Auteur Topic: Dopen van adoptiekinderen in de GKV  (gelezen 4851 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Dopen van adoptiekinderen in de GKV
« Gepost op: februari 09, 2004, 10:12:09 am »
Gisteren hoorde ik, dat het in de GKV niet toegestaan is om een adoptiekindje als baby te laten dopen.
Dat wil zeggen, als een echtpaar een kindje adopteert mag het niet direkt gedoopt worden, maar moeten de ouders vijf jaar wachten. Dit zou zijn omdat je niet zeker kunt weten dat dit kindje geboren is uit christelijke ouders, en dat je er daarom niet zeker van kunt zijn dat het een Verbondskindje is.

Hierover heb ik de volgende vragen:

1. Klopt het wat ik beschrijf, of zijn de feiten en/of de onderliggende gedachtengang anders?

2. Als dit klopt:

Is dit dan niet een pseudo-roomse doopopvatting, namelijk dat een kind geheiligd wordt krachtens de geboorte uit christelijke ouders, in plaats van door het opgenomen-zijn in de gemeente van God? Alsof er een soort behouds-kiem wel of niet vanuit de moeder mee gaat?

Is een adoptiekind dan geen "echt" kind, dat wil zeggen, is de definitie van een ouder-kind relatie genetisch en niet opvoedkundig? Of is het zo dat wanneer een kind voor de wet jouw kind is, woont in jouw gezin, en door jou wordt opgevoed, het dan ook JOUW kind mag zijn voor God en de gemeente? (en daarom gedoopt mag worden als Verbondskind)

Tot welke leeftijd mag er "zonder meer" gedoopt worden? Wanneer "gaat het in" dat je eerst belijdeniscatechisatie moet volgen en dat doop en belijdenis op hetzelfde moment vallen?
Bombus terrestris Reginae

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2004, 10:37:17 am »
Ik dacht niet dat dat zo was, maar eerlijk gezegd wete ik dat niet zeker.
Ik meen me te herinneren dat verre familie van mij een adoptiekindje uit China had, en bij mijn weten, is dat kindje gedoopt, toen het nog niet zo lang in nederland was.
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2004, 11:07:20 am »
moet weg, maar het heeft geloof ik niet met de opvatting over de doop te maken, maar met de belofte van de ouders die ze bij de doop doen.
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2004, 11:12:32 am »
Een buitenlands kind dat volgens de daarvoor door de Nederlandse overheid wettelijk voorgeschreven procedure in verband met of met het oog op adoptie in een gezin van gelovige ouders is opgenomen, heeft na aankomst in Nederland een vaste plaats in dat gezin gekregen; daarom heeft het vanaf dat moment het recht op de doop.
Bron: Synode Zuidhorn.
[Prediker 7:29]

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2004, 11:15:38 am »
regel is altijd geweest dat adoptief ouders pas hun kind mogen laten dopen als door de Nederlandse rechter de adoptie is uitgesproken. Dat liet meestal een jaar op zich wachten.
In 1999 heeft de synode van Leusden uitgesproken dat kinderen meteen na hun aankomst in Nederland gedoopt mogen worden.

Zie: www.kerkrecht.nl

/edit
Ik was net iets later...
HarmW

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2004, 11:16:01 am »

quote:

op 09 Feb 2004 11:12:32 schreven Marloes en Harm W:
Een buitenlands kind dat volgens de daarvoor door de Nederlandse overheid wettelijk voorgeschreven procedure in verband met of met het oog op adoptie in een gezin van gelovige ouders is opgenomen, heeft na aankomst in Nederland een vaste plaats in dat gezin gekregen; daarom heeft het vanaf dat moment het recht op de doop.

regel is altijd geweest dat adoptief ouders pas hun kind mogen laten dopen als door de Nederlandse rechter de adoptie is uitgesproken. Dat liet meestal een jaar op zich wachten.
In 1999 heeft de synode van Leusden uitgesproken dat kinderen meteen na hun aankomst in Nederland gedoopt mogen worden.

Gelukkig  :)
Ik vond het al zo raar.

/edit
maar ik had jouw mededeling ook al gezien HarmW   :)

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2004, 11:19:19 am »
De regel dat de doop pas mocht na de uitspraak van de rechter heeft niet te maken met het al of niet christelijk zijn van de (natuurlijke) ouders, maar of de adoptief ouders wel hun belofte kunnen waarmaken. Ze beloven hun kind christelijk op te voeden, maar als het (formeel) nog niet hun kind is, kan het (theoretisch) zo zijn dat het kind weer terug moet.

/edit c.q. correctie
inmiddels is er een adoptieverdrag waardoor tussenkomst van een Nederlandse rechter niet meer nodig is. Als de rechter in het land van herkomst de adoptie heeft uitgesproken, dan is de adoptie een feit.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2004, 11:25:32 am door HarmW »
HarmW

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2004, 10:17:50 pm »
Anders is het met pleegkinderen. Daar heb je tijdelijke zorg voor.
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2004, 12:14:16 am »

quote:

op 09 Feb 2004 10:12:09 schreef Bumblebee:
1. Klopt het wat ik beschrijf, of zijn de feiten en/of de onderliggende gedachtengang anders?
Ik kan vanuit mijn directe omgeving getuigen dat dit niet klopt. Gelukkig hebben anderen dat hierboven ook al duidelijk gemaakt.
Toch jammer dat dit soort geruchten blijkbaar de ronde doen.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2004, 10:17:28 am »
Pas op de synode van Hattem (1972/’73) is besloten om geadopteerde kinderen te laten dopen. Daarvoor was dat niet toegestaan of in de vrijheid van de kerken gelaten.

Dat had te maken met de gedachte dat adoptie een impliciete manier is van kinderen ‘stelen’. De rechtmatige ouders wonen immers in land x. Wellicht mede door de veranderde wetgeving op adoptiegebied (met name het nog veel latere Haags Adoptieverdrag) is de weerstand tegen doop van geadopteerde kinderen gesmolten.

PIKO

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2004, 11:03:28 am »
Bij adoptie kunnen zeker in het verleden andere oorzaken een rol spelen.
Vb: een kind van 1,5 wordt geadopteerd. Binnen 1 maand neemt de vader de benen, laat moeder en kind alleen en het huwelijk wordt ontbonden voordat de adoptie een feit is. Moeder hertrouwt maar kind kan nog steeds niet gedoopt worden. Want de ouders zijn nog geen 5 jaar getrouwd, dat is een algemene eis bij adoptie (alleen voor specifieke landen of altijd dat weet ik niet meer). Dus pas toen de ouders 5 jaar getrouwd waren kon de adoptie definitief worden geregeld.

In dat gezin was er in dat jaar een bijzonderheid. In mei werd het adoptiekind, ze was toen 8, gedoopt. Begin oktober werd een pasgeboren kind uit dat gezin gedoopt.

Ik kan erover praten, want de kinderen in het voorbeeld genoemd zijn mijn kinderen. Wij ervaren het nog steeds als heel bijzonder,  2x dopen in 1 jaar.

Je vergeet dan gemakkelijk de moeite dit dit allemaal heeft gegeven. Eerst de zorg of dit kind wel bij de moeder en later bij ons samen kon blijven. Bij het begin van ons huwelijk hebben we geprobeerd om de adoptie versneld rond te krijgen en dat dit niet lukte hebben we altijd moeilijk gevonden. We kregen langs natuurlijke weg meer kinderen. Deze konden wel worden gedoopt maar onze oudste niet.
We hebben onze kerkenraad niet onder druk gezet om de doop toch maar te laten plaatsvinden. Dat zou voor de broeders gezien de kerkelijke regels, een moeilijke zaak zijn geweest omdat de formele adoptieprocedure nog niet was afgerond.
Dan is het goed om te beseffen dat de doop belangrijk is, maar ten diepste alleen een teken en zegel. Gods liefde voor dit kind van Hem wordt niet anders, niet minder, als door omstandigheden de doop nog niet kan worden bediend.
Het is al weer een paar jaar geleden maar dat bijzondere gevoel van die doopzondig in mei dat blijft. Ook voor de kinderen van de basisschool was het heel bijzonder. Niet een klein broertje of zusje, maar 1 van hen werd gedoopt.
Met broedergroet,

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2004, 12:24:22 pm »
Wat maakt het uit of dat kind uit christelijke ouders is geboren. Het is geadopteerd en zijn adoptieouders beloven het kind christelijk te willen opvoeden. Daar gaat het toch om? Volgens mij belooft God dat iedereen die in Hem gelooft en in Jezus gered zal worden. Die belofte is er voor elk kind, het verschil zit hem er in of je ouders dit een kind ook bijbrengen bij de opvoeding, als ze dat willen lijkt de doop een logisch gevolg.

Ik geloof niet dat je wordt gered omdat je ouders toevallig christelijk zijn. Dan zou het een leven een grote loterij zijn waarbij je geluk moet hebben dat je christelijke ouders hebt.

Iets om over na te denken:

Er worden 2 kinderen geboren. De een heeft christelijke ouders, de ander niet. Beide kinderen komen als ze 2 jaar oud zijn te overlijden. Wat gaat er nu gebeuren? Ik weet dat we hier niet over kunnen oordelen. Maar zou dat ene kind eeuwig geluk krijgen omdat hij/zij christelijke ouders heeft en de ander eeuwige pijn omdat hij/zij geen christelijke ouders had?
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 10, 2004, 12:27:26 pm »
Je opmerking dat je er niet over kan oordelen is juist. Daar moet je het bij laten, anders dreigt het gevaar dat je in de schoenen van God wil gaan staan. En puur met menselijke gedachten het oordeel wilt vellen. God is barmhartig en rechtvaardig en zo zal het oordeel ook zijn.
Pinkeltjefan

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2004, 12:29:29 pm »
Eigenlijk zou ieder gelovig gezin op z'n minst één buitenlands kind van ongelovige ouders moeten adopteren.

Zomaar een gedachte die nu bij mij opkomt...

sneeuwvlok

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 10, 2004, 12:32:05 pm »
wat een enge gedachte. er komt hoop ik toch meer bij kijken bij een mogelijke adoptie.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 10, 2004, 12:45:11 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:32:05 schreef sneeuwvlok:
wat een enge gedachte...
Waarom ?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 10, 2004, 12:47:09 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:24:22 schreef Marnix:
Er worden 2 kinderen geboren. De een heeft christelijke ouders, de ander niet. Beide kinderen komen als ze 2 jaar oud zijn te overlijden. Wat gaat er nu gebeuren? Ik weet dat we hier niet over kunnen oordelen. Maar zou dat ene kind eeuwig geluk krijgen omdat hij/zij christelijke ouders heeft en de ander eeuwige pijn omdat hij/zij geen christelijke ouders had?

Een paar teksten waarvan ik het troostende gevoel krijg dat God rekening houdt met verzachtende omstandigheden....  :)

quote:

Bumblebee las het volgende in de Bijbel

Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.

Maar Jezus riep ze tot Zich en zeide: Laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet; want voor zodanigen is het Koninkrijk Gods.

God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden der onwetendheid, heden aan de mensen, dat zij allen overal tot bekering moeten komen;

En uw kleine kinderen, waarvan gij gezegd hebt: ten roof zullen zij zijn, – en uw zonen, die op dit ogenblik nog geen kennis hebben van goed en kwaad, die zullen daar komen, ja, aan hen zal Ik het geven en zij zullen het in bezit nemen.

Immers, gij kent thans – want dit geldt niet voor uw kinderen, die de tuchtiging van de HERE, uw God, niet kennen en niet gezien hebben – zijn grootheid, zijn sterke hand en zijn uitgestrekte arm

sneeuwvlok

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 10, 2004, 12:52:51 pm »
het adopteren van een kind staat m.i. geheel los van het geloof van de ouders. op basis hiervan mag toch niet gehandeld worden. wie bepaalt of ouders wel/niet geloven? Deze instantie moet dan de adoptie gaan regelen? Ik blijf deze gedacht afwijzen en voedingsbodem voor enge praktijken

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 10, 2004, 12:56:59 pm »
Bumblebee....bedankt voor je teksten, heel erg mooi en passend.

Ik ben blij dat God niet gereformeerd vrijgemaakt is.....ik geloof in een rechtvaardige doch ook liefdevolle God en niet die harde zwarte God , waar sommige vrijgemaakten nog steeds in geloven (Godzijdank, verandert dit nu, hetzij langzaam)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 10, 2004, 01:05:00 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:52:51 schreef sneeuwvlok:
het adopteren van een kind staat m.i. geheel los van het geloof van de ouders. op basis hiervan mag toch niet gehandeld worden. wie bepaalt of ouders wel/niet geloven? Deze instantie moet dan de adoptie gaan regelen? Ik blijf deze gedacht afwijzen en voedingsbodem voor enge praktijken

Waarom adopteren mensen überhaupt kinderen ? Voor hun eigen plezier of om een kind een beter leven te gunnen ?

Als er een geadopteerd kind gedoopt wordt is iedereen altijd helemaal in de zevende hemel en op dat moment gelooft ook iedereen dat dat kind tot het verbond van God behoord, gelijk als was het hun eigen kind.

Mijn gedachte is dus: adopteer meer kinderen, niet voor je zelf, maar uit liefde voor dat kind.

Wordt het gelijk een stuk kleuriger in de kerk.  :)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 10, 2004, 01:07:41 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 13:05:00 schreef macguinness:
[...]

Waarom adopteren mensen überhaupt kinderen ? Voor hun eigen plezier of om een kind een beter leven te gunnen ?

Als er een geadopteerd kind gedoopt wordt is iedereen altijd helemaal in de zevende hemel en op dat moment gelooft ook iedereen dat dat kind tot het verbond van God behoord, gelijk als was het hun eigen kind.

Mijn gedachte is dus: adopteer meer kinderen, niet voor je zelf, maar uit liefde voor dat kind.

Wordt het gelijk een stuk kleuriger in de kerk.  :)
Ben zelf geen voorstander van de Verbondsgedachte, maar ik vind dit toch wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg lieeeeeeehief!! (ff traantje wegpinken) :'(

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 10, 2004, 01:09:20 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 13:05:00 schreef macguinness:
uit liefde voor dat kind.
offtopic: Niet elk kind is achteraf blij met zijn/haar adoptie, en 't verloopt lang niet altijd zonder problemen...
Lees bijv eens wat artikelen bij het Adoptietrefpunt.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 10, 2004, 01:17:20 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:56:59 schreef marijma:

Ik ben blij dat God niet gereformeerd vrijgemaakt is

Blijkbaar heb je zelf nogal moeite om mooie en passende teksten te schrijven.
Kun je dit soort stompzinnige opmerkingen niet gewoon voor je houden?  :(
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2004, 01:25:53 pm door Peter »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 10, 2004, 01:35:40 pm »

quote:

Je opmerking dat je er niet over kan oordelen is juist. Daar moet je het bij laten, anders dreigt het gevaar dat je in de schoenen van God wil gaan staan. En puur met menselijke gedachten het oordeel wilt vellen. God is barmhartig en rechtvaardig en zo zal het oordeel ook zijn.
Inderdaad, we kunnen er niet over oordelen maar wel in de bijbel kijken wat we daar van God kunnen leren. Zie de teksten van Bumblebee!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 10, 2004, 01:39:54 pm »
Moet een adoptiekind op een bepaalde leeftijd niet eerst catechesatie ontvangen voor het gedoopt kan worden?

Lijkt me sterk dat je een kind van 10 jaar mag dopen die geen klap van Jezus gelooft (die kinderen kunnen het namelijk wél ontkennen itt babies).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 10, 2004, 08:36:42 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:56:59 schreef marijma:

Ik ben blij dat God niet gereformeerd vrijgemaakt is.....ik geloof in een rechtvaardige doch ook liefdevolle God en niet die harde zwarte God , waar sommige vrijgemaakten nog steeds in geloven (Godzijdank, verandert dit nu, hetzij langzaam)
Ik weet niet waar je dit harde oordeel op baseert maar ik vind het verdacht veel op natrappen lijken en weinig verheffend.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 10, 2004, 09:14:06 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 12:24:22 schreef Marnix:
Er worden 2 kinderen geboren. De een heeft christelijke ouders, de ander niet. Beide kinderen komen als ze 2 jaar oud zijn te overlijden. Wat gaat er nu gebeuren? ?
Beste Marnix, op dit bord geloven we toch in de uitverkiezing? ;)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 10, 2004, 09:28:30 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 20:36:42 schreef dingo:
[...]

Ik weet niet waar je dit harde oordeel op baseert maar ik vind het verdacht veel op natrappen lijken en weinig verheffend.
Dat heb je dan verkeerd gezien, dingo....tis gewoon mijn ervaring, hoe ik opgevoed ben. En ik vind het eng om sommige gkv-ers nog steeds te horen oordelen dat kinderen van niet-gelovige ouders pech hebben gehad, want God is rechtvaardig...het is zo ontzettend liefdeloos...maar misschien denk jij er anders over?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 10, 2004, 09:38:32 pm »
Iedereen die gelooft dat God ons inderdaad al kende, en ons vormeloze begin zag, kan slechts zeggen: Het begrijpen is mij te wonderbaar, ik kan er niet bij.
God is de schepper van ALLE leven.
Pas als iemand zelf er voor kiest voor de eer te bedanken, zal Hij wachten, nét als de vader van de verloren zoon.
Wie alles gelooft wat er in Psalm 139 staat, kan nooit meer met droge ogen zeggen, dat een kind van ongelovige ouders gewoon pech heeft gehad.

Ps 139:13  Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14  Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken; mijn ziel weet dat zeer wel.
15  Mijn gebeente was voor U niet verholen, toen ik in het verborgene gemaakt werd, gewrocht in de diepten van het aardrijk;
16  uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden, toen nog geen daarvan bestond.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 10, 2004, 09:40:24 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 21:28:30 schreef marijma:
[...]

Dat heb je dan verkeerd gezien, dingo....tis gewoon mijn ervaring, hoe ik opgevoed ben. En ik vind het eng om sommige gkv-ers nog steeds te horen oordelen dat kinderen van niet-gelovige ouders pech hebben gehad, want God is rechtvaardig...het is zo ontzettend liefdeloos...maar misschien denk jij er anders over?

hmm dit vind ik nou gevaarlijk. Ik heb geen idee of ze behouden worden of niet. Een oordeel kan ik daar niet over geven, ik ben slechts mens en weet niet precies hoe ernstig de zondeval is. Het enige wat wel opvallend is dat God het beter acht om Zijn zoon naar de aarde te sturen om de zonden op zich te nemen dan om lankmoedig over Zijn hart te strijken en Zijn Zoon die hellevaart te besparen. Ook daar kan ik me weinig bij voorstellen... Was dat liefdeloos?
Laat ik zeggen dat ik ook hoop dat God iedereen die geen keuze gehad heeft (i.c. deze kleine kinderen) redt. Maar ik weet het gewoon niet. Als dat toch, om een Goddelijke reden, niet het geval is zal dat niet een gebrek van liefde aan de kant van God zijn.
Wij zouden juist vol schaamte moeten zijn over de schande die wij begaan hebben door de zondeval. Wij mensen zijn dan verantwoordelijk hiervoor.

Maar ik weet het niet. Ik zie de troost in de stukken van Bumblebee. Die geven een zeker houvast. Maar verder dan dat kunnen we als mens niet gaan. Noch in positieve noch in negatieve zin.
Pinkeltjefan

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 10, 2004, 11:19:46 pm »
Toch wel apart dat een kind door een adoptie opeens wel een verbondsbelofte meekrijgt en als het "thuis" was gebleven niet. Toch :?
Gaat er nou bij niemand een belletje rinkelen?: Kinderen adopteren om hen meer kans op behoud te geven, dat wordt zo ongeveer gezegd hier...? Da's net zoiets als de kinderen van je buren gaan dopen.

Er zijn overigens inderdaad mensen die kinderen uit humanitaire overwegingen adopteren en niet omdat ze zelf geen kinderen kunnen krijgen. Zo is adoptie ook oorspronkelijk bedoeld.

offtopic:Gaat er nog iemand een topic starten over kinderadoptie door homo's en lesbische paren? :)
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 11, 2004, 08:18:29 am »

quote:

op 10 Feb 2004 23:19:46 schreef Michael:
Gaat er nou bij niemand een belletje rinkelen?:

Ja hoor, het bewijst voor mij des te meer, dat het in de GKV dus wel degelijk een keuze van de ouders is om hun kind bij de belofte te llaten horen, i.p.v. een daad van God.

Dat is nu juist hetgene wat gereformeerden die mensen verwijten die geloven dat je pas gedoopt kunt worden na bekering, je persoonlijke keuze dus, om op de uitnodiging van God in te gaan.

Want ook die adoptiekinderen hebben niet zelf een keuze voor God gemaakt, wederom een aktie van de ouders. ;)

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 11, 2004, 09:02:06 am »
En dan te bedenken dat we toch allemaal door één Vader geadopteerd zijn...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 11, 2004, 10:03:55 am »

quote:

op 10 Feb 2004 21:38:32 schreef Wilhelmina:
Pas als iemand zelf er voor kiest voor de eer te bedanken, zal Hij wachten, nét als de vader van de verloren zoon.

Mooi gezegd Wilhelmina, maar ik kan dit wat moeilijk rijmen met de erfzonde-gedachte.
En dáár geloof ik wel in, dat de mens van nature met de rug naar God toe staat, niet dat je automatisch aan de goede kant staat totdat je zelf "voor de eer bedankt". Hoe denk jij over de erfzonde?

Ik ben het met Alfredt eens, we kunnen troost putten uit mooie teksten en voorbeelden uit de Bijbel waaruit blijkt hoe God is, (ik heb een paar voorzetjes aangehaald maar er zijn er veel meer) en we mogen erop vertrouwen dat Hij rechtvaardig en barmhartig is. Verder mogen, en kunnen wij er niet over oordelen, niet positief en niet negatief. Het ligt in Zijn hand.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 11, 2004, 11:17:45 am »
Bumblebee,

Zo beweer je wél dat de zonde van Adam (waar babies niet actief aan hebben deelgenomen) misschien groter zou zijn dan de verlossing door Jezus (waar babies ook niet actief deel aan hebben genomen).

Ik geloof niet dat het bloed van Jezus minder waard zou zijn dan de zonde van het voorgeslacht, als men daar nog geen keuze tussen heeft gemaakt en/of eraan deelgenomen heeft. Zo zou je ook ingaan tegen de " geest van" Romeinen 5.

Oftewel: die babies worden behouden. (immers, zij worden beoordeeld op hun werken en niet op hun afstamming)

Dan rest nog steeds de vraag of 10-jarige adoptiekinderen ook worden gedoopt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 11, 2004, 11:24:25 am »

quote:

op 11 Feb 2004 11:17:45 schreef Zwever:
Zo beweer je wél dat de zonde van Adam (waar babies niet actief aan hebben deelgenomen) misschien groter zou zijn dan de verlossing door Jezus (waar babies ook niet actief deel aan hebben genomen).
Ik geloof niet dat het bloed van Jezus minder waard zou zijn dan de zonde van het voorgeslacht, als men daar nog geen keuze tussen heeft gemaakt en/of eraan deelgenomen heeft.

Oftewel: die babies worden behouden. (immers, zij worden beoordeeld op hun werken en niet op hun afstamming)

Hm zit wat in, het eerste stuk dan.
Maar worden babies beoordeeld op hun werken?
En kinderen van vier dan, die kunnen al flink ruzie maken, pesten, egoistisch zijn, etc.
Het is ook weer wat naief om kleuters als een soort heilige engeltjes voor te stellen. (Ik heb ze niet maar wel oppaservaring)
Volgens mij wordt je beoordeeld op wat je bént, namelijk een verdorven, zondig mens, of een door Christus bevrijd mens.

En wat dit soort "schrijnende gevallen" betreft, zoals inderdaad kleine kinderen die vroeg overlijden en mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord, kunnen wij troost putten uit de Bijbel, maar we kunnen niets aan God opleggen.
We kunnen er alleen op vertrouwen dat Zijn oordeel volmaakt barmhartig en liefdevol zal zijn. En vast niet zoals het asielzoekersbeleid van onze regering.  ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 11, 2004, 12:42:33 pm »
Hoi bumblebee,

ik had het ook expres niet over kleuters, of over "on"wetenden (volgens de bijbel kunnen ze wel van God weten, Rom. 1). Ik had het echt over zuigelingen die alleen nog maar huilen, drinken en slapen.

Ik was 4 toen ik al een soort van 'keus' voor Jezus had gemaakt dus het bewustzijn / verantwoordelijkheid komt misschien veel sneller dan gedacht.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 11, 2004, 12:53:44 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 12:42:33 schreef Zwever:
Hoi bumblebee,

ik had het ook expres niet over kleuters, of over "on"wetenden (volgens de bijbel kunnen ze wel van God weten, Rom. 1). Ik had het echt over zuigelingen die alleen nog maar huilen, drinken en slapen.

Ik was 4 toen ik al een soort van 'keus' voor Jezus had gemaakt dus het bewustzijn / verantwoordelijkheid komt misschien veel sneller dan gedacht.

ik moet zeggen dat het geen vreemde aanname is hoor. Ik zou het mij best op een dergelijke manier kunnen voorstellen. Maar dat is wat anders dan dat ik dat zeker weet en vast vertrouw. Uitspraken hierover kan ik gewoon niet doen omdat de bijbel wat mij betreft hier teveel over zwijgt. Het doet me een beetje denken aan die abortusdiscussie hier een poosje geleden, en of die ongeboren kindertjes naar de Hemel gaan.....
God zal een wijs en goed oordeel geven. En ik geloof niet in een gemeen wraakzuchtig God.... Verder geloof ik ook in een zeer beperkt menselijk verstand.
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 11, 2004, 02:21:19 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 21:28:30 schreef marijma:
[...]
Marijma, je weet blijkbaar heel goed dat het om 'sommige' mensen gaat. Dan vind ik het vreselijk raar en fout als je van die generaliserende opmerkingen maakt. Jóuw situatie is jóuw situatie en kan je niet een-op-een overzetten op de GKV als geheel. En heb je hier op dit forum 'sommige gkv-ers horen oordelen dat kinderen van niet-gelovige ouders pech hebben gehad'? Wijs dat dan eens aan. Er zijn wat hypotetische opmerkingen in die richting gemaakt, maar niemand heeft geloof ik gezegd dat hij die mening aanhangt.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 11, 2004, 02:23:03 pm »
Generaliseren is als je zegt: Iedereen doet het, terwijl maar het maar een paar zijn. Marijma zegt duidelijk dat het om sommigen gaat.... ik ken die sommigen ook... en ik weet ook dat gelukkig het grootste deel hier niet in mee gaat. Waarom voelen sommige mensen zich dan gelijk zo aangevallen?

Als een duitser zegt: Sommige nederlanders zijn crimineel zou ik mezelf ook niet gelijk een crimineel gaan voelen hoor :)

Wat is het probleem mensen?
« Laatst bewerkt op: februari 11, 2004, 02:28:25 pm door Marnix »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 11, 2004, 02:25:01 pm »

quote:

op 10 Feb 2004 21:38:32 schreef Wilhelmina:
Iedereen die gelooft dat God ons inderdaad al kende, en ons vormeloze begin zag, kan slechts zeggen: Het begrijpen is mij te wonderbaar, ik kan er niet bij.
God is de schepper van ALLE leven.
Wie alles gelooft wat er in Psalm 139 staat, kan nooit meer met droge ogen zeggen, dat een kind van ongelovige ouders gewoon pech heeft gehad.

Ps 139:13  Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14  Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken; mijn ziel weet dat zeer wel.
15  Mijn gebeente was voor U niet verholen, toen ik in het verborgene gemaakt werd, gewrocht in de diepten van het aardrijk;
16  uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden, toen nog geen daarvan bestond.

Waarom gelijk zulke grote woorden Wilhelmina? Sjonge zeg, het lijkt wel of alle evangelischen gelijk in een kramp schieten als er wat hypotetische situaties genoemd worden. NIEMAND heeft het hier erover gehad dat hij/zij de mening heeft dat bepaalde kinderen 'pech zouden hebben gehad'. Dus je vecht tegen windmolens Wilhelmina.
Overigens is ps. 139 een schitterende psalm, die echter juist ook prima in het 'voordeel' van de 'uitverkiezings-gelovigen' uitgelegd kan worden...
 ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 11, 2004, 02:26:02 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 14:23:03 schreef Marnix:
[...]

Vind jij het een hard oordeel dat God gelukkig niet vrijgemaakt is? Man, voel je toch niet gelijk zo aangevallen. Ik ben het er mee eens.... God staat boven door mensen gemaakte kerkmuurtjes.
Marijma viel de GKV aan in vrij harde bewoordingen. Dat heb jij net zo goed gesnapt als Dingo en ik.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 11, 2004, 02:29:09 pm »
Sorry ik heb mijn post even aangepast.

Nogmaals, Marijma viel de GKV niet aan, ze had het over sommige mensen in de GKV. Waarom voelt iedereen zich gelijk aangesproken?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 11, 2004, 02:30:39 pm »
O en wat die uitverkiezingsleer betreft... misschien heeft God wel alle mensen die voor hun 6e overlijden uitverkoren..... In dat geval zouden Wilhelmina's standpunt en de uitverkiezingsleer prima samen gaan :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 11, 2004, 02:40:37 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 14:30:39 schreef Marnix:
O en wat die uitverkiezingsleer betreft... misschien heeft God wel alle mensen die voor hun 6e overlijden uitverkoren..... In dat geval zouden Wilhelmina's standpunt en de uitverkiezingsleer prima samen gaan :)

Ik denk nogmaals, ( en waarom dat grote woorden moeten zijn? Ik haalde slechts een Psalm aan) dat iedereen die door God geschapen is, ook door Hem uitverkoren is.
Kies dan heden wie gij dienen zult. Je denkt toch niet echt dat God mensen schept bestemd voor de hel? Of heeft de satan de niet uitverkorenen geschapen?

Natuurlijk is God de schepper van alle leven, en elk die wil mag komen, het hoeft alleen niet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 11, 2004, 02:41:29 pm »
De post van Marijma van gistermiddag geeft toch wel degelijk de indruk dat ze haar opmerking generaliserend bedoelt. Hij komt -bij mij- in ieder geval generaliserend over.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 11, 2004, 02:52:10 pm »
Waarom mailen jullie de vraag over dopen van adoptiekinderen niet gewoon naar http://www.adoptiek.nl?
Daar kan men allicht meer uitleg geven.

Ik kan me overigens heel goed herinneren dat adoptief kinderen wel gedoopt worden in de GKV.
Ik doe niet meer mee.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 11, 2004, 03:04:19 pm »
Willen jullie aub het onderwerp uitverkiezing hier verlaten? Of jongggestorven kinderen wel/niet uitverkoren zijn en wel/niet gered worden heeft niet echt met dit onderwerp te maken.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 11, 2004, 03:05:24 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 14:52:10 schreef Riemer Lap:
Ik kan me overigens heel goed herinneren dat adoptief kinderen wel gedoopt worden in de GKV.
Klopt. In feite kan hier een slotje op; Bumblebees vraag was beantwoord. Tenzij de discussie hier weer ontopic gaat (omdat iemand nog iets ontopic aanvullend wil melden) komt dat slotje er vanavond ook. :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 12, 2004, 10:48:21 am »

quote:

op 11 Feb 2004 14:41:29 schreef Mezzamorpheus:
De post van Marijma van gistermiddag geeft toch wel degelijk de indruk dat ze haar opmerking generaliserend bedoelt. Hij komt -bij mij- in ieder geval generaliserend over.
Bij mij ook. Bovendien vond ik de opmerking 'Blij dat God niet gereformeerd vrijgemaakt is' een godslasterlijke en (in dit topic) absoluut niet ter zake doende opmerking. Genoeg hierover, back on-topic.
edit:slotje is ook goed