quote:
door Wilhelmina op 24 Jan 2004 16:20
Als ik bid voor een groepje van 5 zieke kinderen dan ben ik al blij als er één beter wordt.
En:….op 25 Jan 2004 14:03
Zieken genezen is een opdracht, dus bid je niet of God misschien, eventueel die zieke wil genezen.
Op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen genezen worden.
Deze twee stukjes van jou zijn voor mijn idee al in tegenspraak met elkaar…… Als je bidt voor 5 zieken ben je al blij
als er één geneest. Zie je niet de tegenspraak met: Op zieken zullen zij de handen leggen, en zij
zullen genezen worden…..
Moeten kinderen dan ook al eerst eventuele hardnekkige zonden uit hun leven bannen? Een kind zou ook juist véél geloof hebben, meer dan een volwassene…
Ik begrijp dat je altijd doelt op de
gave van genezing, als je het over genezen hebt….
Ik meen toch te kunnen zeggen dat
ieder die door Jezus genezen werd ook echt genezen was. Alleen al het idee om te zeggen dat alle ‘pogingen’ om te genezen bij Jezus ook echt lukten……(Ik bedoel niet te zeggen dat jij dat zo bedoelt) Jezus ‘probeerde’ niets…Hij is de Schepper van alle dingen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat Jezus niet alle zieken in het land Israël heeft genezen in de drie jaar dat Hij daar rondwandelde. Maar degenen die Hij wilde genezen, genazen ook!!
Je noemt het de
opdracht om te genezen. Dat komt uit Marcus 16. Daar staat nog enkele andere dingen genoemd….
Marcus 16: 17 ‘Als
tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.’
Dan zou
elke gelovige vandaag de dag én
boze geesten uit moeten drijven, én
in nieuwe tongen moeten spreken…..maar
ook slangen op kunnen nemen en iets dodelijks drinken zonder dat je er last van hebt…. En daarna staat er dat zij
op zieken de handen zullen leggen en zij zullen genezen worden.In Marcus 16 lees ik dat dit ‘
tekenen’ zijn….. Vergl. Exodus 4: 6-8 waar Mozes door God geroepen werd tot zijn taak. God gaf hem enkele tekenen omdat Mozes vond dat hij niet goed kon spreken. Hier zien we het tweede teken: Mozes werd melaats en weer gezond.
Het teken van genezing begon bij Mozes, de eerste leider van Israël als volk….
Waartoe dienden deze tekenen? Dat staat aan het einde van Exodus 4: 30 ‘Aäron sprak al de woorden, die de HERE tot Mozes gesproken had, en
hij deed de tekenen voor de ogen van het volk. 31 Het volk nu
geloofde, en toen zij hoorden, dat de HERE op de Israëlieten acht geslagen en hun ellende gezien had,
knielden zij en bogen zich neder’.
De geschiedenis van de Joodse natie begon met een teken. Vandaar de uitspraak: “(...) de Joden begeren een teken”. Eén van de tekenen was de speciale genadegave van genezing.
In Deuteronomium 18:18 zegt God tegen Mozes: “Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broeders,
als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven….”
De Here spreekt hier door Mozes over de
profeet Jezus Christus.
De vervulling van deze profetie vinden wij in het Nieuwe Testament (zie Joh. 1:46, 4:25). Jezus Christus is de beloofde Profeet, een Profeet als Mozes en Hij heeft dus ook de
tekenen als Mozes.
Vergelijk de vraag van Johannes de Doper in Lucas 7: 19 ‘Zijt Gij het, die komen zou, of hebben wij een ander te verwachten? 21 Op dat ogenblik genas Hij velen van ziekten en plagen en boze geesten en aan vele blinden schonk Hij het gezicht. 22 En Hij antwoordde en zeide tot hen:
Gaat heen en boodschapt Johannes wat gij gezien en gehoord hebt:
Blinden worden ziende, lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen, doden worden opgewekt, armen ontvangen het evangelie; 23 en zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.’
Jezus gaf als antwoord aan Johannes de Doper
de tekenen die Hij deed…Dat was het bewijs voor Johannes dat Jezus de beloofde ‘profeet’ was.
quote:
Er zijn duidelijk mensen die niet gezond willen worden. Verder staat er dat het "gelovig" gebed de lijder gezond zal maken. We hebben dan ook te maken met de gave van geloof, die niet altijd even sterk aanwezig is.
Kijk maar naar Markus 6: 4: ‘Een profeet is alleen in zijn vaderstad en onder zijn verwanten en in zijn huis ongeëerd. 5 En Hij kon daar geen enkele kracht doen;
alleen genas Hij enige zieken door handoplegging. 6 En Hij verwonderde Zich over
hun ongeloof.’
De mensen in dit gedeelte hadden
geen geloof en het enige wat Jezus daar kon doen was enkele zieken genezen, ondanks hun ongeloof…
Dit laat dus zien, dat wanneer iemand genadegaven van genezing bezit, hij een
zieke kan genezen, of deze zieke nu gelooft of niet (vgl. Markus 2:5, waar niet gesproken wordt over het geloof van de verlamde zelf. “En daar Jezus
hun geloof zag..” Deze verlamde werd genezen door het geloof van de vier mannen, die hem droegen)!
Uit het gedeelte in Marcus blijkt duidelijk dat het geloof van de zieke
niet nodig is voor de genezing. Dat wat betreft de uitoefening van de
gave van genezing. (Zoals ik dit onderscheid maak met het ‘gewone’ bidden om genezing…)
Maar toch even nog een vraagje: wat doe jij dan met de tekst dat
sommigen de gave van genezing hebben…want je vindt dat iedereen de opdracht heeft de zieken te genezen…