Auteur Topic: Huwelijksdienst: wat zijn de mogelijkheden?  (gelezen 18757 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Huwelijksdienst: wat zijn de mogelijkheden?
« Gepost op: februari 14, 2004, 05:11:16 pm »
Hoe zit het nu precies met de "mogelijkheden" binnen een vrijgemaakte huwelijksdienst?

Vrienden van mij, eentje net als ik ex-hervormd en nu vrijgemaakt, gaan binnenkort trouwen. Voor zover ik heb gehoord, hadden ze samen een liturgie opgesteld, maar was die door de kerkenraad afgewezen! Oei, pijnlijk.

Dus, het doel van dit topic is hopelijk duidelijk: wat kan er binnen een GKV-huwelijksdienst, wat niet, en in hoeverre zijn de plaatselijke gemeenten daar vrij in?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2004, 05:47:12 pm »
Weet je waarom die was afgewezen?

Je kunt op internet wel voorbeelden vinden van een huwelijksliturgie in de GKV, bijv

quote:

Bron: Trouwpreek over Hooglied 7 vers 6
Votum en zegengroet (staande)
Lied 457:1,4 (staande)
Gebed
Lied 481:1,4
Huwelijksformulier t/m ‘Belofte’
Gezang 27:5,6
Huwelijksformulier
Lied 367
Gebed uit het Huwelijksformulier
Zegen
Gezang 35:3
Lezen Hooglied 7:1-6
Lezen Johannes 15:12-17
Psalm 119:42
Preek over Hooglied 7:7 (Groot Nieuws Bijbel)
Gebed
Psalm 63:2,3
Apostolische Geloofsbelijdenis (staande)
Gezang 41 (staande)
Dankzegging en Onze Vader
Collecte
Psalm 150 (staande)
Zegen (staande)
Voor zover ik weet is de kerkenraad zelf vrij om te bepalen wat wel/niet mag, omdat het een gewone kerkdienst is (kerkrechtelijk gezien). Hangt er maar van af hoe soepel ze zijn.

Stel dat jullie de Groot Nieuws Bijbel willen gebruiken maar de kerkenraad vindt dat niet goed, dan kun je zelf voor het boekje zorgen en dan in een kolom naast de NBG de GNB opnemen, zodat mensen wel kunnen meelezen in de GNB als ze dat prettiger vinden.
Verder zijn de liederen die de synode heeft vrijgegeven waarschijnlijk wel goed, en met andere liederen hangt het weer af van wat je kerkenraad aan vrijheid wil geven.
[Prediker 7:29]

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2004, 06:00:31 pm »
Een vriendin van mij wilde op haar trouwdag zo vreselijk graag Abba Vader zingen. Over een getuigenis geven gesproken. Het was hun persoonlijke getuigenis, hoe zij hun geloof beleefden.

Helaas het ging niet door. Ze hebben enorm hun best gedaan. Brief naar de kerkeraad ( haar eigen vader zat erin), gesprek met de dominee en noem maar op. Ook naar de reden moesten ze raden. Het was nu eenmaal niet de gewoonte, en als ze het één keer goed vonden was het hek van de dam.
Ik vraag me dan af, welke dam ze dan zo vreselijk graag dicht willen houden.
Weet iemand hier, wat er tegen zou kúnnen zijn?

Abba, Vader, U alleen,
U behoor ik toe.
U alleen doorgrondt mijn hart,
U behoort het toe.
Laat mijn hart steeds vurig zijn,
U laat nooit alleen.
Abba, Vader, U alleen,
U behoor ik toe.

Abba, Vader, laat mij zijn
slechts van U alleen.
Dat mijn wil voor eeuwig zij
d'uwe en anders geen.
Laat mijn hart nooit koud zijn, Heer.
Laat mij nimmer gaan.
Abba, Vader, laat mij zijn
slechts van U alleen.

O ja, het is inmiddels 10 jaar geleden, dus wie weet is het nu anders. Ze zijn zelf uiteindelijk naar een evangelische gemeente overgegaan.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2004, 06:24:48 pm »
De mogelijkheden binnen een gkv-huwelijksdienst zijn, zeker sinds Zuidhorn, helemaal afhankelijk van wat de kerkenraad en vooral de predikant (die dit soort dingen toch meestal bemiddelt) toelaat. In het algemeen is er dus weinig zinnigs meer over te zeggen. Ik zou zeggen: gewoon proberen en inhoudelijk afwegen.
shoot me again, I ain't dead yet

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2004, 06:29:50 pm »
Probleem is hier dus dat het officieel een "gewone" eredienst is waar dan "toevallig" twee mensen trouwen. Realiteit is natuurlijk dat het een aparte huwelijksdienst is.

Zijn er voorbeelden van diensten waar je gewoon wél liederen als Abba Vader mag zingen, of "U die mij geschapen hebt", of andere goede opwekkingsliederen?

En wat zijn eigenlijk de consequenties als je buiten de GKV trouwt?

Overigens denk ik wel dat we een behoorlijk meewerkende kerkenraad hebben en zéker een hele goede dominee; de laatste wilde bijvoorbeeld zelfs het belijdenisformulier wel een stukje aanpassen voor mijn belijdenis-situatie. Kerkenraad vond dat toch niet zo'n strak plan.

/edit: DsWim, bedankt, dit geeft duidelijkheid en bovendien hoop op een dienst waarin mijn (veelal kerkelijk afgeknapte) familie misschien iets kan meekrijgen van ons enthousiasme voor Jezus :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2004, 09:28:21 pm »
Wilhelmina, zo'n voorbeeld van 10 jaar geleden is nu echt niet meer goed bruikbaar (hoe schokkend ook voor sommige mensen, en hoe verblijdend voor andere mensen  ;)). Ik heb laatst een GKV-trouwdienst meegemaakt (in voor zover ik weet niet eens een vd vooruitstrevendste GKV-gemeentes) waarin na afloop vd dienst (dat wel) Psalm 139 van Rebecca St. James gezongen werd door een vriendin van de bruid. Tranen over de wangen bij de bruid en kippenvel bij iedereen in de kerk (in ieder geval bij mij.. ;) )! Het kan dus zeker.
En Zwever, gebruik dat argument van die onkerkelijke familie maar stevig lijkt me. Ik heb er trouwens wel redelijk vertrouwen in dat die trouwdienst van jou wel goed moet komen.

grijs

• Ook in hun grijze dagen zijn z
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2004, 10:55:57 pm »
Mijn zusje is in 2003 getrouwd in de Gkv en daarbij zijn (voornamelijk) E&R liederen gezongen.  Mijn zwager komt uit de hervormde kerk (dacht ik) en dus hebben ze liederen gekozen die vrij bekend zijn (bijv. "De Heer is mijn herder").
Ze hadden dit voorgelegd aan de kerkenraad en zij vonden ook dat deze liederen niet in een normale dienst gezongen konden worden, daarom werd het een 'bijzondere dienst' genoemd :|. Dit werd ook nog nadrukkelijk door de dominee vermeld.
Persoonlijk vind ik het onzin dat liederen die in een bijzondere dienst wel gezongen mogen worden, in een 'normale' dienst niet gezongen mogen worden. Maar goed, het is dus voor hun op die manier opgelost.
hoe grijzer, hoe eigenwijzer

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2004, 11:10:27 pm »

quote:

op 14 Feb 2004 17:11:16 schreef Zwever:
Hoe zit het nu precies met de "mogelijkheden" binnen een vrijgemaakte huwelijksdienst?

Vrienden van mij, eentje net als ik ex-hervormd en nu vrijgemaakt, gaan binnenkort trouwen. Voor zover ik heb gehoord, hadden ze samen een liturgie opgesteld, maar was die door de kerkenraad afgewezen! Oei, pijnlijk.

Dus, het doel van dit topic is hopelijk duidelijk: wat kan er binnen een GKV-huwelijksdienst, wat niet, en in hoeverre zijn de plaatselijke gemeenten daar vrij in?

Ikzelf heb ook wel redelijk alternatieve dingen meegemaakt. Om te beginnen moet je denk ik vroeg beginnen het bespreekbaar te maken. Als een kerkraad voor het blok wordt geplaatst gaan ze met de hakken in het zand omdat ze de consequenties niet direct kunnen overzien. (Dit lijkt mij ook wel begrijpelijk). Als je het vroeg bespreekbaar maakt geef je een kans aan de kerkraad om kaders op te stellen waarin een en ander mogelijk is.
Voorbeelden van wat ik heb meegemaakt zijn(En dit zijn zaken van ongeveer 10 jaar geleden):
Geven van de trouwbijbel in de dienst zodat er direct gebruik van kan worden gemaakt en deze niet onderop de stapel cadeau's verdwijnt.
Uitspreken van de beloften door het echtpaar zelf inplaats van "Ja" antwoorden op de vraag van de predikant.
Het op z'n amerikaans weggeven van de bruid. (Al was ik hier zelf niet gecharmeerd van want in Nederland ben je in het stadhuis al getrouwd en valt er in de kerk niets meer weg te geven)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2004, 12:09:33 pm »
Zou een eigen getuigenis ook kunnen?

Ik heb altijd zoiets van, oke, die dominee houdt nu wel een heel verhaal, maar het bruidspaar hoor ik alleen maar "ja" zeggen.

Waarom zeggen zij "ja", wat denken zij daarbij, wat verwachten ze ervan? Kan ik juist niet aangemoedigd worden door hén omdat ze bij hun huwelijk op God vertrouwen?

Ik zou het echt donders graag willen vertellen.

Maar bedankt voor de tips, ik ga het inderdaad zo vroeg mogelijk bespreekbaar maken.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2004, 01:28:26 pm »
Een goede dominee vertelt ook persoonlijke dingen over het bruidspaar, want hij heeft immers een paar gesprekken met ze gehad.

Borkdude vertelde me dat hij naar een trouwerij was geweest in Enschede, waar ze toch redelijk conservatief zijn, en daar speelde een bandje. Dus blijkbaar kan dat wel, zelfs daar.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2004, 10:35:26 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 12:09:33 schreef Zwever:
Zou een eigen getuigenis ook kunnen?

Ik heb altijd zoiets van, oke, die dominee houdt nu wel een heel verhaal, maar het bruidspaar hoor ik alleen maar "ja" zeggen.

Waarom zeggen zij "ja", wat denken zij daarbij, wat verwachten ze ervan? Kan ik juist niet aangemoedigd worden door hén omdat ze bij hun huwelijk op God vertrouwen?

Ik zou het echt donders graag willen vertellen.

Maar bedankt voor de tips, ik ga het inderdaad zo vroeg mogelijk bespreekbaar maken.
Ik heb het inderdaad meegemaakt dat i.p.v. op de tekst van de dominee met ja te antwoorden dit als een belofte werd uitgesproken. Zeer indrukwekkend. In een evangelische gemeente heb ik een keer meegemaakt dat bij het gebed als het bruidspaar geknield zit dit ook door het bruidspaar persoonlijk werd gedaan. Ieder voor zich bad hardop voor zegen, wijsheid etc

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2004, 10:42:57 pm »

quote:

op 17 Feb 2004 22:35:26 schreef Merwekade:
i.p.v. op de tekst van de dominee met ja te antwoorden dit als een belofte werd uitgesproken.
Dat hebben wij ook gedaan; zit ingebakken als optie in het nieuwe huwelijksformulier (heb je een liturgisch katern?).

quote:

Eventueel kunnen bruidegom en bruid de beloften zelf uitspreken. De voorganger vraagt: Wilt u nu elkaar de rechterhand geven en uw beloften uitspreken?
De bruidegom zegt: Ik (N.N.) beloof hier voor God en zijn gemeente, in liefde voor jou (N.N.) te zorgen. Ik beloof je voor te gaan in alle dingen die naar Gods wil zijn. Ik zal heilig met je leven, je nooit verlaten, maar je trouw blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, totdat Christus terugkomt of de dood ons zal scheiden. Ik beloof in ons huwelijk overeenkomstig het evangelie te leven.
De bruid zegt: Ik (N.N.) beloof hier voor God en zijn gemeente, in liefde voor jou (N.N.) te zorgen. Ik beloof je te helpen en je te volgen in alle dingen die naar Gods wil zijn. Ik zal heilig met je leven, je nooit verlaten, maar je trouw blijven in goede en kwade dagen, in rijkdom en armoede, in gezondheid en ziekte, totdat Christus terugkomt of de dood ons zal scheiden. Ik beloof in ons huwelijk overeenkomstig het evangelie te leven.
Bron: www.gkv.nl
[Prediker 7:29]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 13, 2004, 09:02:22 pm »
Even een update: het blijkt dus "gewoon" te kunnen Opwekking e.d. te spelen in een huwelijksdienst, als je dominee maar meewerkt :)

Hij zei dat hij het wel hard kon maken om 2 opwekkingsliederen te laten spelen tijdens de dienst. En ik altijd maar denken dat die tijd tussen de handdrukken zo belangrijk is ;)

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2004, 09:25:43 pm »
Niet alleen de dominee moet meewerken maar ook de kerkraad, al kan een predikant veel doen. Meestal laten de kerkraden de predikanten vrij in de keuze die ze maken, maar het kan wel weer problemen opleveren als het niet de predikant is van de gemeente zelf.
Blijft comunicatie...
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 14, 2004, 12:46:56 am »
Mag je dan niet zelf je huwelijksbelofte op papier zetten? of iig met je eigen woorden en ongeveer dezelfde inhoud? Ik heb dat laatst meegemaakt bij een huwelijksdienst en de tranen stonden in mijn ogen...
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 12:47:32 am door Lalage »
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 14, 2004, 12:55:38 am »

quote:

Lalage schreef op 14 juli 2004 om 00:46:
Mag je dan niet zelf je huwelijksbelofte op papier zetten? of iig met je eigen woorden en ongeveer dezelfde inhoud? Ik heb dat laatst meegemaakt bij een huwelijksdienst en de tranen stonden in mijn ogen...
Wat was er dan zo anders aan? Het stuk wat Marloes hierboven quote lijkt me toch al behoorlijk eigentijds Nederlands.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 14, 2004, 02:02:04 am »
Een nicht van me trouwde onlangs in Amsterdam... Ok daar zijn ze wat progressief (of moet ik het pluralistisch noemen :))... ze hadden een band en een aantal opwekkingsnummers...

Kortom, als je een progressieve huwelijksdienst wil... ga dan in Amsterdam trouwen :D

quote:

Wat was er dan zo anders aan? Het stuk wat Marloes hierboven quote lijkt me toch al behoorlijk eigentijds Nederlands
Hm ik kan me dat juist wel voorstellen. Een zelf opgestelde verklaring is iets wat je zelf voor de ander hebt opgesteld... het zijn jou woorden en ze komen uit je hart :) Ik kan me voorstellen dat dat anders voelt dan wanneer je een ooit door iemand opgestelde belofte naspreekt. De bruid belooft de bruidegom toch wat en andersom? Een belofte is iets wat jij doet.... aan iemand... dan lijkt me het helemaal niet zo vreemd om zelf de belofte ook te "verzinnen"
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 02:05:47 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 14, 2004, 09:04:34 am »
Neem aan dat je een bepaald beeld vormt van de dienst, je gaat met dat lijstje naar de predikant. Zelf ben ik van mening dat je de predikant toch een beetje vrij moet laten in zijn keuze's maar je moet wel oppassen dat het je eigen blijft. Dat kan erg goed als je maar voldoende communiceerd.
Je staat er met 3 mensen voor, soms kunnen de 2 hoofdrolspelers ook van mening verschillen.
Een 2de predikant is echt een afrader, maar dat heb ik nog niet gezien bij de GKV. Iemand die de preek doet en iemand die de huwelijksinzegening doet, kan heel leuk lijken maar dan moeten de 2 predikanten ook op een lijn liggen en de 1 niet meer zijn program wil draaien ten opzichte van de ander.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 14, 2004, 12:54:22 pm »
Van een stel dat binnenkort gaat trouwen, hoorde ik dat ze bij de liederen twee of drie opties geven met hun voorkeuren. De dominee kan dan beslissen om een lied te vervangen door een tweede keus, als hij het er niet mee eens is. Overigens is dat een bondsdominee uit Amsterdam ;)
Marnix: In Amsterdam trouwen lijkt me inderdaad relaxed, probleem is alleen dat ik niet voor trouwen ff lid word van een kerk om vervolgens (waarschijnlijk) te verhuizen en elders lid te worden. Een trouwdienst is ook iets wat een gemeente aangaat. Dus waarschijnlijk gaan we eerst in de plaats waar we gaan wonen een kerk zoeken en dan daar trouwen. Zo heb ik het tenminste in mijn hoofd. En ach, die kerk moet wel zo relaxed zijn dat wij er een toffe dienst van kunnen maken :)
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 12:56:10 pm door Lalage »

Luuc

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 14, 2004, 01:00:52 pm »
Ik ben in 2000 in Hattem getrouwd.
De dienst is begeleid door Praiseband Xing (http://www.praisebandxing.nl) en er werden bijna alleen maar liederen uit de opwekkingsbundel gezongen.
Het kan dus wel. Gewoon goed overleggen met de predikant en er zeker geen 'kerkenraadskwestie'van maken

Luuc

ps. Dit was in de GKV
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 01:04:20 pm door Luuc »
Luuc

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 14, 2004, 02:15:08 pm »

quote:

Luuc schreef op 14 juli 2004 om 13:00:
Ik ben in 2000 in Hattem getrouwd.
De dienst is begeleid door Praiseband Xing (http://www.praisebandxing.nl) en er werden bijna alleen maar liederen uit de opwekkingsbundel gezongen.
Het kan dus wel. Gewoon goed overleggen met de predikant en er zeker geen 'kerkenraadskwestie'van maken

ps. Dit was in de GKV

Dat valt me dan weer reuze mee van 'Hattem' :+ (olv Feijen, neem ik aan?).

Mijn huwelijksdienst (ruim een jaar geleden) was ook een mengelmoes van psalmen en liedboekliederen. Wij kozen ervoor om geen opwekking te gebruiken (zijn zelf wel opgewekt maar niet heel erg voor opwekking). Gezang 2 hebben we in toto laten zingen als geloofsbelijdenis (daar ga je toch niet in knippen!?).  We hebben de Willibrordvertaling gebruikt bij tekstlezen (ooeehh, foute katholieke vertaling). De zang werd begeleid door orgel of piano en cello.
Na afloop vond menigeen het een geweldige dienst. Alleen mijn oma vond het een misser dat de predikant op de grond bleef staan (niet achter een katheder) ipv op de kansel plaats te nemen.

Onze kerkenraad juicht het toe dat stellen zelf hun liturgie opstellen voor hun trouwdienst. Dat resulteert over het algemeen in een boel favorieten van het echtpaar: vooral opwekking dus, begeleid door een bandje. Volgens mij kijkt de kerkenraad er wel degelijk naar, maar heb ik nog niet meegemaakt dat er door de kerkenraad dingen gewijzigd zijn. Wij kregen wel kritiek, maar dat was van praktische aard (nouja zeg, gezang 2 in toto laten zingen).
Diverse stellen binnen onze gemeente zijn 'buiten' de GKv getrouwd. In 1 geval omdat de kerkenraad niet mee wilde werken aan een dienst 's middags (praktische reden dus), in andere gevallen omdat de eega's niet beide GKv-lid zijn. Die gelden verder gewoon als getrouwd, binnen onze gemeente.

De liturgie:
Votum en zegengroet
Lied 434: Lof zij de Heer, de almachtige koning der aarde
Gebed
Jesaja 40:12-31
Psalm 8: Heer onze Heer, hoe heerlijk is op aarde...
Tekst: Jesaja 40:28-31

Preek
Psalm 84: Hoe graag Heer, ben ik bij u thuis

Huwelijksformulier
Huwelijk(sbevestiging)
Gebed
Psalm 23: De goede herder
Ringen + trouwbijbelgebeuren
Geloofsbelijdenis (Gezang 2)
Collecte (Wycliffe)
Lied 95: Nu bidden wij met ootmoed en ontzag
Zegen

(Oja: ik word er erg chagerijnig van als de kerkenraad het doel van de collecte bepaalt, bijv. 'de instandhouding van de eredienst': afknapper!)
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 02:49:01 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Luuc

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 14, 2004, 04:20:24 pm »

quote:

elle schreef op 14 juli 2004 om 14:15:
[...]

Dat valt me dan weer reuze mee van 'Hattem' :+ (olv Feijen, neem ik aan?).

Het was met ds. Oosterhuis. Hij staat nu in Ede
« Laatst bewerkt op: juli 14, 2004, 04:24:26 pm door Luuc »
Luuc