quote:
op 30 Jan 2004 08:54:57 schreef Wilhelmina:
Nou dat denk ik niet. De duivel geloofde ook hoor, maar hij sidderde.
Zondag een leuke preek gehoord (toevallig was ik toen trouwens te gast bij een Pinkstergemeente waar één van de leiders van de Alpha-cursus die ik heb gevolgd lid van is) over de betekenis van "geloof" waar je door behouden wordt.
De inhoud was ongeveer als volgt:
Geloof is niet alleen kennis (wat de duivel heeft - de duivel "gelooft" dat Jezus is gestorven en weer opgestaan en macht over hem heeft, omdat hij wéét dat het waar is) maar vooral ook
vertrouwen op, en een relatie-hebben-met.
Het soort geloof dat ook bedoeld wordt wanneer je zegt "ik geloof in jou" dat wil zeggen dat je gelooft in een
persoon, Jezus, en niet zozeer aanneemt dat een bepaald feit waar is. Dat doe je natuurlijk ook, maar dat alleen is niet genoeg.
Geloof, écht geloof waarbij je volledig op Jezus vertrouwt, daarvan is al een mosterdzaadje genoeg. Kennis, ook al ken je de Bijbel uit het hoofd, is niet genoeg ook al is het goed en belangrijk. En voor die dwaling waarschuwt Jezus ons nu juist precies als Hij zegt: jongens, trap er nou niet in, Satan gelooft dit ook, alleen met dit soort geloof kom je er niet.