Auteur Topic: You are lost, adrift and need help  (gelezen 1251 keer)

Geert H. Nap

• Geert H. Nap
    • Bekijk profiel
You are lost, adrift and need help
« Gepost op: januari 10, 2004, 08:20:46 am »
You are lost, adrift and need help.

Zelden heb ik een zo gecomprimeerde en wereldwijde oproep tot geloof en bekering  gehoord of gezien.
In de IBM-reclamespot schreeuwt een relatief jonge vrouw, in business outfit, op de restanten van een vlot om hulp. Een van haar collega’s reageert op haar wanhopige schreeuw met de opmerking, dat het haar vergadering niet is.
Wrong time, wrong place; typisch vrouwengedrag.
Daarna zie je dezelfde vrouw, in droge kleren, radeloos door een dure consultantkamer op en neer lopen. Een kalende en dikbuikige heer in krijtstreep en een royale, leren fauteuil,  - haar goedbetaalde adviseur -, constateert volledig overbodig, dat de vrouw de business verloren heeft, op drift is geraakt en hulp nodig heeft.
Dan volgt de oplossing en die blijkt uiteraard bij IBM te halen te zijn.

IBM zal zondag 1 van de catechismus niet als uitgangspunt hebben genomen, maar in de oneliner:”You are lost, adrift and need help” geeft deze multinational wel een zeer korte samenvatting van de Heidelberger.

In het spotje vraagt de zakenvrouw zich af wat het betekent dat ze verloren en op drift geraakt is en hulp nodig heeft.
De dikke consultant herhaalt letterlijk haar woorden op licht ironische toon. Dus hij zegt iets wat de vrouw al wist. Maar wat doet ze er dan mee.
Deze STER-spot komt bij me op, als ik op een sessie met de gemeente ben ter gelegenheid van het pasbegonnen jaar.

Tijdens deze bijeenkomst wiegen  we onszelf geloofsmoed in, ondersteund door eigentijdse instrumenten; het orgel speelt de tweede stem.  
Een paar rijen voor ons zie ik broeders en zusters met geopende handen licht vanuit de heupen deinen op de schlagers uit de Eigen Richting bundel.
We moeten vooral staan tijdens het zingen, dat komt beter over Boven.
Tijdens de Psalmen, ook op het menu, worden we niet bewogen door de melodie.
Door de inhoud hoop ik dan maar.

Bijna aan het einde van de sessie worden we opgeroepen tot interactie. Op de uitgedeelde rode hartjes  mogen we onze gebedswensen verwoorden.
Pennen worden uitgedeeld.
Iedereen mag zijn hartje op het grote hart voor in de kerk prikken.
“All you need is love”  is de bejaarde slogan uit de flowerpowertijd op het grote, rode hart.
Weer brengen we onszelf in beweging.

Ik besluit niet fysiek te getuigen.
Ik stuur mijn gebed rechtstreeks Omhoog.
Because we are lost, often adrift and always need help.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2004, 04:03:08 pm »
Verplaatst naar Weblogs en columns omdat ik dit meer een column vind dan een discussie voor Levensbeschouwing
[Prediker 7:29]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2004, 04:27:15 pm »
Het is inderdaad een stuk om bij na te denken, maar ik weet niet of het de diepere achtergrond kan zijn van de reclame.
Maar je weet het maar nooit met die reclamemakers van tegenwoordig.

Maar wat is het doel van postings op dit forum?
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2004, 01:32:16 am »
Nou weet ik nog steeds het doel niet van deze post.

Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 12, 2004, 10:31:47 am »
Och, het spotje vind ik meesterlijk. Ik kan een glimlach maar moeilijk onderdrukken omdat die man die cynisch is zo heerlijk droog die zinnetjes brengt. Voor de rest heb ik hier niet zoveel over te zeggen alleen dan dat het een dijk van een reclame is.

Live vanuit de luie stoel