Auteur Topic: Wat heeft jou getroffen in de preek?  (gelezen 11503 keer)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Wat heeft jou getroffen in de preek?
« Gepost op: februari 15, 2004, 07:15:42 pm »
Door meerdere mensen is aangegeven dat ze graag wat meer zouden willen doordiscussiëren over zaken die met preek te maken hebben. En dan niet zo zeer het onderwerp 'preek' als zodanig. Dus nut of onnut. Daarvoor kan altijd nog een ander topic geopend worden. Nee, het gaat er meer om. Wat heeft je nu afgelopen zondag getroffen in de preek. Wat sprak je aan? Waarom? Wat wil je delen met mede forumgebruikers? Wat wil je verduidelijkt zien? Wat begreep je niet? Waar was je het 'roerend' mee eens? Kortom een praktisch topic om preekervaringen met elkaar te delen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2004, 07:34:55 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:15: Waar was je het 'roerend' mee eens? .

Even snel één zinnetje, een waarheid als een koe:

Zodra je werkelijk alles aan God hebt toevertrouwd, kan de duivel je niets meer afpakken.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2004, 07:40:01 pm »
Vorige week een preek over het huwelijk (Ds. de Jong, GKV Buitenpost) waarin alle mannen en vrouwen opnieuw kregen te horen wat ze bij hun huwelijk ook hoorden en toen be-aamden. Zeer indrukwekkend!
Een schitterende preek over huwelijk en echtscheiding.
Ik doe niet meer mee.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2004, 07:40:51 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:40:01 schreef Riemer Lap:
Vorige week een preek over het huwelijk (Ds. de Jong, GKV Buitenpost) waarin alle mannen en vrouwen opnieuw kregen te horen wat ze bij hun huwelijk ook hoorden en toen be-aamden. Zeer indrukwekkend!
Wat sprak je daar dan zo bijzonder in aan?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2004, 07:43:13 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:40:51 schreef izzewizze:
Wat sprak je daar dan zo bijzonder in aan?

de gezamelijke verantwoordelijkheid die je hebt om een huwelijk een huwelijk te laten blijven.
Niet alleen de man / vrouw maar ook de gemeente waar zij toe behoren.
Er is een taak voor alle leden in de gemeente.

Overigens vandaag een preek over de rol van de vrouw n.a.v. 1 kor. 14.
Was ook intressant maar wel wat onsamenhangend vond ik.
Ik doe niet meer mee.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2004, 07:43:54 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:40:01 schreef Riemer Lap:

Heel bijzonder, dit hebben wij ook vorige week behandeld, en met name de puntjes op de i voor alle jonge mensen, en alles werd bij naam genoemd. Wat binnen en buiten het huwelijk hoorde, het ongelijke span, verantwoordlijkheid van ouders , sexualiteit etc.
Geen jongere in de gemeente kan meer zeggen dat ze het nog nooit gehoord hebben. ;)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2004, 07:45:14 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:43:54 schreef Wilhelmina:
Geen jongere in de gemeente kan meer zeggen dat ze het nog nooit gehoord hebben. ;)
Vlak de ouderen niet uit...
Ik doe niet meer mee.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2004, 09:37:26 pm »
Wat mij heeft getroffen in de preek is vooral onze bereidheid om te vergeven. Als wij niet vergeven en vergevingsgezindheid tonen zullen wij het koninkrijk der hemelen niet beërven. God mag dit ook van ons vragen omdat Hij als Rechter ons al vergeven heeft. Dit naar aanleiding van Mattheüs 5: 21 - 26. Indrukwekkend.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 16, 2004, 09:41:29 am »
Ik hoorde:

"Op deze aarde hebben wij nog de mogelijkheid om te veranderen. Straks niet meer. Als we sterven gaan we de eeuwigheid in zoals we op dát moment zijn, en dat blijven we dan eeuwig. We zullen dan nooit meer veranderen."

Dit heeft mij getroffen, omdat dit volgens mij beslist niet Bijbels is en ik het bovendien moeilijk te geloven vind. Stel, je overlijdt als je vier jaar oud bent!

Wie snapt dit wel?   :?

PS: ik heb het niet verkeerd gehoord/begrepen want iedereen waar ik er naderhand mee over praatte had het ook gehoord en veel mensen waren ervan geschrokken. Waar ik dan weer van schrok was dat er ook veel mensen alles voor zoete koek slikten en geen vraagtekens durven te zetten omdat het de dominee is die het zegt!
Bombus terrestris Reginae

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2004, 10:02:55 am »

quote:

op 16 Feb 2004 09:41:29 schreef Bumblebee:
Ik hoorde:

"Op deze aarde hebben wij nog de mogelijkheid om te veranderen. Straks niet meer. Als we sterven gaan we de eeuwigheid in zoals we op dát moment zijn, en dat blijven we dan eeuwig. We zullen dan nooit meer veranderen."

Dit heeft mij getroffen, omdat dit volgens mij beslist niet Bijbels is en ik het bovendien moeilijk te geloven vind. Stel, je overlijdt als je vier jaar oud bent!

PS: ik heb het niet verkeerd gehoord/begrepen want iedereen waar ik er naderhand mee over praatte had het ook gehoord en veel mensen waren ervan geschrokken. Waar ik dan weer van schrok was dat er ook veel mensen alles voor zoete koek slikten en geen vraagtekens durven te zetten omdat het de dominee is die het zegt!
Kun je de predikant er niet op aanspreken wat hij er precies mee bedoelde?
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 16, 2004, 10:13:26 am »

quote:

op 16 Feb 2004 09:41:29 schreef Bumblebee:
Ik hoorde:

Volgens mij bedoelde hij te zeggen dat je hier en nu voor de keus geplaatst wordt om Jezus Christus al of niet in geloof te aanvaarden. En dat die beslissing nu gevolgen heeft voor de eeuwigheid.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2004, 10:19:30 am »
Ik denk ook dat hij bedoelde , dat we hier nog de keuze kunnen maken, en dat dat na je dood niet meer mogelijk is.
Ons lichaam zal in een ondeelbaar ogenblik veranderd worden in een onvergankelijk lichaam.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2004, 11:42:27 am »
Volgens mij bedoelde hij ook (even op m'n instinct afgaand) dat wat je hier opbouwt, tot in de eeuwigheid bewaart zal blijven. Hemelse schatten, weet je wel.

Dus als je nu een hoop schatten verzamelt, heb je daar nog een eeuwigheid plezier van. Doe je het niet heb je een eeuwigheid niets!

Denk ook maar aan de gelijkenis met de talenten, er is dus wel degelijk verschil tussen de hemelburgers!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 16, 2004, 11:47:31 am »
Nee, serieus, hij zei (en bedoelde) dat we gemeenschap met de HG enzo hier moesten aangrijpen omdat we hier nog de kans krijgen om te veranderen, terwijl we na onze dood eeuwig stil blijven staan en niet meer veranderen.

Als het alleen om de keuzemogelijkheid zou gaan zou ik het er wel mee eens zijn, maar hij had het tegen christenen.
Hij zei ook nog dat er verschil is tussen behouden worden en het koninkrijk beërven en dat je op een andere manier behouden bent als je "kaal" bij God komt omdat je dan dus de verander-mogelijkheden niet hebt aangegrepen.

Maar jullie vinden dit dus ook een vreemde opvatting?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 16, 2004, 11:48:43 am »

quote:

op 16 Feb 2004 11:42:27 schreef Zwever:
Denk ook maar aan de gelijkenis met de talenten, er is dus wel degelijk verschil tussen de hemelburgers!

Maar de gelijkenis van die wijnbouwer dan, die aan alle arbeiders hetzelfde loon gaf uit zijn goedheid en genade, ook al waren sommigen laat gekomen en hadden dus veel minder gedaan?
En de verloren zoon?

:|

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 16, 2004, 12:00:37 pm »

quote:

op 16 Feb 2004 11:48:43 schreef Bumblebee:
[...]

Maar de gelijkenis van die wijnbouwer dan, die aan alle arbeiders hetzelfde loon gaf uit zijn goedheid en genade, ook al waren sommigen laat gekomen en hadden dus veel minder gedaan?
En de verloren zoon?

:|
Ik denk dat hier over behouden worden wordt gesproken, maar ook ik geloof dat er wel gradaties zijn in de hemel.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 16, 2004, 12:02:26 pm »

quote:

op 16 Feb 2004 12:00:37 schreef Mientje:
Ik denk dat hier over behouden worden wordt gesproken, maar ook ik geloof dat er wel gradaties zijn in de hemel.

Ik weet niet of ik dat geloof.
We komen bij God, in vergelijking met Hem zijn we allemaal zo nietig en zondig dat onderlinge verschillen verwaarloosbaar worden.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 16, 2004, 12:31:32 pm »
Waarom wordt er dan gesproken in de bijbel over een derde hemel ?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 16, 2004, 12:37:36 pm »
Mogelijke verklaring uit de Kanttekeningen:

http://www.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/
tot in den derden hemel;
Dat is, in de woonplaats der engelen en heiligen zielen, die hij 2 Cor. 12:4 het paradijs noemt, bij gelijkenis genomen van het aardse paradijs. Zie Luk. 23:43; Openb. 2:7. De oorzaak waarom dit de derde hemel genaamd wordt, is omdat de lucht de eerste hemel gerekend wordt, de zichtbare hemelen, waar de sterren in zijn, de tweede, en de hemel boven al de hemelen de derde. Zie 1 Kon. 8:27.
[Prediker 7:29]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 16, 2004, 12:39:15 pm »
Ik neem aan dat je dit stukje bedoelt:

Er moet geroemd worden; het dient wel tot niets, maar ik zal komen op gezichten en openbaringen des Heren. 2 Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel. 3 En ik weet van die persoon – of het in het lichaam of buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – 4 dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken. 5 Over die persoon zal ik roemen, maar over mijzelf zal ik niet roemen, of het moest zijn in mijn zwakheden.

Ik snap sowieso niet veel van wat Paulus hier zegt, maar uit deze derde hemel kan ik niet opmaken dat er mindere en hogere hemels zijn en hoe je in een zo hoog mogelijke hemel kunt komen of zoiets. Het gaat hier ook over iets heel anders.

Misschien dient deze discussie ook wel tot niets  ;)  (zie 2 Kor 12:1)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 16, 2004, 12:39:42 pm »
Derde hemel is gewoon de "hemel" (1e hemel is de atmosfeer/wolken, 2e hemel sterrenhemel, 3e hemel Gods woonplaats)

En daarbij is het idee van talenten ronduit Bijbels, plus het feit dat Paulus spreekt dat je werken van hout of van goud kunnen zijn, die van goud neem je mee in het hiernamaals, die van hout niet.

1 Kor. 3
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. 12 Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, 13 ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. 14 Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, 15 maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.

"Eersten en laatsen" in het koninkrijk is ook nog zo iets.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2004, 12:51:09 pm door Zwever »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 16, 2004, 12:42:03 pm »

quote:

op 16 Feb 2004 12:39:42 schreef Zwever:
En daarbij is het idee van talenten ronduit Bijbels, plus het feit dat Paulus spreekt dat je werken van hout of van goud kunnen zijn, die van goud neem je mee in het hiernamaals, die van hout niet.

"Eersten en laatsen" in het koninkrijk is ook nog zo iets.

Ja, maar het idee van dezelfde genade voor iedereen is ook ronduit Bijbels.
(Verloren zoon, genadige wijnbouwer)

Door te werken een mooier plaatsje in de hemel proberen te bemachtigen (ik weet dat je dat niet bedoelt maar ik zet het even extreem neer) lijkt me een onchristelijke gedachte, een toegeven aan de verleiding te denken dat we zelf iets kunnen bijdragen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 16, 2004, 12:43:37 pm »
Je speelt nu twee gelijkenissen tegen elkaar uit, waarbij je de uitleg van de ene prefereert boven de andere.

Zeg mij dan eens wat ze wel betekenen.

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 16, 2004, 12:55:29 pm »
De genade is voor iedereen die Christus gelooft. Maar onze werken zullen ons wel degelijk navolgen. In die zin is er zeker wel sprake van 'gradaties' op de nieuwe hemel en de aarde. En die verschillen zullen we zeker niet meer kunnen inhalen. Alleen in dit leven kunnen we de basis opbouwen van 'goede werken'. Ik vind dat dit heel mooi wordt beschreven in het boek "Op het randje van de eeuwigheid" van Randy Alcorn.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 16, 2004, 12:55:30 pm »
Misschien kun je jezelf in een relatie met God ahw "trainen", je steeds dieper buigen, steeds meer overgeven, steeds meer Zijn wil zoeken in plaats van de jouwe, zodat je uiteindelijk meer van Zijn heerlijkheid kunt bevatten dan iemand die dat niet deed.

Ik durf er verder weinig over te zeggen dan dat het idee van mensen die allemaal even zondig zijn, en God die voor allen even genadig is, mij meer aanspreekt dan het idee dat je zelfs in de hemel carrière moet of kan maken.

/edit
Ik heb alle boeken van Randy Alcorn gelezen, best leuk maar zijn ideeën over God en de hemel vind ik wat "laag-bij-de-grond", een beetje kinderlijk. Het randje van de eeuwigheid vond ik wel de beste maar dat idee van die edelstenen irriteerde me dan weer een beetje.

Maar ik ben bevooroordeeld want ik vind zijn stijl (de dialogen enzo) echt waardeloos, wat niet wil zeggen dat hij geen goede dingen kan zeggen.  :)

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 16, 2004, 03:01:21 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:43:13 schreef Riemer Lap:
[...]
Overigens vandaag een preek over de rol van de vrouw n.a.v. 1 kor. 14.
Was ook intressant maar wel wat onsamenhangend vond ik.

Ben zo eens benieuwd wat dat voor preek was, dit is nl. een van de stukken in de Bijbel waar ik enigzins moeite mee heb om dit juist te interpreteren.

De preek van gisteren ging over lichaam, ziel en geest en de relatie tot de Heilige Geest. Wat me aansprak was dat er gezegd werd dat "de mensen tegenwoordig proberen alles in een schema te zetten, alles willen bergijpen, maar begrijpen wat de HG precies is, kunnen we nooit"
Godisnowhere (read it again)

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 23, 2004, 09:35:01 am »
Gisteren ging beide preken over het laatste deel van de "Bergrede". De preek 's avonds ging over de wijze man die zijn huis op de rots bouwde waardoor het in de storm ook standhield.

Voor mij was het opvallend dat het in Israël gebruikelijk was om je huis gewoon op het zand te bouwen. Slechts een enkeling bouwde zijn huis op een rots. Het waren dus geen domme mensen waar Christus zijn boodschap aan vertelde. Christus verteld deze boodschap trouwens aan christenen, aan mensen in de kerk. Voor het oog ziet het er bij de mensen in de kerk wel hetzelfde uit, maar is het ook zo. Wie heeft zijn huis nu daadwerkelijk op de rots op Christus geankerd. Het probleem voor veel christenen ook vandaag de dag is dat ze denken dat ze het leven in eigen hand hebben. Ze denken dat het met die 'zware' stormen en overstromingen wel zal meevallen. Maar dat is het grootste gevaar. Het gaat er niet om dat je in je uiterlijkheden maar een beetje meeloopt met de christenen om je heen, nee het gaat erom dat je zo diep in je leven graaft dat je uiteindelijk uitkomt bij de rots. Bij Christus dus. Geloofscrisis horen daar bij. Het is een proces waarbij er daadwerkelijk aan je getrokken wordt ( de stormen) en waarbij je nauwelijks staande houdt. Maar omdat je op Christus de rots hebt gebouwd lukt het uiteindelijk wel. Kortom genoeg meegekregen om over na te denken de komende weken.

Overigens had de preek van verleden week ook zijn uitwerking in de gemeente. Veel mensen waren naar elkaar toegegaan om het weer goed te maken met elkaar.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

maryvon

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 23, 2004, 11:30:24 am »
s Morgens een preek gehad over Jezus; het levende water.
s Middags ging de preek over Jezus; het levende brood.
Mooi compleet zo.
maryvon

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 23, 2004, 12:15:00 pm »
Preek gisteren ging over Deuteronomiun 6. Ik vond m niet zo heel interessant, maar dat was meer omdat de dominee een stukje "bezieling" miste imo. Ze (jawel, een vrouw, was dat ff schrikken... :?) las meer voor dan ze preekte en bracht het op die manier niet echt dichterbij. Zonde...
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2004, 01:46:38 pm door linnas79 »
Godisnowhere (read it again)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 23, 2004, 01:15:39 pm »
Ik was in Zwolle, bij een preek van dominee Luiten. Het ging om de kananeese vrouw, die als ze om genezing van haar dochter vraagt een negatief antwoord krijgt, omdat Jezus voor het volk Israel was gekomen en niet voor de heidenen. Maar als ze dan aangeeft dat ze zich ziet als een hond die tevreden is met een kruimel die van de tafel af valt ziet Jezus bij haar een geloof, dat Hij het in Israel niet heeft gevonden.

Jezus was namelijk uit Israel vertrokken na een twistgesprek met de Farizeeen....

Wat mij raakte was dat Jezus zijn volk dus een poosje verliet, maar toch tegen de Kananeese vrouw zei: Ik ben gezonden tot de verlroen schapen van het huis Israel. Jezus had zijn volk verlaten maar dacht nog steeds aan ze. Dat kan houvast geven als je het gevoel hebt dat God ver weg is, je mag dan weten dat je altijd een plekje in Zijn hart hebt!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 02, 2004, 02:34:22 pm »
Ik had zondagochtend een doopdienst. De preek ging over risicospreiding waar ik als econometrist veel mee te maken krijg dus dat sprak me wel aan. Moeten ik al mijn kaarten wel op een iets (namelijk het geloof in Jezus) zetten of ga ik toch een beetje spreiden en mij richting op mijn mooie leventje hier op aarde.

s 'Avonds gespeeld bij Prioriteit  (samenkomst voor jeugdigen) in Baambrugge. Over het algemeen krijg ik dan niet zo veel mee van de dienst maar dit keer wel. De immer vrolijke Ds. Kruiger vertelde over het thema: In de ban van.... Vroeg aan ons of we in de ban van Jezus waren. Kwam er achter dat ik door mijn christelijke muziekactiviteiten weer enigzins afgeleid was van waar het werkelijk om ging. Verder goede tijd van aanbidding gehad. Top dus...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 02, 2004, 02:57:04 pm »
Wij hebben al enkele weken een thema over het bijbelgedeelte van de verloren zoon.

Ik wist niet dat je daar zoveel uit kon halen.

Deze week ging het over de andere zoon, die wel leeft met zijn vader, maar niet op zijn vader lijkt.

Hij leeft als een knecht, en heeft niet in de gaten dat alles wat van de vader is ook het zijne is.
Hij heeft niet de vrijmoedigheid om nú al uit die rijkdom te leven.

God is niet beperkt in zijn liefde. Ef. 2 : 7 Hij maakt geen begroting.

Als we ons hart openen voor de liefde van de Vader en erkennen dat we die boven alles nodig hebben, dan gaat de rivier van Gods Geest stromen en krijgen we tevens zicht op de omvang en inhoud van onze erfenis.

Door ons geloof in de Here Jezus komt alles openbaar : Hij brengt ons tot de Vader(Ef. 2 : 18, 19) en dan leren we zijn liefde kennen en tevens leven in onze erfenis.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 02, 2004, 05:01:35 pm »

quote:

op 15 Feb 2004 19:43:54 schreef Wilhelmina:
[...]

Heel bijzonder, dit hebben wij ook vorige week behandeld, en met name de puntjes op de i voor alle jonge mensen, en alles werd bij naam genoemd. Wat binnen en buiten het huwelijk hoorde, het ongelijke span, verantwoordlijkheid van ouders , sexualiteit etc.
Wat hoort er dan binnen en buiten het huwelijk?
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: maart 21, 2004, 08:37:45 pm »
Vandaag hebben we een preek gehad over "De verheerlijking op de berg" zoals verkondigd in het Marcus evangelie. Daarbij kwam ook de vraag aan de orde hoe het eigenlijk in ons leven staat. Beseffen wij wat "het kruis" betekend heeft. Of zijn wij net zoals de discipelen die vonden dat het eigenlijk allemaal ook niet nodig was? Hebben we door dat Christus voor mijn zonden heeft geleden? Belijd ik dat?

Wil ik de verheerlijking mee maken dan zal ik mij ook moeten focussen op het lijden en sterven van Christus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: maart 22, 2004, 12:30:24 am »
Zo vandaag 2 goede preken gehoord moet ik eerlijk zeggen. 's ochtends in Rotterdam-Oost van ds. mavl over Bergrede (Mat. 7, stuk over smalle en brede weg). Wat mij erg trof is dat iedereen op zijn vruchten beoordeeld kan worden, iedere christen, profeet, dominee, genezer en ook de hele gemeente! En wat is er bij mij dan soms zo weinig van te zien...

's Middags in Delfshaven over de voetenwassing. Erg mooie preek ook.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: maart 22, 2004, 01:11:32 pm »
's Ochtends een preek over 'herkauwen van het geloof'. Blijvend bewust worden van God en van Christus' lijden voor ons (zie 'the Passion'). We staan daar veel te weinig bij stil, en we delen het geloof ook niet met elkaar. We richten ons op onze eigen geloofsleven, terwijl we met delen samen mogen geloven. We kunnen elkaar daarbij helpen om onder de indruk te raken van onze grote God.

's Avonds ging de preek 'verder' met de vraag: 'Wat is waar geloof?' (HC Zondag 25) en Efeziers 3:14-21. We mogen samen beseffen van de grootheid van God. En de gemeente is niet alleen gezellig samen-zijn, maar het gaat allereerst om de ontmoeting met God. Dat staat centraal. Geloof delen is niet moeilijk, maar wel waardevol. Als je vol van Christus bent, dan wil je daar over praten. Niet alleen binnen, maar ook buiten de gemeente. Getuigen!

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: maart 22, 2004, 02:02:54 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 13:11:32 schreef Hiedeen:
's Ochtends een preek over 'herkauwen van het geloof'. Blijvend bewust worden van God en van Christus' lijden voor ons (zie 'the Passion'). We staan daar veel te weinig bij stil, en we delen het geloof ook niet met elkaar. We richten ons op onze eigen geloofsleven, terwijl we met delen samen mogen geloven. We kunnen elkaar daarbij helpen om onder de indruk te raken van onze grote God.

's Avonds ging de preek 'verder' met de vraag: 'Wat is waar geloof?' (HC Zondag 25) en Efeziers 3:14-21. We mogen samen beseffen van de grootheid van God. En de gemeente is niet alleen gezellig samen-zijn, maar het gaat allereerst om de ontmoeting met God. Dat staat centraal. Geloof delen is niet moeilijk, maar wel waardevol. Als je vol van Christus bent, dan wil je daar over praten. Niet alleen binnen, maar ook buiten de gemeente. Getuigen!

Hé wat grappig....mijn schoonzus had het ook al over deze onderwerpen zondag!!
 :)

Helaas kon ik alleen 's ochtends in de kerk zijn, mijn dochtertje en zoontje zijn beiden nu geveld door de buikgriep.
Maar 's ochtends ging het over de ontbrekende schakel in sommige mensenlevens, namelijk de Heilige Geest en het belang van de doop van de Heilige Geest en dat de traditionele kerken hier ook steeds meer aandacht aan besteden (ik ben dus pinkster hé ;))
Het was een vrij felle preek moet ik zeggen...maar wel goed.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: maart 22, 2004, 02:46:24 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 14:57:04 schreef Mientje:
Wij hebben al enkele weken een thema over het bijbelgedeelte van de verloren zoon.
Afgelopen zondag hoorde ik hier ook (weer eens) een preek over.

Beide zonen kennen de liefde van hun vader niet. Ze leven niet naar wat hij hun werkelijk wil aandragen. Toch zien we de jongste werkelijk berouw betonen. Hij kwam tot zichzelf. Hij wordt dan ook weer volledig in eer hersteld. Dit zegt ook iets over berouw tonen en vergeving op zich.

De oudste ziet zijn vader meer als werkgever die hem nooit een bonus geeft. Vergelijkbaar met de farizeers. Hij realiseert zich inderdaad niet dat hij het allang heeft.
Let ook op de woordkeuze van de vader. De oudste zegt "Die zoon van u" daar zit haat in, hij schuift de andere zoon van zich af. De vader zegt "die broer van u" daar zit liefde in, hij schuift de broers weer naar elkaar toe.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: maart 22, 2004, 07:27:46 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 14:46:24 schreef Zijnkind:
[...]

Afgelopen zondag hoorde ik hier ook (weer eens) een preek over.

Beide zonen kennen de liefde van hun vader niet. Ze leven niet naar wat hij hun werkelijk wil aandragen. Toch zien we de jongste werkelijk berouw betonen.
Het gedeelte over de oudste zoon heeft een open einde.

Luc

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: maart 22, 2004, 08:56:19 pm »
mij spraak de volgende spreuk aan.

EERST DE HANDEN VOUWEN

DAN DE

HANDEN UIT DE MOUWEN
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: maart 22, 2004, 09:36:28 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 19:27:46 schreef Zacharov:
Het gedeelte over de oudste zoon heeft een open einde.
Inderdaad. Maar wat is je punt?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: maart 22, 2004, 09:42:42 pm »
Verder geen punt, maar ik hoorde dat laatst gezegd worden in een preek (alweer een paar mnd geleden) en ik vond het wel een mooie toevoeging.
De jongste zoon is thuisgekomen en de Vader wacht nog steeds met open armen op de oudste zoon.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: maart 22, 2004, 09:45:30 pm »
k's ochtends was ik in Assen Noord naar de kerk (lang leve de dubbele diensten :P) Het ging over vergeven worden en elkaar vergeven. Wat mij aansprak was dat de dominee aan de hand van de gelijkenis van de lslaaf die werd vergeven door zijn koning, uitlegde dat zonde niet vooral iets is wat je hebt, maar juist iets wat je NIET hebt, iets wat je mist.

Daarna naar GODfashion, dat was ontzettend indrukwekkend. Er was een groot houten kruis in de zaal neergezet. Philip Troost sprak over aanraakbaar zijn, (thema was Touchable)... Net zoals je in een relatie bij aanraken van elkaar kan zeggen:Stop, zo zeggen mensen in hun relatie met God dat vaak ook... Iedereen had een wit steentje gekregen. Dat stond symbool voor een stukje in je leven waar je God nog niet bij had betrokken. Na het spreken zongen we 2 rustige nummers (Aan Uw voeten Heer en Ik kniel neer) staand of geknield met het gezicht naar het kruis toe. Daarna was het pauze en kon in de hoofdzaal door mensen gebeden worden en we konden als we dat wilden hun witte steentje naar het kruis brengen, als we in ons hart God ook in dat stukje van ons leven wilden betrekken. Ik zag overal groepjes mensen bidden en ging zelf met vriendinnen van me kringgebed doen. Op een gegeven moment zaten ze allemaal te huilen en zo... na een poosje ging ik mijn steentje naar het kruis brengen.... toen werd is wel geraakt want bij het kruis stonden en zaten een heleboel mensen naar het kruis te staren, met elkaar te bidden, overal stonden mensen te huilen.. dat was best aangrijpend. Het was een hele bijzondere viering... we hadden van tevoren gebeden of de Heilige Geest mensen wilde bereiken, harten wilde openen... en Hij heeft ontzettend veel harten opengebroken... Ja, dat doet wel eens pijn... Ze zeggen wel eens: lachen is gezond... huilen soms ook. Ik heb in elk geval gezien hoe supergroot God is!
« Laatst bewerkt op: maart 25, 2004, 10:51:36 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: maart 22, 2004, 10:45:44 pm »
Ik moet echt snel naar Godfashion :)
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: maart 22, 2004, 10:55:44 pm »
Gaaf om te lezen Marnix... Ik heb wat gemist begrijp ik...  ;(
Maar ik heb wel twee mooie preken gehoord gisteren. Gistermorgen een preek over Jezus die naar Golgotha geleid wordt. Opvallend vond ik dat de dominee benadrukte dat het feit dat Simon van Cyrene het kruis van Jezus moest dragen, niet een verlichting, maar juist een verzwaring van het lijden van Jezus was. Nergens in de evangelieën staat dat Jezus bezwijkt onder de last van het kruis en dat Simon er daarom bijgehaald wordt. Nee, Simon wordt er bijgehaald om de bespotting van Jezus als de Koning der Joden voort te zetten. Hij fungeert als gevolg cq. bediende van de koning die het kruis voor Jezus draagt. Opvallend nieuw gezichtspunt voor mij. Verder benadrukte de dominee nogmaals dat het lijden en sterven van Jezus echt om de zonden van ons allemaal was. We moeten dagelijks op de knieën voor Hem en Hem onze zonden belijden en we moeten niet sentimentele tranen gaan huilen omdat Hij zo zielig zou zijn en zoveel lijden moest doorstaan. (Zie ook wat Jezus zegt tegen de huilende vrouwen).
's Middags een preek over Jezus die 3x aan Petrus vraagt: Houd je van mij? Geweldige recht-toe-rechtaan-preek over de vraag of wij wel werkelijk van Jezus houden, met heel ons hart. Alle wetten, regels, gewoontes en tradities zijn heel mooi en goed, maar als ze niet gedaan worden vanuit een liefhebben van Jezus stelt het niets voor. De dominee gaf het voorbeeld van 'balkon-christenen' en 'reizende christenen'. De 'balkon-christen' bekijkt alles vanaf een afstandje uit de hoogte en stelt vooral analyserende kennis-vragen. Hier is dus geen sprake van houden van. De 'reizende christen' heeft de stap gezet van het balkon naar de weg onder het balkon en is de 'christenreis' gaan lopen. Hij houdt van God en stelt Hem vooral 'praktische' vragen hoe hij zijn leven het mooiste voor God kan maken en hoe hij met God uit bepaalde problemen kan komen.
Aan het eind van de preek stelde de dominee voor dat we deze week ons elke dag de vraag van Jezus 'Houd je van Mij?' onszelf heel bewust zouden voorhouden. Ik probeer dat ook bewust te doen. Misschien een ideetje voor meer mensen?  ;)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: maart 22, 2004, 10:59:11 pm »
Offtopic:

quote:

op 22 Mar 2004 14:02:54 schreef marijma:
Hé wat grappig....mijn schoonzus had het ook al over deze onderwerpen zondag!!
 :)

Ken ik jouw schoonzus misschien? Ik zit in GKV Ede Noord...

Groet,
Johannes Lok

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: maart 23, 2004, 02:59:00 pm »
Wij hadden een preek over Jezus volgen. Dat is iets waar veel over gepraat wordt volgens mij. Ik schrok er wel van wat voor implicaties Jezus volgen heeft. Gewoon antwoord geven op de roepstem van Jezus: volg jij mij? En dan achter Hem aan! De dominee riep de gemeente op zich af te vragen of men gehoor gaf aan deze roep, of dat men er nog niet aan toe was. Ook ging het over toewijding en geestelijke groei. Voor geestelijke groei is namelijk toewijding nodig en dat ligt bij jezelf!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: maart 23, 2004, 03:04:58 pm »
Ik word wel een beetje moe van het 'Volg Jezus, lees Rick en word lid van een huiskring' geroep hoor...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

paolo

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 23, 2004, 03:14:24 pm »
ik ook :). Maar ik ben inmiddels een postmodern luisteraar: haal eruit wat erin zit!

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 23, 2004, 05:39:24 pm »

quote:

op 23 Mar 2004 15:04:58 schreef elle:
Ik word wel een beetje moe van ...
Dat heb ik ook vaak gehad. Als je alles doet wat men je adviseert in de verschillende predikingen, boeken, studies en programma's e.d. ben je volgens mij je hele leven bezig de worst achterna te rennen, terwijl Jezus zegt: Kom tot Mij en Ik zal je maken... (weer een advies erbij  :) )