nog wel eens naar een conferentie, of studiedag, wat leerde je daar, en heeft het je innerlijk veranderd?
Snappie? ( en dan zal het me verder worst wezen wat jij de beste CD top tien vindt, zéker als er in 10 (!) CD's geen geestelijke bijdrage te bespeuren valt.)
Maar dat terzijde.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2004, 11:23:11 pm »
Grote onzin, dan zou dit forum zich alleen beperken tot mensen die (anders) geloven. Niet-gelovigen zijn dus niet welkom mits ze een rugzak boordevol geestelijk geloofsmatriaal meenemen.
Voor mij persoonlijk hoef je ook niet altijd over het geloof te praten.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2004, 11:28:08 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 23:23:11 schreef lonneke:
Voor mij persoonlijk hoef je ook niet altijd over het geloof te praten.
Dat lees ik ook nergens en ik weet ook heel zeker dat dat niet Marloes haar bedoeling is met het forum. De vraag is of er te weinig over gepraat wordt. Dat is dus niet de vraag of er alleen maar over christelijke zaken gepraat mag worden.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2004, 11:32:48 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 23:15:03 schreef Wilhelmina:
Je kunt mensen niet verplichten over geestelijke zaken te spreken, zéker niet als je merkt dat de interesses daar eigenlijk helemaal niet liggen.
Ik zelf kom op dit forum omdat ik die discussie wél fijn vindt, en dat op de 1000 andere fora niet gewenst is.
Ik vindt het jammer dat er vooral de laatste tijd over van alles onderwerpen worden geopend, maar dat het nog maar weinig met God te maken heeft.

Als het al over een onderwerp gaat waar ik graag over meepraat, dan blijk ik me ineens aan de gereformeerde leer te moeten houden, dus dat maakt me ook weer onzeker.

En dit zou toch de plaats moeten zijn , waar je onbekommert onder elkaar zou moeten kunnen spreken in psalmen lofgezangen en geestelijke liederen.

Ik ben bijvoorbeeld echt geinteresseerd in de onderwerpen van de preek bijvoorbeeld van de zondag daarvoor, of waar ging de bijbelstudie door de week over, welk onderwijs bereid je voor , voor je kinderdiensten, of hoe ging de inleiding voorafgaand aan de bidstond.
Wat zijn je belevenissen deze week met God, gebeurt er iets in je leven samen met hem? En waar loop je tegen aan?
Ga je nog wel eens naar een conferentie, of studiedag, wat leerde je daar, en heeft het je innerlijk veranderd?
Snappie? ( en dan zal het me verder worst wezen wat jij de beste CD top tien vindt, zéker als er in 10 (!) CD's geen geestelijke bijdrage te bespeuren valt.)
Maar dat terzijde.

Mijn probleem (vandaar mijn nogal gefrustreerde reactie hierboven) is dat er voortdurend in discussie's over CD's en dergelijke hierover 'gezeurd' wordt. Als je een goed gesprek wil over bepaalde onderwerpen: start er een draad over op. Als niemand meedoet: jammer, misschien zijn mensen niet geinteresseerd, gebruiken ze daar andere kanalen voor, of kun je de relevantie niet genoeg duidelijk maken.

Maar de onderwerpen die jij hierboven noemde: "Drugs, erotische kleding,black metal, Formule 1,films." lijken mij juist onderwerpen die interessant zijn voor een forum als dit. Er komen hier veel jonge christenen die worstelen met de manier waarop ze hun christen-zijn in de praktijk kunnen brengen. Blijkbaar zitten ze meer verlegen om een goed en open gesprek over drugs, dan over een gesprek over de preek van zondag. Ik vind dat niet meteen verkeerd, mits dit forum niet hun enige levensinvulling is. Over de preek kun je vaak makkelijker op andere momenten of manieren napraten, daar heb je dit forum niet meteen voor nodig.

Verder lopen er hier wat 'theologische' discussies over typisch gereformeerde onderwerpen. Tsja, het is het forum van de GKv, die onderwerpen spelen in meer of mindere mate in die kerken, en internet is een fijn medium daarvoor. Boeit 't je niet? Doe dan niet mee.

Kortom: Naar mijn idee is er op dit forum plaats voor alle mogelijke activiteiten: wil je napraten over de preek van zondag, wil je een filosofisch debat aangaan, wil je hulp bij 't opvoeden van je kinderen of wil je gewoon wat ouwehoeren over de laatste film die je hebt gezien? Mag allemaal, mits je je christelijk blijft gedragen. Voor elk onderwerp is een plekje. Zijn er toevallig te weinig mensen die jouw onderwerp boeiend vinden? Jammer, maar laat andere draadjes dan een beetje met rust. Het gaat hier toch al snel offtopic, en sommige mensen vinden die discussie blijkbaar wel nuttig/boeiend/nodig.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2004, 11:42:33 pm door Pooh »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2004, 11:41:20 pm »

quote:

op 20 Jan 2004 23:15:03 schreef Wilhelmina:
Al deze onderwerpen passen toch prima in 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk'? Je kunt daar elk onderwerp (uit bovenstaand lijstje) bespreken, en er zijn vast wel anderen in geïnteresseerd ook.
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2004, 11:55:31 pm »
In de draad die de aanleiding vormde voor deze discussie bleek de topicstarter dit relevant te vinden voor zijn christelijke gemoedsrust. Een net bekeerd christen (blijkens de draad) die ineens met diverse van zijn oude gewoonten problemen krijgt. In dat geval gaan 'drugs' en 'christelijk leven' dus prima samen in een onderwerp, en wil ik er graag op reageren. (Daarom is het juist jammer dat er op een gebelgde toon off-topic gegaan wordt: weinig respectvol naar de topicstarter toe; maar dat terzijde.)

Sex, drugs, rock-en-roll: iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Daarom lijkt het me verstandig om die zaken bespreekbaar te houden, zelfs als het niet met een christelijk sausje overgoten is. (Dat een onchristelijke film mooi wordt gevonden betekent wellicht dat de zonde in ons leven niet volkomen uitgebannen is. Da's niet vreemd, want da's in dit leven niet haalbaar. Dus waarom zou dat ontkend/genegeerd moeten worden? Ik vind het fijn dat daar ruimte voor is op dit forum. Ik zelve houd mij echter verre van formule I of voetbal.)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2004, 12:31:23 pm »
Ik geloof ook niet dat we de verwachting moeten hebben dat alleen "strijdvragen"  hier aan de orde moeten komen.  In dat laatste geval blijkt het forum immers vooral gebruikt te worden om standpunten uit te wisselen (sorry: neer te zetten) en niet meer dan dat. Zou het dan het wachten zijn op een volgend strijdpunt? Dat zou wel een verschaling betekenen voor deze site.
Maar een discussie over "erotische kleding"  hier ontgaat me een beetje. Het is hier immers een forum site van de Gereformeerde Kerken in Nederland?  Dan zou het eerder moeten gaan over kleding in de kerk, op school, in het openbaar en dan wat meer normatiever: wat zou onze houding (als christen-in-zijn-algemeen) moeten zijn in dit soort zaken en niet zozeer in: wat vind ik leuk om te dragen.  Het lijkt me dat daar andere fora voor kunnen dienen, maar niet deze van de kerken.  
Het zou mooi zijn als we in dit forum vooral nadenken hoe we als christenen in de wereld van vandaag staan en ons kunnen (en moeten??) bewegen.  En dan het toetsen van de " ik vind " -gedachte met de " bestaande ?!?! christelijke normen en waarden "  
Naar mijn mening komen we dan met elkaar verder en heeft een forum als dit zin.
De mensen hier zouden de discipline moeten kunnen opbrengen hun reactie meer te laten zijn dan alleen een kort samengevat onderbuikgevoelen.  Dat geeft aan dat je de mening van anderen respecteert en je ook zelf gerespecteerd wilt worden.  Anders komen we terecht in het bijbelboek Spreuken: antwoord de zot naar zijn dwaasheid en/of antwoord de zot niet naar zijn dwaasheid.  En de resultaten van die keuze zijn navenant hier terug te vinden in de diverse forum-discussies.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 21, 2004, 04:07:25 pm »
wat houdt je tegen om een topic te openen over hetgene waarover je wilt discusseren Wilhelmina ? Daar is die knop "nieuw topic" voor.
Je hoeft niet te wachten tot andere mensen er over beginnen hoor.
Voel je vrij (om een topic te openen bedoel ik dan ;)  )
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised