Auteur Topic: Favoriete Componist en waarom?  (gelezen 2268 keer)

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
Favoriete Componist en waarom?
« Gepost op: februari 18, 2004, 02:32:36 pm »
wat is je favoriete componist en waarom?

ik vind Bach de beste componist. ten eerste omdat het een barok componist is(mijn favoriete periode) en ten tweede omdat zijn muziek ZO geperfectioneerd is, dat je bijna zult denken dat het door God Zelf geschreven is...de belevinis en de drama in zijn muziek maken alles zo mooi.
Bach is like touching heaven, with both feets on the ground...

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 18, 2004, 02:45:13 pm »
hm... ik vind Bach wat te wiskundig. wel mooi, maar erg exacte muziek. Net zoals de lieter ohne wörter van Mendelssohn.
Absolute vavoriet? hangt meer af van de composities dan van de componisten. ik vind händels Messiah geniaal (ben ik niet uniek in). Afgelopen weekend naar een uitvoering van Mozart's Requiem geweest in Praag. prachtig.... ik wou dat ik zo kon zingen.
...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 18, 2004, 03:00:48 pm »
Bach, zonder twijfel.
In mijn visie heb je Bach op nr. 1, dan ... een hele poos niets ... en dan de rest.

Door menigeen worden Mozart en Beethoven op 2 en 3 gezet. Mwoah, ga ik niet helemaal in mee. Zeker Mozart vind ik veel te voorspelbaar.

Brahms en Mendelssohn-Bartholdy vind ik ook erg mooi.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 18, 2004, 03:12:44 pm »
Ik sluit me geheel aan bij de vorige spreker. :)

Ik hou niet zo van persoonsverheerlijking. Maar over Bach kun je moeilijk overdrijven.

Nog twee aardige citaten die de ronde doen.
Max Reger zei: "Bach ist Anfang und Ende aller Musik."
Beethoven zei: "Nicht Bach! Meer sollte er heißen"

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 18, 2004, 04:49:36 pm »
de Messiah van Händel is inderdaad prachtig...die heb ik een paar jaar terug eens gezongen. Heb laatst de Brockes Passion aangeschaft, ook van Händel. Mooie muziek, maar kan zeker niet tippen aan de Mattäus Passion van Bach. Bach deed orchestraal gezien VEEL meer. Ook waren zijn Aria's, Choraltjes en recitativen langer en doordachter.

eigenlijk komt er naar mijn mening na Bach ook een hele tijd niks. Vivaldi komt in de buurt, evenals Händel.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 18, 2004, 04:51:24 pm »
Antonio Vivaldi

http://www.antonio-vivaldi.org/VIVportrait.jpg
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 05:05:15 pm door Does »
Live vanuit de luie stoel

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 18, 2004, 04:58:11 pm »
omdat?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 18, 2004, 05:02:51 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 16:58:11 schreef sacramentskoorralph:
omdat?

ja waarom vind je iemand goed he? :)

Nee ok, ik zal proberen mij te onderbouwen.

Hij is de meester van de Viool in mijn ogen. En wat te denken van de 4 jaar getijden "Le quattro Stagioni"?

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 18, 2004, 05:18:40 pm »
jah die zijn erg mooi inderdaad...en wij was een goede violist, maar jah dan kun je ook bach de beste vinden omdat ie een van de beste toetsenisten uit zn tijd was(clavecimbel, orgel enz.)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 18, 2004, 05:29:35 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 17:18:40 schreef sacramentskoorralph:
jah die zijn erg mooi inderdaad...en wij was een goede violist, maar jah dan kun je ook bach de beste vinden omdat ie een van de beste toetsenisten uit zn tijd was(clavecimbel, orgel enz.)

Ja... :|

En als ik nu eens niet van clavecimbel hou en van orgel?
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 05:41:23 pm door Does »

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 18, 2004, 05:30:03 pm »
rachmaninov
omdat zijn piano concerten een van de moeilijkste concerten zijn om te spelen er zijn maar een paar mensen op deze aarde die dit kunnen spelen waaronder de australier david helfgot(die hier een hersen bloeding aan over gehouden heeft)kijk de film shine maar eens
en de nederlander win soerjardi(die aan het eind van dit concert van zijn kruk viel)
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 18, 2004, 05:45:00 pm »
Citaat
[/Ja...  

En als ik nu eens niet van clavecimbel hou en van orgel? ]

precies...dat is dus erg persoonsgebonden :)

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 18, 2004, 05:45:30 pm »
huh..hm.... 8)7

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2004, 05:49:54 pm »
was het een voorbeeld dat je niet van orgel of clavecimbel houd?
want dat vind ik de 2 mooiste instrumenten:) :D

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2004, 06:23:50 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 17:45:00 schreef sacramentskoorralph:

precies...dat is dus erg persoonsgebonden :)
En waar gaat dit topic over? Juist, om een persoonsgebonden mening over wat voor jou de favoriete componist is. :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 18, 2004, 07:48:36 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 14:45:13 schreef arendpleysier:
hm... ik vind Bach wat te wiskundig. wel mooi, maar erg exacte muziek.

Bij Bach heb ik wel een 'leerproces' moeten doormaken. Ik vond het vroeger ook 'saai', 'wiskundig', maar na verloopg van tijd, door steeds meer er naar te luisteren, leer je het waarderen. Het is dan net als je het 'kwartje ineens valt'; je ziet (hoort) ineens de ontroerende schoonheid van zijn muziek.

Dus, Arend, nothing to worry about, this is just a phase you're going through.  :)

PS Het komt trouwens voor dat zeer jonge kinderen compleet gebiologeerd zitten te luisteren naar Bach's partita's en inventionen.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 11:01:00 pm door Peter »

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 18, 2004, 10:34:11 pm »
jah does, dat bedoel ik ook:D
Ik bedoel het niet aanvallend naar jou toe hoor, geen cynisme, maar dat is zo moeilijk weer te geven in een tekstbericht...:)

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 18, 2004, 10:36:25 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 19:48:36 schreef Peter:
[...]

Bij Bach heb ik wel een 'leerproces' moeten doormaken. Ik vond het vroeger ook 'saai', 'wiskundig', maar na verloopg van tijd, door steeds meer er naar te luisteren, leer je het waarderen. Het is dan net als je het 'kwartje ineens valt'; je ziet (hoort) ineens de ontroerende schoonheid van zijn muziek.

Dus, Arend, nothing to worry about, this just a phase you're going through.  :)

PS Het komt trouwens voor dat zeer jonge kinderen compleet gebiologeerd zitten te luisteren naar Bach's partita's en inventionen.
ja, er zijn ook kinderboekjes geschreven met een cd erbij met Bach's muziek erop...blijkt een goede invloed op ze te hebben... :D

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 18, 2004, 10:39:58 pm »
Wij hebben hier een cd liggen met de titel: Klassiek voor kinderen. Vol met klassieke nummers alleen snap ik niet waarom die precies voor kinderen zijn. :| :)

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 18, 2004, 10:42:34 pm »
weet je ook welke nummers erop staan?
Het is ooit een x bewezen ofzo dat kinderen het 'fijn' vinden om naar bepaalde klassieke muziek te luisteren....daarom zit er op zo'n sprookjesgrammofoon-plaat ook altijd een clavecimbel deuntje op de achtergrond :)

*now playing: Sechs Kleine Preludes, J.S Bach. :P

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 18, 2004, 10:56:20 pm »
Zal morgen even voor je kijken. Weet wel dat het heel vrolijk klinkt een meestal ook best snel. Geen 1 rustig stuk ongeveer...

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 18, 2004, 11:00:31 pm »
Ja, blije muziek, is leuk voor die kinders :)
jij bent trouwes ook meer Barok, of hou je niet zo van klassieke muziek?

*now playing: Brandenburger Concerto nr1, 1st Movement, J.S Bach

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 18, 2004, 11:14:04 pm »
Feike Asma, vrij onbekend als compnis maar wel heel mooi.
En verder?
Eigenlijk alles wel leuk.
Heb ooit heerlijke werken van Buxtehude oid gehoord.

En natuurlijk: Vangelis!!!
Ik doe niet meer mee.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 18, 2004, 11:27:19 pm »
Vangelis een componist? :|

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 18, 2004, 11:32:03 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 23:14:04 schreef Riemer Lap:
Feike Asma, vrij onbekend als compnis maar wel heel mooi.

Die had ik graag een keer gehoord.
Dat is jammer genoeg net voor mijn tijd geweest ;(

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 18, 2004, 11:32:14 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 23:27:19 schreef Does:
Vangelis een componist? :|

Ja, dacht je dan dat hij een straatmuzikant wsas die BZN naspeelde?

quote:

OK, hier gaan we dan. Evangelos Odyssey Papathanassiou werd geboren op 29 maart 1943 in Griekenland. Al gauw begrijp je waarom z'n artiestennaam Vangelis is. Maar daar gaan we het even niet over hebben. Hij is één van de eerste componisten die elektronische muziek in film gebruikt. En geef eerlijk toe, dat dat soms erg goed kan klinken. Vangelis is zeker een componist die je moet leren kennen, al was het enkel voor z'n score van Conquest of Paradise.

Muziekaal aangelegd was hij zeker, maar weigerde pianolessen te volgen. En uit z'n talenten ontsproot begin jaren zestig een klein popgroepje Formynx. De groep groeide al vlug uit tot de bekendste in Griekenland. Na al dit succes verhuisde Vangelis naar Frankrijk waar hij opnieuw een groepje oprichtte samen met Demis Roussos en Loukas Sideras: Aphrodite's Child. De iets ouderen onder jullie zullen zich deze rock band wel herinneren, want met Rain and Tears verwierven ze veel bekendheid in Europa. Tot hiertoe niets bijzonders, ware het niet dat Vangelis samen met filmmaker Frederic Rossif een score componeerde voor L' Apocalypse des Animaux in 1972. Vangelis' eerste echte debuut was voor Earth. Vanaf dan begint het ...

In Londen zorgt hij voor zijn eigen studio waar hij achtereenvolgens Heaven and Hell, Albedo 0.39, Spiral en Beaubourg produceert. Samen met vocalist Jon Anderson componeerden ze een serie hits in het VK. Onder de naam Jon and Vangelis brachten ze in 1980 I Hear You Now uit.

2 jaar later zal Vangelis intenationale bekendheid verwerven met de muziek voor Chariots of Fire. Hij krijgt hiervoor een welverdiende Oscar voor beste muziek. Het hoofdthema staat zelfs eventjes in de ultratop van de Verenigde Staten. Bij deze soundtrack hoor je duidelijk de invloed van synthezisers en andere elektrische instrumenten.

Datzelfde jaar volgt nog een topper. Blade Runner, waarvan vooral de End Titles erg goed ontvangen worden. Deze score is ook het begin van de samenwerking tussen Vangelis en regisseur Ridley Scott. Van die samenwerking ontstond ook de onvergetelijke muziek van 1492: Conquest of Paradise. Deze muziek is gewoon prachtig. Vangelis schreef naast filmmuziek ook muziek voor documentaires van Jacques Cousteau waaronder Antarctica en The City.
Onlangs schreef de componist de muziek voor de NASA-verkenningsmissie naar Mars onder de naam 'Mythodea'.

Bij Vangelis is vooral de stemming, de beelden die de muziek creëert belangrijk. En dat hoor je. Nog één ding voor ik eindig met deze prachtig geschreven biografie, vergeet NOOIT meer dat de muziek van Conquest of Paradise gecomponeert is door Vangelis!
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 18, 2004, 11:33:14 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 23:32:03 schreef Pulpeet:
[...]

Die had ik graag een keer gehoord.
Dat is jammer genoeg net voor mijn tijd geweest ;(

Ik was vijf toen ik hem hoorde.
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAh, hij was zo goed!
Ik doe niet meer mee.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 19, 2004, 10:14:17 am »

quote:

op 18 Feb 2004 19:48:36 schreef Peter:
[...]

Dus, Arend, nothing to worry about, this is just a phase you're going through.  :)

Nou, ik vind Bach wel mooi. Erg prachtig, ik kan bijzonder genieten van bv de Brandenburger Concerto's of de orgelwerken van deze meester.
Alleen, ik denk niet dat ik een Bach-persoonlijkheid ben. BAch is altijd evenwichtig, motiveert alles, en zelfs de emoties in zijn muziek zijn gecontroleerd. Dat vind ik lastig.
Als ik daartegenover dan Händels Messiah zet... Bv eerst het indrukwekkende 'Hallelujah', gevolgd door dat héél ingetogen 'I know that my redeemer liveth', dan schiet ik vol. Dat kan gewoon niet mooier.
In de muziek van Bach klinkt een haast wiskundige hang naar technische perfectie door. Bij Händel proef je de rauw beleefde werkelijkheid. Ik heb de Messiah nog nooit in het echt gehoord, (heb wel een goede Hamonia Mundi-opname), maar als er een muziekstuk is dat je écht meeneemt in alle facetten van Christus' leven op aarde, dan is het de Messiah wel.
Bij Bach laat je je zakken in een warm bad van welbehagen, Händel smijt je in een kolkende rivier vol emoties. De ene keer een stroomversnelling, de andere keer een rustig stromend beekje. dat past meer bij mijn persoon.

// maar je hebt gelijk, ik ben 22 en er kan nog heel wat veranderen  :D
...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 19, 2004, 10:51:04 am »
Ik herken dat wel.

Ik kan Bach soms een hele tijd links laten liggen. Op zoek naar meer drama of naar steeds intensievere muzikale ervaring. En dan kom ik bijvoorbeeld uit bij symfonieën van Rachmaninov of Brahms of Mahler of Prokovief.... Of bij extreme stromingen in de jazz. En terwijl ik daarmee bezig ben lijkt Bach ver weg en saai.
Maar als ik dan weer eens een cantate beluister, valt alles weer op z'n plek. Het zit hem bij Bach niet zozeer in het extreme. Hij heeft geen groot orkest nodig om indruk te maken. Ook geen grote hoeveelheid decibellen of complexe ritmes. Hoewel ik het wat overdreven en af en toe irritant vind, kan ik wel begrijpen waarom veel mensen over de hemel beginnen als ze het over Bach hebben. De evenwicht en samenhang in zijn muzikale structuren weerspiegelt een zekere mate van volmaaktheid. En daarbinnen is dan weer van alles mogelijk. Vrijheid in gebondenheid dus. Dat levert uiteindelijk misschien meer op dan allerlei ongerichte muzikale projectielen.
Als ik echt zou moeten kiezen, zou ik toch voor Bach gaan. Maar tegelijk zou ik al die andere muziek voor geen goud willen missen.

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 19, 2004, 10:51:23 am »

quote:

op 18 Feb 2004 23:32:14 schreef Riemer Lap:
[...]

Ja, dacht je dan dat hij een straatmuzikant wsas die BZN naspeelde?

Rustig maar, ik kan ook niet alles weten he. :)
Maar ik dacht ook niet dat hij straatmuzikant was bij BZN maar bij Volumia. :+

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 19, 2004, 10:55:18 am »

quote:

op 19 Feb 2004 10:51:23 schreef Does:
[...]

Rustig maar, ik kan ook niet alles weten he. :)
Maar ik dacht ook niet dat hij straatmuzikant was bij BZN maar bij Volumia. :+

Ben hèèl  rustig van karakter ;)
Dit :( stond er niet, deze was niet vermeld  |:( en zeker  8)7 heb ik niet gebruikt.
(Om onduidelijkheden te voorkomen meldt ik ten overvloede dat bovenstaande een grapje is )

Veel mensen denken dat Vangelis alleen muzikant is...
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2004, 11:05:33 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 19, 2004, 12:51:13 pm »
Wat vinden jullie van Saint-Saens?
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 19, 2004, 01:30:04 pm »
zielig voor hem dat hij het meest bekend is geworden van het Carnaval des Animeaux... terwijl hij zich daar achteraf een beetje voor schaamde. Verder wel o.k., naar mijn bescheiden en volkomen ondeskundige mening. Orgelsymphonieen zijn wel fraai.
...

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 21, 2004, 11:56:21 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 10:14:17 schreef arendpleysier:
Nou, ik vind Bach wel mooi. Erg prachtig, ik kan bijzonder genieten van bv de Brandenburger Concerto's of de orgelwerken van deze meester.
Alleen, ik denk niet dat ik een Bach-persoonlijkheid ben. BAch is altijd evenwichtig, motiveert alles, en zelfs de emoties in zijn muziek zijn gecontroleerd. Dat vind ik lastig.
Als ik daartegenover dan Händels Messiah zet... Bv eerst het indrukwekkende 'Hallelujah', gevolgd door dat héél ingetogen 'I know that my redeemer liveth', dan schiet ik vol. Dat kan gewoon niet mooier.
In de muziek van Bach klinkt een haast wiskundige hang naar technische perfectie door. Bij Händel proef je de rauw beleefde werkelijkheid. Ik heb de Messiah nog nooit in het echt gehoord, (heb wel een goede Hamonia Mundi-opname), maar als er een muziekstuk is dat je écht meeneemt in alle facetten van Christus' leven op aarde, dan is het de Messiah wel.
Bij Bach laat je je zakken in een warm bad van welbehagen, Händel smijt je in een kolkende rivier vol emoties. De ene keer een stroomversnelling, de andere keer een rustig stromend beekje. dat past meer bij mijn persoon.
// maar je hebt gelijk, ik ben 22 en er kan nog heel wat veranderen  :D

Ik wil je graag even complimenteren met dit prachtige stukje tekst. Dat "warme bad" en die "kolkende rivier" spreekt mij bijzonder aan. Dat jij "volschiet" bij "I know that my Redeemer....."kan ik me goed voorstellen. En je hebt gelijk:
"het kan niet mooier"!

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 22, 2004, 09:49:35 am »
Ik heb er wel meerdere:

Vivaldi: heb ik nagenoeg alle werken van. Lekker 'frivool' daar houd ik wel van überhaupt heb ik wel wat met Barok(achtige) muziek.

Mahler: Echte luister muziek, zit lekker 'ingewikkeld' in elkaar je moet je best doen om dit te begrijpen.

Pärt: Van bijzondere schoonheid, voor mij echte 'hemelse' muziek.

Preissner: "Requiem for my friend" vind ik nog altijd een van de best gecomponeerde stukken.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 22, 2004, 06:15:47 pm »

quote:

op 22 Feb 2004 09:49:35 schreef izzewizze:
Preissner: "Requiem for my friend" vind ik nog altijd een van de best gecomponeerde stukken.

Mooi! Als je een keuze zou moeten maken uit de 18 delen, welk deel is je favoriet?
Weet je iets van zijn geschiedenis? Autodidact, requiem is zijn 1e (jeugd-)werk, en is later afgemaakt. Hij heeft ontzaglijk veel film-muziek geschreven, die mij helemaal niet boeit. Het Requiem is echt een "uitschieter".......

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 22, 2004, 07:54:09 pm »

quote:

Vivaldi: heb ik nagenoeg alle werken van. Lekker 'frivool' daar houd ik wel van überhaupt heb ik wel wat met Barok(achtige) muziek.
;) :)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 23, 2004, 09:39:00 am »

quote:

op 22 Feb 2004 18:15:47 schreef Rachmaninov:
[...]

Mooi! Als je een keuze zou moeten maken uit de 18 delen, welk deel is je favoriet?
Weet je iets van zijn geschiedenis? Autodidact, requiem is zijn 1e (jeugd-)werk, en is later afgemaakt. Hij heeft ontzaglijk veel film-muziek geschreven, die mij helemaal niet boeit. Het Requiem is echt een "uitschieter".......

Inderdaad maar een bijzonder stuk heb ik niet, ik vind de hele compositie mooi. Overigens iedereen die de cd bij mij beluisterde of van mij geleend had, besloot tot nu toe nog om hem zelf aan te schaffen.

Wat ik begreep is dat hij dit stuk heeft geschreven naar aanleiding van het overlijden van een jeugdvriend.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 23, 2004, 10:59:04 pm »

quote:

Pärt: Van bijzondere schoonheid, voor mij echte 'hemelse' muziek.
helemaal mee eens.

quote:

helemaal mee oneens.
Maar goed, smaken verschillen. Blijkbaar is er een markt voor.

Lumen

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2004, 05:21:09 pm »
Bach!
Bach is echt fantastisch, vooral de cantates, missen en de passionen, maar volgens mij komt dat gewoon omdat ik van koormuziek houd. Bach kan zo goed emoties weergeven dat ik er elke keer weer stil van word (volgens mij is niet iedereen dit met me eens, maar goed). Ik houd al vrij lang van klassieke muziek en mijn smaak is behoorlijk aan veranderingen onderhevig, maar Bach zal ik echt altijd de beste blijven vinden. Luister bijvoorbeeld eens naar cantate BWV 104: Du Hirte Israël, höre! Echt briljant, hoe het koor schreeuwt, roept naar God. Ik kan zo nog wel een half uurtje doortypen maar volgens mij ga ik maar even een cd'tje opzetten...  :)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 25, 2004, 10:08:53 am »

quote:

op 24 Feb 2004 17:21:09 schreef Lumen:
Ik kan zo nog wel een half uurtje doortypen maar volgens mij ga ik maar even een cd'tje opzetten...  :)
Precies. Bach, daar moet je gewoon naar luisteren (zelf spelen vind ik nogal lastig en ook Bach zingen valt niet altijd mee).

Bach is niet alleen goed in het 'grote' werk, de Passionen en de cantates, maar ook in het 'kleine' werk, das Wohltemperierte Klavier, die Kunst der Füge, de Inventionen, de Goldberg variaties, etc. etc. Geniaal gewoon.

BTW wat vinden jullie van Glenn Gould?

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 25, 2004, 06:27:52 pm »
goed...
een van de beste bach-vertalers ooit...versierd veel....
ik heb de Goldberg Variaties van hem op cd...ECHT heel goed, legt heel zn gevoel erin, precies zoals bach het gewild had :)

leuk weetje: hij nuriede altijd mee als hij speelde, dat is ook goed te horen op z'n opnames :) :P

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 25, 2004, 08:00:13 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 18:27:52 schreef sacramentskoorralph:
precies zoals bach het gewild had :)
Hoe weet je wat Bach gewild heeft? :p Ik ken iemand die allerlei bibliotheken in Europa afreist om originele notenbalken (kan ff niet op het woord komen sorry) van Bach door te nemen om na te gaan of het tegenwoordig wel op de goede manier gespeeld wordt. En dat schijnt vaak niet zo te zijn... Sommige boogjes zijn blijkbaar multi-interpretabel. :)
[Prediker 7:29]

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 25, 2004, 08:25:26 pm »
partituur?

En ik vind Bach niks. Geef mij maar Beethoven (3e symfonie, het begin van de Romantiek; Rachmaninov (tweede pianoconcert) Magnifiek.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 25, 2004, 11:55:18 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 18:27:52 schreef sacramentskoorralph:
leuk weetje: hij nuriede altijd mee als hij speelde, dat is ook goed te horen op z'n opnames :) :P[/b]
't Is maar wat je leuk vindt. Ik haat dat meegejeuzel van die man. En bovendien speelt-ie Bach te snel. .... IMHO.

BTW Roodkapje krijgt een minnetje.

mpr

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 26, 2004, 12:41:45 am »
Dvorak
legends From the new world
Pracht stuk,
jaws heeft daar trouwens de begin tune van gejat
i`m not thinking about drums

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 26, 2004, 01:31:20 am »
John Lennon was ook een hele goede componist, hij was de Bach van zijn tijd zeg maar.

Ben wel benieuwd wat voor muziek hij nu gemaakt zou hebben als hij nog geleefd had.

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 26, 2004, 03:21:38 pm »
Ik denk niet dat hij kon tippen aan Bach....die zat, zit, en zal altijd zitten op eenzame hoogte...

*now playing: Clavecimbel Konzerten in G Mineur, JS Bach

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 26, 2004, 03:24:13 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 00:41:45 schreef mpr:
Dvorak
legends From the new world
Pracht stuk,
jaws heeft daar trouwens de begin tune van gejat
Vergeet zijn 9e en the new world symphony niet!
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 26, 2004, 04:21:47 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 15:21:38 schreef sacramentskoorralph:
Ik denk niet dat hij kon tippen aan Bach....die zat, zit, en zal altijd zitten op eenzame hoogte...
:|