quote:
op 27 Feb 2004 15:40:19 schreef Jakolien:
[...]
O ja, komt me wel bekend voor. Niet in de kerk, maar op een doordeweekse dag wanneer je geen tijd of zin hebt om veel aandacht aan je maaltijd te besteden. Dan ga je even naar de Mac-drive (van MacDonalds)...
Als je het zo bekijkt kun je zo wie zo niet van een heuse maaltijd spreken, zo'n klein hapje brood, en zo'n nipje aan de beker. Als het niet juist hier om je hartsgesteldheid zou gaan stelt het toch helemaal niets meer voor?
Juist in een gemeente waar een paar druppeltjes water ook voldoende zijn om van een waterdoop te spreken zou je verwachten dat de vorm er niet toe doet.
Zelf vond ik in de tijd toen wij als gereformeerden aan een echte tafel gingen, het nogal genant om naar 4 tot 5 tafels te kijken ( dat duurde echt nogal een tijd) en verder niets te doen dan hopen dat die laatsten ook nog aan de 5de tafel zouden passen. De kans zat er namelijk in dat het hele tafereel nog een keer langs zou komen.

De vergelijking met Mc Donalds gaat toch al niet op , want welk gezelschap moet in een restaurant in 4 sessies achter elkaar de maaltijd nutiigen omdat er geen tafel groot genoeg is om allemaal tegelijk te laten eten? Dan kies je toch ook een lopend buffet uit?
Een betere oplossing is dan, om niet lopend te hoeven kauwen, om allemaal op de plaats te blijven, het brood uit te laten delen, en het stukje in je hand te laten totdat iedereen een stukje heeft, en dan gezamenlijk het te nuttigen. Neestal doen wij dat in de evangelische gemeentes zo.
Ik heb echter van een gereformeerde ouderling gehoord dat daar geen sprake van kan zijn, omdat dan "iedereen" zo maar mee zou kunnendoen. Stel je voor, dat er iemand verlangt mee te vieren die we nog tegen kunnen houden.

Het "heilige" van het avondmaal heeft niets meer en niets minder te maken met de heiligheid van je eigen hart en handen. Dat moet je niet zwaarder maken dan het is. Dat heeft er in sommige kerken jaren voor gezorgd, dat niemand aan durfde te gaan, alleen al die priemende ogen op je gericht als je dat lange pad naar voren moest lopen, wetende dat sommigen jou niet heilig genoeg zouden vinden.
Maak er een blijde gebeurtenis van, uitnodigend voor een ieder die verlangt naar gemeenschap met zijn Heer.
Enne ......Bumblebee, kom er zo gauw mogelijk bij, je mist wat.