Auteur Topic: Visies op de sacramenten  (gelezen 1385 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Gepost op: november 21, 2005, 09:04:22 pm »
Een vraag over de visies die er zijn op de sacramenten binnen het protestantisme. Ik heb wat leeswerk gedaan en wat me daarin vooral opvalt is dat je bij de Reformatie eigenlijk drie blikpunten hebt namelijk

1. Luther
2. Calvijn
3. Zwingli

Voor zover ik begrepen heb zit Luther het dichtst tegen het katholicisme aan, neemt Calvijn een middenpositie in en zegt Zwingli dat de sacramenten louter ter herinnering en symbolisch opgevat moeten worden.

Het standpunt van Luther is me enigszins duidelijk. Mijn vraag gaat over Calvijn en Zwingli. Kan iemand uitleggen wat het verschil tussen deze twee is en wat we daarvan terugzien in de moderne gereformeerde kerken?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2005, 10:08:48 pm »
zie ook dit topic

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2005, 10:15:25 pm »
Dat bedoel ik niet. Ik wil iets weten over verschillende benaderingswijzen van sacramenten. Niet discussiëren over welke wijze nou beter is. Gewoon puur de verschillende insteken behandelen. Ik wil me niet bezig gaan houden met waarheidsvinding ofzo.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

drentenaar

• Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2005, 10:59:02 pm »
quote:
Roodkapje schreef op 21 november 2005 om 22:15:
Ik wil iets weten over verschillende benaderingswijzen van sacramenten.
Niet discussiëren over welke wijze nou beter is.
Gewoon puur de verschillende insteken behandelen.
Ik wil me niet bezig gaan houden met waarheidsvinding ofzo.

Waarom heet dit topic dan eigenlijk 'visies op de sacramenten'?

Daar heb je toch diverse 'insteken' bij nodig?

Pulpeet

• Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2005, 12:12:21 am »
quote:
Roodkapje schreef op 21 november 2005 om 22:15:
Dat bedoel ik niet. Ik wil iets weten over verschillende benaderingswijzen van sacramenten. Niet discussiëren over welke wijze nou beter is. Gewoon puur de verschillende insteken behandelen. Ik wil me niet bezig gaan houden met waarheidsvinding ofzo.

Daar gaat het toch ook over :?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2005, 12:44:14 am »
De verschillen in opvattingen tussen Zwingli en Calvijn zijn opgelost in 1549, in de Consensus Tigurinus. Morgen meer.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #6 Gepost op: november 22, 2005, 11:09:53 am »
http://www.neocalvinisme.nl/hb/vk/hbvk131000.html - Wellicht een artikel dat je vraag nog verder beantwoord :)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Visies op de sacramenten
« Reactie #7 Gepost op: november 22, 2005, 11:41:08 am »
Deel 46 van de woord en wereld-serie "In de voetsporen van Huldrych Zwingli en Johannes Calvijn", door J. Kamphuis, op blz 53 e.v. gaat hier ook over. Er zijn een hoop vrijgemaakten die op die serie zijn geabonneerd, dus ik denk dat je er in je eigen omgeving gemakkelijk aan kunt komen, en anders kun je 'm ook bestellen (www.woordenwereld.nl).
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 11:41:52 am door E-line »