Auteur Topic: OGKN!  (gelezen 6394 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #50 Gepost op: maart 17, 2003, 10:37:29 am »
Ik heb niet zoveel problemen met gemeenten die bleu opvolgen wat de synode bepaalt!

Ik heb meer problemen met gemeenten die eigengereid zijn, dus dingen doen waarin de synode niet voorziet en vervolgens niet gaan luisteren naar protesten van gemeenteleden. Of erger: gemeenten die tegen een synodebesluit ingaan en bijv. kindernevendiensten organiseren en kritiek op dergelijke acties negeren. Dat lijkt mij niet helemaal juist: er wordt dan niet liefdevol met zo'n gemeentelid omgesprongen.

Ik kom vaker tegen dat mensen problemen hebben met het gezag van de synode (had ik vroeger ook); da's dus een aandachtspunt voor de oprichters van de OGKN: hoe gaan jullie dit soort problemen ondervangen? Hoe gaan jullie de OGKN organiseren? Hoe ziet jullie kerkenorde eruit?

Aan de andere kant: als ik het goed begrijp is Laurens een voorstander van de OGKN. Hij reageert op het verhaal van Pooh over die Amsterdamse vrijgemaakte gemeente met: toffe kerk!
Dus waarom niet rustig aan gedaan en gewacht tot alle gemeenten zo worden? De toekomst is aan de jeugd, dus de jeugd kan dingen veranderen. Van binnenuit gaat dat misschien wat langzaam en raak je er bij tijd en wijle gefrustreerd van, maar dat lijkt mij beter dan naar een nieuw op te richten zoveelste kerkverband te vluchten!
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2003, 10:45:50 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #51 Gepost op: maart 17, 2003, 10:41:45 am »

quote:

op 17 Mar 2003 10:37:29 schreef elle:
Ik kom vaker tegen dat mensen problemen hebben met het gezag van de synode

FF off-topic
De Synode heeft kerkrechterlijk geen gezag. Dat is waar men om streed in de vrijmaking: geen meerdere vergadering die dwingend oplegt.
(in de praktijk ervaar ik dat anders maar daar gaat het niet om)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #52 Gepost op: maart 17, 2003, 10:57:39 am »
Da's niet helemaal correct: elke gemeente (lees kerkenraad) moet weliswaar de besluiten ondertekenen waarbij het ze vrijstaat om dat niet te doen, maar een ondertekend besluit is een ondertekend besluit, lijkt mij. En een gemeente moet het accorderen natuurlijk bijhouden en bekend maken.
Maar op zich heb je gelijk.

Gerrit

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #53 Gepost op: maart 17, 2003, 01:26:12 pm »

quote:

Aan de andere kant: als ik het goed begrijp is Laurens een voorstander van de OGKN. Hij reageert op het verhaal van Pooh over die Amsterdamse vrijgemaakte gemeente met: toffe kerk!
Dus waarom niet rustig aan gedaan en gewacht tot alle gemeenten zo worden? De toekomst is aan de jeugd, dus de jeugd kan dingen veranderen. Van binnenuit gaat dat misschien wat langzaam en raak je er bij tijd en wijle gefrustreerd van, maar dat lijkt mij beter dan naar een nieuw op te richten zoveelste kerkverband te vluchten!

Hier wil ik me graag bij aansluiten! Vergeet niet dat een kerkverband geen kerk is. Eenheid krijg je niet door een nieuw kerkverband op te richten. Eenheid is samen avondmaal vieren, elkaars predikanten op de preekstoel toelaten en elkaar attestaties erkennen. Daar kun je het beste als plaatselijke kerk mee beginnen. Synodes moeten hun kerken leren vrijer te laten.

Natuurlijk vraagt dat aanpassing van de kerkorde. Maar ga alsjeblieft geen actie in die richting beginnen! Dat leidt alleen maar tot spanningen, frustraties en scheuringen. Probeer de mensen in je omgeving en in je eigen gemeente rustig te overtuigen en de rest komt op den duur vanzelf wel. Eén kerkverband? Misschien over twintig jaar...

(En o ja, denk niet alleen aan GKV, NGK en CGK. (oud-)Gereformeerde Gemeenten, Geref. Bond e.d. horen er ook bij!)
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

Skynolimit

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #54 Gepost op: maart 17, 2003, 02:07:17 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 13:26:12 schreef Gerrit:

(En o ja, denk niet alleen aan GKV, NGK en CGK. (oud-)Gereformeerde Gemeenten, Geref. Bond e.d. horen er ook bij!)
Mogen de baptisten etc. ook meedoen?  :)
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2003, 10:46:11 pm door Skynolimit »

dingo

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #55 Gepost op: maart 17, 2003, 05:48:13 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 14:07:17 schreef Skynolimit:

Mopgen de baptisten etc. ook meedoen?  :)
Wat mij betreft, zolang ze van mij niet eisen dat ik me laat overdopen zijn ze van harte welkom.:)

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #56 Gepost op: maart 17, 2003, 05:49:31 pm »

quote:

Hier wil ik me graag bij aansluiten! Vergeet niet dat een kerkverband geen kerk is. Eenheid krijg je niet door een nieuw kerkverband op te richten. Eenheid is samen avondmaal vieren, elkaars predikanten op de preekstoel toelaten en elkaar attestaties erkennen. Daar kun je het beste als plaatselijke kerk mee beginnen. Synodes moeten hun kerken leren vrijer te laten.

Natuurlijk vraagt dat aanpassing van de kerkorde. Maar ga alsjeblieft geen actie in die richting beginnen! Dat leidt alleen maar tot spanningen, frustraties en scheuringen. Probeer de mensen in je omgeving en in je eigen gemeente rustig te overtuigen en de rest komt op den duur vanzelf wel. Eén kerkverband? Misschien over twintig jaar...

Ik reken elke kerk binnen de gereformeerde traditie (in principe wil ik geen enkele kerk uitsluiten) mee zoals je meerdere malen hebt kunnen lezen in mijn posts door dit topic heen, ook heb je allang kunnen lezen dat het mij niet gaat om een nieuw kerkverband, meer een soort 'gezamelijke belijdenis' die dee ondertekenende gemeenten enigzins bindt. Op die manier kun je eensgezind naar buiten treden ipv allemaal ons eigen stekkie.
Je hebt wel gelijk als je zegt dat ik ook kan wachten totdat het 'vanzelf' gebeurd, maar de in de praktijk is het voor veel gemeenten moeilijk om bestaande (voor)oordelen aan de kant te zetten, vooral mensen die bijv. het buitenverband-verhaal hebben meegemaakt zullen niet zitten te wachten op de NGK, hoewel er in theorie wel wordt beweerd dat zij ook Kerk in Christus zijn.
Daarom lijkt het mij een goede start om samen een belijdenis te onderschrijven die de belangrijkste punten van ons 'christen zijn' omschrijft, dan creeer je een basis van waaruit veel effectiever en met meer wederzijds vertrouwen kan gewerkt worden aan eenheid.
Dan zeg je: we onderschrijven toch allemaal de 3 formulieren? ja, maar ook daar zitten haken en ogen aan (denk aan de tijdgerichte opzet ervan die bij enkele gemeenten een enigzins vrije interpretatie in de hand heeft gewerkt). Dus een soort back-to-basic voor ons allemaal.

Er wordt gesproken van samen avondmaal vieren, de kansel delen, e.d. Dat wordt mogelijk door de wederzijdse Erkenning van elke andere gemeente die ook die 'gezamelijke belijdenis' omschrijft.
Zie het initiatief als een ezelsbruggetje (zeg maar gerust 'brug') om de bestaande muren tussen de verbanden te overbruggen (evt. in de toekomst te doorbreken).

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #57 Gepost op: maart 17, 2003, 05:55:16 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 00:45:23 schreef Qohelet:
Je doet nu wel net of De Synode een orgaan is dat los staat van de gemeenten. Als er zo mee wordt omgegaan, gebeurt dat inderdaad, maar dat is dan niet de fout van de opzet.

Ik was me er bewust van dat ik dat idee opwek, ik heb dat een beetje geprobeerd te relativeren, maar ben eigenlijk ook uitgegaan van het feit dat elke vrijgemaakte wel weet hoe de vork in de steel zit.
Feit blijft dat gemeenten zelf bepalen hoe of wat. En zoalng die gemeenten zich tot het Woord van God bepalen zal er ook geen probleem zijn, we richten ons bewust niet op Synodes om te voorkomen dat zij een oordeel gaat geven voor gemeenten, dat zal zowiezo wel een keer gebeuren, maar dan moet het (zoals het systeem in elkaar zit) vanuit de gemeenten opgedragen worden aan de synode.
En aangezien de OGK niet de intentie hebben tegen Gods Heilige Worrd in te gaan zullen er niet veel inhoudelijke bezwaren zijn tegen de beoogde 'gezamelijke belijdenis' meer zal het nut ervan ter discussie staan.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #58 Gepost op: maart 17, 2003, 06:19:53 pm »
L.S.,

Wat ik voorsta binnen de OGK is het volgende.
De OGKN-actie is geen nieuwerwetse actie. Ik heb geen zin in abrupte veranderingen, en ben al helemaal niet van plan het oude gereformeerde overboord te zetten. Integendeel.
Ik wil terug naar de dagen van weleer, de dagen van Kuyper, Bavinck en Schilder. De tijden dat we nog een mooie, grote kerk waren. Alle verschillen tussen de CGK, GKv en NGK zijn mijns inziens a. emotionele verschillen, b. historisch gegroeide verschillen, c. luiheidsverschillen. Elk punt zal ik kort toelichten.

a. Vooral ouderen (hoewel dat niet van mij komt, ik zou het niet kunnen onderbouwen maar hoor het vaak hier op 't forum) schijnen nogal gekant te zijn tegen nieuwe ideeen. Ook het idee van 'ware kerk', waar overigens wel wat in zit, blijft eenheid in de weg staan. De GKV zijn nooit ware kerk geweest of zijn dat momenteel, maar de GKV zit wel in de ware kerk, daarvan ben ik in ieder geval van overtuigd. God heeft ons in de jaren 70 wel degelijk behoed voor vrijzinnigheid en onorthodoxie. Feit blijft dat dit ook geschied is aan de CGK en (in sommige gemeenten) volgens mij ook aan de NGK. De Gerf. Bond en de Gerf. Gem., hoewel daar ook dwaalleer aan de zware kant wordt verkondigd, niet te vergeten. Mijns inziens moeten we onze emotionele basis maar eens op zij schuiven; de kerk is een terrein des levens dat net zo goed door God beheerst moet worden en niet door ons.

b. Als je nu iedereen op een hoop zou gooien, wat voor kerk zou je dan krijgen. Een interessante vraag denk ik. Ik denk dat je bij de meeste gereformeerden echt niet kunt zeggen "dat is een echte vrijgemaakte", of "dat is een echte Christelijk-Gereformeerde"; kortom die verschillen zijn nihil. Zeker qua belijdenis zitten we niet dicht bij elkaar; nee, we zijn van dezelfde Kerk.

c. Veel mensen hebben momenteel helemaal geen zin meer om zich in te spannen voor eenheid, en zitten lekker achterover in hun eigen kerkje, waar ze vaak wel kilometers voor hebben moeten rijden. Dat vind ik een stijl die ik te vaak hier ook meemaak. Kom op, de schouders eronder; oecumene is een opdracht van het Evangelie NB!
Ps. 111:10

Skynolimit

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #59 Gepost op: maart 17, 2003, 07:09:39 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 17:48:13 schreef dingo:
Wat mij betreft, zolang ze van mij niet eisen dat ik me laat overdopen zijn ze van harte welkom.:)
Dat is weer een ander topic :+

Gerrit

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #60 Gepost op: maart 17, 2003, 10:05:17 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 14:07:17 schreef Skynolimit:
Mogen de baptisten etc. ook meedoen?  :)

Wat mij betreft niet! Ik zal niet beweren dat baptisten niet in de hemel komen oid, maar ze staan wel zover van de Bijbelse leer zoals samengevat in onze belijdenis af dat ik niet zie hoe wij hen als ware kerken kunnen erkennen.

Aan de andere kant zou ik er geen moeite mee hebben als een individuele baptist die Christus als redder voor zijn zonden erkent als gast bij ons het avondmaal zou meevieren. Maar je moet gewoon ergens een grens trekken.
Verstarde tradities zijn dodelijk, maar wie ze loslaat, is overgeleverd aan de waan van de dag.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #61 Gepost op: maart 17, 2003, 10:32:25 pm »
Lid zijn van een ware kerk is toch helemaal niet nodig, Gerrit! Het lijkt mij dat je Christus als je verlosser aan moet nemen en wilt belijden, en dat op vrijgemaakte wijze. Dat is het enige... Als een doperse dat kan beamen (letterlijk dus), dan is 'ie wat mij betreft welkom.
(Ik kan me alleen voorstellen dat een doperse zich wel 2 keer achter de oren krabt voor 'ie aan een vrijgemaakte tafel stapt. Zij verketteren ons idee van de doop ontzettend, lijkt me toch wel belangrijk verschil bij het aangaan.)

Maar ik ben bang dat dit soort onenigheden zal voorkomen dat er 1 kerkverband zal komen! Een interkerkelijke vereniging zie ik nog wel zitten, maar da's toch iets anders.

Pulpeet

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #62 Gepost op: maart 17, 2003, 10:36:27 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 22:32:25 schreef elle:
[...] en dat op vrijgemaakte wijze.
Hoort dit bijzinnetje er echt bij?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #63 Gepost op: maart 17, 2003, 11:15:49 pm »

quote:

Ik heb niet zoveel problemen met gemeenten die bleu opvolgen wat de synode bepaalt!

Het volgen van de synode kan geen kwaad, wel als dat 'bleu' gaat en zonder er zelf als gemeente volledig achter te staan, dan ben je een trekpopje van de synode en verlies je als gemeente je identiteit, je kunt niet meer volledig staan voor wat je doet.
Als je vader in de sloot springt, dan doe jij dat toch ook niet? alleen als je een goede reden hebt.

quote:

Ik heb meer problemen met gemeenten die eigengereid zijn, dus dingen doen waarin de synode niet voorziet en vervolgens niet gaan luisteren naar protesten van gemeenteleden. Of erger: gemeenten die tegen een synodebesluit ingaan en bijv. kindernevendiensten organiseren en kritiek op dergelijke acties negeren. Dat lijkt mij niet helemaal juist: er wordt dan niet liefdevol met zo'n gemeentelid omgesprongen.

Ik kom vaker tegen dat mensen problemen hebben met het gezag van de synode (had ik vroeger ook); da's dus een aandachtspunt voor de oprichters van de OGKN: hoe gaan jullie dit soort problemen ondervangen? Hoe gaan jullie de OGKN organiseren? Hoe ziet jullie kerkenorde eruit?

Op bovenstaande vraag heb je nog geen antwoord gekregen, dus ik zal het een en ander toelichten.

Aan het moment dat een gemeente niet precies doet wat de synode graag ziet, gaat altijd een ruime tijd van overleg en bezinning vooraf door de hele gemeente, dus als zoiets gebeurd zullen er a. geen bezwaren meer zijn of b. de bezwaren doen niet ter zake en zijn voorzien van argumentatie van tafel 'geveegd' (om het even lomp te zeggen ;))
Niemand heeft de wijsheid in pacht, dat merk je wel op een forum als dit; een Synode dus ook niet. Daarbij moet je je maar eens verdiepen in de plaats van de Synode binnen de vrijgemaakte kerk (ik kan niet voor de christelijk gereformeerde kerk spreken) en de 'macht' die ze (theoretisch) heeft: geen (tot op het moment dat Gods Woord niet nageleefd wordt)
Het komt mij een beetje emotioneel over, met name omdat je over kindernevendiensten begint, daar loopt al een topic over, en wilhelmina heeft een erg mooie aanzet gegeven.

Wat betreft OGK: Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: dat zijn noujuist de dingen waarover we willen brainstormen, hoe gaan we het initiatief (dat ook nog vaste vorm moet krijgen) realiseren.
Wat mij betreft komt er iets in de trand van de Synode, maar dan niet iets vasts, maar een soort Platform voor adviezen, voor elk Issue dat door de gemeenten op wordt gedragen worden kundige mensen gezocht die verstand hebben van de materie die bestudeerd moeten worden en vormen dan een specifiek doelgericht platform welke opgeheven wordt als het doel bereikt is.
Dus geen selecte groep predikanten die een paar maanden bij elkaar gaan zitten en 'even' de spelende zaken gaan besluiten, er zijn meer mensen met dergelijke capaciteiten. Ook geen 'tijdslimiet' maar alle tijd van de wereld, en elke Platform zal zelf bekijken wat voor hen de meest practisch manier van vergaderen is (een maand lang full-time, of drie keer per week een zaterdag, etc.)
Met een coordinerend Platform dat altijd bereikbaar is, een soort scriba dus. eventueel kan er ook gerapporteerd worden aan dat platform en iets van een verifierend platform, maar dat verifieren is meer een taak van de gemeenten.
En vervolgens ook ruimte voor reactie en herziening op besluiten n.a.v. de reacties van de gemeenten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #64 Gepost op: maart 17, 2003, 11:44:27 pm »

quote:

op 17 Mar 2003 22:36:27 schreef Pulpeet:
op 17 Mar 2003 22:32:25 schreef elle:
[...] en dat op vrijgemaakte wijze.

Hoort dit bijzinnetje er echt bij?

Ehm... Misschien zei ik het enger dan ik bedoel... Misschien bedoelde ik wel gewoon 'gereformeerd'.
De vrijgemaakte uitleg van Christus instelling rond het avondmaal lijkt mij goed (de Roomse mis lijkt mij niet helemaal goed, en wat hervormden als formulier gebruiken zou ik eigenlijk niet weten). Dat lijkt mij het belangrijkste.
Ik heb alleen geen idee wat andere gereformeerden als formulier gebruiken en of die qua leerstelling anders is dan het onze (indien ja: dan lijkt mij dat ze onze variant eerst moeten beamen voor ze aankunnen gaan).
Ik neem echter aan dat wij hetzelfde formulier gebruiken dat bij na reformatie (1834) in gebruik is genomen (of gebruiken wij het oude formulier van de hervormde kerk?). Maar misschien heeft onze synode er ook wel in lopen schrappen. Dus ik weet niet precies wat ik bedoel :?

Zij inderdaad allemaal aannamen... Dus zou ik daar eerst in moeten duiken voor ik deze vraag goed kan beantwoorden.
In ieder geval: weet waar je aan begint, voor je aanschuift....

Pieter C

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #65 Gepost op: maart 18, 2003, 12:04:28 am »

quote:

op 16 Mar 2003 23:03:57 schreef Pooh:
In Enschede, waar ik jarenlang heb gestudeerd, was de situatie volledig anders: de regeltjes zijn daar (Enschede-Noord), nogal heilig...... Samensprekingen met andere kerken gaan traag en moeizaam, en leveren weinig op. Dat ligt niet aan landelijke structuren, maar aan de plaatselijke opbouw van de kerk, de plaatselijke prioriteiten en mentaliteit, en misschien ook wel (al ben ik huiverig om dat te zeggen) aan plaatselijke onwil.
Als tegenpool van Amsterdam is het wellcht geen erg slecht voorbeeld maar ik durf hier te beweren dat deze opmerking over samensprekingen erg onwaar zijn. Eigenlijk gewoon onzin. Of de schijver is al 5 jaar weg uit Enschede (maar das niet helemaal waar of wel JS?!). In ieder geval staan avondmaal en preekstoel hier open tussen CGK en GKV en tussen NGK en CGK. GKV en NGK zijn aan het praten, aanstaande donderdag bijvoorbeeld weer.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #66 Gepost op: maart 18, 2003, 12:11:55 am »
Nee, hij woont hier nog geen twee jaar, amice... Maar hij kan al aardig fietsen, dus is al een echte 'Amsterdammer'.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #67 Gepost op: maart 18, 2003, 12:21:16 am »

quote:

op 18 Mar 2003 00:04:28 schreef Pieter C:
op 16 Mar 2003 23:03:57 schreef Pooh:
In Enschede, waar ik jarenlang heb gestudeerd, was de situatie volledig anders: de regeltjes zijn daar (Enschede-Noord), nogal heilig...... Samensprekingen met andere kerken gaan traag en moeizaam, en leveren weinig op. Dat ligt niet aan landelijke structuren, maar aan de plaatselijke opbouw van de kerk, de plaatselijke prioriteiten en mentaliteit, en misschien ook wel (al ben ik huiverig om dat te zeggen) aan plaatselijke onwil.

Als tegenpool van Amsterdam is het wellcht geen erg slecht voorbeeld maar ik durf hier te beweren dat deze opmerking over samensprekingen erg onwaar zijn. Eigenlijk gewoon onzin. Of de schijver is al 5 jaar weg uit Enschede (maar das niet helemaal waar of wel JS?!). In ieder geval staan avondmaal en preekstoel hier open tussen CGK en GKV en tussen NGK en CGK. GKV en NGK zijn aan het praten, aanstaande donderdag bijvoorbeeld weer.
Het is inderdaad jaren geleden dat ik mij met samensprekingen heb bemoeid (de laatste jaren in Enschede was ik daar niet zo actief meer mee bezig), maar toch wil ik enkele kanttekeningen maken: Ten eerste komt u uit een andere kerk dan ik. Hoewel ik weet dat samensprekingen door de gezamenlijke kerken gevoerd worden, heeft Enschede-Noord toch een duidelijk andere mentaliteit dan -West. Ten tweede zie ik gezamenlijk avondmaal en kanselruil als goede stappen, maar nog niet echt als 'iets opleveren'. Naar mijn idee zouden gezamenlijke activiteiten van 'gewone gemeenteleden' veel meer zeggen dan door de kerkeraad opengestelde structuren. Hoewel ik met plezier naar Selderhuis heb geluisterd, kon ik de extreem kritische houding van veel gemeenteleden tijdens de koffie erna niet echt waarderen. Maargoed, misschien moeten we het daar een andere keer over hebben.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #68 Gepost op: april 02, 2003, 09:35:39 am »

quote:

op 14 Mar 2003 17:44:07 schreef Wiering:
Beste gereformeerde,

Aangezien er grote vraag is naar 1 grote gereformeerde kerk in Nederland, leek het mij een goed idee om te gaan brainstormen hierover. Het zou een kerk moeten zijn die de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord acht, zoals opgevat in de Drie Formulieren van Enigheid. We zullen klein beginnen, hier op dit forum. Door middel van een mailinglijst lijkt het mij een goed idee om te overleggen. Deze mailinglijst wil een oproep gaan plaatsen in de grote landelijke dagbladen om 1 orthodox gereformeerde kerk te gaan vormen.
Mogen de belijdenis uit het Concordiënboek van 1585 en de Barmer Thesen er ook bij? Dan krijg je een brede lutheraans-gereformeerde kerk, die qua belijdenisgeschriften ook geupdate is.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #69 Gepost op: april 02, 2003, 10:23:40 am »
Theologisch gezien vind ik het ten eerste een supermooi initiatief. Ik begin steeds meer Luther te lezen.
Bij 'ons' heerst toch altijd nog wel de gedachte dat Luther begonnen is, maar Calvijn de zaak afgemaakt heeft. Een paar inhoudelijke punten waar ik bezwaar tegen maak zijn deze (graag correctie bij fouten, ik ben er nog niet zo heel goed in thuis):

1. De beelden in de keren, die toegestaan bleven. Ik denk aan kruisbeelden met afgebeelde Christus.
2. De kerkorde die redelijk hierarchisch is ivm bisschoppen e.d.
3. De betekenis van het H. Avondmaal. Waarschijnlijk krijgen we nu de discussie of 'is' 'is' betekent of 'betekent'. Als je hierin thuis bent snap je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.  :P
Ps. 111:10

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #70 Gepost op: april 02, 2003, 05:21:32 pm »
Over het avondmaal lees ik niks, maar over de hierarchie binnen de NL Lutherse kerken moet je dit eens lezen Wiering, hierin staat dat de Nl Lutherse kerken geleid worden door een Synode en niet door Bisschoppen.

Ook goeie link

@'onze lutheraan' (;)):
zijn die belijdenissen ergens na te lezen op inet? ik kan ze niet zo snel vinden.

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #71 Gepost op: april 03, 2003, 10:47:00 pm »
Mijn commentaar is in het cursief:

quote:

op 02 Apr 2003 10:23:40 schreef Wiering:
Theologisch gezien vind ik het ten eerste een supermooi initiatief. Ik begin steeds meer Luther te lezen.
(..) Een paar inhoudelijke punten waar ik bezwaar tegen maak zijn deze (graag correctie bij fouten, ik ben er nog niet zo heel goed in thuis):

1. De beelden in de kerken, die toegestaan bleven. Ik denk aan kruisbeelden met afgebeelde Christus.

Dit is altijd al een terugkerend thema geweest in de theologiegeschiedenis: al in de late oudheid had je iconodoelen, die aan beelden en kunst in de kerk een plaats toekenden en iconoclasten, die tegen het gebruik van beelden en kunst waren in de kerk. Deze strijd zie je ook een vijftig jaar voor de Reformatie in de kerk terugkeren en vindt dan t.t.v. Luther en Calvijn een hoogtepunt.
Ook nu wordt er over de betekenis van kunst in de kerk(dienst) verschillend gedacht. Het lijkt mij nu geen principieel bezwaar meer toe, en dat was het toen eigewnlijk ook niet echt: het was eerder een deel van de modder die aanhangers van Luther en Calvijn naar elkaar begonnen te smijten.

2. De kerkorde die redelijk hierarchisch is ivm bisschoppen e.d.
Luther beschouwde de wijze van kerkbestuur van minder groot belang en de meeste lutheranen doen dat nog steeds niet. In Nederland is de Lutherse Kerk zeer laagkerkelijk georganiseerd en wordt er in hun kerkorde uitgegaan van de opvatting van dat er maar één ambt in de kerk bestaat: het ambt van aller gelovigen, waaruit al het andere ambtswerk (o.a. de bediening van het Woord) voortvloeit. De Lutherse kerk in Nederland heeft, net als de vrijgemaakte kerk, een prysbetraans-congregationele structuur.
Trouwens: een kerk met een episcopaal systeem hoeft niet hiërarchisch te zijn en dit is in de meeste Lutherse kerken ook niet het geval. Een bisschop in een Lutherse kerk vervult meestal de functie van voorzitter van de synode, het moderamen van de synode en voorzitter van de Commissie voor contact met de Hoge Overheid, alsmede representant namens de desbetreffende lutherse kerk naar de staat toe. Zo'n man (of vrouw) heeft wel een belangrijke functie, maar wordt ook gecontroleerd door de synode.

3. De betekenis van het H. Avondmaal. Waarschijnlijk krijgen we nu de discussie of 'is' 'is' betekent of 'betekent'. Als je hierin thuis bent snap je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.  :P

Oei, dit is inderdaad een discussie waar je niet uit kunt komen. Maar ook dit probleem zie ik toch vooral iets van de verleden tijd: in de mideleeuwen ontstonden er allerlei theorieën over de wijze hoe en op welke wijze Christus aanwezig was in en bij de viering van het Heilig Avondmaal. Deze theorieën hadden het Avondmaal zo ingewikkeld gemaakt dat geen mens hert meer kon begrijpen en dat leidde onherroepelijk tot misverstanden en eindeloze twisten. De situatie leek wel op de onenigheid die later onder gereformeerden ontstond over de uitverkiezingsleer. Als je op de futiliteiten gaat letten, zullen de verschillen onoverkomelijk blijken, maar als de kern van de betekenis die calvinisten en lutheranen aan het Avondmaal gekeken wordt, zie je dat de grondslag van beider belijdenissen eigenlijk geen verschillen hebben. By the way: Er is nergens zo mooi geschreven over de sacramenten van Doop en Avondmaal als in Luther's Grote Cathechismus.

Er zijn zekler interpretatieverschillen tussen het calvinistisch en luthers belijden, maar deze bevinden zich m.i. wel binnen de Schriftuurlijke bandbreedte van de gezonde leer van Jezus Christus.

Laurens schreef:

quote:

@'onze lutheraan' ( ):
zijn die belijdenissen ergens na te lezen op inet? ik kan ze niet zo snel vinden.
Helaas niet in het Nederlands ;(, maar wel in het Engels op o.m: www.iclnet.org/pub/resour...nberg/wittenberg-boc.html. Je kunt de Lutherse belijdenisgeschriften wel besteling bij de Stichting Lutherse Uitgeverij en -Boekhandel en deze is op internet te vinden opwww.slub.cjb.net.

Hier kun je verder neuzen,

Vr. groeten, Theo.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Rene

• Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #72 Gepost op: februari 11, 2004, 12:22:10 am »

quote:

op 17 Mar 2003 17:48:13 schreef dingo:
[...]

Overdopen?  ppff
RR

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
OGKN!
« Reactie #73 Gepost op: februari 11, 2004, 01:18:58 am »
Geweldig een waardeloze topickick...
 :(
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.