Auteur Topic: Hervorm de hele kerk: vergader de hele GKV op internet  (gelezen 1619 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Hervorm de hele kerk: vergader de hele GKV op internet
« Gepost op: februari 19, 2003, 09:54:34 am »
Ik stel voor dat we de hele kerk gaan vergaderen op internet, zodat elke kerkeraad daar haar reacties kan geven.

Ik ben wel voor een veranderingsdrift, omdat dat er toch uiteindelijk weer voor zorgt dat we bij de Waarheid terecht komen. Laat maar lekker rellen iedereen, dan komt de boel weer eens los en komt de Schrift weer in zicht e.d.

Voor mijn part mag het Calvinisme wel weer eens in lijn met onze tijd komen. Schaf bijvoorbeeld die passages over het koningshuis, wordt Republikeins in de CU, geef een nieuwe invulling aan de verzuiling: DOE IETS!

Laat al je vooroordelen eens varen en luister naar God. Waardoor? Geef maar antwoord!
Ps. 111:10

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2003, 01:10:12 pm »
Dit begrijp ik niet, of is hier sprake van irritatie ?
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2003, 01:58:25 pm »
Nee, ik meen het serieus. Binnen de kerk zijn er nu zoveel spanningen en dingen die niet met elkaar stroken dat ik mij voorstel dat er eens een dag komt "Hoe gaan wij verder". Kortom: alles ter discussie, een doorbraakmoment.

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 19, 2003, 02:05:44 pm »
"Hoe gaan wij verder?" kan alleen beantwoord worden als we eens aandacht besteden aan de vragen:
"Wie zijn wij?" en "Waarom zijn wij wie wij zijn?"

Dit klinkt filosofisch maar is zeker niet zo bedoeld.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 19, 2003, 09:11:58 pm »
Wij zijn zondig, onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.

wicher

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 20, 2003, 07:41:28 pm »
quote:
Ik stel voor dat we de hele kerk gaan vergaderen op internet, zodat elke kerkeraad daar haar reacties kan geven

Ik ben sterk voor een totaal vernieuwde wijze van besluitvorming binnen onze kerken. Een vorm waarbij gemeenten meer vooraf betrokken worden bij synodes.
Dus ipv achteraf te ratificeren. Vooraf mandaat vragen. Zeker over gevoelige onderwerpen, dat maakt de dialoog over die onderwerpen transparanter, en ik geloof dat hiermee mee recht wordt gedaan aan de mogelijkheden die God ons in deze tijd geeft.
Lees ter vergelijk Hand 6 hoe de apostelen daar ook de gemeente betrekken. In de middeleeuwen kon dat alleen via delegaties naar vergaderingen. Nu kan dat electronisch sneller, transparanter.
nu jullie weer...
weest gegroet!

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2003, 12:11:48 pm »
Precies. Tijdens de laatste Synode werd er geloof ik ook al over internet vergaderd, maar ik vind dat we met onze tijd mee moeten gaan in dit soort zaken.

Internet biedt de mogelijkheid -zoals dit forum- om grote groepen mensen te laten praten. Ik denk dat dsWim hiervoor best in is.

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2003, 12:55:07 am »
quote:
op 20 Feb 2003 19:41:28 schreef wicher:
Ik stel voor dat we de hele kerk gaan vergaderen op internet, zodat elke kerkeraad daar haar reacties kan geven

Ik ben sterk voor een totaal vernieuwde wijze van besluitvorming binnen onze kerken. Een vorm waarbij gemeenten meer vooraf betrokken worden bij synodes.
Dus ipv achteraf te ratificeren. Vooraf mandaat vragen. Zeker over gevoelige onderwerpen, dat maakt de dialoog over die onderwerpen transparanter, en ik geloof dat hiermee mee recht wordt gedaan aan de mogelijkheden die God ons in deze tijd geeft.
Lees ter vergelijk Hand 6 hoe de apostelen daar ook de gemeente betrekken. In de middeleeuwen kon dat alleen via delegaties naar vergaderingen. Nu kan dat electronisch sneller, transparanter.
nu jullie weer...

YES!
RR

studentje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2003, 11:12:35 am »
quote:
Dus ipv achteraf te ratificeren. Vooraf mandaat vragen. Zeker over gevoelige onderwerpen,

We zijn toch geen democratie aan het worden?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2003, 02:32:53 pm »
Nee, het Woord regeert immers, maar het moet niet zo zijn dat de hoge synodale heren gaan zitten beslissen wat er met de kerken gaat gebeuren. Het moet eigenlijk zo zijn dat iedereen maar wat gaat roepen. Op een gegeven moment komt de GKV er dan weer hopelijk achter dat alle synodale vergaderingen nauwelijks nodig zijn: het Woord biedt alle antwoorden. Alleen voor praktische zaken is het handig dat er een internetsite komt, bijvoorbeeld over zaken wanneer de kerkdiensten gehouden moeten worden (tijden dus) enz.