quote:
op 23 Feb 2004 19:02:36 schreef prometheus:
Dus in tegenstelling tot Jahweh sluit jij andere Goden wel uit? Ik lees nergens in de Bijbel dat het Christendom het enige goede geloof is. Maar ik heb dan ook een oude, onaangepaste versie.
Ik vind het nogal crux hoe jij Zwever persoonlijk aanvalt, of het ook persoonlijk bedoeld is weet ik niet, maar zo komt het mij over. Ik betreur een beetje je manier van benadering.
Begin eens met uit te leggen wat voor een versie jij dan wel niet hebt en hoe die verschilt met die door het merendeel van de users op dit forum wordt gebruikt. (NBG in de meeste gevallen) Ook zie ik graag in welke zin 'onze' bijbel is aangepast zoals jij beweerd en waarop jij dat baseerd. Wat betreft 'het einge goede geloof': Jij gaat er vanuit dat jou versie van de bijbel de enige goede is (iig 'beter' dan die wij gebruiken), doe jij nu niet precies datgene wat jij hier net veroordeeld?
Een ding kan ik al vinden, in onze bijbel sluit God andere goden uit, in jou versie is dat dus blijkbaar niet het geval

(ik hoor hier graag meer over)
quote:
Je kunt dus ook concluderen dat God geen filosoof was en dat Jezus dat al helemaal niet was. Wijsbegeerte kan dus alleen beginnen zonder God.
Wie wil iets dergelijks concluderen en op basis waarvan is iets dergelijks te concluderen? Wat is het nut hiervan? Die tweede zin is een valse conclusie omdat de zin ervoor de tweede niet per se ondersteund terwijl de suggestie wordt gewekt van wel. Daarbij komt dat jij je in die tweede zin baseerd op een eigen aanname (aangezien het bewijs ontbreekt of God al dan geen filosoof is), vrij slecht om een aanname als onderbouwing te gebruiken

quote:
Als je een kind opvoedt zonder het bewust zijn van God, is het volgens jou niet in staat te filosoferen en tot verlichting te komen?
Dit vind ik een nuttige vraag die idd gesteld kan worden nav Zwevers post.
Mijns inziens kan iedereen filosoferen en is dat mogelijk binnen elk denkbaar kennissysteem, voor christenen is filosoferen zonder God idd nutteloos (zoals het voor Islamieten zinloos is te filosoferen zonder Allah) en ik
vind elke andere basis voor filosofie ook nutteloos, maar daar kan iedereen het zijne van denken.
quote:
Christelijk zijn, ok, maar zo'n dik bord voor je kop remt je alleen maar af. Het lijkt wel alsof jij nergens voor open staat. Je hebt kleppen op en die wijzen blijkbaar altijd dezelfde kant op.
Dit is een menig die ten eerste vrij lomp gebracht is en ten tweede zoek ik de onderbouwing van dergelijke beweringen, die kan ik nergens in je post weervinden.
quote:
De verkeerde?
Wie weet. Ik neem aan dat Zwever zelf heeft nagedacht wat hij voor waar aanneemt en wat niet, dat is filosoferen