Auteur Topic: asielbeleid  (gelezen 921 keer)

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
asielbeleid
« Gepost op: februari 17, 2004, 01:15:47 pm »
Hoe denken jullie over het nieuwe asielbeleid? Goed, te streng of volkomen onmenselijk? En hoe zouden jullie het anders doen?
Godisnowhere (read it again)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
asielbeleid
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2004, 01:29:36 pm »
zie voor een aantal opmerkingen hier over open brief
Pinkeltjefan

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
asielbeleid
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2004, 01:32:20 pm »
onmenselijk. Ik heb het van dichtbij gezien, en ik kan er geen andere woorden voor verzinnen. Jammer dat een 'christelijke' partij als het CDA zich hiervoor leent. ik ben blij dat ik niet op ze gestemd heb. Meer invloed als christen? Nou, zo'n  invloed hoef ik niet.
suggesties:
* overheid moet niet alleen op de subjectieve ambtsberichten ingaan, maar ook op de waarschuwingen van bv amnesty en human rigths watch
* geloofsvrijheid en geloofsvervolging moet weer een geaccepteerd arguement worden, mensen moeten geloofd worden als ze zeggen dat ze christen geworden zijn
* de procedures mogen niet langer duren dan 5 jaar
* nu een ruim pardon, daarna streng, rechtvaardig, consequent
* Nederlandse regering moet duidelijke afspraken maken met eu-partners over het asielbeleid; spreiding van asielzoekers over de Eu.
* Asielzoekers moeten een nuttige tijdsbesteding hebben (zelfs gevangenen moeten aan het werk, zijn asielzoekers minder aandacht waard dan gevangenen?)
* asz'ers moeten meer privacy krijgen. Met een gezin van 4,5 personen op een kamertje van 3 X 4 leven, slapen etc voor soms 7, 8 jaar lang is onmenselijk
* Asielzoekers herbergen moet niet meer als een 'goede daad'worden gezien maar als een maatschappelijke plicht, aangezien de westerse wereld zeker niet vrijuit gaat als het gaat om de situatie in de landen van herkomst.
 etc.

...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
asielbeleid
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2004, 01:32:57 pm »
/edit: per ongeluk dubbel gepost
...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
asielbeleid
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2004, 02:28:27 pm »
Ik sluit me helemaal bij Arend aan. Mensen die al langer dan 5 jaar hier zijn, meestal nota bene door fouten van de rijksoverheid, kan en mag je met goed fatsoen niet meer terugsturen. Zoals ik iemand laatst hoorde zeggen: Een fout kán je gewoon niet goedmaken met een andere fout. Zo is het maar net.

Marloes

• Bekijk profiel
asielbeleid
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2004, 03:09:36 pm »
Wel mee eens.
Lezenswaardig: [RD] Pronk: Ik mag het niet zeggen. Over de verstoorde verhoudingen tussen Pronk en Verdonk.
[Prediker 7:29]

Hiedeen

• Bekijk profiel
asielbeleid
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2004, 05:01:34 pm »
quote:
op 17 Feb 2004 13:32:20 schreef arendpleysier:
onmenselijk. Ik heb het van dichtbij gezien, en ik kan er geen andere woorden voor verzinnen. Jammer dat een 'christelijke' partij als het CDA zich hiervoor leent. ik ben blij dat ik niet op ze gestemd heb. Meer invloed als christen? Nou, zo'n  invloed hoef ik niet.

Helemaal mee eens. Wat gaat er voor beeld uit van christenen, met zo'n beleid. Dit beleid is inderdaad onmenselijk hard, mensen (schepsels van God) worden nummertjes en de gastvrijheid is ver te zoeken. Terecht wijzen de Human Rights Watch Nederland op de mensenrechtensituatie. Veel mensen zijn hier allang ingeburgerd, omdat ze daarvoor 'genoeg tijd' kregen van de Nederlandse regering, die allerlei lange procedures nodig had. Diezelfde mensen weer wegsturen (vaak naar een onveilig land) getuigt niet van barmhartigheid, gastvrijheid en is niet sociaal.
Een sociaal-christelijke partij als het CDA verliest hiermee haar sociale, maar ook haar christelijke gezicht. En christenen worden vaak met deze partij geidentifeerd. Het kabinet is sowieso al hard en soms asociaal, maar dit gaat echt te ver. Juist de zwakken worden hier het hardst geraakt, dat kan vast niet de bedoeling zijn van onze christelijke minister-president.
Ik zeg het hier een beetje hard, verbeter me waar nodig. Ik vind het belangrijk dat christenen een sociale, bijbelse, christelijke uitstraling hebben.