Auteur Topic: Gebedsgenezing  (gelezen 9146 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Gepost op: januari 24, 2004, 02:38:25 pm »
Onderstaande discussie komt uit het topic over Jan Zijlstra. Deze discussie kan beter los van zijn persoon gevoerd worden. Vandaar een nieuw topic.

======================================================

Concrete vragen:

1. Wat zijn de criterea voor een genezingsbediening?
2. Is het essentieel dat er een vorm van erkenning is?
3. Zijn er controlerende organen?
4. Wat moet er (regelmatig) worden gecontroleerd bij zo'n bediening?
5. Wat zijn de harde criteria voor genezing?
6. Waar is de scheidslijn van geloof en realiteit?
7. Wat is de rol van de medische wereld?
8. Waar is de scheidslijn van iemand geloof/moed inpraten en manipulatie?
9. Hoe is de nazorg geregeld?
10. Hoe zit het met de andere gaven van de Geest, en de balansverhouding?
11. De persoonlijke relatie met God versus je hoop stellen op.....

======================================================

op 23 Jan 2004 21:38:34 schreef jw2710:
antwoorden die ik kan geven:

Concrete vragen:

Wat zijn de criterea voor een genezingsbediening?

* heeft desbetreffende persoon de gave ontvangen van genezing.

Moet er sprake zijn van een genezingsbediening? Marcus 16 En op zieke zult u de handen leggen.

Is het essentieel dat er een vorm van erkenning is?

Zijn er controlerende organen?

* vaak onbreek deze.
Desbetreffende persoon  komt vaak/altijd onder vuur te liggen.
Veel laster vehalen  e.d..

Wat moet er (regelmatig) worden gecontroleerd bij zo'n bediening?

je kunt een bediening beproeven.
Wat zijn de vruchten van de bediening?
Ga nooit op van verhalen van horen zeggen!!

Wat zijn de harde criteria voor genezing?

Is moeilijk antwoord op te geven.
Is er bewijs dat hij/zij ziek is geweest en is er bewijs dat er sprake is van herstel of genezing.

Waar is de scheidslijn van geloof en realiteit?

Wat is de rol van de medische wereld?

Controlle.
Ben zelf door meedere neurologe gecrontroleerd !

Waar is de scheidslijn van iemand geloof/moed inpraten en manipulatie?

Hoe is de nazorg geregeld?

Dat is bij br. Jan Zijstra heel goed geregeld !!!
Echt perfect !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hoe zit het met de andere gaven van de Geest, en de balansverhouding?

De persoonlijke relatie met God versus je hoop stellen op.....

misschien dat iemand anders het kan aanvullen !!!!!!!!

JanW
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 06:34:26 pm door Pulpeet »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2004, 03:01:43 pm »
Heel erg menselijk allemaal, ook het visie punt.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2004, 04:20:48 pm »

Volgens mij heeft elke gelovige een genezingsbediening. Hoe groter de groep wordt waarvoor je opereert, hoe groter de kans dat er getuigenissen komen van mensen die tijdens jouw gebed genezen zijn. Gewoon de wet van de getallen. En God is een God van wonderen, dus zullen die er zijn ook als je bidt in de naam van Jezus. Als ik bid voor een groepje van 5 zieke kinderen dan ben ik al blij als er één beter wordt.
Zet je mij voor een sporthal met 10.000 mensen dan zullen er velen genezen worden. En zéker als ik flink aan de weg timmer, dat er bij mij in de samenkomst vélen genezen, dan trekt dat publiek.
Op een gegeven moment moet je je echter afvragen of de mensen met geloof in de levende Heer als genezer komen, of op de persoon af komen waar al meerdere mensen bij genezen zijn. Als mensen het halve land menen te moeten afreizen om zich de handen op te laten leggen door één specifiek persoon.
Zo worden mensen niet aan Jezus gebonden, maar aan een persoon. Gebonden dus.

2. Is het essentieel dat er een vorm van erkenning is?
Ja er staat duidelijk in Jac 6 dat een zieke zich moet laten zalven door zijn oudsten. dát is een kwestie van geloof. Geloof je dat jouw oudsten zijn aangesteld door God, of hebben jouw oudsten ( of jouw voorganger) zichzelf aangesteld. Dat zijn ook vaak de mensen die bij kritiek als eerste roepen: Raak de gezalfde des Heren niet aan. Ik geloof in een leider die zich kernmerkt door dienend zijn taak uit te voeren. Jezus kwam ook om te dienen.

3. Zijn er controlerende organen?
Een gemeenteleiding die zich niet stelt onder een overkoepelend orgaan, en zo geen paraplu boven zich wenst, voldoet niet aan de bijbelse normen. Ik ken dus een leider, die zegt aan niemand verantwoording te hoeven afleggen behalve aan God. Als je hem dan ook ergens op aanspreekt zegt hij steevast: Dan moet je bij God zijn.

4. Wat moet er (regelmatig) worden gecontroleerd bij zo'n bediening?
Of zijn ja JA is en zijn nee NEE. Of de profetieen uitkomen , en niet afgeschoven worden als "ongehoorzaamheid aan God" van degenen waar de profetie niet over uitkwam. Of de fininacieen op papier te verkrijgen en te controleren zijn.
Of de genezen personen A. wel ziek waren en B. na een bepaalde tijd nog steeds genezen zijn. En belangrijk ( door Bram Krol beschreven) of de gemeente geen draaideurgemeente is. Dat betekent dat er via de achterdeur net zoveel mensen verdwijnen als dat er door de voordeur binnenkomen.

5. Wat zijn de harde criteria voor genezing?
Een blijvend veranderd leven, naar geest, ziel en lichaam. Iemand die zegt genezen te zijn, maar bij elke nieuwe genezingsdienst weer als eerste naar voren rent omdat er weer iets anders aan hapert ( zie je ook veel bij Jomanda) die is niet genezen, maar heeft een gebondenheid ontwikkeld voor die genezer.
Wie werkelijk genezen is, meld zich morgen beter, gaat uit de WAO en vertelt het aan iedereen die het maar horen wil. Bril af, hoorapparaat uit, pillen niet meer nodig, aangepaste schoenen en stoelen en bedden overbodig. Wordt er binnen een jaar een kind "beloofd" dan hoort dat gecontroleerd te worden, ook als de zogenaamde a.s. moeder allang al weer van het toneel verdwenen is.

6. Waar is de scheidslijn van geloof en realiteit?
Geloof moet werkelijkheid worden. Als ik geloof dat ik beter ben, terwijl de hele omgeving ziet dat dat niet zo is, dan klopt het niet. Neem je bed op en wandel.

7. Wat is de rol van de medische wereld?
Die kan bevestigen wat er met mij gebeurd is. Als ik genezen wordt van diabetes, dan zal het handig zijn om een paar bloedsuikertjes te prikken om dat hard te maken. Het hoeft trouwens niet of, of te zijn. Mijn man heeft recentelijk een hartoperatie ondergaan, waarin wij elke dag op grootse wijze de hand van God hebben ervaren. Wij hebben geleerd dat God langs wegen die geen mens bedenkt, ons zijn wil bekend maakt. Een les in vertrouwen. Hij heeft alles wonderlijk wél gemaakt.
Mooi detail is, dat er tijdens een bidstond door iemand krachtig werd gebeden of de operatie niet nodig hoefde te zijn, en of God het hart wilde aanraken en nieuw maken. Tijdens dat gebed wisten wij al, dat dat geen goed gebed was. Wij geloofden dat wij hier doorheen moesten, en het was goed.

8. Waar is de scheidslijn van iemand geloof/moed inpraten en manipulatie?
Ik vind dit een hele moeilijke vraag, maar misschien wel de belangrijkste. Het is jammer dat manipulatie zo'n negatieve smaak heeft gekregen door een aantal uitwassen in christelijk Nederland. Zodra je iemand iets duidelijk wil maken, of desnoods erin wil stampen is dat een vorm van manipulatie. Zelfs je kinderen opvoeden. Hoeft niet verkeerd te zijn. Als ik echter manipulatie aanwend om een ander iets te laten doen wat hij zelf eigenlijk niet wil, maar tot meerdere eer en glorie van mijzelf dat noem ik dat manipulatie. De bijbel noemt dat dan de zonde van de tovenarij. En bij sommige genezers heb ik dat werkelijk zien gebeuren. Daar moeten mensen soms zelfs van bevrijd worden. Die konden daarna niet meer zelf nadenken.

9. Hoe is de nazorg geregeld?
Goede nazorg kan slechts geregeld worden via de plaatselijke gemeente. Je kunt niet wekelijks naar mensen toe aan de andere kant van het land. Het staat vast dat mensen met een genezingsbediening hun gemeente vol hebben met mensen uit alle hoeken van het land, zelfs hun leiders. Uit de plaats waar de gemeente staat komt nog geen 1% van de bezoekers. Je kunt dus niet van een plaatselijke gemeente spreken. Vaak komen er ook mensen uit traditionele kerken om genezing, die daar eigenlijk "stiekum" zitten. Regelmatig hoor je het dringende verzoek , of je het niet aan de dominee wil vertellen. Die zullen dus liever het puntje van hun tong afbijten dan naar hun dominee gaan om pastoraat.
Deze gemeentes staan erom bekend, dat het pastoraat slechts hieruit bestaat, dat je naam en adres wordt opgeschreven, zodat men in staat is daar een magazin en ander "reklamemateriaal"  heen te sturen. Uiteraard met een acceptgiro.

10. Hoe zit het met de andere gaven van de Geest, en de balansverhouding?
Zal per gemeente verschillend zijn. In een aantal gemeentes met een leider die de genezingsbediening zou hebben, wordt er nogal eens prat op gegaan dat hun leider de "vijfvoudige"bediening zou hebben. Herder, leraar, evangelist, profeet, apostel. Onze ervaring is, dat ze dat wel roepen, maar dat ze in de praktijk nogal eens een steek laten vallen, omdat het voor één mens onmogelijk is, als deze karakters bij elkaar te laten functioneren.

11. De persoonlijke relatie met God versus je hoop stellen op.....
Heb ik in het begin behandeld.

grompie

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2004, 04:34:09 pm »
voor de geintreseerde:

quote:

He gave them the pouch of medicine and said, "Heal all the sick of the city who believe in my name." Peter was afraid to reply to him for the second time. He signaled to the one who was beside him, who was John: "You talk this time." John answered and said, "Lord, before you we are afraid to say many words. But it is you who asks us to practice this skill. We have not been taught to be physicians. How then will we know how to heal bodies as you have told us?"

He answered them, "Rightly have you spoken, John, for I know that the physicians of this world heal what belongs to the world. The physicians of souls, however, heal the heart. Heal the bodies first, therefore, so that through the real powers of healing for their bodies, without medicine of the world, they may believe in you, that you have power to heal the illnesses of the heart also.
bron
geheelonthouder

bozo

• light without heat
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2004, 06:31:52 pm »
Na persoonlijk onderhoud met Pulpeet heb ik besloten niet meer deel te nemen aan deze discussie.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2004, 08:34:59 pm door bozo »
when all has been said and done you must decide swallow your pride and reach out and take these hands forevermore

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2004, 06:36:53 pm »
Vind ik wel erg snel en erg kort door de bocht, je kunt ook gewoon wachten op een reactie van iemand anders.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #6 Gepost op: januari 24, 2004, 06:40:54 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 18:31:52 schreef bozo:

Pardon?????????????????????

Dit was dus een serieuse poging om jouw vragen te beantwoorden.
Als jij daar iemand in meent te herkennen, is dat geheel voor jouw eigen rekening.
Jouw link naar bepaalde personen zit dus in jouw hoofd, en daar distancieer ik me met klem van.

Je bent boos, dat is duidelijk, maar zou je dat niet op mij willen afreageren?

Ik verzoek je dus vriendelijk je post zodanig aan te passen dat door jouw genoemde persoon niet met mijn reaktie in verband kan worden gebracht en zijn naam te verwijderen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #7 Gepost op: januari 24, 2004, 08:11:30 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 18:31:52 schreef bozo:
Na persoonlijk onderhoud met Pulpeet heb ik besloten niet meer deel te nemen aan deze discussie.

Als je het nou hierbij gelaten had Bozo... Was een stuk verstandiger geweest volgens mij...  8)7 ;(

Ik heb het stuk van Wilhelmina met bewondering gelezen. Ik weet niet of ik het met alles eens ben, maar in ieder geval heb ik grote bewondering en respect voor de manier waarop zij (als enige tot nu toe) inhoudelijk op deze vragen ingaat. En Wilhelmina, we kunnen elkaar een klein beetje de hand schudden: ik heb deze week tijdens een kortstondige (en niet-ernstige, maar toch) ziekenhuisopname ook heel concreet de nabijheid en leiding van God mogen ervaren.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #8 Gepost op: januari 24, 2004, 08:32:29 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 20:11:30 schreef Mezzamorpheus:
[...]

ik heb deze week tijdens een kortstondige (en niet-ernstige, maar toch) ziekenhuisopname ook heel concreet de nabijheid en leiding van God mogen ervaren.

Dank je wel.
Mijn man zei: Je wenst het niemand toe, maar wat ben ik dankbaar dat ik dít heb mee mogen maken. Daar staat je verstand bij stil, ik denk dat je dát moet hebben meegemaakt om het te begrijpen.
Hij heeft tijdens die opname God meer van dichtbij meegemaakt, dan tijdens alle andere ervaringen samen met God.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2004, 10:40:43 pm »
Goed om te horen Wilhelmina.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2004, 12:34:54 am »

quote:

door Wilhelmina op 24 Jan 2004 16:20  
Volgens mij heeft elke gelovige een genezingsbediening. Hoe groter de groep wordt waarvoor je opereert, hoe groter de kans dat er getuigenissen komen van mensen die tijdens jouw gebed genezen zijn. Gewoon de wet van de getallen. En God is een God van wonderen, dus zullen die er zijn ook als je bidt in de naam van Jezus. Als ik bid voor een groepje van 5 zieke kinderen dan ben ik al blij als er één beter wordt.
Zet je mij voor een sporthal met 10.000 mensen dan zullen er velen genezen worden. En zéker als ik flink aan de weg timmer, dat er bij mij in de samenkomst vélen genezen, dan trekt dat publiek
Hoe rijm je het met wat er staat in 1 Cor. 12 dat elke gelovige een genezingsbediening heeft?

Als je bedoelt dat iedere gelovige kan bidden voor de genezing van zichzelf of iemand anders, dan ben ik het met je eens…. Dan is het ook zo dat niet ieder geneest omdat dit gebed om genezing een vraag aan God is, of hij genezing wil schenken als het Zijn wil is. Dat lees ik wel in de volgende zinnen die je schrijft:

quote:

Wij hebben geleerd dat God langs wegen die geen mens bedenkt, ons zijn wil bekend maakt. Een les in vertrouwen. Hij heeft alles wonderlijk wél gemaakt.
Als je bedoelt met de term genezingsbediening ‘de gave van genezing’ lees ik in 1 Cor. 12 dat aan de één deze gave en aan de ander een andere gave wordt gegeven. ‘Sommigen’ hebben de gave van genezing… anderen een andere gave…… Dit kan dus nooit aan ieder gegeven zijn.

1 Cor. 12 :8 ‘ Want aan de een wordt door de Geest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; 9 aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; 10 aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. 11 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil…..
28 En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing,….
30 Hebben soms allen gaven van genezing?

Als je de ‘gave van genezing hebt, zal ieder waar je tegen uitspreekt dat ze genezen zijn, ook genezen moeten zijn Dit heeft dan te maken met de macht of de autoriteit die je van God ontvangen hebt. Er wordt ook geen gebed bij uitgesproken. Dit is wat de Here Jezus deed op aarde en wat de apostelen deden…… Hierbij hoort dan: Geen mislukking……
En misschien is het voor je te simpel, maar dit is ook de toets die ik aanleg bij iemand die zegt deze gave van genezing te hebben.

Deze twee dingen die ik noem lopen voor mijn idee in jouw verhaal wat door elkaar heen…dus mijn vraag is: “Wat versta je precies onder een genezingsbediening?
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 10:07:37 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2004, 02:03:29 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 00:34:54 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Als je de ‘gave van genezing hebt, zal ieder waar je tegen uitspreekt dat ze genezen zijn, ook genezen moeten zijn Dit heeft dan te maken met de macht of de autoriteit die je van God ontvangen hebt. Er wordt ook geen gebed bij uitgesproken. Dit is wat de Here Jezus deed op aarde en wat de apostelen deden…… Hierbij hoort dan: Geen mislukking……

Dat geloof ik niet. Er zijn best wel wat voorwaarden, en als deze stelling waar zou zijn, dan zou er niemand bestaan die die gave heeft. Ken jij iemand waar werkelijk alle zieken bij genezen? Zelfs bij Jezus bleven er zieken achter.
Hij vroeg denk ik niet voor niets aan de mensen voordat hij ging genezen: Wílt u gezond worden.
Er zijn duidelijk mensen die niet gezond willen worden. Ver der staat er dat het "gelovig" gebed de lijder gezond zal maken. We hebben dan ook te maken met de gave van geloof, die niet altijd even sterk aanwezig is.
Soms ervaar je een sterk geloof, als je voor iemand bidt, en soms bidt je gewoon in gehoorzaamheid.
Verder heeft het denk ik ook iets met je houding te maken. Zieken genezen is een opdracht, dus bid je niet of God misschien, eventueel die zieke wil genezen.
Op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen genezen worden.
Geneest de zieken. Dit alles doen wij in de Naam van Jezus.
Daar zit een spanningsveld. Geneest!!! betekent zelf doen, niet vragen of een ander het wil doen. En toch lukt het niet bij iedereen.
Dat kan vele oorzaken hebben. Soms moet de zieke eerst iemand vergeven, soms moet hij hardnekkige zonden uit zijn leven bannen. Maar meestal weten wij niet waarom het niet gebeurt.
Misschien wel omdat wij niet in Hem blijven, gelijk Hij in Hem bleef. Dat gaat namelijk vooraf aan : vraagt wat gij maar wilt, en het zal U geworden.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2004, 02:51:10 pm »

quote:

[...]
Hoe rijm je het met wat er staat in 1 Cor. 12 dat elke gelovige een genezingsbediening heeft?

Als je bedoelt dat iedere gelovige kan bidden voor de genezing van zichzelf of iemand anders, dan ben ik het met je eens…. Dan is het ook zo dat niet ieder geneest omdat dit gebed om genezing een vraag aan God is, of hij genezing wil schenken als het Zijn wil is. Dat lees ik wel in de volgende zinnen die je schrijft:

[...]

Als je bedoelt met de term genezingsbediening ‘de gave van genezing’ lees ik in 1 Cor. 12 dat aan de één deze gave en aan de ander een andere gave wordt gegeven. ‘Sommigen’ hebben de gave van genezing… anderen een andere gave…… Dit kan dus nooit aan ieder gegeven zijn.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar Wilhelmina...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2004, 04:02:42 pm »
off-topic posts verwijderd.
Het is de bedoeling dat deze discussie over de vragen gaat die aan het begin staan. Laten we het zakelijk houden en proberen goede antwoorden op die vragen te vinden. En niet teveel over elkaar gaan praten.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 06:33:46 pm door Pulpeet »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #14 Gepost op: januari 25, 2004, 06:58:17 pm »

quote:

[...]
Hoe rijm je het met wat er staat in 1 Cor. 12 dat elke gelovige een
genezingsbediening heeft?

Als je bedoelt dat iedere gelovige kan bidden voor de genezing van
zichzelf of iemand anders, dan ben ik het met je eens…. Dan is het ook
zo dat niet ieder geneest omdat dit gebed om genezing een vraag aan God
is, of hij genezing wil schenken als het Zijn wil is. Dat lees ik wel in
de volgende zinnen die je schrijft:

[...]

Als je bedoelt met de term genezingsbediening ‘de gave van genezing’
lees ik in 1 Cor. 12 dat aan de één deze gave en aan de ander een andere
gave wordt gegeven. ‘Sommigen’ hebben de gave van genezing… anderen een
andere gave…… Dit kan dus nooit aan ieder gegeven zijn.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar Wilhelmina...
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 10:58:10 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #15 Gepost op: januari 26, 2004, 12:17:08 am »

quote:

door Wilhelmina op 24 Jan 2004 16:20  
Als ik bid voor een groepje van 5 zieke kinderen dan ben ik al blij als er één beter wordt.
En:….op 25 Jan 2004 14:03  
Zieken genezen is een opdracht, dus bid je niet of God misschien, eventueel die zieke wil genezen.
Op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen genezen worden.
Deze twee stukjes van jou zijn voor mijn idee al in tegenspraak met elkaar…… Als je bidt voor 5 zieken ben je al blij als er één geneest. Zie je niet de tegenspraak met: Op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen genezen worden…..
Moeten kinderen dan ook al eerst eventuele hardnekkige zonden uit hun leven bannen? Een kind zou ook juist véél geloof hebben, meer dan een volwassene…

Ik begrijp dat je altijd doelt op de gave van genezing, als je het over genezen hebt….
Ik meen toch te kunnen zeggen dat ieder die door Jezus genezen werd ook echt genezen was. Alleen al het idee om te zeggen dat alle ‘pogingen’ om te genezen bij Jezus ook echt lukten……(Ik bedoel niet te zeggen dat jij dat zo bedoelt) Jezus ‘probeerde’ niets…Hij is de Schepper van alle dingen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat Jezus niet alle zieken in het land Israël heeft genezen in de drie jaar dat Hij daar rondwandelde. Maar degenen die Hij wilde genezen, genazen ook!!

Je noemt het de opdracht om te genezen. Dat komt uit Marcus 16. Daar staat nog enkele andere dingen genoemd….
Marcus 16: 17 ‘Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.’

Dan zou elke gelovige vandaag de dag én boze geesten uit moeten drijven, én in nieuwe tongen  moeten spreken…..maar ook slangen op kunnen nemen en iets dodelijks drinken zonder dat je er last van hebt…. En daarna staat er dat zijop zieken de handen zullen leggen en zij zullen genezen worden.

In Marcus 16 lees ik dat dit ‘tekenen’ zijn….. Vergl. Exodus 4: 6-8 waar Mozes door God geroepen werd tot zijn taak. God gaf hem enkele tekenen omdat Mozes vond dat hij niet goed kon spreken. Hier zien we het tweede teken: Mozes werd melaats en weer gezond. Het teken van genezing begon bij Mozes, de eerste leider van Israël als volk….
Waartoe dienden deze tekenen? Dat staat aan het einde van Exodus 4: 30 ‘Aäron sprak al de woorden, die de HERE tot Mozes gesproken had, en hij deed de tekenen voor de ogen van het volk. 31 Het volk nu geloofde, en toen zij hoorden, dat de HERE op de Israëlieten acht geslagen en hun ellende gezien had, knielden zij en bogen zich neder’.  
De geschiedenis van de Joodse natie begon met een teken. Vandaar de uitspraak: “(...) de Joden begeren een teken”. Eén van de tekenen was de speciale genadegave van genezing.

In Deuteronomium 18:18 zegt God tegen Mozes: “Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broeders, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven….”
De Here spreekt hier door Mozes over de profeet Jezus Christus.
De vervulling van deze profetie vinden wij in het Nieuwe Testament (zie Joh. 1:46, 4:25). Jezus Christus is de beloofde Profeet, een Profeet als Mozes en Hij heeft dus ook de tekenen als Mozes.

Vergelijk de vraag van Johannes de Doper in Lucas 7: 19 ‘Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 21 Op dat ogenblik genas Hij velen van ziekten en plagen en boze geesten en aan vele blinden schonk Hij het gezicht. 22 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij gezien en gehoord hebt: Blinden worden ziende, lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen, doden worden opgewekt, armen ontvangen het evangelie; 23 en zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.’
Jezus gaf als antwoord aan Johannes de Doper de tekenen die Hij deed…Dat was het bewijs voor Johannes dat Jezus de beloofde ‘profeet’ was.

quote:

Er zijn duidelijk mensen die niet gezond willen worden. Verder staat er dat het "gelovig" gebed de lijder gezond zal maken. We hebben dan ook te maken met de gave van geloof, die niet altijd even sterk aanwezig is.
Kijk maar naar Markus 6: 4: ‘Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd. 5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen; alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over hun ongeloof.’

De mensen in dit gedeelte hadden geen geloof en het enige wat Jezus daar kon doen was enkele zieken genezen, ondanks hun ongeloof…
Dit laat dus zien, dat wanneer iemand genadegaven van genezing bezit, hij een
zieke kan genezen, of deze zieke nu gelooft of niet (vgl. Markus 2:5, waar niet gesproken wordt over het geloof van de verlamde zelf. “En daar Jezus hun geloof zag..” Deze verlamde werd genezen door het geloof van de vier mannen, die hem droegen)!

Uit het gedeelte in Marcus blijkt duidelijk dat het geloof van de zieke niet nodig is voor de genezing. Dat wat betreft de uitoefening van de gave van genezing. (Zoals ik dit onderscheid maak met het ‘gewone’ bidden om genezing…)

Maar toch even nog een vraagje: wat doe jij dan met de tekst dat sommigen de gave van genezing hebben…want je vindt dat iedereen de opdracht heeft de zieken te genezen…
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2004, 12:24:45 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #16 Gepost op: januari 26, 2004, 03:28:18 pm »

quote:

[...]

Deze twee dingen die ik noem lopen voor mijn idee in jouw verhaal wat door elkaar heen…dus mijn vraag is: “Wat versta je precies onder een genezingsbediening?

Prachtig zoals je alles op een rijtje weet te zetten. Ik heb het idee dat ik beter met mijn vragen bij jou kan komen dan andersom.
Over het onderwerp genezing zijn al zo veel boeken geschreven en zoveel bijbelstudies gemaakt dat ik dit forum helemaal vol zou kunnen schrijven over alles wat er ooit gezegd is en waar ik achter zou kunnen staan.
Toch zijn daar , wat jij zegt, best tegenstrijdigheden in.
Ik geloof inderdaad dat er gaven van genezingen zijn, het staat namelijk in  de bijbel, en toch ben ik nog nooit iemand tegen gekomen bij wie dat zo aanwezig was, dat het ook altijd "lukte".
Dat die wens bij velen leeft, om juist die gave te "bezitten" maakt dat er nogal eens veel kaf onder  het koren is, want het is een veel gewilde "bezitting" om het maar zo te noemen. Daarom worden er ook zo veel wonderen geclaimd, die achteraf best wel mee vielen.
Toch geloof ik dat het net als met profeteren is. We worden allemaal opgeroepen te streven naar het profeteren, maar dat is nog iets anders dan het ambt van profeet.
Iedereen kan op zijn tijd een woord van God uit spreken, maar een profeet doet niet anders.
Iedereen wordt ook opgeroepen om voor de zieken te bidden, maar de gave van genezing zal zich kenmerken door veel en grote genezingen telkens door dezelfde persoon.
Ik bid in gehoorzaamheid voor zieken, en geniet van enkele echte genezingen. Maar ik ben mij tegelijkertijd bewust van het feit dat ik niet de gave van genezingen heb ontvangen.
Maar als je er niet uitstapt, zul je het nooit weten, net als met profeteren. Het zal altijd onvolkomen blijven, volgens de bijbel, maar het is goed deze gaven te blijven ontwikkelen.
Zelf denk ik dat we er veel te voorzichtig mee omspringen, en dat het in sommige kerken zelfs helemaal ondergesneeuwd is.

jw2710

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2004, 12:24:20 am »
Genezing

Veel mensen verlangen naar genezing, zeker als je ernstig ziek bent.
Je gaat naar iemand toe die de gave heeft van genezing.

Stel voor:
Voor het oog gebeurt er niets ! Is de desbetreffende persoon dan niet genezen en komt deze bediening niet onder een kritisch vuur te staan????
Vaak wel en dat ik volgens mij niet terecht.

Uit ervaring hoor !!!
Je zit daar als zieke, weken lang ben je al aan het voorbereiden op deze bijzondere avond. In gedachte zie je jezelf al uit de rolstoel komen en je leven weer vervolgen, zonder pijn, zonder beperkingen.
Die avond gebeurde dus niets, God waar bent U, ik was toch zo zeker dat U het zou gaan doen.
??vragen?? vragen ??? vragen???? Niet alleen van mij, maar ook mijn omgeving heeft die.

Kan het niet, lieve mensen dat God verder kijkt dan ons gebed ??
Kan het niet zo zijn dat God op Zijn manier (dus niet de onze) aan het werk gaat?
Kan het niet dat God op Zijn tijd (dus niet de onze) Zijn genezend werk doet?

Jan Westerhof

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #18 Gepost op: januari 28, 2004, 12:34:47 am »

quote:

op 28 Jan 2004 00:24:20 schreef jw2710:
Kan het niet zo zijn dat God op Zijn manier (dus niet de onze) aan het werk gaat?
Jan Westerhof

Ik vermoed dat je de antwoorden zelf weet.

Wat tegenvragen:
Kan het zijn dat Satan zich zo kan verpakken dat het Goddelijk lijkt?
Kan het zijn dat wij te weinig vertrouwen op ons gebed?
Kan het zijn dat genezing pas komt als alle ellende op aarde over is? En dat wat wij genezing noemen geen genezing is maar tijdelijke heling van het lichaam?
Ik doe niet meer mee.

jw2710

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #19 Gepost op: januari 28, 2004, 12:46:39 am »
Ben de laatste die zal zeggen dat het begrijpen van genezing eenvoudig is !!!!

Wat tegenvragen:
Kan het zijn dat Satan zich zo kan verpakken dat het Goddelijk lijkt?

genezing kan je toetsen !!!

* Wat zijn de vruchten van zijn/haar genezing.
* is hij/zij dichter bij God gekomen door de genezing?

Kan het zijn dat wij te weinig vertrouwen op ons gebed?

Zou kunnen !

Kan het zijn dat genezing pas komt als alle ellende op aarde over is? En dat wat wij genezing noemen geen genezing is maar tijdelijke heling van het lichaam?

Dat bedoelde ik dus met mijn vorige reactie.

JanW

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #20 Gepost op: januari 28, 2004, 09:08:11 pm »
Beste Wilhelmina,                                    

Bedankt voor je reactie……. Ik vind dat je er heel integer mee om gaat maar ik mis toch wel een stuk bijbelse onderbouwing. Dat vind ik wel jammer want ik was eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe iemand als jij die in je gemeente toch heel erg bezig bent met ‘genezing’ dit vanuit de bijbel bekijkt.
Je zegt dat je wel dit hele forum vol zou kunnen schrijven met alles wat je wel eens hebt gelezen en waar je achter kan staan, toch blijf ik veel tegenstrijdigheden zien in wat je vertelt. Zelf zit je daar blijkbaar ook mee; er is een spanningsveld, zo noem je dat zelf, in het ‘genezingsgebeuren’.
Dat is iets wat ikzelf ook altijd al heb gevonden……en dat maakt het mij moeilijk, zo niet onmogelijk om me daar letterlijk mee bezig te gaan houden. Om het ‘evangelisch’ uit te drukken: ‘ik heb er nooit de vrijmoedigheid voor gehad’.

Wat voor mij essentieel is, is dat het voor mij eerst bijbels gezien duidelijk moet zijn dat met de uitvoering van de genezingsbediening, oftewel ‘de gave van genezing’, we een weg inslaan die wordt goedgekeurd door de Schrift…..
De uitspraak “wees genezen in Jezus Naam” zegt letterlijk dat je in de autoriteit van de Heer deze uitspraak doet. Als de genezing dan niet volgt moet je concluderen dat het met deze bediening iets niet in de haak is…. Ik vind het een gigantische blamage voor de Here Jezus en het getuigenis dat wij moeten geven van Zijn grootheid, dat er in Zijn Naam van alles geclaimd wordt, wat vervolgens niet werkelijkheid wordt…..

Ik begrijp dat de conclusie dat er iets niet goed zit, meestal niet getrokken wordt. Waarom zou dat niet gebeuren? Omdat het af en toe (of misschien wel vaker) wel lukt… en hoe moet je dat dan bekijken….???
Moet je dat dan direct aan de duivel toeschrijven…dat lijkt ook zo rigoureus….
Je trekt terecht de conclusie dat ik (en jij dus ook) nog nooit iemand zijn tegengekomen bij wie genezingen altijd lukten

Ik lees bij jou wel dat een ‘profetie’ getoetst moet worden op waarheid, d.i. de controle…. ‘of de profetieën uitkomen’ Klopt het niet, dan is de conclusie dat het geen ware profeet is geweest.
Waarom niet deze conclusie getrokken als het over de genezingsbediening gaat en dan wat betreft alle mensen die geweest zijn,(dus ook degenen die niet genezen zijn?) Ik zie er geen principieel verschil in.

Maar op grond van het bovenstaande (over genezingen) kom ik tot de overtuiging dat ‘de gave van genezing’ met de aantekening altijd succes zoals bij de Here Jezus en de apostelen, niet meer aanwezig is in deze tijd.. En tussen de regels door lees ik bij jou dat jij dit eigenlijk óók zo ziet….

quote:

door Wilhelmina op 25 Jan 2004 14:03  
‘…….als deze stelling waar zou zijn, dan zou er niemand bestaan die die gave heeft. Ken jij iemand waar werkelijk alle zieken bij genezen?’
en……….op 26 Jan 2004 15:28  
Ik geloof inderdaad dat er gaven van genezingen zijn, het staat namelijk in de bijbel, en toch ben ik nog nooit iemand tegen gekomen bij wie dat zo aanwezig was, dat het ook altijd "lukte".

Als ik bovenstaande conclusie trek, kan ik het eens zijn met de volgende uitspraken:
“Geloven wij niet dat God kan genezen? Jazeker wel! Maar wij, Bijbelgelovende Christenen, geloven niet in de gave van genezing voor de Gemeente vandaag de dag, zoals God deze gave gegeven heeft aan de Jood, want ten eerste zijn wij geen Joden, ten tweede prediken wij niet voor de Joden, en ten derde hebben wij geen teken nodig (want “het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken”, zie Matth. 16 : 4). Wij geloven dus wel dat God kan genezen (en het ook doet!), maar wij geloven niet, en de Bijbel leert het ons, in speciale genezers voor de Gemeente van Christus vandaag de dag.” Citaat uit een boekje..wat ik toevallig laatst tegenkwam.

Het teken van de gave van genezing wordt in 2 Cor. 12: 12  aangeduid als volgt: “De tekenen van een apostel zijn bij u verricht met alle volharding, door tekenen, wonderen en krachten.”

Het onderstaande citaat van Qohelet vond ik interessant om te lezen omdat het is van een GKV-er? die hier ook zegt dat de ‘exotische gaven’ een teken waren. Wat mij nog opvalt en wat ik even vetgedrukt heb: de tekenen waren voor de Joden (tot dit volk)
Dan zou het dus niet voor de gelovigen van de gemeente bedoeld zijn…..

quote:

door Qohelet op 27 Oct 2003 20:00  (Topic geestelijke gaven, voor vroeger of nu)
Maar ik denk dat dit onderwerp vooral bedoeld was te gaan over "exotische" geestesuitingen, zoals tongentaal, opvallende genezingen, enzovoort. De bijbel noemt zulke opvallende gebeurtenissen "tekenen". Over dergelijke zaken schrijft de apostel:
[…]
Broeders, weest geen kinderen in het verstand, maar in de boosheid; wordt in het verstand volwassen.
In de wet staat geschreven: Door lieden van een andere taal en door lippen van vreemden zal Ik tot dit volk spreken en toch zullen zij naar Mij niet luisteren, zegt de Here.

Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven.

Dat het Woord het primaat heeft, blijkt ook uit de prediking van Jezus. Hij wijst een vraag naar een teken resoluut van de hand, en verwijst naar wat er is opge-teken-d in de Bijbel. "Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, en het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona."

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #21 Gepost op: januari 28, 2004, 09:24:44 pm »

quote:

Genezing

(....)
Die avond gebeurde dus niets, God waar bent U, ik was toch zo zeker dat U het zou gaan doen.
??vragen?? vragen ??? vragen???? Niet alleen van mij, maar ook mijn omgeving heeft die.

Jan Westerhof

Beste Jan,

N.a.v. jouw stukje wilde ik graag een algemene opmerking maken.... Dus niet bedoelt als een 'terechtwijzing'........

Als God bij machte is te genezen - of ik kan ook zeggen: God is bij machte te genezen - waarom is het dan nodig naar een speciale 'genezingsdienst' te gaan naar iemand die de 'gave van genezing heeft'?

Als ik erover nadenk lijkt het me dat God geen persoon met speciale genezingsgaven nodig heeft om een gelovige te genezen als het Zijn wil is.
Iedere gelovige kan een gebed voor zichzelf of een ander uitspreken om genezing...

Huppie

• Jezus saves
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #22 Gepost op: januari 28, 2004, 11:08:19 pm »

quote:

op 28 Jan 2004 21:24:44 schreef Priscilla en Aquila:
Als God bij machte is te genezen - of ik kan ook zeggen: God is bij machte te genezen - waarom is het dan nodig naar een speciale 'genezingsdienst' te gaan naar iemand die de 'gave van genezing heeft'?

Als ik erover nadenk lijkt het me dat God geen persoon met speciale genezingsgaven nodig heeft om een gelovige te genezen als het Zijn wil is.
Iedere gelovige kan een gebed voor zichzelf of een ander uitspreken om genezing...
Hmmz...onze dominee heeft net een 3 delige serie preken afgerond vorige week zondag over de tekst van Jakobus 5:13-20

Ook hier staat inderdaad dat God geen persoon met speciale genezingsgaven nodig heeft om een gelovige te genezen, als ik de prekenreeks goed begrepen heb is het zo dat als je echt van mening bent dat je ziekte / handicap je relatie met God verstoort je hoge verwachtingen mag hebben van bijvoorbeeld een genezingsdients, maar waarom zal je niet voor genezing zoeken dichterbij? Bijvoorbeeld om voorbede vragen aan mede-christenen?

jw2710

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #23 Gepost op: februari 02, 2004, 02:02:38 am »
Het ziet er naar uit dat deze topic stil ligt !!!! Of niet????

jw2710

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #24 Gepost op: februari 02, 2004, 11:59:55 am »

quote:

op 02 Feb 2004 02:02:38 schreef jw2710:
Het ziet er naar uit dat deze topic stil ligt !!!! Of niet????

jw2710

Dat zou je kunnen veranderen door te reageren op het onderstaande..... Wilhelmina is ook stil en dat vind ik wel jammer, als je bepaalde aanwijzingen uit bijbelteksten als argumenten gaat gebruiken en laat zien dat er 'leerstellige dingen zijn die met elkaar in tegenspraak zijn' wordt daar niet inhoudelijk (maar alleen in algemene zin) op in gegaan en dan is het einde discussie....

quote:

door Priscilla en Aquila op 28 Jan 2004 21:24  
--------------------------------------------------------------------------------
Genezing

(....)

Jan Westerhof
--------------------------------------------------------------------------------

Beste Jan,

N.a.v. jouw stukje wilde ik graag een algemene opmerking maken.... Dus niet bedoelt als een 'terechtwijzing'........

« Laatst bewerkt op: februari 02, 2004, 12:22:52 pm door Priscilla en Aquila »

jw2710

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #25 Gepost op: februari 02, 2004, 12:08:34 pm »
Als je, beste ??? mijn getuigenis ken, dan weet je dat ik dat altijd aanhaal dat
God is bij machte overal en en door iedere wedergebore Christen te werken.

Een feit is dat:

* God krachtiger werkt bij de een dan bij de ander.
* veel Christenen geen vrijmoedigheid hebben om te bidden voor genezing.
* de Bijbel spreekt over een Geestes Gave.

Er is tijdens mijn ziekteperiode veel voor mij gebeden.
Ik geloof dat deze gebeden allemaal onderdeel zijn geweest van mijn genezing.
Geen gebed is verloren gegaan.

Jan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #26 Gepost op: februari 02, 2004, 12:26:47 pm »
Een feit is dat:

=========================

Hier ben ik het volkomen mee eens.
Ik zou bij ziekte ook eerst richting voorganger en oudsten gaan om mij met olie te laten zalven en een gebed uit te spreken.
Dit is de bijbelse weg.

Anders wordt het, als je in een kerk komt, waar deze gaven niet gehanteerd worden, en waar ( ik spreek uit ervaring) de ouderlingen weigeren om voor je te bidden. "Want dat doe je niet zomaar, dat zijn we niet gewend"
Dan zoek je automatisch een genezingsdienst op.

En het derde punt is ook bijbels, er staat niet voor niets dat de Geest in het byzonder toedeelt, gelijk Hij wil. Dus geloof ik in een genezingsbediening.
Maar ik blijf er bij dat het in feite in elke gemeente werkzaam zou moeten zijn.

( n.b.Wilhelmina kan niet reageren, zij is een week op conferentie)
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

jw2710

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #27 Gepost op: februari 02, 2004, 12:30:54 pm »
De Bijbelse weg is: dat je laat leiden oor de Heilige Geest.

God geneest op Zijn manier en op Zijn tijd.  En soms maakt Hij geen gebruik van Zijn grondpersoneel.
God is niet te kaderen!!

Wat hebben wij toch een geweldige God !!!!!!!!!!!!!!!

Jan W

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #28 Gepost op: februari 02, 2004, 12:38:45 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 12:08:34 schreef jw2710:
Als je, beste ??? mijn getuigenis ken, dan weet je dat ik dat altijd aanhaal dat
God is bij machte overal en en door iedere wedergebore Christen te werken.

Een feit is dat:

Er is tijdens mijn ziekteperiode veel voor mij gebeden.
Ik geloof dat deze gebeden allemaal onderdeel zijn geweest van mijn genezing.
Geen gebed is verloren gegaan.

Jan

Dank je wel, Jan.
Ik repecteer dat je er zo over denkt. Eigenlijk is het naar mijn idee niet zo goed voor je (wel in beetje tegenspraak met mijn vraag aan je, maar die was heel algemeen bedoeld) dat je je mengt in de 'genezingsdiscussie', omdat het onvermijdelijk is, dat jijzelf daarin een rol speelt als het bijvoorbeeld over Joshua gaat.....
(Zo zag mijn dochter jou ook opduiken op een jeugdkerkenforum, onderwerp Joshua....)
Zo kun je. door het zelf naar buiten brengen van je genezing op de TV, verwachten dat het gewoon bekend wordt dat je weer ziek bent (en het hele verhaal wat dan weer volgt).
Je wordt zo ongewild een 'speelbal' in de discussie tussen voor- en tegenstanders.
Dit lijkt me helemaal niet goed voor je om je dan ook zelf in te gaan mengen.
Het lijkt dan ook dat 'tegenstanders' je veroordelen, terwijl dat niet het geval hoeft te zijn..... Bij mij is dat in ieder geval niet zo.
Maar het is m'n goed recht om argumenten aan te dragen waarom ik vind dat men op bijbelse gronden niet naar Joshua moet gaan....

Elke Christen kan bidden om genezing....maar we kunnen God niets afdwingen....er bestaat lijden op aarde, ook voor de gelovige want wij hebben nog niet ons verheerlijkte lichaam.- het is nog aan de vergankelijkheid onderworpen...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #29 Gepost op: februari 02, 2004, 12:52:11 pm »

quote:

op 02 Feb 2004 12:30:54 schreef jw2710:
De Bijbelse weg is: dat je laat leiden oor de Heilige Geest.

God geneest op Zijn manier en op Zijn tijd.  En soms maakt Hij geen gebruik van Zijn grondpersoneel.
God is niet te kaderen!!

Wat hebben wij toch een geweldige God !!!!!!!!!!!!!!!

Jan W
Ook dit ben ik met je eens, maar hoeveel christenen laten zich niet leiden door de H.Geest, en gaan liever op hun gevoel af ?
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

jw2710

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #30 Gepost op: februari 21, 2004, 07:47:59 am »
Toch maar even reageren.

We zijn elkaar een paar keer tegengekomen in diverse topics. Ook in de onderstaande reactie laat je weer zien wie je bent.

Enige weken geleden las ik op dit forum dat ik weer in een rolstoel zit en dat ik aan het sterven was.
Daar heb ik op gereageerd omdat dit niet waar is.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Je wordt zo ongewild een 'speelbal' in de discussie tussen voor- en tegenstanders.
Dit lijkt me helemaal niet goed voor je om je dan ook zelf in te gaan mengen.

**** Ja hoor, daar gaan we weer, een discussie over br. Joshua met duizenden verhalen (die als waar worden aangenomen) van horen zeggen, zonder dat er ook maar 1 daar is geweest.
Een speelbal ben ik niet, en dat zal ik zekker ook niet worden. Ik kan wel tot een speelbal gemaakt worden (door leugens) maar dat is een ander verhaal.

Genezing is een ernorme wereld die kan je niet theoretisch ontdekken.

jw2710

Thorgrem

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #31 Gepost op: oktober 16, 2008, 03:37:59 pm »
Een actueel nieuwsartikel (videografisch materiaal) over een genezingsdienst van
Jan Zijlstra. Hierin komt een godsdienstpsycholoog aan het woord die het allemaal wijt aan het placebo effect.

http://www.spitsnieuws.nl...g_werkt_of_toch_niet.html

Wat me opvalt is de voornamelijk lege hal. Wil dit zeggen dat de genezingsdienst hype inmiddels afgelopen is?

Harold-2

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #32 Gepost op: oktober 16, 2008, 10:09:40 pm »
Hmm, het komt bij mij toch wel een beetje over als: als je geloof maar sterk genoeg is, dan wordt je genezen. Wordt je niet genezen, dan was je geloof niet sterk genoeg.

Als ik Jan Zijlstra bezig zie, dan komt het mij net zo over als dat hij God commandeert om iemand te genezen. Na het zien van deze beelden heb ik er niet zo'n lekker gevoel bij.

Een predikant sprak laatst: Tegenwoordig willen mensen graag de Heilige Geest beleven, en wel zo dat ze het kunnen waarnemen. Men wil spectaculaire wonderen zien, want daarin herken je de Heilige Geest.

Maar ze hebben bijvoorbeeld geen oog voor iemand die ondanks een zware ziekte of handicap van God getuigt, en God groot maakt. Dat getuigen is geen werk van de mens, maar werk van de Heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2008, 10:13:55 pm door Harold-2 »

Adinomis

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #33 Gepost op: oktober 16, 2008, 11:34:07 pm »

quote:

Harold-2 schreef op 16 oktober 2008 om 22:09:
Een predikant sprak laatst: Tegenwoordig willen mensen graag de Heilige Geest beleven, en wel zo dat ze het kunnen waarnemen. Men wil spectaculaire wonderen zien, want daarin herken je de Heilige Geest.

Maar ze hebben bijvoorbeeld geen oog voor iemand die ondanks een zware ziekte of handicap van God getuigt, en God groot maakt. Dat getuigen is geen werk van de mens, maar werk van de Heilige Geest.

Zoals Harold schrijft kan een zieke of gehandicapte door God gebruikt worden om voor zijn omgeving tot een getuige te zijn.

Ziekte kan ook door God gebruikt worden om de persoon in kwestie iets te leren. Soms moeten er zonden beleden worden, hoewel er niet altijd een verband hoeft te bestaan tussen een persoonlijke zonde en de ziekte.

Ik kan  me heel goed voorstellen dat mensen naar genezingsdiensten gaan. Als ik me niet goed voel, zoek ik naar middelen om te genezen.

Toch is gezondheid geen doel op zichzelf. We krijgen onze gezondheid om ons in te zetten voor het doel van ons leven.

Als we ons teveel focussen op genezing bestaat het gevaar dat we voorbij gaan aan wat God d.m.v. lijden in ons wil uitwerken.

Over dit onderwerp heb ik op mijn weblog hierover het een en ander geschreven, n.a.v. een les van de pastorale cursus.

http://simonida.punt.nl/i...0752&tbl_archief=0#360752
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #34 Gepost op: oktober 17, 2008, 08:35:46 am »

quote:

Harold-2 schreef op 16 oktober 2008 om 22:09:

Even een algemene reactie;

Karikatuur? Dan stel ik daar tegenover:

Al jaren wordt in sommige kringen beweerd dat de tekenen en werking van de HG zoals in de tijd van de apostelen alleen voor hen ware bestemd en niet meer bestemd is voor deze tijd. Wat ze zien geloven ze niet en doen dit af als onzin.

Ze hebben weinig oog voor mensen die getuigen dat ze zijn genezen door een gebedsdienst te bezoeken en daarvan al enige jaren getuigen op radio, tv en dankdienst. Ze beschouwen dat getuigen als werk van de mens en niet van de Heilige Geest.

Dat er kaf onder het koren is op het terrein van gebedsgenezing geloof ik met jullie van harte (Benny Hinn en consorten) maar het kind (werkingen van de Geest met het badwater (de gaven en werkingen van de Geest) ook in deze tijd weggooien lijkt me absurt. Sterker, dat is zonde.

Wanneer men zich afvraagt waar de toename van van dergelijke zaken in deze tijd dan aan te danken is?
Hoe dichter Jezus komst nadert, hoe harder de duivel werkt. Zie de toename van het occulte. Omdat God, God is zal Hij daar zijn Kracht en macht tegenover stellen (vergelijk de staf van mozes en de tovenaars, slang)
Omdat Hij wil dat er niemand verloren gaat, omdat Hij belooft heeft dat Jezus zou komen om vrijlating aan gevangenen te verlenen etc.

Besef in welke tijd we leven en wordt wakker broeders en zusters, wij leven niet in de nacht maar zijn kinderen van het licht.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2008, 08:36:19 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #35 Gepost op: oktober 17, 2008, 09:14:57 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2008 om 08:35:
Al jaren wordt in sommige kringen beweerd dat de tekenen en werking van de HG zoals in de tijd van de apostelen alleen voor hen ware bestemd en niet meer bestemd is voor deze tijd. Wat ze zien geloven ze niet en doen dit af als onzin.

Leuke karikatuur. In geen traditionele kerk zal je dit zo vinden, en leert men juist met het lijden om te gaan. Worden ook zieken sacramenteel bediend, en wordt er juist extra oprechte en diepgaande aandacht aan zieken besteed. Aandacht die wel even wat verder reikt dan zo'n genezingsdienst waar niet genezende mensen verketterd worden.
Het zijn de juist de welvaartsevangelisten die de nadruk op genezing leggen, en als je niet geneest, dan geloof je nog niet goed genoeg. Bijzonder makkelijke redenatie. Een ieder die niet geneest in je genezingsdienst geloofd gewoon niet goed genoeg en daarmee worden ernstig zieke mensen als ongelovige of kleingelovige weggezet.

quote:

Ze hebben weinig oog voor mensen die getuigen dat ze zijn genezen door een gebedsdienst te bezoeken en daarvan al enige jaren getuigen op radio, tv en dankdienst. Ze beschouwen dat getuigen als werk van de mens en niet van de Heilige Geest.
Welvaartsevangelisten hebben weinig oog voor medische wetenschap en bewijslast. Een leuk verhaal kunnen we allemaal vertellen, bewijzen is een tweede. Welvaartsevangelisten plaatsen mooie verhalen op hun websites waar bij nader onderzoek geen bal van klopt.

quote:

Dat er kaf onder het koren is op het terrein van gebedsgenezing geloof ik met jullie van harte (Benny Hinn en consorten) maar het kind (werkingen van de Geest met het badwater (de gaven en werkingen van de Geest) ook in deze tijd weggooien lijkt me absurt. Sterker, dat is zonde.
Er is dan ook niemand die dat doet. Weer wordt degene die niet zo in elkaar steekt dat hij/zij alles wat gezegd wordt geloof weggezet als een kleingelovige. Feitelijk zijn dat apennootjes. Pure onzin om de vingers in de oren te stoppen en niet te luisteren naar kritische geluiden. Kritische geluiden zijn ook niet welkom in een feel good geloof die voornamelijk op de eigen 'ik' is gericht.

quote:

Wanneer men zich afvraagt waar de toename van van dergelijke zaken in deze tijd dan aan te danken is?
Dat vraagt men zich idd af. Antwoord is er ook al. Sinds de opkomst van het neo-charismatische geloof verschijnen zulke verhalen aan de lopende band. Vele zijn getracht te achterhalen, maar zelden wordt er ook maar iets van bewijs gevonden of getoond. En waarom zo de nadruk op wonderen leggen? Dat is ook vrij simpel, in onze kapitalistische en egocentrisch gerichte maatschappij kijken mensen eerst wat ze er zelf van beter worden om ergens heen te gaan. Deze nieuwe gemeenten spelen daar handig en concreet op in. Dat er daarbij geparasiteerd wordt op het christendom neemt men voor lief. Maar men had bijvoorbeeld net zo goed de koran als basis kunnen nemen.

quote:

Hoe dichter Jezus komst nadert, hoe harder de duivel werkt. Zie de toename van het occulte. Omdat God, God is zal Hij daar zijn Kracht en macht tegenover stellen (vergelijk de staf van mozes en de tovenaars, slang)
Omdat Hij wil dat er niemand verloren gaat, omdat Hij belooft heeft dat Jezus zou komen om vrijlating aan gevangenen te verlenen etc.
Wereldwijd is er geen bewijsbare groei van het occulte. Tenzij je het welvaartsevangelie als occult wil bestempelen, daar wil ik je dan best de hand in schudden.

quote:

Besef in welke tijd we leven en wordt wakker broeders en zusters, wij leven niet in de nacht maar zijn kinderen van het licht.
Dat wil niet zeggen dat wij alles maar moeten slikken wat de welvaartsevangelisten ons door de strot willen duwen.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2008, 09:16:09 am door Thorgrem »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #36 Gepost op: oktober 17, 2008, 09:43:11 am »
Beste Thorgrem,

wij verschillen niet van mening over de bedoelingen van welvaartsevangelisten, maar jij geeft een draai aan mijn verhaal door over te schakelen en het zwaartepunt te leggen op welvaartsevangelist en charismatischen
In welke categorie schat jij mij eigenlijk in?

Fijne dag

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #37 Gepost op: oktober 17, 2008, 09:44:45 am »

quote:

Thorgrem schreef op 17 oktober 2008 om 09:14:
Wereldwijd is er geen bewijsbare groei van het occulte. Tenzij je het welvaartsevangelie als occult wil bestempelen, daar wil ik je dan best de hand in schudden.
Daar verschillen wij van mening over.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #38 Gepost op: oktober 17, 2008, 09:52:11 am »

quote:

Dat vraagt men zich idd af. Antwoord is er ook al. Sinds de opkomst van het neo-charismatische geloof verschijnen zulke verhalen aan de lopende band. Vele zijn getracht te achterhalen, maar zelden wordt er ook maar iets van bewijs gevonden of getoond. En waarom zo de nadruk op wonderen leggen? Dat is ook vrij simpel, in onze kapitalistische en egocentrisch gerichte maatschappij kijken mensen eerst wat ze er zelf van beter worden om ergens heen te gaan. Deze nieuwe gemeenten spelen daar handig en concreet op in. Dat er daarbij geparasiteerd wordt op het christendom neemt men voor lief. Maar men had bijvoorbeeld net zo goed de koran als basis kunnen nemen.
.

Jij zegt hier nogal wat nietwaar?
het klopt dat een deel van de christenen wordt gezien als parasieten. Het kenmerk daarvan is dat je er jeuk van krijgt. Als je jeuk krijgt moet je krabben. En er zal nog stevig worden gekrabt, de eerste voortekenen zijn er al.
Het is ook geen zaak van nadruk op wonderen betreffen wat mij betreft. Wanneer dat het algemeen beeld en bveoordeling is, is het een karikatuur en valse voorstelling van zaken die veel christenen tekort doet. Het is wat mij betreft de zaak of je wonderen categorisch ontkent en niet aanvaardbaar vindt, afdoet als een hype en gevaar.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #39 Gepost op: oktober 17, 2008, 09:54:24 am »

quote:

Dat wil niet zeggen dat wij alles maar moeten slikken wat de welvaartsevangelisten ons door de strot willen duwen.
Dat moet je net zo min slikken als de uitspraak dat (bepaalde) evangelischen een sekte zijn en geen geloofsgemeenschappen zijn die onder invloed / terrein van de waarheid zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2008, 09:55:33 am door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #40 Gepost op: oktober 17, 2008, 10:02:39 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2008 om 09:52:
Het is wat mij betreft de zaak of je wonderen categorisch ontkent en niet aanvaardbaar vindt, afdoet als een hype en gevaar.

En ja hoor, daar heb je het weer. Ik ontken wonderen niet, zodra aantoonbaar gemaakt is dat het een wonder betreft. En aangezien zo'n beetje alles uit neo-charismatische hoek bij veel geschreeuw blijf en geen bewijs (sterker nog, elk onderzoek wijst men af) ga ik er in eerste instantie vanuit dat het onzin is. Want dat is al vele malen aangetoond, dat beweringen niet kloppen.
De constante drang naar genezingen en wonderen die steeds grootser en veelvuldiger moeten en God die steeds dichterbij moet komen, steeds tastbaarder moet worden duiden op een steeds meer 'ik' gericht geloof.
En ja ik vind het welvaartsevangelie en grootste gevaar voor het christendom, nog groter dan de islam of wat voor ander geloof dan ook. Het welvaartsevangelie tast de christelijke boodschap van binnenuit aan.
Maar nogmaals, je bovenstaande zin raakt kant nog wal. Dagelijks gebeuren er wonderen, namelijk dat mensen zich verzoenen met hun ongemakken, dat er baby's geboren worden en dat de nieuwe dag aanbreekt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #41 Gepost op: oktober 17, 2008, 10:05:36 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2008 om 09:43:
Beste Thorgrem,

wij verschillen niet van mening over de bedoelingen van welvaartsevangelisten, maar jij geeft een draai aan mijn verhaal door over te schakelen en het zwaartepunt te leggen op welvaartsevangelist en charismatischen
In welke categorie schat jij mij eigenlijk in?

Fijne dag
Ik schat je niet ergens in. Ik reageer op dingen die ik voorbij zie komen, en zeer zelden let ik dan op de naam van diegene. En als ik er al op let dan vergeet ik de naam ook vrij snel. Ik ben bijzonder slecht in namen. Ik reageer en lees te weinig op dit forum om de namen te onthouden en wie daarbij hoort.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #42 Gepost op: oktober 17, 2008, 10:35:49 am »

quote:

Thorgrem schreef op 17 oktober 2008 om 10:02:
[...]

En ja hoor, daar heb je het weer. Ik ontken wonderen niet, zodra aantoonbaar gemaakt is dat het een wonder betreft.

Inderdaad daar heb je het weer. Ik schreef:

"Het is ook geen zaak van nadruk op wonderen betreffen wat mij betreft. Wanneer dat het algemeen beeld en bveoordeling is, is het een karikatuur en valse voorstelling van zaken die veel christenen tekort doet. Het is wat mij betreft de zaak of je wonderen categorisch ontkent en niet aanvaardbaar vindt, afdoet als een hype en gevaar"

In dat verband komt de door jou aangehaalde zin er heel anders uit te zien, want het ging mij om het louter nadruk leggen op wonderen, wat ik absoluut verkeerd vind.
Ik heb zeker niet beweerd dat jij niet in wonderen gelooft, jij ziet ze in de dingen van alle dag, ik ook. Maar er is ook nog zoiets als wonderen en tekenen die buiten het alledaagse omgaan. Ook die komen voor en daar mag je wel hoop op hebben als er moeilijk situaties zijn.

Ik behoor tot de evangelische stroming een beetje rechts van het midden met een vleugje charismatiek.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #43 Gepost op: oktober 17, 2008, 11:04:26 am »

quote:

Thorgrem schreef op 17 oktober 2008 om 10:02:

En ja ik vind het welvaartsevangelie en grootste gevaar voor het christendom, nog groter dan de islam of wat voor ander geloof dan ook. Het welvaartsevangelie tast de christelijke boodschap van binnenuit aan.
.

Ik had het niet over het welvaartsevangelie en jij maakt een grote inschattingsfout m.b.t. de islam en welke andere religie dan ook. Ze leidt namelijk tot het verderf, ze ontkennen het werk en offer van Jezus Christus.
Alleen degene die daarin geloven en hun redding van Hem verwachten zullen worden gered.

Seacloud

• Johannes 20.
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #44 Gepost op: oktober 17, 2008, 02:03:49 pm »
Citaat: Ik had het niet over het welvaartsevangelie en jij maakt een grote inschattingsfout m.b.t. de islam en welke andere religie dan ook. Ze leidt namelijk tot het verderf, ze ontkennen het werk en offer van Jezus Christus.
Alleen degene die daarin geloven en hun redding van Hem verwachten zullen worden gered.

Amen! Het zou fantastisch zijn als er nog velen hun hoop op Jezus Christus zouden stellen.

Wat genezing betreft: Dit gebeurt tot de dag van vandaag nog altijd, maar het is zoals iemand zei: God is God en geen genezings automaat. Ik heb zelf een paar gevallen gezien, waarvan één van kanker, hij was al opgegeven en thuisgebracht, maar genas op gebed. Er zijn hier wel een paar "problemen" : Het zal doormekaar nooit voor ,,het oog van de camera" gebeuren, maar alleen met gelovigen onderling, het gebeurt ook dat een persoon NIET genezen wordt, zonder dat we begrijpen waarom (verborgen zonden?), en als derde: Jezus wil ook vandaag nog mensen genezen, en DOET dat ook, maar nooit waar ongeloof en spot heersen. Hij verwacht dat een mens eerlijk tot Hem nadert, en niet gaat draaien of spotten, wat de dag van vandaag helaas te veel gebeurt.
Openb. 20, vs. 11-15

Thorgrem

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #45 Gepost op: oktober 17, 2008, 02:25:40 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 oktober 2008 om 11:04:
[...]

Ik had het niet over het welvaartsevangelie en jij maakt een grote inschattingsfout m.b.t. de islam en welke andere religie dan ook. Ze leidt namelijk tot het verderf, ze ontkennen het werk en offer van Jezus Christus.

De islam is makkelijk te herkennen. Ik heb liever de vijand tegenover me staan. Liever dan iemand die me een messteek in de rug geeft terwijl is strijd lever.

Het welvaartsevangelie gebruikt weliswaar het woord Christus vaak en pretendeert christelijk te zijn. Dat is het echter ten diepste niet. Het is een parasiet die het hele christendom verziekt en verzwakt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #46 Gepost op: december 09, 2008, 06:04:28 pm »
Waar staat de gemeente van Jan Zijlstra in Leiderdorp voor? Op hun site staat het volgende wat voor mij overtuigd dat het zeker geen welvaartsevangelie verkondigd:

De pijlers van ons geloof

» De Bijbel is het onfeilbare Woord van God, door de Heilige Geest geïnspireerd (2 Timoteüs 3:16) Het is gezaghebbend, het fundament van het geloof. Te allen tijde zal dit Woord bepalend zijn voor alle facetten van de gemeente.

» God is de Schepper van de hemel en aarde (Genesis 1:1). Want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op aarde zijn (Colossenzen 1:16)

» De Bijbel leert: De HERE is onze God, de HERE is één (Deuteronomium 6:4). God de Vader, God de Zoon, Jezus, en God de Heilige Geest.

» Jezus, de Zoon van God is in het vlees gekomen, uit de maagd Maria geboren. (Lucas 1:35; Jesaja 7:14)

» Alle mensen hebben gezondigd, Gods wetten overtreden (Romeinen 3:23).

» Mensen kunnen alleen verzoend worden met God, vergeving en het eeuwige leven ontvangen door het offer, wat Jezus Christus, de Zoon van God, en de zoon des mensen als Middelaar bracht aan het kruis van Golgota (Romeinen 3:21-26). Hij is onze gerechtigheid (1 Korintiërs 1:30). Ieder moet Jezus persoonlijk aanvaarden als Redder en Verlosser, zich bekeren. Zijn bloed reinigt van alle zonden (1 Johannes 1:7). Dan wordt men opnieuw geboren, gaat men Gods Koninkrijk binnen (Johannes 3:3)Hij is De Weg, De Waarheid en Het Leven; niemand komt tot God de Vader, dan door Hem! (Johannes 14:6)

» Wij geloven dat Jezus Christus voor onze zonden is gestorven en is opgestaan om onze rechtvaardiging. (Romeinen 4:25)Jezus Christus triomfeerde over de dood. Hij heeft alle vijanden, alle machten der duisternis overwonnen, en onder Zijn voeten gesteld (Efeziërs 1:21). Door Hem zijn wij overwinnaars en zullen wij wandelen in Zijn opstandingskracht.

» Jezus voer ten hemel, Hij zit aan de rechterhand van de Vader, alwaar Hij voor ons bidt en pleit (Romeinen 8:34)

» Op Pinksterdag zond Jezus de Heilige Geest, de Trooster, de Helper (Handelingen 2). De Gemeente werd hierdoor één lichaam, aangegord door de kracht van de Heilige Geest. De Geest wil door de gelovigen heenwerken, om met macht en gezag, met gaven en bedieningen Gods Koninkrijk te bouwen.

» Christus is het Hoofd, en de Gemeente is het Lichaam van Christus, om dezelfde werken te doen, die Jezus Christus op aarde deed (Marcus 16:15-20). De Heilige Geest moet alle vrijheid hebben in de Gemeente en moet te allen tijde tot de Gemeente kunnen spreken (Openbaring 2:7) Het Woord en de Heilige Geest zullen altijd overeenstemmen.

» De Heer wil allereerst redden van zonde, maar Hij wil ook bevrijden uit satans macht en de ziel, de geest en het lichaam genezen (Johannes 7:23). Daarom geloven we dat Marcus 16:15-20 de opdracht is voor de Gemeente van Jezus Christus.

» God roept Zijn Gemeente tot heiliging (1 Petrus 1:16), tot aanbidding (Johannes 4:23), tot een koninklijk priesterschap en tot getuigen (1 Petrus 2:9-10).

» Jezus zal terugkeren, eerst om zijn Gemeente tot zich te nemen en daarna om de wereld te oordelen en als Koning te heersen. (1 Tessalonisenzen 4:13-17 & Openbaring 20:11-15)

» God zal Zijn plan vervullen met het volk van Israël, Zijn uitverkoren volk (Romeinen 11). Israëls val betekende rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel temeer hun volheid. (Romeinen 11:12)

» De universele Gemeente bestaat uit allen die, door Jezus, kinderen Gods geworden zijn.

» De plaatselijke Gemeente bestaat uit leden (1 Korintiërs 12), die op een bepaalde plaats tesamen komen volgens bijbels principe. Die leden zijn discipelen (volgelingen, leerlingen) van Jezus. In de Gemeente werken de vijf-voudige bediening (Efeziërs 4:11), de gaven van de Heilige Geest (1 Korintiërs 12), de genadegaven (Romeinen 12:3-8) en de vrucht van de Geest (Galaten 5:22).
« Laatst bewerkt op: december 09, 2008, 11:21:05 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #47 Gepost op: december 09, 2008, 11:24:46 pm »
Dat las ik in de AD op internet. Hoe kijken jullie er tegen aan?

Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf
Door FRANK VAN DEN ELSEN

Na 17 jaar helse pijn en voornamelijk liggen, staat Janneke Vlot op 4 maart van dit jaar op uit haar rolstoel en loopt.

Janneke en Teus Vlot.
‘Ongelooflijk,’ luidt de letterlijke reactie van het Erasmus Medisch Centrum.

Teus Vlot uit Bleskensgraaf, een diepgelovig mens, heeft in 2004 op het punt gestaan alle bladzijden uit zijn bijbel te scheuren waarop wonderbaarlijke genezingen plaatsvonden. Zo groot waren op dat moment de vertwijfeling en boosheid over het lijden van zijn zieke vrouw Janneke en hun hele gezin. Maar hij liet zijn bijbel heel. ,,Ik bad om vertrouwen en kreeg het. Boosheid lost niets op.’’

Janneke (44) zelf is geen moment vertwijfeld of boos geweest. ,,Ik heb altijd gezegd: God maakt geen fouten.’’ In een rondzendbrief aan familie en vrienden schreef ze in 2004: ‘Eens zal ik genezen zijn en lopen’. Ze bedoelde destijds: misschien in dit leven, misschien in de hemel, verduidelijkt ze nu.

Het gebeurde in dit leven. Om precies te zijn: op de avond van 4 maart 2007, in Leiderdorp.

Tijdens een genezingsdienst kondigt de evangelist Jan Zijlstra aan dat ‘God door deze vrouw grote dingen gaat doen’. Het volgende moment stapt Janneke wat onwennig uit haar rolstoel en loopt. Stampt op de grond, zonder pijn. Schatert het uit. En stopt vervolgens niet meer met lopen.

Teus (45), eigenaar van een bedrijf in scheepsdieselmotoren en werkgever van 75 mensen, zegt: ,,Ik heb er jaren om gebeden. Ik geloof erin. Maar als het gebeurt, vallen je ogen uit je kassen.’’

Dezelfde nacht pakt Janneke thuis een fiets, stapt op en rijdt weg alsof ze niet anders gewend is. Teus en de kinderen staan er huilend naar te kijken. De pijn is weg. Janneke slaapt weer normaal en wordt fris wakker.

Ze leed sinds 1990 na een val op haar knie aan posttraumatische dystrofie, een ziekte die gepaard gaat met helse pijnen. Door jarenlang voornamelijk liggen liep ze hernia’s op. Zenuwen en spieren raakten steeds verder beschadigd en botten ontkalkt. Talloze pijnlijke behandelwijzen, operaties en medicaties in even zo veel ziekenhuizen, leverden nooit het gewenste resultaat op, wel heel veel ellendige bijwerkingen.

In een gestaag tempo werd Janneke meer invalide en hulpbehoevend. ,,De eerste jaren waren vooral ongemakkelijk. Ik werd een gast in mijn eigen huis, terwijl ik zo graag een goede vrouw en moeder wilde zijn. Maar de laatste jaren heb ik me echt dood in mijn eigen lichaam gevoeld.’’

Vorig jaar nam ze deel aan een groot wetenschappelijk onderzoek onder dystrofiepatiënten door het Erasmus Medisch Centrum. De fysieke schade was onomkeerbaar, de kans op een normaal leven nihil, concludeerden de artsen na intensief onderzoek.

Des te groter is het wonder. Na de genezing zijn Janneke en Teus opnieuw bij het onderzoeksteam geweest. ,,Niet voor onszelf, wij twijfelden niet. Maar voor de artsen. Toen de testresultaten kwamen, stonden wij én alle onderzoekers met tranen in de ogen.’’

Teus: ,,Het is geen wonder van genezing, maar een wonder van schepping. Alles wat in Jannekes lichaam kapot was, is letterlijk als nieuw. Dat zie je op de foto’s. Haar ‘slechte been’ is nu beter dan het goede. God levert geen half werk. Wat hij deed in de bijbel, doet hij anno 2007 nog steeds.’’

Het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam, dat net als als alle ziekenhuizen doorgaans terughoudend is met toelichtingen op individuele gevallen, bevestigt de genezing. Woordvoerder David Drexhagen: ,,Mevrouw is inderdaad helemaal genezen en wij hebben er geen medische verklaring voor. Het is ongelooflijk.’’

Teus: ,,Ik heb een vrouw die ineens 25 jaar jonger is. Ik ben ’s avonds bekaf.’’ Janneke: ,,Ik geniet intens van de kleinste dingen. Over alles ligt een nieuwe glans.’’

Jan Zijlstra meldt telefonisch desgevraagd dat regelmatig wonderen gebeuren tijdens zijn diensten in Leiderdorp. ,,Ook genezingen die medisch ‘onmogelijk’ zijn. Wij turven ze niet, maar ik krijg vaak getuigenissen terug zoals die van Janneke Vlot. Niet ík genees mensen. Ik vraag het aan God de Almachtige.’’

Waarom God ‘pas’ na 17 jaren optrad? Waarom uitgerekend via deze evangelist en niet in hun eigen hervormde kerk in Bleskensgraaf of gewoon thuis op de bank? Allemaal vragen die ook Janneke en Teus zichzelf hebben gesteld, maar waarop ze het antwoord niet weten.

Janneke: ,,Ik moest deze weg bewandelen en nu moet ik de boodschap verkondigen dat Hij, ook in deze tijd, dichtbij de mensen wil komen, ter bemoediging van iedereen die het nu zwaar heeft. God werkt dwars door alle kerkmuren heen en stelt geen voorwaarden.’’

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #48 Gepost op: december 10, 2008, 12:37:00 am »
Beste Gaiyt,

ik heb janneke vlot al eerder aangehaald in kader gebedsgenezing, wellicht heb je dat gemist.  He zelfs ooit een link naar een radiointerview geplaatst. Werd niet op gereageerd. Nog eens de link;

http://www.vergadering.nu/genezing/

Ben toch benieuwd naar de reacties nu.....

overigens komt dit meer voor, maar schreeuwen velen dit niet van de daken. Vraag..zou jij dat doen, of is die overweldigende intimiteit met Gods kracht reden het juist in kleine kring te houden?
« Laatst bewerkt op: december 10, 2008, 12:44:18 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Gebedsgenezing
« Reactie #49 Gepost op: december 10, 2008, 02:45:55 pm »
Een goede vraag. Ik heb trouwens jou verwijzing naar dit verhaal inderdaad nog niet gelezen.

Maar wat die vraag betreft: een vrijgezelle oom van me is er door weer actief het geloof gaan oppakken. Zijn beste vriend is genezen van kanker na dat voor hem gebeden is in de voll evangelische gemeente van ons dorp. Hij merkte op dat moment niet iets speciaals of zo, maar de op volgende medische onderzoeken in Amsterdam van zijn eerder waargenomen kankergezwel resulteerde in een medisch onverklaarbaar resultaat: namelijk dat het gezwel gewoon was verdwenen, iets wat medisch gezien onmogelijk is.
Ik combinatie met een bijzondere uitspraak van mijn tante vlak voor haar sterven (ook aan kanker) wekte bij mijn oom genoeg indruk op om de conclusie te trekken dat God dit gedaan had, dus ging hij voor het eerst sinds tien jaar weer naar de kerk en liet zich opnieuw inschrijven. Zijn moeder had hem ooit nog uitgeschreven omdat hij toch niet meer ging. Ook zijn moeder is trouwens overleden aan kanker, maar had vlak voor haar sterven een soort buitenaardse blik zeg maar in haar ogen en noemde toen de naam van haar eerder overleden man.

Mijn tante was de laatste week onaanspreekbaar en sliep compleet uitgeput de hele dag door, maar op een helder moment deed ze op haar laatste dag voor haar dood haar ogen open met een stralende glimlach op haar gezicht en met blijdschap zei ze: "nu weet ik het zeker!" Haar man vroeg toen wat ze zo zeker wist terwijl hun dochter er bij was en mijn tante antwoordde toen: "Er is één God!" Daarna sliep ze weer. De nacht erna stierf ze.

Dat schreeuwen ze inderdaad niet van de daken en ik ook niet. Maar soms deel ik het met andere christenen en ook wel eens met mensen gedeeld die niet christelijk zijn. maar inderdaad: mensen vinden het over het algemeen maar vreemd en staan er ongeloofwaardig tegen over als je ze het zal vertellen. Daarom heb ik er ook met de meesten er niet over.

mijn vrijgezelle oom kerkt trouwens gewoon weer in de gemeente waar hij was uitgeschreven: een PKN-wijkgemeente. zijn voll evangelische vriend die genezen was van kanker na dat voor hem gebeden was is ook inmiddels lid geworden van deze wat evangelische PKN-wijkgemeente. Daar voelde hij zich toch meer thuis om meerdere redenen. Volgens hem deden de leden van deze gemeente wel geregeld niet goed doordachte uitspraken en wat overdreven soms. Dat deed hem besluiten om over te stappen naar de wijkgemeente.