Auteur Topic: Faillisement opgeheven?  (gelezen 987 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Gepost op: januari 28, 2004, 11:44:51 am »
Ik kreeg zojuist een brief van een advocatenbureau, m.b.t. een bedrijf waar ik een paar jaar geleden heb gewerkt en dat failliet is gegaan (dacht ik).

Maar daar staat in dat "het faillisement van de belosten vennootschap ... blablabla ... is opgeheven wegens toestand van de boedel"

Is faillisement een soort tussentoestand dan? Daarna ben je pas echt dood? Of zijn ze nou niet meer failliet en kunnen ze gewoon beginnen?  
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Esmee

• Joh 10:9
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2004, 11:49:25 am »
Hahahhaha! Leuk  

Waarschijnlijk was er een faillesement "aangevraagd" door schuldeisers, maar daarna dus opgeheven.
Uit wat je doet blijkt wie je bent...

Esmee

• Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #2 Gepost op: januari 28, 2004, 11:56:41 am »
Ik heb het even voor je opgezocht   :

Wat is een faillissement?

Als iemand niet meer in staat is zijn financiële verplichtingen na te komen, kan aan de rechtbank gevraagd worden om hem failliet te verklaren. Een dergelijk verzoek wordt gedaan in de vorm van rekest. Zo'n rekest kan door de betrokkene zelf worden ingediend of door een of meer van zijn schuldeisers. Na onderzoek kan de rechtbank reageren met een vonnis, waarin wordt vastgesteld dat de betrokkene blijkbaar heeft opgehouden te betalen en dat hij daarom in staat van faillisement wordt verklaard. Tevens wordt dan een curator benoemd. Het is de taak van de curator te bekijken welke lasten en baten de faillietverklaarde heeft, bij wie hij schulden heeft en hoe die zo goed mogelijk kunnen worden vereffend. Is alles afgehandeld (wat soms jaren kan duren), dan komt aan het faillissement een einde. Niet alleen individuen kunnen failliet worden verklaard, maar ook rechtspersonen, zoals bedrijven. Voor 1896 konden alleen kooplieden failliet worden verklaard. Andere personen werden in 'staat van kennelijke onvermogen' verklaard.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #3 Gepost op: januari 28, 2004, 12:06:50 pm »
Aha, dat bedrijf is nu dus pas eens echt morsdood...

Nou, eh, bedankt dan maar

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #4 Gepost op: januari 28, 2004, 12:07:57 pm »
Nee het is nog niet dood, zodra er weer genoeg liquide middelen zijn gaan ze weer voor de bijl. Plus rente.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Esmee

• Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #5 Gepost op: januari 28, 2004, 12:11:52 pm »
quote:
op 28 Jan 2004 12:07:57 schreef Picardijn:
Nee het is nog niet dood, zodra er weer genoeg liquide middelen zijn gaan ze weer voor de bijl. Plus rente.

Precies, en nu het faillisement opgeheven is kunnen ze weer verder volgens mij.. je zou altijd nog opnieuw kunnen solliciteren zwerver hahaha.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #6 Gepost op: januari 28, 2004, 12:16:09 pm »
Hoe komen die liquide middelen dan binnen?

En ik heb helemaal geen zin om daar weer te werken, was een waardeloos bedrijf.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2004, 12:46:46 pm »
quote:
op 28 Jan 2004 12:16:09 schreef Zwever:
Hoe komen die liquide middelen dan binnen?

En ik heb helemaal geen zin om daar weer te werken, was een waardeloos bedrijf.

Ze mogen gewoon weer werkzaamheden verichten zoals ze daarvoor deden. Alleen als de portomonee weer gevuld is wordt het bedrijf weer gestript door de schuldeissers. Als je een vast contract had daar betekend dat je gewoon weer aan het werk moet.
Liefde is vreemd

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2004, 01:20:16 pm »
Maar er bovenop komen doen ze toch nooit meer dan? Denk overigens niet dat ze doorgaan.

Ik weet wel van het Fokker-verhaal, dat die volgens mij pas geleden, of nog steeds bezig waren, alhoewel ze al jaren failliet waren. Puur om de overgebleven vliegtuigen nog weer af te maken en te verkopen.

Maar Fokker zal nooit meer herrijzen.

lonneke

• Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2004, 02:17:35 pm »
Wanneer er een faillisement is aangevraagd door de schuldeisers kun je daar als persoon of bedrijf tegen in verweer gaan. Dat verweer dien je binnen een aantal dagen in bij de rechtbank.
In verweer gaan betekent meestal dat je met financiele middelen aan moet komen, of een financiering ergens regelen. Dan wordt het faillisement opgeheven. Ben je éénmaal failliet gegaan dan wordt inboedel, bedrijfspand, huis, auto e.d verkocht ( tegen soms schandálige! prijzen) echt diefstal!
Dan hou je nog een restschuld over waarmee je in aanmerking komt voor de Wet Natuurlijke Rechtspersonen (WNPS)
Je krijgt een uitkering, moet je meestal elke week melden bij de bewindvoerder, mag géén schulden maken! en na drie jaar word je weer schuldenvrij verklaard.
Echter, dat betekent ook dat je een bkr registratie krijgt en 5 of soms 10 jaar lang geen kredieten, hypotheken krijgt.

Een site om goedkoop aan spullen te komen is bijv. www.minfin.nl/domeinen

Tegelijk misschien iets om van gedachten te wisselen: Vind jij het christelijk om te kopen wanneer een curator de inboedel van mensen (spotgoedkoop) verkoopt? Zou jij daar aan meedoen?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2004, 02:38:10 pm »
quote:
op 28 Jan 2004 14:17:35 schreef lonneke:
Tegelijk misschien iets om van gedachten te wisselen: Vind jij het christelijk om te kopen wanneer een curator de inboedel van mensen (spotgoedkoop) verkoopt? Zou jij daar aan meedoen?

Is het niet zo dat hoe minder die verkoop oplevert hoe groter de schuld is die overblijft?
En die schuld die overblijft benadeelt de mensen bij wie die schulden zijn gemaakt... dat kunnen ook weer natuurlijke personen zijn... dus het verhaal heeft 2 kanten...
Pinkeltjefan

lonneke

• Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2004, 03:01:29 pm »
quote:
op 28 Jan 2004 14:38:10 schreef Alfredt:
[...]

Is het niet zo dat hoe minder die verkoop oplevert hoe groter de schuld is die overblijft?
En die schuld die overblijft benadeelt de mensen bij wie die schulden zijn gemaakt... dat kunnen ook weer natuurlijke personen zijn... dus het verhaal heeft 2 kanten...

Afgelopen week zag ik in een actualiteitenprogamma dat er een ondernemer was die failliet was gegaan en zijn pand met inventaris was 200.000 gulden (paar jaar geleden) en werd door de curator verkocht voor 13.000 gulden. En oh ja, dat was ik ook nog vergeten....die curator kost ook geld. Een ander geval was iemand die 75.000 euro moest betalen omdat de curator vijf maanden met zijn faillisement bezig was geweest. Normaal gesproken wordt een curator door een rechter-commisaris gecontroleerd. Maar aangezien er te weinig rechter-commisarissen in Nederland zijn kan dat dus niet. Een rechter-commisaris heeft daar te weinig tijd voor. Op jaarbasis moet hij zo'n 950 faillisementen verwerken. Hij heeft gemiddeld 20 minuten de tijd om een faillisement door te kijken. Dus curators declareren maar naar hun eigen goeddunken.

Wanneer jou een Mercedes aangeboden wordt met een marktwaarde van 100.000 euro en je kunt hem kopen voor 10.000 euro en achteraf blijkt dat deze auto is gestolen kun jij berecht worden omdat je had kunnen weten dat deze auto veel en veel duurder was geweest. Je word dan een heler genoemd.

Waarom mag jij dan wel een bijv. een bedrijfspand van 13.000 kopen terwijl hij 200.000 waard is? Omdat je dat niet weet? Onzin! Je bent natuurlijk niet gek.
Ja, laat die man dan maar lekker blij zijn met z'n beetje geld zijn. Ten eerste wordt daar éérst het salaris van de curator van betaald en daarna de belastingschulden (overheid) en daarna pas de schuldeisers. Vaak is het zo dat de schuldeisers nooit hun geld (meer) terugzien.

Dus wie help je eigenlijk? De overheid die z'n kas spekt. Pure diefstal is het.
Nogmaals mijn vraag: Wil je daar aan meedoen?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Faillisement opgeheven?
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2004, 03:59:41 pm »
quote:
op 28 Jan 2004 14:17:35 schreef lonneke:

Suggestie: Topic veranderen...

Ja ik zou dingen kopen uit een failisement om daar zelf beter van te worden. Deze dingen worden als het een goed curator beaamt aangeboden door middel van een veiling (ongeveer net zoals de domeinen) dat wil zeggen het hoogste bod.

Dezelfde vraag zou zijn koop je dingen uit de uitverkoop als je weet dat de ondernemer in kwestie spullen aanbied onder de aanschafwaarde.
Liefde is vreemd