Auteur Topic: Jeugdwerker  (gelezen 1833 keer)

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Gepost op: november 30, 2003, 08:15:17 pm »
Binnen onze kerkelijke gemeente willen we één of meerdere jeugdwerkers aanstellen. Geen jeugdouderling of jeugddiaken.
Zijn er kerken / gemeenten die ervaring hebben met jeugdwerkers en willen mensen mogelijk hun informatie (m.n. de profielschets van de jeugdwerkers) met ons delen?
Ik doe niet meer mee.

Does

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2003, 09:34:16 pm »
Ja mijn broer is jeugdwerker.

wat wil je weten?
Live vanuit de luie stoel

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2003, 11:25:38 pm »
Ik ga de opleiding godsdienst pastoraal werker doen en zit ook aan die kant te denken om daar wat te doen ;) dus maar ja dat duurt nog wel ff 4 jaartjes maar daarna ben ik beschikbaar :p

Groetjes en succes!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2003, 11:31:46 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 20:15:17 schreef Riemer Lap:
Binnen onze kerkelijke gemeente willen we één of meerdere jeugdwerkers aanstellen. Geen jeugdouderling of jeugddiaken.
Zijn er kerken / gemeenten die ervaring hebben met jeugdwerkers en willen mensen mogelijk hun informatie (m.n. de profielschets van de jeugdwerkers) met ons delen?
Wat hebben jullie zelf al bedacht hierover? Waarom een jeugdwerker en geen jeugdouderling bijvoorbeeld?

quote:

op 30 Nov 2003 23:25:38 schreef farao:
Ik ga de opleiding godsdienst pastoraal werker doen en zit ook aan die kant te denken om daar wat te doen ;) dus maar ja dat duurt nog wel ff 4 jaartjes maar daarna ben ik beschikbaar :p
Slightly offtopic: waar en wanneer ga je dat doen?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

farao

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2003, 09:23:00 am »

quote:

op 30 Nov 2003 23:31:46 schreef Harm:
[...]

Wat hebben jullie zelf al bedacht hierover? Waarom een jeugdwerker en geen jeugdouderling bijvoorbeeld?
[...]

Slightly offtopic: waar en wanneer ga je dat doen?
Op de CHE en dan aankomend jaar :)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2003, 09:34:34 am »

quote:

op 01 Dec 2003 09:23:00 schreef farao:
[...]

Op de CHE en dan aankomend jaar :)
Doe dan even een keer mij de groeten als je me tegenkomt :P. * Harm doet Personeel & Arbeid aldaar. Maar goed, genoeg offtopic gezever hier!
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2003, 10:03:48 am »
Ik ken wel een paar mensen die jeugdwerker zijn. Je mag me mailen: HarmW@forum.gkv.nl

Even een vraag: als je op een gegeven moment besluit dat er een jeugdwerker nodig is, heb je dan niet al een beeld van wat die persoon zou moeten doen?
En: zou het profiel van een jeugdwerker niet verschillen per gemeente?
HarmW

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2003, 09:06:58 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 21:34:16 schreef Does:
Ja mijn broer is jeugdwerker.

wat wil je weten?

Afkadering van functie, taken van de jeugdwerker, opleidingseis (ja of nee?).
Ik wil gewoon van alles weten waar wij onze winst mee kunnen doen.
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2003, 09:07:29 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 23:25:38 schreef farao:

Groetjes en succes!!!
Misschien kun je vast komen oefenen????
Ik doe niet meer mee.

toverfeeks

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2003, 11:04:47 am »
Riemer Lap:

Ik ben zelf jeugdwerker in een CGK gemeente, parttime.
Mijn vraag is: willen jullie een vrijwilliger of een professional?

En waarom niet een jeugdouderling? Is er wel een jeugdouderling?
In mijn gemeente is er een jeugdouderling (pastoraat en contact kerkenraad) en een jeugdwerkcoöridator (contact clubs en organisatie). Het idee daarachter is leuk, maar het loopt niet echt. Zelf lijkt het me misschien goed om toch twee jeugdouderlingen te hebben. Maar dat past bij déze gemeente. Misschien zit jouw gemeente wel weer heel anders in elkaar.

Dus: wat voor soort gemeente met wat voor soort problematiek?

Ik kan wel zeggen wat mijn taken zijn:
- catechisatie geven
- jeugddiensten mee voorbereiden
- jeugdpastoraat opzetten
- jeugdbeleidsplan schrijven

Maar dat zijn dus echt taken voor een professional. Als je het als vrijwilligers wilt doen, moet je volgens mij een heel andere structuur opzetten en veel meer met groepen/commissies gaan werken.

Reageer maar op alle vragen...

:)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2003, 10:00:55 pm »

quote:

op 02 Dec 2003 11:04:47 schreef toverfeeks:
Riemer Lap:

Ik ben zelf jeugdwerker in een CGK gemeente, parttime.
Mijn vraag is: willen jullie een vrijwilliger of een professional?

En waarom niet een jeugdouderling? Is er wel een jeugdouderling?
In mijn gemeente is er een jeugdouderling (pastoraat en contact kerkenraad) en een jeugdwerkcoöridator (contact clubs en organisatie). Het idee daarachter is leuk, maar het loopt niet echt. Zelf lijkt het me misschien goed om toch twee jeugdouderlingen te hebben. Maar dat past bij déze gemeente. Misschien zit jouw gemeente wel weer heel anders in elkaar.

Dus: wat voor soort gemeente met wat voor soort problematiek?

Ik kan wel zeggen wat mijn taken zijn:
- catechisatie geven
- jeugddiensten mee voorbereiden
- jeugdpastoraat opzetten
- jeugdbeleidsplan schrijven

Maar dat zijn dus echt taken voor een professional. Als je het als vrijwilligers wilt doen, moet je volgens mij een heel andere structuur opzetten en veel meer met groepen/commissies gaan werken.

Reageer maar op alle vragen...

:)

Klopt, jij doet de taken die voor een proffesional zijn weggelegd. Het gaat bij ons om meer informele zaken maar ook dingen als een vertrouwenspersoon.
Heb jij voor mij via de m@il info over de jeugdwerkcoördinator, die doet wat bij ons de jeugdwerker o.a. zou moeten doen.
Ik doe niet meer mee.

farao

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2003, 11:57:38 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 21:07:29 schreef Riemer Lap:
[...]

Misschien kun je vast komen oefenen????
hehe lijkt me leuk als stage, maar eerst eens beginnen met de opleiding ;)

Johan V.

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #12 Gepost op: december 03, 2003, 01:42:31 am »

quote:

op 01 Dec 2003 09:34:34 schreef Harm:
[...]

Doe dan even een keer mij de groeten als je me tegenkomt :P. * Harm doet Personeel & Arbeid aldaar. Maar goed, genoeg offtopic gezever hier!
Harmpje, kom je dan ook eens bij mij koffie leuten?
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

toverfeeks

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #13 Gepost op: december 03, 2003, 10:52:46 am »

quote:

op 02 Dec 2003 22:00:55 schreef Riemer Lap:
[...]

Klopt, jij doet de taken die voor een proffesional zijn weggelegd. Het gaat bij ons om meer informele zaken maar ook dingen als een vertrouwenspersoon.
Heb jij voor mij via de m@il info over de jeugdwerkcoördinator, die doet wat bij ons de jeugdwerker o.a. zou moeten doen.

Ja hoor, maar wat is jouw adres?
Er is trouwens niet echt een heldere taakomschrijving, maar ik kan wel wat voor je op papier zetten.
Ik zou bij een vertrouwenspersoon trouwens toch weer aan een ander iemand denken dan bij een jeugdwerkcoördinator. Een vertrouwenspersoon heeft een pastorale functie; waarom niet gewoon een jeugdouderling daarvoor nemen? Anders wordt het misschien wel erg ingewikkeld: wie heeft nou waarover contact met wie? Een jeugdwerkcoördinator is dan meer voor het organisatorische.

Maar geef je adres maar, dan zet ik wat op papier.
M

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #14 Gepost op: december 03, 2003, 01:55:59 pm »
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2004, 01:30:41 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #15 Gepost op: januari 15, 2004, 01:30:23 pm »
WAT HEERLIJK!!!
Het regent reactie's...

dus niet.
Er moeten toch ergens jeugdwerkers en gemeenteleden zijn die hun kennis willen delen met anderen?

/edit:typefoutje
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2004, 10:39:25 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

farao

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #16 Gepost op: januari 15, 2004, 03:40:30 pm »
nog 4 en een half jaar wachten  :+

Grefo vogel

• Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #17 Gepost op: februari 12, 2004, 09:46:59 pm »
hoi, hoi!

Berichtje uit de Gkv van Amsterdam; de Tituskapel.  Wij hebben drie groepen:
tienerwerkers (va. 12 jaar) is vakant en jeugdwerkers:
0-4 jaar  en 4 - 12 jaar. Hun taken, budget etc. liggen vastgelegd in een jeugdwerkplan. Ook is er een soort visie plan "kind in de kerk". Aktiviteiten zijn bijvoorbeeld; creche, nevendienst, kinderpreekblaadjes, kinderpreken, feesten, koortje, dopen etc. Belangrijkste is echter een band opbouwen en kinderen het idee geven dat ze welkom zijn; pastoraat verloopt dan op een "natuurlijke" manier waarbij doorverwijzing mogelijk is. Wil je meer weten? surf naar www.tituskapel.nl zoek contact met ze en laat je doorverwijzen naar een kinderwerker. Ze zijn graag bereid info door te geven.  Beter laat dan nooit; toch....!?

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Jeugdwerker
« Reactie #18 Gepost op: februari 12, 2004, 11:33:34 pm »

quote:

op 15 Jan 2004 13:30:23 schreef Riemer Lap:
WAT HEERLIJK!!!
Het regent reactie's...

dus niet.
Er moeten toch ergens jeugdwerkers en gemeenteleden zijn die hun kennis willen delen met anderen?

/edit:typefoutje
IK weet het niet zeker of de functie de lading van dit topic dekt, maar in Hardinxveld Giessendam (Zijnde onze genabuurde kerk) hebben ze ervaring met een nieuwe opzet van het jeugdwerk. Binnenkort wordt op een Ring -Kring vergadering van de vrouwen vereniging daar een inleidng en discussie over gehouden. Ik weet geen exacte datum, dacht half maart, maar ik zal na de vergadering kijken of ik wat info hier kwijt kan.