quote:
Mezzamorpheus schreef op 09 november 2005 om 18:35:P&A schreef;Joh 10
27 Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, 28 en Ik geef hun eeuwig leven en
zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te boven en
niemand kan iets roven uit de hand mijns VadersWat staat daar dan? Niet roven uit Gods hand betekent ook dat als je kind van de Vader bent, je voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid.
Mezza:
2 dingen zijn van belang:
1. Wat zegt deze tekst nou eigenlijk precies?
1. Deze tekst zegt, IMHO, niet veel anders dan: 'Wie IK wil dat er naar Mij luistert, ZAL ook naar mij (gaan) luisteren. En als ze eenmaal luisteren heeft de Vader ze Mij gegeven en kunnen ze niet meer uit Gods hand vallen.'
Als je goed leest dat dat er toch niet helemaal zo.

- Er staat dat de schapen van de Here Jezus naar zijn stem horen en Hem volgen. Tegenwoordige tijd. En niet: van wie ik wil dat ze (gaan) luisteren, die zullen gaan luisteren.
Dan leg je er in dat er al schapen zijn die van Hem zouden zijn omdat de Heer beslist dat ze ooit eens
zullen gaan luisteren. Op grond van iets toekomstigs, ZIJN schapen worden genoemd.
- En dan volgt dat ze eeuwig leven krijgen en dat niemand die schapen uit Zijn hand zal roven.
Dat is dus onmogelijk dat dat ooit zal gebeuren.
quote:
Deze tekst zegt dus IMHO niets over dopen, de evt. gevolgen daarvan en het kind-zijn van God.
Het gaat ook niet over dopen maar wel over in de hand van de
Vader zijn.
Ik haalde de tekst aan i.v.m. deze koppeling die er werd gelegd tussen kind van de Vader zijn en daarom gedoopt worden zoasl ik in een vorige post zei:
Maar ik koppel even: God is je Vader - daarom wordt je gedoopt. Deze dingen horen bij elkaar.
Het eerste gedeelte: God is je Vader, daarvan lees ik in de bijbel dat je dan niet verloren gaat. Als je van de Vader bent, kan niemand je uit Zijn hand roven.En er zijn toch helaas mensen die als kind gedoopt zijn, maar nooit zelf ja zeggen tegen het verbond, zoals jullie dat zeggen. Vandaar de tekst omdat hier staat dat je voor zeker niet verloren gaat en je niet geroofd zal worden uit de hand van de
Vader.
En:
Mijn schapen impiceert een eenheid met de Heer en als Hij dan ook nog zegt dat ze in de hand van Zijn Vader zijn, geeft dit toch de Vader-kind relatie wel aan. (Zoals Jezus ook aangeeft dat Zijn Vader voor ons gelovigen nu ook
onze Vader is.
quote:
2. Wat is 'een kind van de Vader'?
2. Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Ik zou zeggen: Iedereen die God als zijn Vader erkent EN hun aardse 'onmondige' kinderen. In dat geval zou 'kind van God' niet per se synoniem zijn met 'geloven in God.'
Leuk dat je hier zo gewoon over spreekt en we hier het gewoon over kunnen hebben.

Maar ik vind het
eigenlijk heel vreemd, dat je niet precies weet wat een kind van de Vader is.
Een simpel principe om te hanteren is dan om de bijbel er op na te slaan. En dan komt er vanzelf het e.e.a. uit. Schrift met schrift vergelijken is een goede manier om achter bepaalde waarheden te komen.
Iedereen die God als zijn Vader erkent - dat is een duidelijke en logische definitie. Heb je hier ook bepaalde bijbelgedeelten bij gevonden?
EN hun aardse 'onmondige' kinderen. - en dan is de vraag deze bewering ook overeenstemt met de gevonden teksten over het kindschap Gods en hoe je dat wordt etc.