Auteur Topic: Publieke rouw uiting van egocentrisme  (gelezen 4180 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Publieke rouw uiting van egocentrisme
« Gepost op: februari 23, 2004, 11:12:50 am »
Wat ik altijd al dacht, blijkt nu ook onderzocht en bewezen:

Mensen die publiekelijk rouwen om overleden beroemdheden die zij nooit hebben ontmoet doen dat alleen maar om er zelf een goed gevoel aan over te houden en niet uit daadwerkelijk medeleven.

quote:

"Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent", aldus een van de auteurs van de studie in de krant The Guardian op maandag.
Ik moest toch even denken aan de soms lange rijen rouwadvertenties m.b.t. één en dezelfde persoon in ons aller ND en aan al die condoleancesites.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2004, 11:36:51 am »
De meeste rouwadvertenties zijn toch wel van personen die de overledene kenden of van bedrijven/organisatie waarin de persoon actief was.
Het ontbreken van dergelijke advertenties komt echt heel bot en slecht over op nabestaanden kan ik je zeggen.

Die massale condoleancesites voor beroemde nederlanders zouden dan misschien nog wel dara onder kunnen vallen. Maar als ik naar mezelf kijk en denk aan bijvoorbeeld het overlijden van Guusje Nederhorst dan is het inderdaad niet zozeer de persoon die me tot een reactie beweegt maar wel de schrikreactie van de leeftijd waarop ze sterft. Is dat egocentrisme? mag ik mijn schrikreactie niet etaleren of zo? Ik vind dat echt kolder. Ik zet zoveel gevoelens hier op de site, dus waarom deze niet?

Ook als we kijken naar de gevolgen van condoleancesites. Denk ik dat je het niet zo simpel moet af doen. Voor nabestaanden is dat 'meeleven' vaak wel een steun in de rug. Dus zelfs als dat meeleven gefaked is is het dan niet veroordelingswaardig.

Ik geloof dat C.S. Lewis ooit een uitspraak gedaan heeft die neer kwam op het volgende: Een onvriendelijk man die doet alsof hij vriendelijk is om vriendelijk gevonden te worden doet niks verkeerds.
Het uiten van meeleven kan dan in essentie wel egocentrisch zijn, maar naar buiten toe is het dat niet.
Pinkeltjefan

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2004, 12:04:35 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 11:12:50 schreef Peter:

Ik moest toch even denken aan de soms lange rijen rouwadvertenties m.b.t. één en dezelfde persoon in ons aller ND .

Dit slaat natuurlijk nergens op.
Als familie en vrienden al niet meer mogen rouwen......

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2004, 12:09:04 pm »
Sowieso zie ik in het door jou aangehaalde artikel geen enkel bewijs. er wordt verwezen naar een andere bron en die andere bron zou weer gebasseerd zijn op onderzoek. Eerst het onderzoek graag online, dan de onderzoeksvraag en methode onderzoeken en als dat alles klopt kunnen we pas over bewijs praten.
Er zijn zoveel flutonderzoeken in deze wereld, daar wordt een mens niet goed van. Je zou haast denken dat die onderzoekers liever zichzelf op de voorgrond zetten dan een goed en gedegen onderzoek doen...

Ik denk dat ik vanuit die stelling het bewijs in 5 dagen rond zou hebben :X
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 23, 2004, 12:11:38 pm »
Slaat het op als familie en vrienden niet meer mogen rouwen?
Ik geef je je tijd om te verdedigen maar ik zit nu met de vraag of jezelf wel eens iemand dierbaars verloren bent. :|

Best een ijskoude openingspost en dan zeker over dat stukje van rouwadvertenties in het ND. Of vat ik hem helemaal verkeerd nu?
Live vanuit de luie stoel

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 23, 2004, 12:22:30 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 11:36:51 schreef Alfredt:
De meeste rouwadvertenties zijn toch wel van personen die de overledene kenden of van bedrijven/organisatie waarin de persoon actief was.
Het ontbreken van dergelijke advertenties komt echt heel bot en slecht over op nabestaanden kan ik je zeggen.
Kun je nagaan wat dat betekent voor de nabestaanden van die enkele persoon, die nou net niet in de kerkenraad zat, niet in het schoolbestuur, niet op een geref. school werkte, etc.

En waarom moet dat zgn. medeleven nou eigenlijk publiek? Soms denk ik bij een enkele rouwadvertentie wel eens: om wie gaat het nou eigenlijk? Om de naam van de overledene of om de namen van de 'ondertekenaars'?

Een rouwadvertentie is in essentie niets meer dan een mededeling van de familie dat iemand is overleden. In die advertentie kunnen dan mensen worden uitgenodigd voor de begrafenis. Kortom: één advertentie volstaat.

quote:

Die massale condoleancesites voor beroemde nederlanders zouden dan misschien nog wel dara onder kunnen vallen. Maar als ik naar mezelf kijk en denk aan bijvoorbeeld het overlijden van Guusje Nederhorst dan is het inderdaad niet zozeer de persoon die me tot een reactie beweegt maar wel de schrikreactie van de leeftijd waarop ze sterft. Is dat egocentrisme? mag ik mijn schrikreactie niet etaleren of zo? Ik vind dat echt kolder. Ik zet zoveel gevoelens hier op de site, dus waarom deze niet?
Van mij mag je. Het punt is alleen dat dit onderzoek laat zien dat de uitingen die 'verkocht' worden als medeleven, in feite niets met echt medeleven te maken hebben.

quote:

Ook als we kijken naar de gevolgen van condoleancesites. Denk ik dat je het niet zo simpel moet af doen. Voor nabestaanden is dat 'meeleven' vaak wel een steun in de rug. Dus zelfs als dat meeleven gefaked is is het dan niet veroordelingswaardig.

Ik geloof dat C.S. Lewis ooit een uitspraak gedaan heeft die neer kwam op het volgende: Een onvriendelijk man die doet alsof hij vriendelijk is om vriendelijk gevonden te worden doet niks verkeerds.
Het uiten van meeleven kan dan in essentie wel egocentrisch zijn, maar naar buiten toe is het dat niet.
Daar kan ik in mee gaan. Maar voor iedereen ligt dit waarschijnlijk anders. Ik erger me eraan. Als een familielid van mij overlijdt heb ik er meer aan dat mensen bij me langs komen (en liefst een half jaar of jaar later nog eens vragen hoe het gaat) dan al die advertenties.

@does en doarseveld: even goed lezen graag. Rouwen mag, graag zelfs, maar denk even goed na hoe.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2004, 12:25:14 pm »
als ik het goed begrijp gaat het niet over rouwen op zich, maar over publiekelijk rouwen. En daar vallen die advertenties best wel onder. Je kunt een familie ook steunen door een kaartje te sturen of op andere meer discrete manieren. Dat hoeft niet heel Nederland gelijk te weten.

Maar om nu te zeggen dat het egocentrisch is, is ook weer overdreven. Het is gewoon een gewoonte waar iedereen aan meedoet. Zo doen we dat nu eenmaal.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2004, 12:34:53 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 12:09:04 schreef Alfredt:
Sowieso zie ik in het door jou aangehaalde artikel geen enkel bewijs. er wordt verwezen naar een andere bron en die andere bron zou weer gebasseerd zijn op onderzoek. Eerst het onderzoek graag online, dan de onderzoeksvraag en methode onderzoeken en als dat alles klopt kunnen we pas over bewijs praten.
Er zijn zoveel flutonderzoeken in deze wereld, daar wordt een mens niet goed van. Je zou haast denken dat die onderzoekers liever zichzelf op de voorgrond zetten dan een goed en gedegen onderzoek doen...
Dit laatste is dan natuurlijk ook een ongegronde stelling, maar goed.
Hier is een iets uitgebreider bericht:
http://www.civitas.org.uk/hwu/prcs34.php

Men heeft 1 jaar na het overlijden van Diana mensen ondervraagd over hun publieke emoties. Veel mensen keken er met schaamte op terug.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 23, 2004, 12:42:56 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 12:34:53 schreef Peter:
[...]

Dit laatste is dan natuurlijk ook een ongegronde stelling, maar goed.
Hier is een iets uitgebreider bericht:
http://www.civitas.org.uk/hwu/prcs34.php

Men heeft 1 jaar na het overlijden van Diana mensen ondervraagd over hun publieke emoties. Veel mensen keken er met schaamte op terug.

Tuurlijk is dat een ononderbouwde stelling. Mijn punt is dat dit wel te 'bewijzen' is.*  Verder is het feit dat je later ergens met schaamte op terug kijkt nog geen bewijs dat je op dat moment egocentrisch bezig bent. Het is eerder (en dat is mijn mening die inderdaad ook niet onderbouwd wordt) een vorm van massahysterie waar veel mensen bevattelijk voor zijn. Maar op dat moment zijn de intensies van de mensen wel degelijk oprecht.

Als je kijkt naar de bijbel, dan zie jdat men in die tijd zelfs mensen inhuurde om publiekelijk te rouwen. Was dat dan egocentrisme van de nabestaanden?

*practisch al dit soort stellingen zijn namelijk te bewijzen, dat is een zeer groot probleem bij de onderzoeken naar dit soort verschijnselen. Ze zijn eenzijdig en hebben het doel vaak al in het hoofd. Ze interpreteren als het ware naar de gewenste uitkomst toe.
Pinkeltjefan

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 23, 2004, 12:54:19 pm »
Ik vind het plaatsen van een advertentie een eerbetoon aan de persoon in kwestie en daar wil ik dan heel graag mijn naam onderzetten. Het is een teken van liefde dat ik voor die persoon had. Ik zie het niet als egocentrisme want ik plaats zoiets met de reden dat ik de laatste eer wil bewijzen en dat ook graag wil laten zien aan mensen dat die persoon wat voor me betekende.

Tevens dienen rouwadvertenties volgens mij ook om de mensen te confronteren dat het leven maar kort is en het niet meer is dan een eeuwig sterven zeg maar.

Ik sla die pagina's trouwens vaak over want ik kan het heel moeilijk aanzien allemaal. Ik hou niet zo van leed.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 23, 2004, 01:02:20 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 12:42:56 schreef Alfredt:
Als je kijkt naar de bijbel, dan zie jdat men in die tijd zelfs mensen inhuurde om publiekelijk te rouwen. Was dat dan egocentrisme van de nabestaanden?
Ik ben met Pulpeet eens, dat het om een cultuurverschijnsel gaat, een bepaalde gewoonte. Dat was het in de tijd van de Bijbel ook. Maar je ziet het wel steeds meer.

Het onderzoek zegt trouwens niet alleen iets over publieke rouw bij overlijden van een beroemd persoon, maar ook over het publiek en met veel gebaar geven aan goede doelen. En zei Jezus daar niet heel duidelijk iets over richting de farizeeen en schriftgeleerden?

Ach, al die BN-ers die zo nodig naar Arika moeten (uiteraard met cameraploeg), ik geef er niks om. En zal Nelson Mandela niet eens gedacht hebben: met wie moet ik nu weer op de foto?
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2004, 10:47:25 pm door Peter »

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2004, 01:33:03 pm »
Het gaat allemaal overigens om rouw bij beroemdheden dus waarom gaat de TS-er op een andere tour dan waar zijn bron het over heeft? :?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2004, 02:13:54 pm »
Het gaat om de vraag of publiek getoonde rouw of publiek geven aan goede doelen wel altijd echt is. Nou goed?
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2004, 02:20:45 pm door Peter »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 23, 2004, 08:02:55 pm »
Dit is trouwens het originele artikel (engels).

Het onderzoek, dat als titel "Conspicuous Compassion" heeft, beweert dat dit reacreatief rouwen in de plaats gekomen is voor instituten zoals familie, kerk en buurt. Recreationeel rouwen is een religie voor de eenzamen in de menigte, die niet langer lid is van vaste verbanden zoals kerken.
Het neerleggen van teddyberen en bloemen zijn riten, de minuten stilte zijn in de plaats van literugie en bijeenkomst gekomen. Maar deze verbanden zijn nep en cynisch.

Herkenbaar?

De bron van het onderzoek is dit boek:
CONSPICUOUS COMPASSION

Patrick West
£7.50, 79 pp, February, 2004
ISBN 1-903 386-34 9

Patrick West argues that wearing coloured ribbons, strapping red noses onto the front of your car, signing internet petitions, and carrying banners saying 'Not In My Name' are part of a culture of ostentatious caring which is about feeling good, not doing good. The three Cs of modern life - compassion, caring and crying in public - show not how altruistic we have become, but how selfish. West attributes these hollow expressions of public caring to the decline of those institutions which formerly provided a framework for and gave a sense of meaning to people's lives: the family, the church, the nation and the neighbourhood.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 23, 2004, 08:44:53 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 14:13:54 schreef Peter:
Het gaat om de vraag of publiek getoonde rouw of publiek geven aan goede doelen wel altijd echt is. Nou goed?
Ja en in het stuk gaat het over bij beroemdheden. Bij nabestaanden die je zelf niet gekent hebt. Das wel even een verschil, vind je ook niet?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 23, 2004, 10:46:04 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 12:54:19 schreef Does:
Ik zie het niet als egocentrisme want ik plaats zoiets met de reden dat ik (...) ook graag wil laten zien aan mensen dat die persoon wat voor me betekende.
Da's tenminste eerlijk.

quote:

op 23 Feb 2004 20:44:53 schreef Does:
Ja en in het stuk gaat het over bij beroemdheden. Bij nabestaanden die je zelf niet gekent hebt. Das wel even een verschil, vind je ook niet?
Ja hoor, je hebt gelijk.

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 23, 2004, 11:04:13 pm »
Ik vraag me af wat de reden is geweest van het schrijven van http://www.nu.nl/news.jsp?n=280563&c=80.
Is het soms een egocentrische reden?
Ze maken mij de pis niet lauw!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 23, 2004, 11:26:36 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 23:04:13 schreef pjotter:
Is het soms een egocentrische reden?
Hoezo?

pjotter

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 23, 2004, 11:36:27 pm »

quote:

op 23 Feb 2004 23:26:36 schreef Peter:
[...]

Hoezo?
Ik vraag me af wat de reden is geweest van het schrijven van. Niet alleen bij dit stukje maar bij de meeste onderzoeken die vermeld worden in het nieuws. Zelf vind ik het vaak nutteloze berichtgeving. Daarom.
Ze maken mij de pis niet lauw!

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2004, 12:21:04 am »

quote:

op 23 Feb 2004 11:12:50 schreef Peter:

Mooi.  Op mijn werk riep ik ook direct mijn collega's erbij toen nu.nl ermee kwam, dit is namelijk één van mijn stokpaardjes. En ik ben altijd blij als ik nieuw voer voor een stokpaardje krijg.

Absoluut zinnige berichtgeving, veel nuttiger dan bijvoorbeeld dit senationele stukje wat veel mensen wél interessant zullen vinden. Diezelfde die niet begrijpen wat zo interessant is aan mijn stokpaardje.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2004, 12:25:42 am »
Wat de toegevoegde waarde is van allerlei onderzoeken blijft natuurlijk de vraag en daarom nogal vaag. Behalve dan er mensen zijn die dit weer kunnen gebruiken voor hun stokpaardje  ;) .

Maar er wel eens aan gedacht dat je juist als christen door het tekenen van een codeleance register iets kan laten blijken van de 'hoop' die er is als je gelooft? Ofwel wellicht kan jouw condeleance een parel zijn die andere mensen weer aan het denken zet.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 24, 2004, 12:26:06 am »

quote:

op 24 Feb 2004 00:21:04 schreef Eelco:
[...]

Mooi.  Op mijn werk riep ik ook direct mijn collega's erbij toen nu.nl ermee kwam, dit is namelijk één van mijn stokpaardjes. En ik ben altijd blij als ik nieuw voer voor een stokpaardje krijg.

ook al is het dan surrogaatvoer :X

Kijk dat het vaak een fakemedeleven is dat kan ik me wel voorstellen. voor zover ik het onderzoek gezien heb wordt dat ook wel ondersteund door de gegevens. Maar de rest is zo gebasseerd op interpretatie, en naar mijn mening dingen er in willen zien.
Dat laatste basseer ik op het feit dat de adviezen die ze geven zo persoonlijk zijn dat je zou denken dat het niet een wetenschapper maar een collumnist is die het geschreven heeft. Dat idee heb ik sowieso bij dit onderzoek, er zit niet eens een wetenschappelijk luchtje aan :X
Pinkeltjefan

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 24, 2004, 12:26:22 am »
Voor veel mensen is het volksrouwen vooral het maken van een statement.

In Conspicuous Compassion author Patrick West argues that wearing coloured ribbons, strapping red noses onto the front of your car, signing internet petitions, and carrying banners saying 'Not In My Name' are part of a culture of ostentatious caring which is about feeling good, not doing good. The three Cs of modern life - compassion, caring and crying in public - show not how altruistic we have become, but how selfish.

(-> nog even en ik ben in de mood om ook weblogs hardgrondig in het zelfde hoekje te schoppen)
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2004, 12:31:58 am door Eelco »

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 24, 2004, 12:27:15 am »

quote:

op 24 Feb 2004 00:26:22 schreef Eelco:
Voor veel mensen is het volksrouwen vooral het maken van een statement.
:?

Jan Wietsma, Zwolle

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 24, 2004, 12:28:13 am »
Net zoals het volksdemonstreren vooral een groepsuitje is; gezellig met je vrienden naar Den Haag.. leuk om meegemaakt te hebben.. kun je je kinderen later vertellen dat papa cq mama óók.. etc.
[Prediker 7:29]

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 24, 2004, 12:28:26 am »

quote:

op 24 Feb 2004 00:21:04 schreef Eelco:
[...]

Absoluut zinnige berichtgeving, veel nuttiger dan bijvoorbeeld dit senationele stukje wat veel mensen wél interessant zullen vinden. Diezelfde die niet begrijpen wat zo interessant is aan mijn stokpaardje.
Al iemand een  condoleance register geopend voor de spuger?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 24, 2004, 12:29:32 am »
Nu moest ik écht hardop lachen. :D

Ik niet. Maar ga je gang. Ik wil best even komen tekenen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 24, 2004, 12:29:54 am »

quote:

op 24 Feb 2004 00:28:26 schreef Doarseveld:
[...]

Al iemand een  condoleance register geopend voor de spuger?
minimaal 12 minuten stilte ;)
Pinkeltjefan

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 24, 2004, 12:33:30 am »
Btw Eelco, niet iedereen die hetzelfde beweert als jij heeft een zinnige mening. De grootste gek kan na een volledig onzinnige monoloog 1 zinnige zin zeggen. Dat maakt die monoloog niet zinnig.
Het feit dat dit onderzoek het gedrag van de menigte (om het zomaar te noemen) bij overlijden van beroemdheden aan de kaak stelt wil toch niet per definitie zeggen dat dit een zinnig bericht is? Dat komt mij bijna net zo meeloperig over als dat de menigte meehobbelt bij zo'n overlijden.
Gewoon het bericht eerst onderzoeken op waarheid, en niet alleen de conclusie. Ook kijken of dit onderzoek deze conclusie kan dragen.
Pinkeltjefan

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 24, 2004, 12:35:39 am »
Volkomen gelijk. Het was slechts voer voor mijn bijna verhongerde stokpaardje. Om te beoordelen of het hier om iets steekhoudends gaat zal ik eerst dat boekje moeten kopen en lezen - ik betwijfel of dat er ooit van komt. Maar geef toe, het klínkt lekker.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 24, 2004, 12:44:02 am »
Had die spuger nog wel gewonnen trouwens?
Of kon dat niet wetenschappelijk vastgesteld worden?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 24, 2004, 12:45:57 am »
<hier stond iets niet nuttigs :X >
Pinkeltjefan

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 24, 2004, 12:46:49 am »
Hoe wordt een topic vakkundig de nek omgedraaid.....
Zullen we weer 's ontopic verdergaan?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 24, 2004, 12:51:59 am »
wat mij verbaasde, stille tochten omdat er 1 mens vermoord was
en pijnlijke stilte toen er 40 chinezen in een container omkwamen :?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 24, 2004, 12:54:32 am »
Wie is spuger? :?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 24, 2004, 12:56:29 am »
Zie daarvoor het vrij trieste berichtje waar Eelco naar linkte.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 24, 2004, 01:01:52 am »

quote:

op 24 Feb 2004 00:56:29 schreef Marloes:
"The world is a global village." Begin vorige eeuw had het de krant nog niet eens gehaald, nu haalt het internet al.

Jan Wietsma, Zwolle

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 24, 2004, 01:06:41 am »
Er zit wel wat in. Persoonlijk heb ik die Stille tochten altijd irritant gevonden. In Vlaardingen was er 4 jaar geleden eentje voor Daniel van Cotthem, die op station Vlaardingen Oost tegen de grond was geslagen. Heb toen niet meegelopen, waarom zou ik? Ik vond het heel erg, maar ik kende de jongen en zijn familie niet.

Aan de andere kant is zo'n tocht ook een uitlaatklep voor mensen die oprecht geschokt zijn, hoewel het momenteel een beetje een sleur begint te worden. Na iedere vreselijke gebeurtenis wordt door de media gelijk iets gezegd van 'de datum voor een stille tocht is nog niet bekend.'

Ach, mensen zijn net schapen. Schapen kunnen me niet zo bekoren, behalve als ze gebraden op m'n bordje liggen.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 24, 2004, 01:11:07 am »
stille tocht voor een crimineel in breda (ergens in brabant iig)
stille tocht voor een doodgeschoten hond in assen (of iig het noorden)
mja dan gaat de inflatie hard....
Pinkeltjefan

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 24, 2004, 01:22:55 am »

quote:

op 24 Feb 2004 01:11:07 schreef Alfredt:
stille tocht voor een crimineel in breda (ergens in brabant iig)
stille tocht voor een doodgeschoten hond in assen (of iig het noorden)
mja dan gaat de inflatie hard....
De bergrede staat vol met mensen voor wie je een stille tocht kan houden...

Jan Wietsma, Zwolle

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 24, 2004, 01:36:42 am »
Er sterven 36 mensen per seconde? wereldwijd. Wat maakt de ene mens bijzonderder dan de ander?

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 24, 2004, 08:51:02 am »

quote:

op 24 Feb 2004 01:36:42 schreef lonneke:
Er sterven 36 mensen per seconde? wereldwijd. Wat maakt de ene mens bijzonderder dan de ander?

De media.

Soms snap ik het wel, dan is de aanleiding (zinloos geweld) voor velen nogal schokkend, maar het is hoofdzakelijk de willekeur van de media die hier een rol in speelt.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 24, 2004, 09:09:10 am »

quote:

op 24 Feb 2004 01:01:52 schreef Jan W:
Begin vorige eeuw had het de krant nog niet eens gehaald, nu haalt het internet al.
[off-topic]Interessante opmerking, vooral de kranten zullen hier niet blij mee zijn![/off-topic]

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 24, 2004, 11:28:55 am »

quote:

op 24 Feb 2004 00:56:29 schreef Marloes:
Sommige mensen! |:(

zon

• blijf jezelf
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 25, 2004, 11:43:13 am »

quote:

op 23 Feb 2004 12:54:19 schreef Does:
Ik vind het plaatsen van een advertentie een eerbetoon aan de persoon in kwestie en daar wil ik dan heel graag mijn naam onderzetten. Het is een teken van liefde dat ik voor die persoon had. Ik zie het niet als egocentrisme want ik plaats zoiets met de reden dat ik de laatste eer wil bewijzen en dat ook graag wil laten zien aan mensen dat die persoon wat voor me betekende.

Tevens dienen rouwadvertenties volgens mij ook om de mensen te confronteren dat het leven maar kort is en het niet meer is dan een eeuwig sterven zeg maar.

Ik sla die pagina's trouwens vaak over want ik kan het heel moeilijk aanzien allemaal. Ik hou niet zo van leed.

ik kan me hier bij aansluiten,en als aanvulling, zo kunnen mensen ook meeleven met jou omdat je een dierbaar iemand hebt verloren en dat is( weet ik uit eigen ervaring)erg belangrijk in z'n periode.
Je krijgt meeleven van mensen waar je het niet van verwacht,mensen die je niet kent enz.
Massa condoleance om een bekend persoon,het enige wat ik daarover denk als ik zoiets lees het was/is een echte bekendheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 28, 2004, 10:35:35 am »
PAB in het ND vandaag. Blijkbaar ben ik niet de enige die de link legt met de overlijdensadvertenties in de krant...

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 28, 2004, 11:15:15 am »
Goede column. Ben het er volledig mee eens. (Niet dat ik het met een column eens hoef te zijn om 'm goed te vinden.)

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 28, 2004, 11:48:08 am »
Ja wel aardige column, toch maar even plaatsen hier voor de luie mensen!

quote:

Rouw 'lite'

door onze redacteur P.A. Bergwerff

Een Britse conservatieve denktank publiceerde deze week een studie, waarin de vloer werd aangeveegd met massale publieke rouwbetuigingen over de dood van bekende mensen.

Sinds een jaar of tien grijpt dat verschijnsel breed om zich heen: Kaarsen, bloemen en knuffels op de plek waar de betreurde woonde of om het leven kwam, condoleanceregisters in openbare gebouwen of op internet, stille tochten tot en met massale rouwplechtigheden. Prinses Diana, Pim Fortuyn en Meindert Tjoelker zijn slechts drie voorbeelden van mensen wier dood op deze wijze, bijna hadden we geschreven: 'werd gevierd'.

De Engelse studie spreekt er namelijk wel in zulke cynische termen over. Mensen die aan dit soort publiek rouwbeklag deelnemen, menen de opstellers, doen dat vooral om zichzelf een goed gevoel te bezorgen. Het is voor hen ook een vorm van amusement, vergelijkbaar met het bezoek aan een voetbalwedstrijd of een concert. Geen uiting van mededogen dus, maar juist van groot egocentrisme. De 'rouwziekte' - het rapport spreekt laatdunkend over 'rouw lite' - is een vorm van plaatsvervangende religie. En inderdaad, het feit dat de herdenkingsplechtigheden bij ons steevast als rouwdiensten worden aangeduid, zou wel eens in die richting kunnen wijzen.

De opstellers van het rapport brengen onder woorden wat waarschijnlijk velen al lang dachten. En het kost weinig moeite te constateren dat ze het ook wel eens bij het rechte eind zouden kunnen hebben. Neem het feit dat de rouw doorgaans slechts een zeer kortstondige aangelegenheid is. De massale emotionele taferelen uit 1997 rond de tragische dood van prinses Diana lieten nauwelijks ruimte voor een andere conclusie dan dat die zich op de gedenkdag van haar overlijden tot in lengte van jaren zouden herhalen. Maar een jaar later bleef het ijzig stil rond haar graf.

Bij de tocht ter herdenking van Meindert Tjoelker liepen enkele jongeren mee, die een paar dagen later zelf vanwege het plegen van 'zinloos' geweld werden opgepakt. De lucifers waarmee ze hun kaarsjes hadden aangestoken, hadden ze bij wijze van spreken nog op zak. En breder: nauwelijks eerder is er zo geklaagd over de verkilling van het sociale klimaat in het westen, eenzaamheid is tot recordhoogten gestegen. En in dezelfde periode waarin het publieke rouwen zich als fenomeen vestigde, kelderden in Groot-Brittannië de giften aan goede doelen met ruim 30 procent.

Zeker een 'christelijk' oordeel is dan gauw geveld. Maar misschien zou enige terughoudendheid op haar plaats zijn. Want hobbelen christenen om te beginnen niet op enige afstand mee? De rituelen van kaarsjes en knuffels zijn ook bij dramatische gebeurtenissen in christelijke kring geen uitzondering meer. En zouden de waarnemingen van de Engelse onderzoekers ook niet iets te zeggen hebben over bijvoorbeeld de uitdijende rouwadvertentiecultuur in dat soort situaties?

Maar misschien meer nog: zouden christenen in plaats van op comfortabele afstand te oordelen, juist niet (in navolging van hun Heer) met ontferming bewogen moeten worden over eenzame scharen 'die de wet niet kennen' en een substituut-religie zoeken? Een mens valt zo maar onder het zwaard van z'n eigen oordeel.
Bron: Nederlands Dagblad

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: maart 15, 2004, 09:27:18 am »
Afgelopen week was er weer eentje uit het boekje.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: maart 15, 2004, 10:35:27 am »

quote:

op 15 Mar 2004 09:27:18 schreef Picardijn:
Afgelopen week was er weer eentje uit het boekje.

mwah gedeeltelijk. Ik vind een terreuraanslag sowieso wel iets anders dan het overlijden van 1 persoon. Wat wil je anders... dat we gewoon doorgaan alsof er niets gebeurt is?

Dat is wat ik zo ziek vind aan deze discussie. Ik ben wel degenlijk geschokt, ik ben wel degenlijk geraakt. De moord op Fortuin, de aanslagen op 11-9 en madrid, de vuurwerkramp zijn voor mij wel degenlijk zeer schokkende zaken. Ik vind het gewoon belachelijk dat ik hier door een dergelijk onderzoek word neegezet als iemand die dat is om er beter van te worden. Ik leef wel degenlijk mee met de nabestaanden die ik niet ken. Waarom zou ik zo'n afgestompte geest moeten hebben dat ik niet met hen mee kan leven?
Waarom mogen mensen niet gewoon an publique laten zien dat ze dit een verschrikkelijke daad vinden? Ok je moet oppassen voor inflatie van het getoonde medeleven. Maar ik vond de minuut stilte bij het voetbal echt niet overdreven. Ik vind de veroordeling van mensen aan dat respect wel overdreven. Wie ben jij in vredesnaam om anderen te veroordelen? Niemand verplicht jou om er aan mee te doen.Als jij het als een fact of life wil zien en gewoon door wil leven, niemand belet je. Laat anderen dan op hun manier omgaan met zaken.
Als mensen na afloop anders tegen de zaak aankijken is dat hun zaak. Dat zegt niks over het moment zelf.

Laat ik een ander voorbeeld nemen. Ik kijk nu totaal anders aan tegen bepaalde zaken in mijn verkeringstijd dan toen. Over sommige dingen schaam ik mij verschrikkelijk. Toch was dat op dat moment gewoon gemeend. Volgens de analogie van dit onderzoek zou ik dus toen niet eerlijk geweest zijn. wat een bullshit zeg!
Pinkeltjefan