Auteur Topic: de beste orde van dienst is wanorde....  (gelezen 6645 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
de beste orde van dienst is wanorde....
« Reactie #50 Gepost op: februari 10, 2003, 03:21:34 pm »
Mijn vrijgemaakte gemeente is leuk, en dat vindt nagenoeg iedereen, dus jong en oud. Dus bij ons speelt dit probleem niet zo erg. (Dat is deels omdat het een relatief kleine en jonge gemeente is (paar jaar terug 250 leden, nu zo'n 300), met veel studenten, een gedreven predikant en een jonge en progressieve kerkenraad.)

Soms kom ik in andere gemeenten (bij mijn ouders, Twente bijv.) waar de sfeer nog heel groot, saai, strak, ouderwets en bekrompen is. Ik neem aan dat iemand als Wilhelmina juist daartegen fulmineert. Ik krijg daar het idee dat veel liturgische veranderingen worden tegengehouden door een bange kerkenraad vol grijzige mannen (al dan niet met snor die gewichtig in aparte banken moeilijk zitten te kijken, en amper of vals meezingen op de hele tonen die de organist aan het orgel ontlokt, om na de dienst hard met vrouw en koters naar de piepers te rennen), die veulstebang zijn voor nieuwigheden die de jeugd in haar enthausiasme aandraagt.

Ik vraag mij af of dat zo is? Wie houdt de vernieuwingen tegen? Zijn dat predikanten? Is dat de kerkenraad? Zijn dat gemeenteleden die geschokt in de pen klimmen na het horen van 'Samen in de Naam van Jezus' (of ga ik met deze vraag teveel off topic?)?
Kunnen de meelezende dominees ea daar wat over zeggen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: februari 10, 2003, 03:31:53 pm »
Om weer bij de discussie uit te komen -- of zou dit in de draad Psalmen & Gezangen moeten? --

Natuurlijk worden uit de Youth For Christ-bundel ook niet alle liederen gezongen, en het zou me niets verbazen als de Opwekkingsbundel ook voor een groot deel buiten gebruik is. Aantallen op zich zeggen niet zo veel.

Waar ik me meer zorgen over maak, is dat het Psalmenboek er zo bekaaid afkomt. Blader je psalmboek door en tel mee:
 - 25 psalmen worden zo goed als nooit gezongen
 - van 50 psalmen alleen maar bepaalde coupletten. Bijvoorbeeld (Geref. kerkboek): Psalm 50, 1.7.11. Psalm 89, 1.7.8. Psalm 79, 1.5. Psalm 21, 1.3.7. Enzovoort.

Geloofsgenoten zoals J. Calvijn en M. Luther hebben gezegd dat de Psalmen hun lievelingsliederen waren. Wat bezielde hen toch? Ik denk dat de bezieling niet door de vorm kwam, maar door de inhoud.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: februari 10, 2003, 03:37:27 pm »
De eerste zin van mijn bijdrage sloeg niet op het berichtje van Elle.

Elle, wist je ook dat in diezelfde gemeente jonge mensen (25 of 26) die het orgel en de band aansturen en de ene vernieuwing wel, de andere niet doorvoeren? Zo wordt er achter de schermen over gesproken, of Psalmen nu wel of niet met drum begeleid zouden moeten/kunnen worden.

Ik vind dat een gezond voorbeeld van "tegenhouden", of althans, van bezint eer ge begint. Ondanks de vele progressivitieit heeft jouw gemeente haar hoofd al vaak gestoten aan overactiviteit op veel gebieden. Vraag het je predikant, vraag het de ouderen in je gemeente.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: februari 10, 2003, 04:10:54 pm »
Quohelet,
Ik weet dat er een drumstel in de zijzaal van de kerk staat en dat deze (nog) niet tijdens de dienst wordt gebruikt. Ik wist niet dat er jongeren zijn die principiele discussies over begeleiden met drum voeren. Ik weet wel dat het er -praktisch gezien- niet snel van zal komen: met een drumstel overstem je namelijk alles in de kerk, overige begeleiding, zang ea, en dat is onwenselijk (hoorde ik laats een drummer zeggen).

Ik vind het erg fijn dat 'de jongeren' in onze gemeente actief betrokken zijn bij kerkdiensten. Ik vind het ook fijn dat die lieden grenzen zien en rekening houden met andere gemeenteleden. Zo hoort het naar mijn bescheiden mening.

Of had je het over een Twentse gemeente? Zou wel een revolutie zijn zeg :)

Maar goed, ik vraag mij dus af of er gemeenten zijn waar uitsluitend grijze mannen in pak zijn die de dienst uitmaken, of dat dat een vooroordeel van mij is.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: februari 11, 2003, 11:41:57 pm »

quote:

op 10 Feb 2003 15:21:34 schreef elle:
Ik krijg daar het idee dat veel liturgische veranderingen worden tegengehouden door een bange kerkenraad vol grijzige mannen (al dan niet met snor die gewichtig in aparte banken moeilijk zitten te kijken, en amper of vals meezingen op de hele tonen die de organist aan het orgel ontlokt, om na de dienst hard met vrouw en koters naar de piepers te rennen), die veulstebang zijn voor nieuwigheden die de jeugd in haar enthausiasme aandraagt.
Het is natuurlijk bon ton in bepaalde kringen om met dit soort gespierde taal je eigen nest te bevuilen, maar het blijft een karikatuur. Koters, piepers, snorren, heel humoristisch allemaal, maar het voegt helemaal niets toe aan de discussie.
Denk je dat die grijze mannen daar voor hun lol zitten? Toe nou, je weet wel beter.