Inderdaad wellicht verstandig om het eens in een andere plaats te proberen.
Ik weet de persoonlijke situatie niet, maar indien die situatie dat toelaat, waarom niet?
Ik was het een aantal jaren ook redelijk zat in de gemeente waar ik ben geboren en opgegroeid. Of nou ja zat......ik had het een beetje gezien daar. (Overigens niet alleen op kerkelijk gebied hoor).
Ik heb toen besloten te verhuizen en ben ergens anders gaan wonen. Iets waar ik nog zeker geen spijt van heb.
Wat ik daardoor een voordeel vind, is dat ik zaken ook anders ben gaan zien. In de tijd dat ik nog in mijn oude gemeente zat, zag ik daar met regelmaat alleen maar de negatieve kanten, en nu ik er weg ben en ervaring heb in een andere gemeente, ben ik in gaan zien dat mijn oude gemeente ook zeer zeker positieve kanten had. Ik kom uit een kleine gemeente, en nu ik in een grotere stadsgemeente zit, ervaar ik hier in de stad het gemeente zijn tamelijk weinig, iets wat ik bvb in mijn oude gemeente wel ervaardde.
Ik heb daardoor voor mezelf een belangrijke les getrokken en gezegd dat ik geen oordeel zal uitspreken over een kerkelijke gemeente, en ik zal dus zeker ook niet stellen, dat als ik in mijn oude gemeente was gebleven, ik dan van de kerk zou zijn gegaan.
Ik heb voor mezelf geleerd dat ik in elke gemeente uit moet gaan van positieve punten, en dat ik in mijn achterhoofd moet houden, dat elke gemeente ook zijn negatieve punten heeft. Alleen heeft elke gemeente die positieve en negatieve punten op een ander gebied.
Kort gezegd heb ik het dus op veel gebieden als zeer positief ervaren, dat ik heb besloten om in een ander deel van het land helemaal opnieuw te beginnen.
Wellicht is dat een goede tip!?

Overigens was ik toen ik die stap nam alleen, en weet ik vanzelfsprekend jou situatie niet.