Auteur Topic: Als christen stem je op een christelijke partij!!  (gelezen 7115 keer)

Angony

• Bekijk profiel
Als christen stem je op een christelijke partij!!
« Gepost op: januari 19, 2003, 07:05:00 pm »
Ik vind dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen op grond van de volgende argumenten:

- Je bid steeds Uw wil geschiede, je wilt dus dat wat God wil gebeurt op deze aarde, in dit land. Breng dit tot uitting door een christelijke partij te stemmen die dit ook wil!
- Jij bent een christen en staat dus achter Gods regels en wetten. Een christelijke partij ook, dus kan het niet anders dan dat je achter hun staat!
- Andere partijen zijn vaak tegen minder rechten enzo voor christenen, en andere verkeerde regels tegen christenen. En dat willen we toch niet!!
- Als je ziet hoe moeilijk christenen het hebben in b.v. China onder 1 anti-christenenpartij. Dan zijn we hier toch er asociaal als we hier op een niet christelijke partij gaan stemmen!

Laat horen wat je ervan vind!!
Werp al uw zorgen op Hem, Hij zorgt voor u!

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2003, 10:03:43 pm »
We hebben geloof ik ook nog zoiets als persoonlijke verantwoordelijkheid. Als christen moet ik dus niets en zeker niet op een christelijke politieke partij stemmen. God vraagt van mij of ik Hem in zijn keuzes wil betrekken, en ja dan gaat God met een ieder van ons zijn eigen weg... God zet zijn mensen overal in ook in niet specifieke christelijke partijen. Dus laten we er liever voor kiezen om te stemmen op hen die ernaar streven om serieus werk te maken van dat wat God van Hem vraagt. En ja dan kun je inderdaad bij een van de christelijke partijen uitkomen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Huk

• May U live 2 see the Dawn
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2003, 10:08:57 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 19:05:00 schreef Angony:
Ik vind dat je als christen op een christelijke partij moet stemmen op grond van de volgende argumenten:

- Je bid steeds Uw wil geschiede, je wilt dus dat wat God wil gebeurt op deze aarde, in dit land. Breng dit tot uitting door een christelijke partij te stemmen die dit ook wil!
- Jij bent een christen en staat dus achter Gods regels en wetten. Een christelijke partij ook, dus kan het niet anders dan dat je achter hun staat!
- Andere partijen zijn vaak tegen minder rechten enzo voor christenen, en andere verkeerde regels tegen christenen. En dat willen we toch niet!!
- Als je ziet hoe moeilijk christenen het hebben in b.v. China onder 1 anti-christenenpartij. Dan zijn we hier toch er asociaal als we hier op een niet christelijke partij gaan stemmen!

CDA bijvoorbeeld?  Die partij is alleen in naam nog christelijk, dat zul je vast niet bedoelen...
There are no saviours, there are no kings, the power lies in your head.....

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2003, 10:20:21 pm »
Ik stem op een partij waarvan ik denk dat het land daarmee het beste gediend is. DE wil van God speelt hierbij uiteraard een belangrijke rol. Maar ik zou mij best kunnen voorstellen dat ik een dusdanig andere interpretatie van de bijbel heb dan de reguliere Christelijke partijen dat ik mijn stem aan een seculiere partij zou geven.
Nu is er op dit moment geen goede conservatie partij waarop ik kan stemmen en gaat mijn stem, in alle weerwil maar naar de CU. Hoewel ik het voor minder dan 50 procent met ze eens ben. Maar ja dat ben ik het dus met geen enkele partij. :(

Misschien zelf maar ooit eentje oprichten. Gewwon een mooie voortzetting van het GPV zou dat worden, of misschien wat algemener en dan richten op de achterban van de Burkestichting.....
Pinkeltjefan

Angony

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2003, 08:28:15 am »
God heeft lijkt mij het liefst dat wij stemmen op een christelijke partij. Want ook al zijn sommige christelijke partijen niet super, zij streeven nog altijd het beste Gods wil na!

Mack Raven

• Denken is mijn wapen,
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2003, 08:53:24 am »

quote:

op 19 Jan 2003 22:20:21 schreef Alfredt:
Ik stem op een partij waarvan ik denk dat het land daarmee het beste gediend is. DE wil van God speelt hierbij uiteraard een belangrijke rol. Maar ik zou mij best kunnen voorstellen dat ik een dusdanig andere interpretatie van de bijbel heb dan de reguliere Christelijke partijen dat ik mijn stem aan een seculiere partij zou geven.
Nu is er op dit moment geen goede conservatie partij waarop ik kan stemmen en gaat mijn stem, in alle weerwil maar naar de CU. Hoewel ik het voor minder dan 50 procent met ze eens ben. Maar ja dat ben ik het dus met geen enkele partij. :(

Misschien zelf maar ooit eentje oprichten. Gewwon een mooie voortzetting van het GPV zou dat worden, of misschien wat algemener en dan richten op de achterban van de Burkestichting.....

Er is geen enkele nederlander die een partij heb waar hij/zij het 100% mee eens is.
Ik die groot aanhanger ben van D66 heb ook punten gezien waar ik het niet mee eens ben.
maar voor meer dan 90% ben ik het met D66 eens.
Met Vriendelijke Groet.
Mack Raven

"hij die wandeld in de schaduw van het licht"

Doe maar geen moeite, ik ben DYSLEKT

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2003, 09:12:21 am »

quote:

op 20 Jan 2003 08:28:15 schreef Angony:
God heeft lijkt mij het liefst dat wij stemmen op een christelijke partij. Want ook al zijn sommige christelijke partijen niet super, zij streeven nog altijd het beste Gods wil na!

Als ik de mensen moet geloven, dan vind God altijd hetzelfde als wat zij vinden. Nou daar geloof ik dus weer niet zo heel erg in. Het is je eigen gedachten en mening op God projecteren.
Mensen moeten zelf nadenken en niet meelopen. Ze moeten de partijen vergelijken en dan nagaan waarmee Gods wil het meest recht gedaan wordt. Klakkeloos een partij volgen omdat hij zegt christelijk te zijn is niet verstandig. Op die manier zou ik in de VS op de republikeinen moeten stemmen ivm abortus....
Terwijl ik een aantal andere punten net zo belangrijk vind. De doodstraf bijvoorbeeld... en dan zit ik bij de democraten volgens mij toch iets beter.

Bepaal voor jezelf waarom je ergens op stemt en beargumenteer dat. Als het goede argumenten zijn kun je iemand misschien overtuigen. Met een beetje roepen "God wil dat" laat je geen ruimte voor discussie open, en zul je helemaal niemand voor je standpunt winnen.
Pinkeltjefan

Angony

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2003, 10:19:17 am »
Dus jij beweert dat andere partijen misschien christelijker zijn dan de partijen die zeggen christelijk te zijn? Kijk of een partij die zegt christelijk te zijn christelijk is kun je vraagtekens bij zetten, maar een partij die niet zegt christelijk te zijn kan dan toch ook helemaal niet christelijk zijn?

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2003, 10:42:43 am »
Christen zijn moet je doen... Dat zit niet in de naam... En christen zijn  is iets van het individu. Het is mooi als mensen elkaar kunnen vinden. Maar pas er voor op om als christenen te denken dat jouw tuintje grenst aan dat van God.
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Angony

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2003, 11:54:40 am »
Dat christen zijn iets van het invidu is dan ben k het er nie mee eens. Wat waarom allerlei gemeenten? We zijn samen christen.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2003, 02:30:57 pm »
L.S.,

Een ding weet ik zeker: als Christen stem je momenteel niet op het CDA. Een partij die alleen nog maar schijnt te geloven in de Macht, voor de rest vage uitspraken doet over sociale rechtvaardigheid en rentmeesterschap, lijkt ver op het Verlichtingspad zich te begeven.
Het was goed dat in de jaren '90 de macht van het CDA (de Christendemocratische 'vraag') gebroken werd. Het CDA, een partij die het Evangelie slechts als richtsnoer neemt en vaak dat niet eens meer, maakt zich de C in de naam niet waardig. Een gelovige herkent men aan de vruchten (zie de Jakobusbrief). Duidelijke zaken als 'de sterke schouders de zwaarste lasten', sporen duidelijk met dit kader. Overigens staat Balkenende met zijn mond vol tanden als hem gevraagd wordt waarom hij in zijn wetenschappelijke tijd zoveel ageerde tegen de VVD, maar daar nu weinig van laat blijken.
De economie, de mammon van oudsher, blijkt voor het CDA van groter belang dan de ziektefondspremies of de uitkeringen. Ook de lichte buitenlanderhaat die merkbaar is in dit land wordt te weinig bestreden. Wie waren ook weer de vluchtelingen in Exodus?
Links is ook niet per definitie slecht voor de economie. Integendeel, grote investeringen in het onderwijs zijn op lange termijn beter dan alle belastingvoordeeltjes die het CDA oogluikend toestaat.
Het CDA overigens, een partij die in de jaren '80 de rechtzinnige ARP'ers het liefst eruit werkte, omdat ze te links waren, moet zich eens bezinnen op haar koers. Normen en waardendebatten moeten gaan over Christelijke normen en waarden.

Waar het al met al fout zit, is al eens door Kuyper beschreven. De beginselen kloppen niet. Het CDA redeneert niet meer uit de Chr. beginselen, beginselen die zowel roomsen als gereformeerden die de Boodschap begrepen hebben, onderschrijven, maar redeneert of lijkt althans te rederen uit de Verlichtingsgedachten. Ook stemmen lijken van groter invloed dan de inhoud. Al met al lijkt de CU een goede keus, zowel voor orthodox-rooms-katholieken als orthodox-gereformeerden: de vreze des HEEREN is het beginsel (Ps. 111).

AC Wiering
Ps. 111:10

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2003, 03:26:03 pm »
Idd. stem CU iedereen!
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2003, 05:25:15 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 15:26:03 schreef Tave:
Idd. stem CU iedereen!

Doe ik niet aan mee. :) Ik stem lekker SGP. :P

Mijn inziens is de ChristenUnie veel te vaag en niet duidelijk over wat ze nu precies wil. Verder doet ze IMHO teveel concessies aan hoe het zou moeten, aan de vertaling van de bijbel naar de huidige realiteit. Dan stem ik liever op een partij die onbereikbare idealen nastreeft dan naar een partij die ook concessies wil doen. Maar daarover meer in de andere discussie. :)

quote:

op 20 Jan 2003 08:28:15 schreef Angony:

Woei!!! Weet jij wat God wil? Hoe weet je dat dan? Ik ben het met Alfredt eens dat dit soort dingen vaak gezegd worden door mensen die hun idealen op anderen projecteren. En daar houd ik niet van.

quote:

Dit laatste punt ontgaat mij een beetje. Een christelijke partij probeert op zijn eigen manier christen te zijn, op zijn eigen manier Gods plan te zoeken en te vinden. Iedereen legt andere accenten daarin, dus ik denk niet dat het per se eens hoeft te zijn met een christelijke partij.

quote:

Vooralsnog hebben we hier in Nederland altijd nog het eerste artikel uit de Grondwet die dit soort discriminitaire dingen tegen houdt. Dus het zal nog wel even loslopen. Wat ik dan wel een sterk punt zou vinden is dat een aantal niet christelijke partijen dingen willen die God verboden heeft en daar moet IMHO wel tegen gestreden worden.

quote:

Lekker vaag argument. Als ik dat zou vertalen naar iets anders krijg je dit: in China kunnen ze geen seks-pagina's bezoeken op Internet (er wordt daar erg veel gefilterd), dus moeten wij dat dan maar voor ze gaan doen? Het is vreselijk gechargeerd, maar wat ik wil duidelijk maken is dit: omdat zij iets niet kunnen, moeten wij het maar wel gaan doen? Dat vind ik niet echt een goede manier van kiezen.
Kiezen voor een partij doe je omdat die het meeste strookt met jouw idealen. Nergens anders om. Voor een christen zullen dit christelijke idealen zijn en die kun je het beste bewaarheid vinden bij een christelijke partij en dus is het enigszins logisch als je dat ook stemt (naja, behalve als je rechts zou willen stemmen, dan heb je hier in Nederland wel een probleem :P).
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2003, 12:15:31 am »
Afgezien van het feit dat ik het niet met je eens ben dat de CU consessies doet, en ook zeker geen  z is het wel een partij die realistisch is, weet wat er in deze onchristelijke wereld leeft.
En het doen van consessies:

Als er in een willekeurige gemeenteraad/regering of wat dan ook, een plan A ligt om winkels 8 zondagen per jaar open te houden en Plan B 10 zondagen per jaar,
*Zeg je dan ik onthoud me van stemming want ik ben sowieso tegen openstelling op zondag? (een onbereikbaar ideaal naar mijn mening, SGP?) je houd daarmee de openstelling van winkels niet tegen, en misschien komt door die onthouding het meest kwade plan op tafel.
*Als er een meerderheid voor openstelling van winkels is, dan stemmen we voor het minst kwade plan, zodat de overlast op zondag zoveel mogelijk wordt beperkt.
Dat getuigt van een reele politiek. Niet dat de CU dat standaard doet, maar dat is wel een voorbeeld van reele politiek.

Overigens nog een oproep aan fervente GPV mensen,
Als er nog problemen zijn met de fusie tot CU, stem dan de 2e GPVer op delijst. Die staat volgens mij op nummer 6, maar ga aub niet op CDA of SGP stemmen, daar schiet niemand wat mee op!!!!!!!!!
Denk er eens over na
:):)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2003, 10:44:34 am »
Iedereen lijkt het weer te weten hier op het gvk-forum,

Maar wat als Jezus nu had geleefd hier op aarde en Nederlander was geweest, op welke partij zou HIJ dan gestemd hebben ?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 21, 2003, 06:21:37 pm »
Gij zult des HEEREN Naam niet ijdellijk gebruiken. Gelukkig weet geen mens dat antwoord.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 21, 2003, 06:57:21 pm »

quote:

op 21 Jan 2003 10:44:34 schreef de dromer:
Iedereen lijkt het weer te weten hier op het gvk-forum,

Maar wat als Jezus nu had geleefd hier op aarde en Nederlander was geweest, op welke partij zou HIJ dan gestemd hebben ?

Dit is net zo'n vraag als deze: stel dat Jezus nu geleefd zou hebben wat voor eten zou Hij dan gegeten hebben: biologisch of normaal voedsel óf in wat voor auto zou Hij gereden hebben (zou Hij wel in een auto hebben gereden)? Vragen die geen antwoord nodig hebben omdat we dat toch niet kunnen geven omdat we het niet weten.
Wat we wel weten is dat God gedient wil worden en dat Hij dingen wil bereiken in deze wereld met hulp van mensen. Het lijkt mij dan een goed idee om mensen te kiezen die hier op een goede manier bij kunnen helpen. :)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

izzewizze

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 21, 2003, 09:17:48 pm »
Toch zou het geen kwaad kunnen als we eens wat vaker bedenken wat Christus gedaan zou hebben. Immers in de bijbel staat toch ook dat we steeds meer op Hem zullen gaan lijken?
Wie alleen maar rekent

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 22, 2003, 01:18:22 am »

quote:

Toch zou het geen kwaad kunnen als we eens wat vaker bedenken wat Christus gedaan zou hebben. Immers in de bijbel staat toch ook dat we steeds meer op Hem zullen gaan lijken?

Ja we kunnen gaan denken wat Christus gedaan zou hebben en dan aannemen dat dat de waarheid is.  Erg gevaarlijk lijkt me dat want het blijft gissen. Zelfs de mensen die tijdens Jezus leven op aarde met Hem omgingen wisten vaak niet wat Hij zou gaan doen.

We moeten Gods wil doen.

Zoek dus gewoon een partij die dat ook probeert.
Ze maken mij de pis niet lauw!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 22, 2003, 12:06:05 pm »
http://www.sgp.nl/afbeeldingen/logo.jpg
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 22, 2003, 01:07:20 pm »
http://www.christenunie.nl/media/www/posterandre-k.jpg

Verkiezingsmanifest

Samen leven naar bijbelse waarden

2003-2007
 Samen leven naar bijbelse waarden
Geen woorden, maar waarden. Bijbelse waarden. Daar moet het om gaan in de politiek. Discussiëren over waarden en normen is mooi. Maar niet genoeg. Waarden en normen hebben stevigheid nodig, een verankering. De ChristenUnie kiest voor bijbelse waarden. Want die hebben de sterkste verankering die er te bedenken is: het Woord van God. Bijbelse waarden wijzen de weg naar vrede en vrijheid in de samenleving. Ze bieden houvast bij het zoeken naar recht en gerechtigheid en een goed beheer van de schepping. Ze geven een open oog voor de naaste. Bijbelse waarden zijn in het belang van het land.

Geen woorden, maar waarden. Maar ook: geen woorden, maar daden. Praten over waarden is zinloos als de daden achterwege blijven. De ChristenUnie voegt de daad bij het woord. Als het gaat om drugsbeleid, prostitutie, huwelijk en gezin, de beschermwaardigheid van het leven. Maar ook als het gaat om het goed recht van christelijk onderwijs, de zorg voor de zwakkere, voor de verre naaste, internationale gerechtigheid en het beheer van Gods schepping. Dat brengt ons ertoe om scherpe keuzes te maken. Daarom nemen we ook geen genoegen met een evaluatie van de euthanasiewet-geving en de abortuswet. Die wetten moeten worden teruggedraaid. De schade die onder paars is aangericht, moet worden hersteld.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2003, 12:57:04 pm door jan »
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 22, 2003, 01:08:08 pm »
De ChristenUnie kiest voor een scherp profiel. Een bijbels profiel. Het gaat niet om de macht van het getal, maar om de kracht van de boodschap. U kunt op 22 januari dat geluid versterken. Kies voor samen leven naar bijbelse waarden. Niet om het belang van de ChristenUnie, maar omdat de ChristenUnie het als haar taak ziet om de samenleving te dienen. En om deze meer ten dienste te laten zijn aan het Koninkrijk van God. Het gaat immers om Gods eer, om Zijn Naam, om Zijn Woord, om Zijn schepping.

Een vitale samenleving en dienende overheid
Samen leven naar bijbelse waarden, daar gaat het om. Dat is wat anders dan een grote of centrale rol voor de overheid. Burgers, kerken en maatschappelijke organisaties hebben hun eigen, grote verantwoordelijkheden. Bijvoorbeeld om daklozen op te vangen, om asielzoekers bij te staan, of om het onderwijs te organiseren. Maar de overheid moet wél burgers en maatschappelijke organisaties in staat stellen hun verantwoordelijkheid te nemen. De overheid heeft ook eigen taken. Die moet zij goed uitoefenen. De ChristenUnie wil een overheid die rechtvaardig is, eerlijk rechtspreekt, die opkomt voor het recht van de armen en de onderdrukker veroordeelt (Psalm 72). Onder zo'n regering heerst er vrede en komt de mens tot bloei.
Een goede overheid is een dienende overheid. Dienstbaar aan de burgers, zodat zij in vrijheid en verantwoordelijkheid tot ontplooiing kunnen komen én dienend aan God, Hem ter eer. Maar de overheid is ook een richtinggevende en daadkrachtige overheid. Onrecht moet worden aangepakt, kaders gesteld en vrijheden beschermd.

In de loop van de geschiedenis leverde het Huis van Oranje vele malen een grote bijdrage aan onze samenleving. Voor Nederland is de constitutionele monarchie dan ook een goede staatsvorm.

Uniefundering en -verklaring
Uniefundering ChristenUnie
De ChristenUnie erkent Gods heerschappij over het staatkundig leven, dat de overheid door God is gegeven en in zijn dienst staat en dat christenen de verantwoordelijkheid hebben actief te zijn in de samenleving. Zij fundeert haar politieke overtuiging op de Bijbel, het geïnspireerde en gezaghebbende Woord van God, die door de Drie Formulieren van Eenheid wordt nagesproken en die ook voor het staatkundig leven wijsheid bevat.

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 22, 2003, 01:08:55 pm »
Unieverklaring ChristenUnie
Wij, leden van de unie van RPF en GPV, hebben ons verenigd om vanuit ons christelijk geloof invloed uit te oefenen op het bestuur van ons land en in de samenleving. Gelovig luisterend naar het Woord van God en met een open oog voor de werkelijkheid zoeken wij naar zijn wil. We laten ons daarbij aansporen door Gods opdracht om Hem lief te hebben en ook onze medemensen. We willen dat de overheid de geestelijke en politieke vrijheden waarborgt, opdat God naar zijn Woord gediend kan worden.

Van die vrijheden willen we gebruikmaken om onze christelijke overtuiging in de politiek en in de maatschappij uit te dragen. Wij zijn ervan overtuigd dat de God die wij belijden en willen dienen, ook door de overheid en in de samenleving gehoorzaamd en geëerd behoort te worden. Een overheid die Gods geboden in praktijk brengt, dient het welzijn van de samenleving. God heeft alles volmaakt geschapen. De wereld is echter aangetast door de ongehoorzaamheid van de mens. Daarom heeft de samenleving gezag nodig, dat het kwaad indamt en tegengaat.

Vanuit onze overtuiging komen wij op voor het recht van allen die deel uitmaken van onze samenleving en ook streven wij naar gerechtigheid in internationale betrekkingen. Deze overtuiging plaatst de actuele politiek in het perspectief van Jezus Christus, wie alle macht is gegeven in hemel en op aarde. Door Hem is er uitzicht op een leven over de grenzen van de huidige wereld heen. Vanuit dit vertrouwen zoeken wij gedreven naar de steun van allen die met ons deze politiek willen steunen en bevorderen. We doen dit alles in het besef dat we afhankelijk zijn van God en bidden om de leiding van de Heilige Geest.

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 22, 2003, 01:09:33 pm »
1. Ruimte voor gezin en opvoeding
Samen leven naar Bijbelse waarden begint in het gezin. Daar leren de kinderen waarden en normen. ‘Het gezin is de hoeksteen van de samenleving’ is geen loze kreet. Daarom is het zo belangrijk dat ouders ruimte hebben én krijgen om zelf bezig te zijn met de opvoeding. Economische krachten mogen die zorg in het gezin niet wegduwen. Ouders moeten zelf kunnen bepalen hoe ze hun tijd willen verdelen tussen werk en zorg. Dat is de reden dat de ChristenUnie een kindgebonden budget wil. Niet de kinderopvang moet het geld krijgen, maar de ouders. Dan kunnen zij beslissen op welke manier en wáár ze hun kinderen opvoeden. Het is nodig dat de financiële druk op ouders om allebei te werken, wordt beperkt. Dat kan via het belastingstelsel en door een groter aanbod van betaalbare woningen. Omdat het gezin zo belangrijk is, wil de ChristenUnie het uiteengaan van ouders voorkomen door opvoedingsondersteuning en bemiddeling bij echtscheiding. Alleenstaande ouders zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor hun gezin. Dus zolang er jonge kinderen zijn geldt voor hen geen sollicitatieplicht.
De ChristenUnie hecht veel waarde aan het huwelijk. Het huwelijk staat alleen open voor één man en één vrouw.
Onderwijs is van groot belang in de opvoeding en in het overdragen van waarden en normen. Vrijheid van onderwijs betekent dat de identiteit van scholen is gewaarborgd. Dan kunnen de kinderen op school leren wat thuis ook belangrijk wordt gevonden. Jonge kinderen moeten zoveel mogelijk in een vertrouwde omgeving les krijgen. Dus moeten basisscholen in kleine dorpen zo mogelijk openblijven. In het onderwijs zélf wil de ChristenUnie minder bemoeizucht, minder regels van de overheid. En de regels die er zijn, moet de overheid niet telkens veranderen; het onderwijs heeft rust nodig.

De ChristenUnie maakt zich verder sterk voor:
 meer financiële armslag voor de gezinnen
 het maximeren van de WAO tot 54 uur per huishouden
 arbeidsconflicten oplossen zonder beroep op collectieve middelen (WAO, WW)
 versterking van het beroepsonderwijs
 verlofmogelijkheden voor vrijwillige bestuurders van scholen
 betere toegankelijkheid van parkeerplaatsen en gebouwen voor gehandicapten
 meer voorlichting aan jongeren over risicogedrag: drugs, alcohol en seks
 het weren van seks en geweld op de tv

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 22, 2003, 01:10:04 pm »
2. Veiligheid en betrouwbaar bestuur
Wat te denken van tienjarige crimineeltjes? Of het doodslaan van iemand, omdat hij een ander op zijn gedrag aanspreekt? Autoradio’s en laptops die nergens meer veilig zijn? Nederland, wereldmarktleider in de xtc-productie? De overheid moet normen stellen en handhaven. Veiligheid en betrouwbaarheid, daar moet de overheid voor stáán. De overheid mag niet gedogen dat wetten met voeten getreden worden. De ChristenUnie wil de handel in softdrugs aanpakken. De coffeeshops moeten dicht. Criminaliteit, ook de kleine criminaliteit, moet snel en hard aangepakt worden. Er zijn meer agenten, meer rechters en meer cellen nodig. Onze veiligheid is gebaat bij een goede ‘herinburgering’ van gestrafte misdadigers. Een goed begin is het uitsluiten van drugsgebruik in gevangenissen. En wie zijn straf heeft uitgezeten, moet weer kansen krijgen om een volwaardige deelnemer van de samenleving te worden. We moeten niet berusten in drugsgebruik. De ChristenUnie is vóór verplicht afkicken van verslaafden, in het belang van de verslaafde zelf. Tegelijk moet gewerkt worden aan de opbouw van een nieuw leven ná de verslaving. Handel in en misbruik van vrouwen is verschrikkelijk. De ChristenUnie wil het bordeelverbod terug. Tegelijkertijd moeten er meer programma’s  voor prostituees komen, waarmee zij uit de prostitutie kunnen stappen.
Veiligheid is een zaak van ons allemaal; niet alleen de overheid is daarvoor verantwoordelijk, maar ook de burgers. De ChristenUnie wil daarom mensen verplichten de politie in te lichten over vandalisme of criminaliteit. Burgerinzet bij de bestrijding van criminaliteit en de aanhouding van verdachten wordt beloond.

 het stimuleren van plaatselijke initiatieven voor waarden en normen of veiligheid, zoals in Gouda of Amersfoort
 een verbod op gokken en het sluiten van casino’s
 een handvest voor de rechten én de plichten van de burger
 het tegengaan van  aanzet tot haat en geweld onder het mom van religie
 een evenementen-belasting om buitensporige politie-inzet te bekostigen

3. Samen sterk voor kwetsbaren
Nederland is rijk en goed geordend. Maar veel mensen merken daar te weinig van. Ondanks onze welvaart zijn er veel dak- en thuislozen, verslaafden, mensen zonder werk, mensen in uitzichtloze schuldsituaties. De samenleving vertoont scheuren. Individualisme, materialisme en gebrek aan aandacht voor de medemens gaan ten koste van het sámen leven. Als burgers, bedrijven en de overheid zijn we samen verantwoordelijk voor mensen die niet kunnen meekomen. De overheid is daarbij ‘een schild voor de zwakke’. Als mensen geen geld kunnen verdienen, zorgt de overheid voor een fatsoenlijke uitkering. Maar, wie niet wil werken en dat wel kan, ‘zal ook niet eten’. De overheid moet misbruik van de sociale zekerheid en belastingontduiking aanpakken. Er zijn harde afspraken met het bedrijfsleven nodig om gehandicapten en gedeeltelijk arbeidsongeschikten aan werk te helpen.
Als opstap naar regulier werk moeten er gesubsidieerde (Melkert)banen blijven. Klassenassistenten en stadswachten bijvoorbeeld doen prima werk.
De ChristenUnie wil een goed stelsel van zorg voor zieken en ouderen. Maar, hier ligt ook een grote verantwoordelijkheid van de burgers zelf. Daarom willen we de mantelzorg stimuleren. Zeker in deze tijd van vergrijzing is het noodzakelijk dat er meer mogelijkheden komen om ouders thuis te verzorgen.
De wachtlijsten moeten weg. Dit willen we bereiken door de behoeften van de patiënt centraal te stellen. Want behoeften bepalen het aanbod van de zorg. Een persoonsgebonden budget past daar goed in. De ChristenUnie wil een sociaal gezondheidszorgstelsel. Gezonde mensen ‘helpen’ daarin de zieken. Jongeren betalen mee met de ziektekosten van ouderen. Daarom wil de ChristenUnie een inkomensafhankelijke basisverzekering voor iedereen, met de mogelijkheid om daarnaast aanvullende verzekeringen af te sluiten.
Opkomen voor stervenden is niet meer dan een bewijs van beschaving en betrokkenheid. De ChristenUnie wil meer aandacht en geld voor pijnbestrijding en stervensbegeleiding. Hospices kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Ongewenst zwangere meisjes en vrouwen laten we niet in de steek. Een landelijk netwerk van opvanghuizen is nodig. Veel vrouwen raken in psychische problemen na een abortus. Ook zij moeten kunnen rekenen op goede hulp en begeleiding.

 meer opleidingsplaatsen voor huisartsen en medisch specialisten
 openhouden kleine ziekenhuizen voor eerste opvang en dagelijkse zorg
 het opnemen van recht op leven in de grondwet
 levensbeschouwelijke zorginstellingen
 harde aanpak misbruik van sociale zekerheid en belastingontduiking
 wettelijke bescherming en bevordering van het gebruik van de Nederlandse taal
 een verbod op het gebruik van menselijke embryo’s voor medische proeven

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 22, 2003, 01:10:25 pm »
4. Gezonde economie,goed rentmeesterschap
We mogen de aarde gebruiken, maar niet vérbruiken. Ook dat is een bijbelse waarde. Een gezonde economie put de schepping, en dus zichzelf, niet uit. Generaties na ons moeten niet alleen de vruchten van de economie kunnen plukken, maar ook in een aantrekkelijke omgeving kunnen leven. In de ruimtelijke ordening stelt de ChristenUnie het karakter van het landschap centraal. Natuurbehoud is noodzaak.
Landbouw is van groot belang voor de Nederlandse samenleving. Zowel voor de voedselproductie als voor het landschap. Boeren verdienen daarvoor meer waardering: eerlijke prijzen voor hun producten en betere beloning voor het onderhoud van de groene ruimte. En ze moeten kunnen werken met minder regels; boeren zijn nu teveel tijd kwijt met het toepassen van allerlei bureaucratische voorschriften. De ChristenUnie maakt zich sterk voor het gezinsbedrijf.
Een duurzame en gezonde economie bouwt én de staatsschuld af én de milieuschuld. Klimaatveranderingen en verschraling van de natuur vergroten die milieuschuld alleen maar. Goed beheer van de schepping is noodzakelijk. Dat vraagt inspanningen van overheid, producenten en consumenten. De overheid moet heldere milieueisen stellen en deze handhaven. En daarbij geldt: de vervuiler betaalt. De kosten voor het milieu of de gezondheid komen terug in de prijs van
producten. Dit stimuleert investeringen in schone techniek en energiezuinige productie(methoden). Automobilisten moeten niet betalen voor het bezit, maar voor het gebruik van hun auto. Daarom wil de ChristenUnie de motorrijtuigenbelasting afschaffen en vervangen door een heffing per gereden kilometer. Op het platteland is deze heffing lager dan in gebieden met voldoende openbaar vervoer. De ChristenUnie wil een betere benutting van de wegen en grotere investeringen in het openbaar vervoer.
Een gezonde economie raast niet zeven dagen per week 24 uur per dag door. God gaf niet voor niets een rustdag. De ChristenUnie wil dat zoveel mogelijk mensen van die rustdag kunnen genieten. Dus streven wij naar winkelsluiting op zondag. Het laten rijden van vrachtwagens op zondag is niet nodig en moet worden tegengaan.

 terugkeer van de minister voor milieu
 een verbod op kloneren
 het waarborgen van een gentechvrije voedsel-keten
 preventieve vaccinatie bij ziekte-uitbraken
 het vergemakkelijken van bedrijfsovername door jonge boeren
 het betrekken van vissers bij de voorbereiding en uitvoering van beleid
 het stimuleren van groene stroom
 een verbod op boringen in de Waddenzee zolang de energievoorraad voldoende is
 het tegengaan lichthinder van wegverlichting in natuurgebieden
 een heffing op vliegbewegingen
 meer vrachtvervoer per schip en meer investeringen in alternatieve vervoerswijzen zoals ondergronds transport

5. Gerechtigheid zonder grenzen
De verantwoordelijkheid van Nederland gaat verder dan Lobith of Vaals. Gelukkig geven veel Nederlanders geld aan allerlei doelen in de Derde Wereld. Maar ook de overheid moet meer geld vrij maken en ‘eerlijke handel’ stimuleren. Veel landen hebben vóór alles hulp nodig bij het opbouwen van een goed bestuur. Daarom komt de ChristenUnie op voor de mensenrechten en het bevorderen van het recht op godsdienstvrijheid.
Elk jaar ontvluchten miljoenen hun land, omdat ze die vrijheden niet hebben. Honderdduizenden gaan richting Europa. Het opkomen voor de vreemdeling is een christelijke plicht. Voor politieke vluchtelingen of mensen die om hun godsdienst worden vervolgd, moet er een wijkplaats zijn, anders zouden wij meewerken aan hun onderdrukking. De opvang van vluchtelingen en de toetsing van asielaanvragen moet plaatsvinden in de regio waar vluchtelingen vandaan komen. Nederland kan niet onbeperkt mensen opnemen. We kunnen ons wel inzetten voor verbetering van economische perspectieven en opvang van vluchtelingen elders op de wereld. Dit is één van de redenen waarom de ChristenUnie het budget voor ontwikkelingssamenwerking wil verhogen en zich wil blijven inzetten voor vredesoperaties. Ook als daarvoor Nederlandse troepen nodig zijn.
Wie geen vluchtelingenstatus krijgt, moet zo snel mogelijk terug naar het land van herkomst. Maar ‘ga heen en wordt warm’ is ál te makkelijk. Goede terugkeerprogramma’s kunnen een moeizame terugkeer lichter maken. Asielzoekers hebben recht op snelle besluitvorming. En in de wachttijd mogen ze aan het werk of naar school, maar zonder sociale zekerheidsrechten op te bouwen. Wie mág blijven, móet inburgeren. Beheersing van het Nederlands en kennis van de Nederlandse cultuur en historie is een vanzelfsprekende eis. De staat Israël is het nationale tehuis voor de joden en verdient politieke steun. De Nederlandse ambassade dient in Jeruzalem te worden gevestigd, de ongedeelde hoofdstad van de staat Israël. Veilige en erkende grenzen voor Israël en het afzweren van terrorisme zijn een absolute voorwaarde voor vrede.
De Europese Unie moet minder beloven en meer doen. Dit kan als de EU zich op een beperkt aantal taken richt, maar deze wel daadkrachtig uitvoert. De nationale staten blijven binnen de EU de belangrijkste spelers.

 verdubbeling door de overheid van elke euro die de burger geeft aan ontwikkelingssamenwerking
 een slagvaardig Europees bestuur met behoud van beleidsruimte voor nationale overheden
 het afbouwen van exportsubsidies op landbouwproducten
 een grotere rol voor maatschappelijke organisaties bij armoedebestrijding
 groei budget ontwikkelingssamenwerking naar 1 % van het BNP
 een goed leger voor conflictpreventie en conflictbeheersing

ChristenUnie
De ChristenUnie is een partij van christenen. In 2000 is ze ontstaan uit de samenvoeging van RPF en GPV. Namens de ChristenUnie  zitten mannen en vrouwen in de Tweede Kamer, Eerste Kamer, het Europees Parlement, Provinciale Staten of een van de honderden gemeenteraden. De ChristenUnie telt bijna 30.000 leden en is daarmee de vijfde ledenpartij van Nederland. Momenteel heeft de ChristenUnie vier zetels in de Tweede Kamer.
De ChristenUnie is een levendige en goed georganiseerde partij. Er is een grote en actieve jongerenvereniging (PerspectieF), een bestuurdersvereniging, een wetenschappelijk instituut en een vormingscentrum. Deze staan de partij met raad en daad bij.
De ChristenUnie maakt publicaties, geeft tijdschriften uit en organiseert cursussen en conferenties.

Maak kennis met de ChristenUnie via onze website: www.christenunie.nl

Voor meer informatie:

Landelijk bureau van de ChristenUnie
Postbus 439
3800 AK  Amersfoort

Puntenburgerlaan 91
3812 CC  Amersfoort

T 033-4226969
F 033-4226968

bureau@christenunie.nl
www.christenunie.nl

Dit manifest is tevens verkrijgbaar in braille, grootletterdruk en gesproken vorm.

met andere woorden.
bestudeer en stem

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 22, 2003, 04:12:37 pm »
ik heb vanochtend CU gestemd
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 22, 2003, 04:42:07 pm »
ik ga nu CU stemmen

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 22, 2003, 06:45:47 pm »
Speerpunten

--------------------------------------------------------------------------------
Huwelijk en gezin
De overdracht van waarden en normen begint in het gezin.
Waardering voor de moeder die fulltime haar eigen kinderen verzorgt, is op z'n plaats! Een hogere kinderbijslag en betaalbare woningen voor eenverdieners moeten ervoor zorgen dat ouders hun verantwoordelijkheid kunnen blijven nemen.
Bemiddeling bij echtscheiding wordt verplicht.
Het zogenoemde 'homohuwelijk' wordt afgeschaft evenals adoptie door homoparen.
De opheffing van het bordeelverbod wordt teruggedraaid. Vooralsnog krijgen gemeenten de autonome vrijheid om een nulbeleid te voeren.

Veiligheid
Voor iedereen moet het op straat veilig zijn. Dat betekent: meer blauw op straat, lik-op-stuk-beleid en strenger straffen bij zinloos en ander geweld.
Het aantal cellen wordt uitgebreid en cellen moeten efficiënter gebruikt worden.
De digitale recherche wordt flink uitgebreid om (kinder)pornografie, illegaal gokken, vervalsingen en de verkoop van drugs te bestrijden.
Een kwartier aanrijtijd voor politie, ambulance en brandweer is ook op het platteland- het maximum.

Leven en zorg
Abortus en prenataal onderzoek met het oog op abortus worden verboden.
Er komt meer hulp voor vrouwen die een abortus overwegen om te proberen hen hiervan te weerhouden.
Euthanasie in welke vorm dan ook- wordt weer verboden.
Er wordt meer geïnvesteerd in (onderzoek naar) palliatieve zorg.
De rechtspositie van verpleegkundigen en artsen met gewetensbezwaren wordt versterkt.
Mantelzorg en vrijwilligerswerk worden actief gestimuleerd.
De zorgvrager moet zelf kunnen beslissen over de inrichting en de kwaliteit van de zorg die hij ontvangt.
De accijnzen op alcohol en tabak worden fors verhoogd.

Onderwijs
De in de Grondwet verankerde vrijheid van onderwijs is en blijft uitgangspunt voor beleid.
Scholen moeten meer ruimte krijgen voor eigen keuzes wat betreft vorm en inhoud van het onderwijs.

Landbouw
Er worden hoge eisen gesteld aan Nederlandse agrarische producten. Geïmporteerde producten moeten voldoen aan dezelfde eisen.
Jonge boeren die een bedrijf overnemen, moeten fiscaal en financieel tegemoet worden gekomen.
Wat betreft milieueisen, zoals het verbod op bepaalde gewasbeschermingsmiddelen, moeten alle landen in de Europese Unie één lijn trekken.

Asiel en integratie
Nederland biedt opvang voor vluchtelingen, maar opvang in de regio verdient voorkeur. Voor economische vluchtelingen is in Nederland geen plaats.
De proceduretijd voor asielaanvragen wordt verkort.
Inburgeringscursussen zijn verplicht. Niet alleen voor nieuwkomers, maar ook voor allochtonen die hier al langer zijn, maar de Nederlandse taal nog niet beheersen.

Israël
Zolang de Palestijnse leider Arafat geen ernst maakt met het bestrijden van terroristische aanslagen op Israël, kan er met hem niet serieus onderhandeld worden.
Een Palestijnse staat is in de huidige omstandigheden een rechtstreekse bedreiging voor de veiligheid van Israël en haar inwoners.
De VS, de EU, Rusland en de VN-veiligheidsraad moeten alles in het werk stellen om de strijdende partijen weer tot een politiek akkoord te brengen.

Mobiliteit
De problemen op het spoor zijn onacceptabel. Er moet dringend meer geïnvesteerd worden in het wegwerken van achterstallig onderhoud aan het spoor en modernisering van het materieel.
De wegenbelasting en de accijnzen op motorbrandstoffen worden gedeeltelijk vervangen door een per weg en tijdstip toegesneden kilometerheffing.

Partijbureau SGP
Laan van Meerdervoort 165
2517 AZ Den Haag
Tel. 070 345 62 26
Fax 070 365 59 59
partijbureau@sgp.nl" class="bbc_email">partijbureau@sgp.nl
SGP website
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 23, 2003, 03:43:05 pm »
Wat is Christelijke politiek eigenlijk?

Val

• The hardest Thing in this worl
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 09, 2003, 05:36:52 pm »
Misschien niet echt actueel meer maar ik las laatst nog een ingezonden brief in de Spits van een lezer, die de spijker echt op zijn kop sloeg:
SP en Groen Links dragen meer Christelijke Waarden en Normen in hun politiek uit dan bijvoorbeeld het CDA.
Opkomen voor de zwakkeren van de maatschappij is iets wat ik niet gezien heb bij het CDA en dat is toch wel wat je zou moeten verwachten van een Christelijke Partij ? niet dan  ?  Daarentegen zijn de SP en Groen Links ( onbedoeld waarschijnlijk ) meer met Jezus Woord bezig dan wie dan ook in de regering.

Misschien tijd voor een Linkse Christelijke Partij ?  

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 09, 2003, 07:02:42 pm »
quote:
op 09 Aug 2003 17:36:52 schreef Val:
Misschien tijd voor een Linkse Christelijke Partij ?  

Die hebben we al en die partij heet de ChristenUnie. Wat ik van die partij weet is dat een belangrijk deel van de standpunten onder het linkse gedachtegoed geschaart kunnen worden. Logisch ook omdat de linkerflank sowieso meer omkijkt naar de mensen om hen heen en daarnaast ook veel aandacht heeft voor het mileu. En laten dat nu net ook christelijke waarden en normen zijn?!

Quallekop

• Voor het geval dat ik het verg
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:10:33 pm »
Ik begrijp even niet die nummers die zo pontificaal voor CU-kernpunten staan vermeld, die de spreker hierboven mij opsomt, tenzij het bestelnummers zijn...

Ik, als christen, stem NIET op een christelijke partij, althans niet de christelijke partijen die wij hier in Nederland kennen. Over het CDA heb ik een uitgesproken mening (zie elders op dit Forum), blijven over: CU en SGP.

Wat de CU voorstaat is prachtig! Zo ook wat de SGP doet! Maar het is allemaal in de marge van het politieke, publieke leven in Den Haag. De halstarrigheid van de SGP om vrouwen te weren uit het openbaar bestuur geeft al te denken. CU is een voor mij een partij die, als het haar uitkomt (zie afgelopen kabinetsformatie), niet terugdeinst water bij de wijn te doen. En een andere bijkomstigheid is dat het gereformeerde gedachtengoed (van het GPV) zo zoetjes aan naar de achtergrond verdwijnt en de CU graag een partij wil zijn voor én van allen, die zich christenen noemen... CU is nu een min of meer een liberale christelijke partij, waarbij zij het kruisbannier staande weten te houden. Nu lijkt het mij van wezenlijk belang dat je als chisten laat zien in je doen en laten dat je een navolgeling bent van Christus. Als dat zo is, dan vind ik dat CU vaak meeliep met de 'grote jongens'

Wat de SGP aangaat, het is inderdaad waar dat ze staatkundig zijn (elke partij wordt verondersteld iets in zich te hebben dat aangemerkt kan worden als zijnde 'staatkundig'). De Vries krijgt van mij alle pluimen die er zijn. Maar ik stem op een naamgenoot van de SGP, maar dan zonder G... Waarom? Het is misschien wel de enige partij in ons land die opkomt voor de minderbedeelden in deze maatschappij. het komt erop aan wat je doet, niet op wat je zegt of voorstaat...

Mijnheer de voorzitter, ik zou de minister-president willen vragen of hij zich hierin kan vinden of niet...

Ik wil nu wel eens dat de fiets van mijn Opa wordt vergoed! En dat die radio, het was notabene een Grunndig ook nog, weer netjes bij ons wordt afgeleverd!

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 29, 2003, 09:54:02 pm »
quote:
op 29 Aug 2003 21:10:33 schreef Quallekop:
Ik begrijp even niet die nummers die zo pontificaal voor CU-kernpunten staan vermeld, die de spreker hierboven mij opsomt, tenzij het bestelnummers zijn...

Ik, als christen, stem NIET op een christelijke partij, althans niet de christelijke partijen die wij hier in Nederland kennen. Over het CDA heb ik een uitgesproken mening (zie elders op dit Forum), blijven over: CU en SGP.

Wat de CU voorstaat is prachtig! Zo ook wat de SGP doet! Maar het is allemaal in de marge van het politieke, publieke leven in Den Haag. De halstarrigheid van de SGP om vrouwen te weren uit het openbaar bestuur geeft al te denken. CU is een voor mij een partij die, als het haar uitkomt (zie afgelopen kabinetsformatie), niet terugdeinst water bij de wijn te doen. En een andere bijkomstigheid is dat het gereformeerde gedachtengoed (van het GPV) zo zoetjes aan naar de achtergrond verdwijnt en de CU graag een partij wil zijn voor én van allen, die zich christenen noemen... CU is nu een min of meer een liberale christelijke partij, waarbij zij het kruisbannier staande weten te houden. Nu lijkt het mij van wezenlijk belang dat je als chisten laat zien in je doen en laten dat je een navolgeling bent van Christus. Als dat zo is, dan vind ik dat CU vaak meeliep met de 'grote jongens'

Wat de SGP aangaat, het is inderdaad waar dat ze staatkundig zijn (elke partij wordt verondersteld iets in zich te hebben dat aangemerkt kan worden als zijnde 'staatkundig'). De Vries krijgt van mij alle pluimen die er zijn. Maar ik stem op een naamgenoot van de SGP, maar dan zonder G... Waarom? Het is misschien wel de enige partij in ons land die opkomt voor de minderbedeelden in deze maatschappij. het komt erop aan wat je doet, niet op wat je zegt of voorstaat...

Mijnheer de voorzitter, ik zou de minister-president willen vragen of hij zich hierin kan vinden of niet...

mee eens

kjo

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 13, 2003, 03:28:15 pm »
ik vind dat cda, sgp en cu geen partijen zijn die de wil van god nastreven, zoals ze nu doen. Wat mij betreft zijn partijen als groenlinks veel beter bezig, ook als je hun partijprogramma naast de Tien Geboden zou leggen.
Ook vind ik het enorm slecht dat alles letterlijk uit de bijbel wordt overgenomen als De Waarheid. Volgens mij kun je de bijbel beter als allemaal symbolische verhalen zien, en er een 'moraal' uithalen.

kjo

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 13, 2003, 03:29:31 pm »
o ja, weet iemand wat het standpunt van het CDA is over het drugsbeleid (het legaliseren van softdrugs)?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 13, 2003, 04:06:15 pm »
quote:
op 13 Dec 2003 15:28:15 schreef kjo:
Volgens mij kun je de bijbel beter als allemaal symbolische verhalen zien, en er een 'moraal' uithalen.

Dat doet het CDA toch ook?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 13, 2003, 10:11:43 pm »
quote:
ik vind dat cda, sgp en cu geen partijen zijn die de wil van god nastreven, zoals ze nu doen. Wat mij betreft zijn partijen als groenlinks veel beter bezig, ook als je hun partijprogramma naast de Tien Geboden zou leggen.
Ook vind ik het enorm slecht dat alles letterlijk uit de bijbel wordt overgenomen als De Waarheid. Volgens mij kun je de bijbel beter als allemaal symbolische verhalen zien, en er een 'moraal' uithalen.

De 10 geboden samengevat: God liefhebben bovenalles en je naaste als jezelf.
Waar vind jij dat het partijprogramma van Groenlinks nastreeft God lief te hebben boven alles?? Dat moet je maatstaf zijn!!!

kjo

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 13, 2003, 11:12:50 pm »
klopt

kjo

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 13, 2003, 11:13:46 pm »
vrijwel overal (groenlinks en sp dus)
cda is bagger

kjo

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 13, 2003, 11:17:19 pm »
en sgp al helemaal

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 13, 2003, 11:22:10 pm »
quote:

Waar vind jij dat het partijprogramma van de ChristenUnie in het licht van de Tien Geboden de mist in gaat?

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 14, 2003, 09:47:55 am »
quote:
op 13 Dec 2003 23:13:46 schreef kjo:
vrijwel overal (groenlinks en sp dus)
cda is bagger

quote:
op 13 Dec 2003 23:17:19 schreef kjo:
en sgp al helemaal

Geweldig! Bedankt voor deze goed onderbouwde opmerkingen .

Je kan natuurlijk dit soort opmerkingen maken, maar zou je ze dan wel onderbouwen? Ik wil hierover best in discussie gaan, maar als je een stelling poneert zonder daar ook maar een argument bij te geven, is dat nogal lastig. Dus zou je ze alsnog willen onderbouwen?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 14, 2003, 12:54:29 pm »
quote:
Wat mij betreft zijn partijen als groenlinks veel beter bezig, ook als je hun partijprogramma naast de Tien Geboden zou leggen.

Abortus ?
Euthanasie?

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 14, 2003, 02:38:11 pm »
Wie van jullie heeft de afgelopen verkiezingen de stemwijzer eerlijk vanuit zijn eigen mening ingevuld. dus niet de partijstandpunten van de partij waar je naar toe wilt. Gaf soms verrassende resultaten. Alleen de puur principele zaken laten je dan bij een SGP of CU uitkomen maar soms zijn er ook grote verschillen  

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: december 14, 2003, 02:49:27 pm »
quote:
op 14 Dec 2003 14:38:11 schreef Merwekade:
Wie van jullie heeft de afgelopen verkiezingen de stemwijzer eerlijk vanuit zijn eigen mening ingevuld. dus niet de partijstandpunten van de partij waar je naar toe wilt. Gaf soms verrassende resultaten. Alleen de puur principele zaken laten je dan bij een SGP of CU uitkomen maar soms zijn er ook grote verschillen  

Als ik de stemwijzer invulde en tegelijkertijd mijn christelijke waarden achterwege liet, kwam ik uit bij de VVD. Niet vreemd, aangezien ik in feite ook behoorlijk liberaal ben. Als ik die christelijke waarden er wel bij betrok, kwam ik ergens anders uit. Maar of dat CDA, SGP of CU was, weet ik niet meer. Ik heb in ieder geval SGP gestemd .

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 14, 2003, 03:17:20 pm »
quote:
op 14 Dec 2003 14:49:27 schreef Harm:
[...]

Als ik de stemwijzer invulde en tegelijkertijd mijn christelijke waarden achterwege liet, kwam ik uit bij de VVD. Niet vreemd, aangezien ik in feite ook behoorlijk liberaal ben. Als ik die christelijke waarden er wel bij betrok, kwam ik ergens anders uit. Maar of dat CDA, SGP of CU was, weet ik niet meer. Ik heb in ieder geval SGP gestemd .

Werd mij ook geadviseerd als eerste keus, maar gezien hun vrouwenstandpunt ben ik naar de tweede gegaan, dat was CU.
PS vorige week is Rouvoet als beste politicus van de week bestempeld bij het programma Barend en van Dorp door die kale politieke verslaggever van RTL. En gezien de onchristelijke reacties van de rest van de tafel deed dat best wel zeer. (Ander topic, weet ik).

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 14, 2003, 09:16:44 pm »
quote:

Vanuit mijn eigen mening eindigde de CU constant hoog bij mij tussen de Groenlinks en de SP. De SGP stond boven de VVD, D66 en de LPF die onderaan stonden mij mijn uitslag. Het CDA stond in het midden.

De laatste keer heb ik op de CU gestemd omdat ik Groenlinks zo'n zeverpartij vind en mij daar niet altijd in herken. Vroeger had ik nogal moeite mee om op de CU te stemmen omdat ze altijd een lijstverbinding hadden met de SGP. Een partij (christelijke stantpunten niet meegerekend) waarin ik me niet kan vinden. Lijkt mij te veel op de VVD. Ik wou ze dus ook niet indirect steunen. Dat heb ik nu losgelaten dat bezwaar.
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 14, 2003, 10:50:26 pm »
quote:

Bij mij kwam een keurig lijstje te voorschijn  met op 1,2 en 3 ; CU, SGP en CDA.
Overigens kwam de CU bij heel veel 'stemzoekrs' erg hoog uit.

arjan1

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 15, 2003, 11:03:42 am »
Als kjo stelt dat je Groenlinks goed naast de tien geboden kunt leggen, rijzende volgende vragen.

1. Hoe verhoudt het programma van Groenlinks zich met het 1e gebod?
2. En het tweede gebod?
3. En het derde gebod?
4. En het vierde gebod?

Ik zal stoppen. Ben benieuwd naar zijn reactie!