Zelf ga ik ook liever af op wat ik zelf van een film vind, dan het oordeel van de Kijkwijzer heel serieus te nemen. Maar nu en dan vind ik dat ze de plank wel heel serieus misslaan. Een tijd geleden las ik in de Volkskrant een artikel waarin voorbeelden genoemd werden waarbij je haren recht overeind gaan staan. Zelf heb ik een DVD The Man Without A Face die volgens de voorkant geschikt is voor alle leeftijden maar waarin een thematiek van kindermisbruik aan de orde komt (weliswaar niet in beelden maar wel in het verhaal) wat ik niet voor alle leeftijden geschikt acht.
Mij lijkt het goed om de wijzer te herzien. Vooral omdat er veel mee geadverteerd wordt op tv als een middel waar ouders op zouden kunnen vertrouwen. Je kunt de lat dan beter te hoog zetten zodat ouders daarna nog een eigen afweging zouden kunnen maken dan, te laag zodat je kinderen iets gezien hebben voor je er erg in hebt.
Missie Warmoesstraat vind ik ook zo'n voorbeeld: vroeg tijdstip, ingeschaald op meekijken gewenst vanaf zes jaar maar afgelopen vrijdag was het mortuarium uitgebreid in beeld en dat lijkt me toch geen wenselijk gezicht voor een zesjarige die na afloop van zo'n aflevering naar bed moet.