Er lopen meerdere draadjes aangaande dit initiatief, zoals eerder geschreven (in een ander draadje dus) is het sowieso in de eerste plaats, in in dezelfde volgorde, Herkenning en Erkenning.
10 geboden hedentendage uitleggen is geen eenvoudige taak, dat zul je zelf ook wel beseffen, waarschijnlijk voor ons te hoog gegrepen, daarom willen wij terugvallen op hen die dat al eerder gedaan hebben door de bewuste formulieren samen te stellen.
Dus ik denk dat het verstandig is die aan te houden, en bij geval van twijfel, in welke vorm dan ook, terug te grijpen naar de 10 geboden en Gods Woord.
Ik heb in alle lopende discussies een link naar deze draad geplaatst met het verzoek de discussie hier te hervatten.
Om hen die de vorige pagina's niet gelezen hebben zal ik een korte samenvatting van het initiatief geven:
Het idee is tot stand gekomen na de conclusie dat er aan de ene kant veel vraag is naar eenheid, aangezien de kerken in de gereformeerde traditie erg dicht bij elkaar staan, anderzijds voorzien mensen dat het om practische redenen niet haalbaar is om apart van elkaar te blijven bestaan, de eerste 'symptomen' daarvan zijn al zichtbaar en hebben mensen van verschillende gemeenten samen een nieuwe gemeente gevormd (CGK+NGK Rotterdam Alexander, GKV+CKG Ermelo (?))
Het is niet het plan om maar een grote eenheidsworst te gaan vormen en lekker bij elkaar te gaan 'hokken' (SOW geeft het voorbeeld dat het niet gewenst is), maar wel om in de eerste plaats elkaar te Herkennen en te Erkennen als gemeenten in Christus.
Het overgrote deel van de verschillen zit 'em in de vorm en waardering van bepaalde standpunten, niet in de belijdenis en overtuiging.
Daarom zien we het een optie om samen verder te gaan, zonder de bestaande genootschappen te veroordelen, ieder gemeente zal op zijn eigen manier verder kunnen gaan, alleen we zullen als eensgezinden naar buiten kunnen treden en gezamelijke moeilijheden gezamelijk overwinnen zonder te struikelen over de bestaande muren van de huidige genootschappen.
Om dat te bereiken zullen we elkaar eerst moeten Herkennen als gemeenten die ernaar streven, ieder om zijn manier, Christus te volgen om vervolgens elkaar te kunnen Erkennen in Christus, en tegen die tijd dat we zo ver zijn zullen er al vele wederzijdse contacten liggen waardoor we elkaar kennen en respecteren in elkaars standpunt en zullen we capabel zijn de cruciale punten in het 'gemeente zijn' samen te bespreken en te overleggen, van elkaar leren.
Op lokaal, regionaal en nationaal niveau. Daaruit kunnen contacten groeien die het mogelijk maken zover tot elkaar te komen dat, daar waar het nodig en gewenst en reeel is evt. een nieuwe gemeente kan worden 'samengesteld'. Maar ook om als zustergemeente van elkaar in een stad te kunnen staan, tot steun voor elkaar, en om samen te kunnen werken. (Dat kan overigens m.i. zonder de bestaande genootschappen overboord te gooien, maar daar heb ik het nog wel eens over: herinner me er maar eens aan, desnoods via mail)
Overigens vindt ik dat dit topic niet in het themaforum: Reformanda hoort; het initiatief komt niet van de vereniging(?) Reformanda (mods?

)
NB: wil je meedenken? ben je sceptisch? of wil ja alleen de boel en beetje in de gaten houden? kijk dan op
http://groups.msn.com/orthodoxgereformeerdekerkeninnederland en meld je aan! (bij alleen lezen is dat niet verplicht dacht ik) bij aanmelden heb je een .NET passport nodig, als je msn of hotmail hebt kun je je aanmelden met dat mailadres en bijbehorend password.