Auteur Topic: Bijna Dood Ervaringen (BDE) *  (gelezen 67261 keer)

Piet22

• Bekijk profiel
Bijna Dood Ervaringen (BDE) *
« Reactie #50 Gepost op: augustus 03, 2005, 09:43:06 pm »
Edith, orthodoxie is mooi, maar bij dit soort individuele zaken vaker een struikelblok.
Belangstellenden in de "onbegrepen fenomemen in de psychiatrie," (die m.i. helemaal niet in de psychiatrie thuis horen, want bde-ers zijn niet gek) zijn ook welkom. Jij hebt m.i. een brede belangstelling voor uiteenlopende zaken. Iets voor verbreding van je horizon?
(Sorry, dit lijkt op een afspraakje. Niet zo bedoeld)
Wat automatisch schrijft betreft heb ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses.
Op grond van Mattheüs 24 : 24 ben ik wel op mijn hoede voor 'nep-Jezussen.'
Dat is iets anders dan dat je verschillend in Jezus gelooft.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: augustus 03, 2005, 09:49:01 pm »

quote:

Piet22 schreef op 03 augustus 2005 om 21:43:
Op grond van Mattheüs 24 : 24 ben ik wel op mijn hoede voor 'nep-Jezussen.'
Dat is iets anders dan dat je verschillend in Jezus gelooft.
Ik vind je uitnodiging heel aardig, maar sla toch af. En dan vooral omdat ik vrijwel zeker weet dat - als jij meer weet van mijn geloofsovertuiging - jij zult vinden dat ik in zo'n 'nep-Jezus' geloof. Dat is geen goede basis om vanuit te gaan. Maar goed, lees wat posts van mij (vooral op Levensbeschouwing, van een maand of 3 à 4 geleden) en je ziet het zelf wel ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 09:59:52 pm door wateengedoe2 »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: augustus 03, 2005, 09:56:36 pm »
Even een opmerking tussendoor:
Ik snap niet dat 'men' in de Christelijke wereld over het algemeen zo afwijzend tegenover BDE-ervaringen staat.
Terwijl die ervaringen juist aangeven dat er leven na de dood is, en zelfs een hemel.
(Men ziet vaak licht, engelen etc)
En een Christen gelooft toch in leven na de dood?

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: augustus 03, 2005, 09:59:59 pm »

quote:

Iris schreef op 03 augustus 2005 om 21:56:
Terwijl die ervaringen juist aangeven dat er leven na de dood is, en zelfs een hemel.
(Men ziet vaak licht, engelen etc)
En een Christen gelooft toch in leven na de dood?
Ja, maar zolang je nog niet dood bent, heeft de duivel vrij spel om te proberen je met allerlei valse beelden van het offer van Jezus af te brengen. En BDE is bijna, niet helemaal. Althans, dat is zo ik de redenering van veel orthodoxe christenen die anti-BDE zijn, interpreteer.

Een beetje off-topic: de film Last Temptation of Christ gaat over hoe de duivel zoiets kan doen, maar dan zelfs bij Jezus Zelf. Vond het script wel origineel, al denk je bij de eerste helft 'dit is bekend' (dan volgt het het evangelie ;))
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 10:01:18 pm door wateengedoe2 »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: augustus 03, 2005, 10:04:06 pm »

quote:

Edith schreef op 03 augustus 2005 om 21:59:
[...]

Ja, maar zolang je nog niet dood bent, heeft de duivel vrij spel om te proberen je met allerlei valse beelden van het offer van Jezus af te brengen. En BDE is bijna, niet helemaal. Althans, dat is zo ik de redenering van veel orthodoxe christenen die anti-BDE zijn, interpreteer.
Ja, dat begrijp ik, maar als men eens de moeite zou nemen te lezen over BDE-ervaringen of naar mensen te luisteren die dergelijke ervaringen hebben gehad, dan zou men ontdekken dat deze mensen vanaf het moment van de BDE-ervaring niet meer bang zijn voor de dood, tot in het diepst van hun ziel geraakt zijn, en ineens geloven in God (mensen die voorheen bijv. niet geloofden). Deze mensen zijn vaak op een positieve manier veranderd en kijken met een zachtere blik naar de wereld.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: augustus 03, 2005, 10:11:44 pm »
I know, maar het gaat alleen om het accepteren van het offer van Jezus en inzien dat je te zondig bent om zonder dat tot God te komen. Je kunt je hele leven op God richten, en nog zo liefhebbend enz. zijn, maar de beste moslim of boeddhist gaat nog steeds verloren, ook al heeft hij Matteüs 22:37-39 perfect in de praktijk gebracht.

(ik speel hier niet advocaat van de duivel, maar advocaat van het orthodox-christelijke Godsbeeld ;) Dit is overigens totaal níet cynisch bedoeld, ik zie het juist als leerzaam om te proberen me in andermans schoenen te verplaatsen. Als het onrespectvol overkomt, is dat niet zo bedoeld)
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 10:13:13 pm door wateengedoe2 »

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: augustus 03, 2005, 10:19:52 pm »
.
Delete.

Ik heb een wattenhoofd en kan niet meer nadenken.  :)
Een andere keer kom ik er wel op terug.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 10:21:09 pm door Iris »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: augustus 03, 2005, 10:25:50 pm »
Welterusten Iris  :D Ik ga zelf ook op 1 oor :) je hebt trouwens nog een mail tegoed van mij (schandalig laat, mgoed). Die komt deze week!
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2005, 10:25:57 pm door wateengedoe2 »

Piet22

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: augustus 04, 2005, 11:43:38 pm »
Beste Edith en Iris, bedankt voor jullie visies. Een bde-er uit Groningen kreeg t.g.v. zijn openheid erover van christenen te horen dat hij een occultist was. Er zijn christenen, die als ze iets niet begrijpen er een labeltje "occult" op plakken en daarnaar handelen. Daar houd ik niet van. Dat maakt de bde onbespreekbaar in christelijke kring. Ik ben blij dat dat hier niet zo is. En wat mijn uitnodiging voor Merkawah betreft, daar hoef je niet christelijk voor te zijn om daar te komen. De vreemdste vogels fladderen daar rond. Ik begrijp je terughoudendheid, maar ik heb je toch niet laten schrikken door je uit te nodigen?