Auteur Topic: Uitleg over Logo Four Square  (gelezen 1445 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Uitleg over Logo Four Square
« Gepost op: februari 25, 2003, 07:53:43 pm »
Eindelijk heb ik een logo gevonden dat bij mij past.
Zoals jullie aangesloten zijn bij GKV ben ik aangesloten bij Four Square. In Nederland wordt dat Rafael. gemeenten genoemd.

The Foursquare symbols stand for Jesus Christ as:

The Savior - "But He was wounded for our transgressions, He was bruised for our iniquities; the chastisment for our peace was upon Him . . ." - Isaiah 53:5

The Baptizer with the Holy Spirit - "For John truly baptized with water, but you shall be baptized with the Holy Spirit . . . you shall receive power when the Holy Spirit has come upon you; and you shall be witnesses to Me in Jerusalem, and in all Judea and Samaria, and to the ends of the earth" - Acts 1:5,8

The Healer - "He Himself took our infirmities and bore our sicknesses. . ." - Matthew 8:17

The Soon-Coming King - "For the Lord Himself will descend from heaven with a shout . . . the dead in Christ will rise first. Then we who are alive and remain shall be caught up together with them in the clouds to meet the Lord in the air. And thus we shall always be with the Lord" - 1 Thessalonians 4:16-17

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2003, 08:09:09 pm »
Ik mis de Priester en de Profeet nog :)
Zie voor de uitleg de Heidelbergse Catechismus , daar worden de Profeet, Hogepriester, Leraar en Koning genoemd.

Quootjes van de site: (ik neem aan dat jij hier post dat je je bij de Rafaëlgemeenschappen hebt aangesloten omdat je er wel over wilt praten?)

Uit 'Kernwaarden', nr. 9:
Inclusief ten aanzien van cultuur, geslacht en generatie
Wat wordt hier precies mee bedoeld?

M.b.t. 'Statuten' - Artikel 5 - Bestuur:
In feite is Rafaël dus meer een soort vereniging of stichting dan een 'kerkgemeente'? Ik kan eigenlijk weinig overeenkomsten ontdekken met het NT (oudsten, diakonoi, evt. rondreizende apostelen). Toch is hun eerste taak wel het bepalen en doen uitvoeren van het geestelijk en stoffelijk beleid van Rafaël Nederland, onder voorafgaand adviesrecht van de vergadering van aangeslotenen.

Ik heb er nooit eerder gehoord, het meeste op de website vind ik erg positief klinken, maar bij bovenstaande had ik een paar vraagtekens.. Zin om er een antwoord op te geven?
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2003, 08:27:28 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2003, 09:34:26 pm »
Wat ik hier aan uitleg geef is slechts de verklaring/betekenis van het logo. Het is natuurlijk niet de volledige “catechismus” van Rafaël.

De gemeenschappen zijn er voor iedereen, ongeacht cultuur, geslacht of generatie. Iedereen moet zich met het evangelie kunnen vereenzelvigen en tot zijn/haar recht komen.

Het bestuur is het overkoepelend orgaan vergelijkbaar met een Synode, die ook niet direct het bijbelse karakter heeft van een gemeente. De plaatselijke gemeentes zijn naar vorm gelijkend op de bijbelse gemeentes. Het bestuur heeft beleidsvormende en adviserende functie. Het bestuur is denk ik minder sturend dan een synode. Rafaël Nederland is een overkoepelend orgaan een soort paraplu waaronder de diverse gemeentes functioneren. Zij adviseren en spreken samen met de gemeentes over geestelijk en praktische zaken die moeten worden geregeld.  Als je meer wilt weten over de bijbelse basis en visie op bijbelse onderwerpen dan raad ik je aan het boek “Woord en Geest”, “hoofdlijnen van de theologie van de pinksterbeweging” te lezen. Tussen de gemeentes onderling kunnen verschillen zijn, er moet wel eenheid zijn in hoofdzaken, er mag verscheidenheid zijn in bijzaken. Dit laatste is ook bij jullie plaatselijke gemeentes het geval en is mede afhankelijk van welke accenten de voorganger/dominee legt. Een verschil is dat een dominee in dienst is van de kerkenraad, een voorganger bij ons is geestelijk leider in samenspraak met de oudsten.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2003, 10:20:07 pm »
Dat boek ken ik inderdaad niet, ik zal eens zien of ik ´t ergens kan lezen. Bedankt voor de tip!

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2003, 10:50:32 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 21:34:26 schreef Wilhelmina:
[...]dan raad ik je aan het boek “Woord en Geest”, “hoofdlijnen van de theologie van de pinksterbeweging” te lezen.
Klinkt interessant. Ik kan het op bol.com niet vinden. Wie is de schrijver?

En, nu we het toch over afbeeldingen hebben: wat is dat nou bij jou, Marloes? Zijn dat de gedachtenspinsels?  :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2003, 10:53:48 pm »
Je Chinees is niet zo goed, he? En je bent nog net niet concreet genoeg..
Dit moet namelijk het Chinese karakter voor 'hersenen' voorstellen.   :P
Het Chinees Vertaalbureau had namelijk geen gedachtenspinsels online staan. En ook geen elektrische hersenen (=computer).
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2003, 10:59:40 pm door Marloes »

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2003, 10:56:11 pm »

quote:

op 25 Feb 2003 21:34:26 schreef Wilhelmina:
 Een verschil is dat een dominee in dienst is van de kerkenraad, een voorganger bij ons is geestelijk leider in samenspraak met de oudsten.

In mijn beleving en mogelijk beperkte kennis is de dominee in dienst van de gemeente (staat hij ten dienste van) en niet in dienst van de kerkenraad. Dan zou zijn werkgever nl. elk jaar van vorm verschieten door wisselingen in de samenstelling.
Als het goed is maakt de predikant of dominee deel uit van de kerkenraad en geeft hij / zij mede leiding!
 :?

Gerard Markerink

• Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2003, 09:41:03 am »
De predikant is ouderling met een bijzondere taak: verkondiging. Hij is dus niet een hoofd of zo en hij is ook geen employee. Net als elke ouderling kan hij door de raad teruggefloten worden en dan zal hij moeten luisteren.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2003, 03:42:02 pm »
Woord en Geest  is geschreven door Guy P. Duffield en Nathaniel M. Van Claeve
De vertaling is van Evert van der Poll, theoloog
ISBN 9024224977