Auteur Topic: Door Godsdienst beperkt in je beroep, of andersom.  (gelezen 1582 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Door Godsdienst beperkt in je beroep, of andersom.
« Gepost op: januari 23, 2004, 11:38:17 am »
Ambtenaren die weigeren homoparen te trouwen.
Artsen die weigeren abortus en euthanasie uit te voeren.
Allerlei mensen die weigeren op zondag te werken.

Wat vinden jullie van de beperkingen van de christelijke godsdienst op je beroep?

Mag een ambtenaar ontslagen worden omdat hij/zij geen homo's wil trouwen, terwijl we in Nederland democratisch hebben besloten dat homo's moeten kunnen trouwen? En wat als het nou eens de enige beschikbare ambtenaar is?

Mag van een arts geëist worden dat hij/zij abortus uitvoert omdat dat legaal is in ons land en gezien wordt als een "recht", als een onmisbaar deel van onze gezondheidszorg?

En, andersom, wat vind je ervan als je ambtenaar bent of een ander openbaar beroep hebt, en je mag je godsdienst niet langer uiten, dus geen kruisjes meer dragen enzo? Is een hoofddoek van hetzelfde laken een pak dan een kruisje of is dat toch iets heel anders? En dragen alle mensen met een kruis om de nek dit als een godsdienstig symbool? (retorische vraag natuurlijk.)

Benieuwd naar de meningen  :)
Bombus terrestris Reginae

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2004, 11:39:20 am »
Ik heb gehoord dat je als aankomend gynaecoloog verplicht bent om tijdens je stage abortussen te doen. Dus ik vrees dat er geen christen-gynaecologen meer bestaan... Is dat echt zo en wat vinden jullie daarvan?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2004, 02:17:39 pm »
als je echt christen wilt zijn, niet alleen in woord, maar ook in daad, dan kun je er niet omheen dat je beproeft zult worden (en dat is maar goed ook).

edit/ overigens eea geldt niet alleen voor christenen, maar voor allen die een ethiek ontwikkeld hebben
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2004, 02:40:52 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2004, 01:35:25 pm »

quote:

op 23 Jan 2004 11:38:17 schreef Bumblebee:

Mag een ambtenaar ontslagen worden omdat hij/zij geen homo's wil trouwen, terwijl we in Nederland democratisch hebben besloten dat homo's moeten kunnen trouwen? En wat als het nou eens de enige beschikbare ambtenaar is?

Als ambtenaar ben je uitvoerder van de wet en heb je zelf niets tegen in te brengen. Een ambtenaar mag wel een eigen mening over het een en ander hebben, maar mag iemand niet weerhouden dat te geven, waar hij/zij volgens de wet recht op heeft. Een anmbtenaar die toch onderscheid wil aanbrengen geeft aan dat hij niet geschikt is voor zijn beroep, dysfunctioneert en mag dan ook ontslagen worden. (Overplaatsen naar een andere dienst waarin contact met cliënten sporadisch voorkomt, lijkt me overigens logischer, zeker als diegene een vast contract heeft.)

quote:

Mag van een arts geëist worden dat hij/zij abortus uitvoert omdat dat legaal is in ons land en gezien wordt als een "recht", als een onmisbaar deel van onze gezondheidszorg?

Overeenkomstig de wet vindt  voorafgaande aan een abortus altijd een gesprek met de betrokkene(n) plaats en is een overwegingsperiode. Luisterend naar een gesprekken je als arts een oordeel vormen over de motieven van degene die een abortus laat plegen en kun je evt. ook op de alternatieven wijzen.
Mogelijk dat je, luisterend naar het gesprek van zo'n vrouw haar motieven begrijpt en daarom ook de abortus kan uitvoeren.

quote:

En, andersom, wat vind je ervan als je ambtenaar bent of een ander openbaar beroep hebt, en je mag je godsdienst niet langer uiten, dus geen kruisjes meer dragen enzo? Is een hoofddoek van hetzelfde laken een pak dan een kruisje of is dat toch iets heel anders? En dragen alle mensen met een kruis om de nek dit als een godsdienstig symbool? (retorische vraag natuurlijk.)
Op het moment is dit een hot item bij bepaalde politieke groeperingen. Waarschijnlijk gaat deze hype snel voorbij als je eer geen aandacht aan besteedt. Dus waar maken we ons druk om?
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2004, 11:09:56 pm »
wet en geweten
als deze met elkaar in konflikt komen
welke zul je dan volgen?

Ps er zijn aardse wetten en hemelse wetten

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2004, 08:17:54 am »
Volgens mij zitten de meeste christenen hier echt niet mee. Tijdens een aantal discussie-lessen op een gereformeerde school over dit onderwerp bleek voor de meeste het hemd toch echt nader dan de rok. "Ik zal toch moeten eten" was toch wel een veel gehoord argument.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2004, 08:33:45 am »

quote:

op 22 Feb 2004 13:35:25 schreef Lutheraansch:
Overeenkomstig de wet vindt  voorafgaande aan een abortus altijd een gesprek met de betrokkene(n) plaats en is een overwegingsperiode. Luisterend naar een gesprekken je als arts een oordeel vormen over de motieven van degene die een abortus laat plegen en kun je evt. ook op de alternatieven wijzen.
Mogelijk dat je, luisterend naar het gesprek van zo'n vrouw haar motieven begrijpt en daarom ook de abortus kan uitvoeren.
Misschien, maar ik denk dat dat ZEER sporadische gevallen zijn. Ik ben geneigd abortus alleen toelaatbaar te vinden bij verkrachting of wanneer het leven van de moeder ernstig gevaar loopt. En zelfs dan vraag ik me af of ik zelf de abortus zou willen uitvoeren. Een vriendin van mij, in opleiding tot gynaecoloog, vertelde dat het uitvoeren van abortussen mogelijk een verplicht onderdeel van de opleiding wordt. Dan komen je beroep en je ethiek toch wel echt met elkaar in conflict.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2004, 10:35:32 am »

quote:

op 23 Feb 2004 08:33:45 schreef Bumblebee:
[...]

Misschien, maar ik denk dat dat ZEER sporadische gevallen zijn. Ik ben geneigd abortus alleen toelaatbaar te vinden bij verkrachting of wanneer het leven van de moeder ernstig gevaar loopt. En zelfs dan vraag ik me af of ik zelf de abortus zou willen uitvoeren. Een vriendin van mij, in opleiding tot gynaecoloog, vertelde dat het uitvoeren van abortussen mogelijk een verplicht onderdeel van de opleiding wordt. Dan komen je beroep en je ethiek toch wel echt met elkaar in conflict.

ja, dan zal pas echt blijken of je over het _christelijk zijn_ alleen maar spreekt of het ook in je handelen zichtbaar wilt maken met alle konsekwenties van dien,
misschien hebben we deze beproeving ook wel nodig om er achter te komen hoe het echt met ons zit, want niet het beeld wat wij van onszelf hebben zal in de hemel _gezien_ worden, maar hoe we dan echt zouden handelen

Pietje Preek

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2004, 12:32:13 pm »
ik ben geloof. Maar ik houd mij aan de wet. Ik vind niet dat ik het recht heb mij boven anderen te stellen.
Dus trouw ik gewoon homo's en speel ik niet met pikkies van kleine kinderen

Pietje Preek

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2004, 01:41:39 pm »
nee ik ben dominee