Auteur Topic: Gebedskring: motor van de gemeente?  (gelezen 4032 keer)

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Gebedskring: motor van de gemeente?
« Gepost op: februari 24, 2004, 10:02:17 pm »
Enige weken geleden is er in onze gemeente een gebedskring gestart. Eenmaal per twee weken komen we bij elkaar om te bidden voor de noden in de gemeente. Het zijn er vele, maar dit terzijde.
Na al eerdere pogingen een kring op te zetten is het nu dan gelukt, echter tot nu toe komen niet meer dan 5 tot 7 gemeenteleden om hieraan mee te doen. Kringgebed is schijnbaar nog erg onwennig. Om dit te verhelpen hebben sommigen van ons de cursus: Here leer ons bidden gevolgd van Agape, waarin verschillende vormen van gebed aan de orde komen. In ons gemeenteblad hebben we hier ook over geschreven, zodat iedereen weet wat de bedoeling is.

Wie heeft hier ervaring mee?in zijn gemeente.

P.s.: tot nu toe zijn de avonden trouwens heel goed verlopen. Gezamenlijk gebed na een gezamenlijke Bijbelstudie werkt heel opbouwend en bindend. Het is dus niet zo dat we perse een grote groep willen, wel zouden we de weerstand die er volgens mij tegen is willen doorbreken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2004, 10:03:53 pm »
Op de studentenvereniging waar ik lid van geweest ben hadden we standaard kringgebed en bij ons in de kerk is er elke maandagavond een soort bidstond. Dus ik weet niet beter dan kringgebeden...
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Karina

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2004, 10:07:51 pm »
Wij doen het ook regelmatig met ons gospelkoor en elke week in een lunch-Bijbelclubje (leuke naam he?), maar in onze GKV-gemeente is een enorme terughoudenheid. Hoe komt dat nou toch????

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2004, 10:08:38 pm »
Ligt denk ik aan je gemeente, zowel mijn studentenvereniging als mijn gemeente zijn GKV.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2004, 10:22:10 pm »
Wij hebben dinsdags en vrijdagsmorgens om 6uur een bidstond om de mannen die naar hun werk moeten de gelegenheid te geven om te bidden.

Dan is er op dinsdagmorgen om 9 uur een bidstond, waar hoofdzakelijk vrouwen komen.

Verder is er zondagmorgen vóór de dienst een bidstond van 8 tot 9 uur voor iedereen.

Tenslotte één keer per maand een nachtbidstond op vrijdag nacht voor het avond maal van de zondag er op volgend.

Alle bidstonden worden door gemiddeld zo.n 10 mensen bezocht.

Je kunt zelf je keuze maken naar welke je toe gaat.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Karina

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2004, 10:31:25 pm »
Sjonge, moet ik dan toch verhuizen/andere gemeente zoeken? Onze gemeente is in een diep dal en na veel gebed weet ik dat mijn plaats toch (nog?) daar is. Vandaar dat we met een klein groepje begonnen zijn met een gebedskring, want waar moet je anders beginnen??

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2004, 11:20:06 pm »
Heej Karina,

Ik heb niet echt ervaring met deze vorm van bidden in de gemeente, bij jeugddiensten doen we dit vaak wel.

Toch is kringgebed niet zo moeilijk, het is gewoon bidden, maar dan hardop. Om er een beetje in te komen zou je bijvoorbeeld de eerste keer eens kunnen beginnen door van te voren om punten te vragen, en dan in een rondje de kring af te gaan, waarbij iedereen bidt voor de persoon die naast hem/haar zit. Verder kan iedereen zelf danken voor dingen die hij/zij heeft, en iemand of een aantal mensen voor algemene dingen bidden. Ook kun je bijvoorbeeld in groepjes van 3 opdelen en voor elkaar bidden.

In elk geval moet het denk ik ook gewoon even wennen, merkte ik ook wel toen ik voor het eerst aan kringgebed deed. Na een paar keer ben je er al helemaal aan gewend :) Wel heel goed om dit ook in je gemeente te doen, dmv kringgebed leer je van elkaar, van elkaars problemen, kun je voor elkaar bidden maar ook blij zijn voor een ander of iemand troosten als dat nodig is, je relatie met elkaar wordt er vaak veel opener van!

Heel veel succes!

Marnix
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2004, 08:33:39 am »

quote:

op 24 Feb 2004 22:02:17 schreef KARINA:
Enige weken geleden is er in onze gemeente een gebedskring gestart. Eenmaal per twee weken komen we bij elkaar om te bidden voor de noden in de gemeente. Het zijn er vele, maar dit terzijde.
Na al eerdere pogingen een kring op te zetten is het nu dan gelukt, echter tot nu toe komen niet meer dan 5 tot 7 gemeenteleden om hieraan mee te doen. Kringgebed is schijnbaar nog erg onwennig. Om dit te verhelpen hebben sommigen van ons de cursus: Here leer ons bidden gevolgd van Agape, waarin verschillende vormen van gebed aan de orde komen. In ons gemeenteblad hebben we hier ook over geschreven, zodat iedereen weet wat de bedoeling is.

Wie heeft hier ervaring mee?in zijn gemeente.

P.s.: tot nu toe zijn de avonden trouwens heel goed verlopen. Gezamenlijk gebed na een gezamenlijke Bijbelstudie werkt heel opbouwend en bindend. Het is dus niet zo dat we perse een grote groep willen, wel zouden we de weerstand die er volgens mij tegen is willen doorbreken.

Gebed is de motor van je gemeente. Ik heb wel eens horen zeggen dat je gemeente nét zo groot is als het aantal mensen dat op de bidstonden verschijnt.
Daar zit waarheid in.
In evangelische kringen is het een goede gewoonte en leer je vanzelf de waarde van bidstonden kennen. Op een gegeven moment bid je niet meer om een zegen voor de plannen die je allang gemaakt hebt, maar begin je met bidden om een openbaring wat eigenlijk Gods wil is in een situatie.
Dus niet fietsen en God achterop meenemen, maar God laten sturen en zelf achterop gaan zitten.
Hardstikke goed dat jullie begonnen zijn, bid voor nieuwe gebedsstrijders. God zal toevoegen. Hij wil gebeden zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2004, 09:44:51 am »

quote:

op 25 Feb 2004 08:33:39 schreef Wilhelmina:
Gebed is de motor van je gemeente. Ik heb wel eens horen zeggen dat je gemeente nét zo groot is als het aantal mensen dat op de bidstonden verschijnt. Daar zit waarheid in.

Dus als je op dinsdagochtend aan het werk bent in plaats van in een kringetje te zitten, ben je geen goed (of zelfs helemaal geen) gemeentelid? Wat een flauwekul.

Wij doen nu een kring bij een evangelische gemeente en we hadden het laatst over zendeling-zijn en dat soort dingen. Ik krijg het daar nogal benauwd van want ik ben namelijk een gewone christen. Toen zei de kringleider iets waar ik erg blij mee was: God heeft de middelen voor het verspreiden van Zijn koninkrijk in handen van Zijn kinderen gelegd. Het is dus helemaal niet erg als je gewoon je werk doet en je steentje bijdraagt bijvoorbeeld financieel aan al die mensen die van giften leven (heb ik trouwens ontzettend veel bewondering voor) dat je dan op jouw manier ook bijdraagt. Gewone mensen moeten er net zo goed zijn.
Bombus terrestris Reginae

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2004, 09:51:27 am »

quote:

op 25 Feb 2004 09:44:51 schreef Bumblebee:
[...]

Dus als je op dinsdagochtend aan het werk bent .

Jij hoort op dinsdagochtend op je werk hoor. Maar een bidstond moet je zo plannen dat iedereen er aanwezig kan zijn. Desnoods zondagmorgen een uur voordat de echte samenkomst begint.
Maar ook dan zul je merken dat de meesten om 10 uur aan komen rennen, omdat ze het anders niet redden 's morgens met hun kinderen ( diezelfde mensen zijn de andere dagen gewoon om 8 uur op hun werk en de kinderen naar school) ;)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2004, 10:13:56 am »

quote:

op 25 Feb 2004 09:44:51 schreef Bumblebee:
Gewone mensen moeten er net zo goed zijn.
Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang dat veel te veel mensen dit denken.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2004, 10:52:28 am »
Bumblebee, het gaat niet om een bepaalde dag toch. Je hebt toch altijd wel een keer in de week tijd voor zoiets :) Ik denk dat het niet direct gaat om het bezoeken van de bidstonden trouwens.... je kunt ook thuis voor je gemeente bidden (hoewel samen bidden me beter lijkt voor de band met elkaarm de eenheid).

Wat wel belangrijk is is dat jou kerk meer is dan een plek waar je zondag heen gaat en verder niks mee te maken hebt :) Gemeente zijn is meer dan zondag bij elkaar in de kerk zitten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2004, 11:00:47 am »
Samen bidden is iets heel moois, en er gaat ook heel veel kracht van uit, maar je moet wel oppassen dat je niet gaat denken dat als je een kring gebed houdt waarin iedereen een stukje bidt, dat God dat gebed eerder verhoort dan als er één persoon bidt.

Bij ons op de bijbelstudie neemt het gebed ook een hele belangrijke plaats in, voordat we gaan bidden bespreken we met elkaar waarvoor en voor wie we willen bidden, meestal bidden er meerdere personen, maar als je niet wilt of kunt, dan hoeft dat niet, niet iedereen vindt dat prettig.
Je moet dus ook oppassen dat je bij speciale gebedskringen de drempel niet te hoog maakt voor mensen die niet hardop mee willen bidden, maar wel graag er bij willen zijn.

Praten met God is inderdaad erg belangrijk voor een gemeente, want als je dat als gemeente niet meer doet verbreek je eigenlijk de verbinding met God en ben je ipv gemeente van Christus maar gewoon een groepje mensen bij elkaar.

Maar persoonlijk gebed is minstens zo belangrijk voor een gemeente.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2004, 11:49:01 am »

quote:

op 25 Feb 2004 11:00:47 schreef macguinness:
Samen bidden is iets heel moois, en er gaat ook heel veel kracht van uit, maar je moet wel oppassen dat je niet gaat denken dat als je een kring gebed houdt waarin iedereen een stukje bidt, dat God dat gebed eerder verhoort dan als er één persoon bidt.

Maar persoonlijk gebed is minstens zo belangrijk voor een gemeente.

En tóch..... staat er niet:
Waar twee of drie tesamen bijeen zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden ?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 25, 2004, 11:51:08 am »

quote:

op 25 Feb 2004 11:49:01 schreef Mientje:
[...]

Veel grote gebeurtenissen in de bijbel vonden plaats "nadat zij eendrachtig bijeen waren, of éénparig in gebed"

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 25, 2004, 11:57:52 am »

quote:

En staat er niet óók:

Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.

Tja, Jezus laat zich niet vastpinnen...  ;)
De waarheid zal wel weer in het midden liggen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2004, 12:27:33 pm »
Tja... maar geloven is iets wat je alleen doet, en wat je samen doet. Het is een persoonlijke relatie met God, en een relatie als bruid (kerk) en God.

Is het dan of het een, of het ander? De waarheid in het midden? Of ligt de waarheid aan beide kanten? Werk je aan je persoonlijke relatie met God door alleen te bidden, en aan je relatie als gemeente en als gemeente met God door samen te bidden?!

Overigens Bumblebee, je moet de tekst wel in zijn context plaatsen. Dit vers was niet gericht tegen mensen die in groepen baden... nee dit vers was gericht op mensen die op de pleinen en hoeken van de straten baden, om met hun vroomheid te showen.

Lijkt me in het geval van een groepsgebed niet zo van toepassing. Er staat hier nergens dat dit om het alleen bidden gaat. Je kunt ook met een groep in het verborgene, in een binnenkamer bidden toch? :) Het gaat er Jezus hier om dat je er geen show van maakt.
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2004, 12:32:43 pm door Marnix »

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2004, 12:47:07 pm »

quote:

[...]

Ja.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2004, 12:47:20 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 11:51:08 schreef Wilhelmina:
[...]

Veel grote gebeurtenissen in de bijbel vonden plaats "nadat zij eendrachtig bijeen waren, of éénparig in gebed"
Ja.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2004, 12:47:31 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 11:57:52 schreef Bumblebee:
[...]

En staat er niet óók:

Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden.

Tja, Jezus laat zich niet vastpinnen...  ;)
De waarheid zal wel weer in het midden liggen.
Ja.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 25, 2004, 12:47:46 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 12:27:33 schreef Marnix:
Tja... maar geloven is iets wat je alleen doet, en wat je samen doet. Het is een persoonlijke relatie met God, en een relatie als bruid (kerk) en God.

Is het dan of het een, of het ander? De waarheid in het midden? Of ligt de waarheid aan beide kanten? Werk je aan je persoonlijke relatie met God door alleen te bidden, en aan je relatie als gemeente en als gemeente met God door samen te bidden?!

Overigens Bumblebee, je moet de tekst wel in zijn context plaatsen. Dit vers was niet gericht tegen mensen die in groepen baden... nee dit vers was gericht op mensen die op de pleinen en hoeken van de straten baden, om met hun vroomheid te showen.

Lijkt me in het geval van een groepsgebed niet zo van toepassing. Er staat hier nergens dat dit om het alleen bidden gaat. Je kunt ook met een groep in het verborgene, in een binnenkamer bidden toch? :) Het gaat er Jezus hier om dat je er geen show van maakt.

Ja.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2004, 12:48:19 pm »
Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens.  :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 25, 2004, 01:41:00 pm »
Mooi toch :) Houden zo :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 25, 2004, 01:50:22 pm »

quote:

om me er ook maar bij aan te sluiten: ja  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 25, 2004, 01:55:52 pm »
Zie je dat het kan: iedereen is het eens!

"Doch ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen"
(1 Korintiërs 1:10).

en

"Weest onderling eensgezind"
(Romeinen 12:16).

:)

En voor ik het vergeet: samenzang in de gemeente helpt ook heel erg, zo heb ik mogen ervaren in mijn eigen kerk. Immers, want wie zingt, bidt dubbel. (Wie zei dat ook alweer :?)

Karina

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 25, 2004, 02:12:43 pm »
Wat leuk is dit. Sinds gisteren ben ik pas op het forum, maar het is leuk. Bedankt alvast voor de tips en ik hoop dat jullie bidden voor meer gebedsstrijders in onze gemeente. Morgenavond 19.30 gaan we het weer proberen. Ik denk dat kringgebed niet "beter" is of "belangrijker", maar het is goed om te doen voor alle redenen die jullie ook genoemd hebben, maar ook omdat groepsgebed in de Bijbel en in de kerkgeschiedenis een belangrijke rol spelen. Het is vaak een basis voor geestelijk herstel.
Wilhelmina ik werd bemoedigd door wat je schrijft over dat God gebeden wil worden en dat we daarom ook moeten vragen om meer meebidders.
Hou jullie op de hoogte.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 25, 2004, 02:19:12 pm »

quote:

Zou dat niet toch een gevaar kunnen zijn?

quote:

op 25 Feb 2004 13:55:52 schreef Roodkapje:
Immers, want wie zingt, bidt dubbel. (Wie zei dat ook alweer :?)
Augustinus

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 25, 2004, 02:32:12 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 14:19:12 schreef Peter:
[...]

Waarom altijd gelijk beginnen over de gevaren?? :|

quote:

[...]

Augustinus
Volgens mij was het Luther, maar dat weet ik niet zeker...

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 25, 2004, 02:42:41 pm »
Karina,
Hier nog richtlijnen voor kringgebed door gebedsleidster Joy Dawson, Ik zou je naar de site kunnen verwijzen, maar dat wordt hier niet op prijs gesteld, dus gekopieërd.

Voorbede in een groep.

Gebedsgroepjes in de gemeente of thuis kunnen een bijzondere tijd zijn van samenwerking met God en medegelovigen om Jezus in deze wereld in actie te zien. Samenkomen in groepjes van 2 tot 8 personen kan vruchtbaar en effectief zijn. De volgende tips kunnen je gebedsgroep helpen.

1. Wijs een leider aan.

Het is een goed idee om het leiderschap van een kleine gebedsgroep te laten rouleren. De taak van de leider is om gebed te stimuleren door:

zorg te dragen dat de verschillende leidraden toegepast worden.
te zorgen dat voldoende tijd genomen wordt voor ieder onderwerp voordat men overgaat naar het volgende.
de gebedstijd te openen en af te sluiten.
een gebedstijd aan te houden van maximaal één tot anderhalf uur, inclusief een tijd van aanbidding.

2. Wijs een notulist aan.

De taken van de notulist zijn:

Lijst bijhouden van de aanwezigen (optie).
Gebedspunten opschrijven in het gebedsboek. Het is heel bemoedigend om terug te kunnen zien in een gebedsboek en na verloop van weken en maanden gebedsverhoringen te zien.
Notities maken van belangrijke Schriftgedeelten, beelden, visioenen of andere belangrijke dingen die tijdens het gebed naar voren kwamen met betrekking tot het gebedspunt.
Zorg dragen dat het gebedsboek steeds op dezelfde plaats opgeborgen wordt zodat het de volgende keer gemakkelijke gevonden kan worden.

3. Begin met een korte tijd van dankzegging.

Begin, indien mogelijk, met het zingen van enkele aanbiddingsliederen die rust brengen aan je geest en je voorbereiden om als groep voorbede te doen. Dank God voor wie Hij is en voor het voorrecht om deel te nemen aan de geweldige bediening van de Heer Jezus.

Hebreeën 7:25 (HB) Hij kan iedereen die door Hem naar God gaat, van de ondergang redden. Omdat Hij altijd zal blijven leven, zal Hij er altijd zijn om onze belangen bij God te behartigen.

Dank God voor het voorrecht om in gebed met Hem samen te werken in mensenlevens.

4. Vraag de Heer om je hart te doorzoeken.

Vraag de Heer om je hart te doorzoeken naar onbeleden zonden die je kunnen hinderen om Zijn stem te verstaan. Dit kan gebeuren in een moment van stilte. Blijf hier niet te lang bij stilstaan als niets je direct in gedachten komt.

Psalm 66:18 (HB) Als mijn motieven onzuiver waren geweest, zou de Here echt niet hebben geluisterd.

Psalm 139:23-24 (NBG) Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, toets mij en ken mijn gedachten; zie, of bij mij een heilloze weg is, en leid mij op de eeuwige weg.

5. Sterf aan je eigen gedachten, verlangens en lasten waarvan je zelf het gevoel hebt dat je ervoor moet bidden.

Spreuken 3:5-6 (HB) Vertrouw met heel je hart op de HERE en verwacht het niet van je eigen verstand. Laat God delen in alles wat je doet, dan kan Hij je levensweg bepalen.

Spreuken 28:26 (HB) Wie op eigen oordeel vertrouwt, is een dwaas; maar wie op Gods wijsheid bouwt, ontkomt aan de straf.

Jesaja 55:8 (HB) Mijn plannen zijn niet dezelfde als die van u en mijn gedachten zijn niet uw gedachten!

6. Geef je verstand en je inbeeldingsvermogen over aan de Heer om door Hem gebruikt te worden.

2 Corinthiërs 10:3-5 (HB) Nu is het waar dat ik maar een gewoon mens ben, maar ik ga niet op menselijke wijze te werk om de strijd te winnen. Ik strijd met Gods wapens, niet met menselijke, om elke tegenstand te breken. Met deze wapens zijn alle argumenten waarmee men zich tegen God verzet, te ontzenuwen; alle barrières tussen God en de mensen worden daardoor omvergehaald. Met deze wapens breek ik elke opstand van menselijk denken om die terug te brengen tot gehoorzaamheid aan Christus.

Geef toe aan de Heer dat Zijn gedachten hoger zijn dan de onze en leg ieder idee en elke verwachting over de gebedstijd voor Hem neer. Wees bereid om gebedspunten te laten liggen die je zelf belangrijk vind als de Heer andere plannen heeft voor die gebedstijd.

7. Vraag de Heer om bescherming terwijl je bidt en neem op de juiste wijze autoriteit over de Vijand.

Bedenk je autoriteit in Christus en weersta de invloed van de vijand.

Jacobus 4:7 (HB) Onderwerp u dus aan God, maar verzet u tegen de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Sta standvastig tegenover de vijand door de almachtige Naam van de Here Jezus Christus en door het 'zwaard van de Geest' - het Woord van God.

8. Dank God bij voorbaat en verwacht dat Hij tot je spreekt. Hij is een bijzonder God en zal handelen in overeenstemming met Zijn karakter.

9. Wacht op de Heer, in stilte voor enkele minuten (3 of 4 minuten).

Verwacht dat de Heer tot je zal spreken.

Johannes 10:27(HB) Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze. Zij volgen Mij.

Psalm 62:6 (HB) O, mijn ziel, richt u toch helemaal op God en wees rustig. Ik verwacht alles van Hem.

Micha 7:7 (HB) Maar ik zal uitzien naar de Here. Van God zal ik mijn heil verwachten. Bij mijn God zal ik gehoor vinden.

10. Geloof dat de dingen die in hart en gedachten opkomen van God zijn, terwijl je ze steeds aan Hem onderwerpt.

Leg de beelden, verzen en indrukken die God je geeft in gehoorzaamheid en geloof in de groep.

Johannes 10:27(HB) Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze. Zij volgen Mij.

Blijf God om leiding vragen en verwacht dat Hij die zal geven. Hij zal het zeker doen.

Psalm 32:8 (HB) Ik laat u zien welke weg u moet gaan. Ik geef u raad en houd mijn oog op u gericht.

Na enkele minuten vraagt de leider aan elke persoon in de groep om te delen wat zij op hun hart kregen om voor te bidden. Als je niets hebt ontvangen, voel je dan vrij om dat te zeggen. Als er geen eenduidend thema uitkomt, ga dan weer bidden en vraag de Heer om duidelijkheid. Indien mogelijk neem dan je Bijbel ter hand voor het geval dat God je daaruit wil leiden of bevestigen.

Psalm 119:105 (NBG) Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

11. Bid in geloof!

Neem ruimschoots de tijd om voor ieder onderwerp te bidden voordat je naar het volgende gaat. De leider is verantwoordelijk om van het ene onderwerp over te gaan tot het volgende. Zorg ervoor dat je God de tijd hebt gegeven om alles met je te delen omtrent het onderwerp, vooral als je als groep bidt. Probeer om je gebeden kort en specifiek te laten zijn, met autoriteit. Rommelige, langdradige gebeden kunnen ertoe leiden dat anderen in de groep hun concentratie op het onderwerp verliezen. Een lange periode van stilte is een goede indicatie dat het tijd is om over te gaan naar het volgende onderwerp.

12. Eindig met Dankzegging.

Als God geen dingen meer in je gedachten brengt om voor te bidden, eindig dan met Hem te danken en loven voor hetgeen Hij gedaan heeft. Vraag de Heer om alle lasten weg te nemen die je niet mee naar huis hoeft te nemen na de gebedstijd. Eindig met een aanbiddingslied en/of dankgebed voor hetgeen God gedaan heeft gedurende de tijd van voorbede. Vertrouw erop dat God alle gebeden heeft gehoord en dat Hij werkt! Dank hem voor het feit dat Hij tot je heeft gesproken en dat Zijn wil gedaan is.
=============================

Je zou het kunnen uitprinten en eens doornemen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 25, 2004, 02:50:43 pm »
Ik heb eens een kringgebed gedaan waarbij iedereen in een kring stond en we elkaars handen vasthielden en om de beurt baden, als je klaar was kneep je met je rechterhand in iemands anders linkerhad, zodat diegene kon inspringen. Dat werkt echt heel tof. (Maar ja, dat was zonder vrijgemaakten... ik kan me voorstellen dat mensen die geen kringgebed gewend zijn daar gereserveerd tegenover staan).

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 25, 2004, 02:53:46 pm »
Dat verplicht de volgende wel om te bidden, ik vind dat je daar vrij in moet zijn.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 25, 2004, 03:05:18 pm »
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 25, 2004, 03:08:27 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:05:18 schreef joris:
www.thecall.nl
Jorisje, Jorisje ! Dit is spam !

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 25, 2004, 03:10:24 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 14:53:46 schreef Mientje:
Dat verplicht de volgende wel om te bidden, ik vind dat je daar vrij in moet zijn.
Dat hoeft niet. Knijp je gewoon de volgende...

quote:

op 25 Feb 2004 14:50:43 schreef Roodkapje:
(Maar ja, dat was zonder vrijgemaakten... ).
onder vrijgo's werkt het ook
HarmW

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 25, 2004, 03:11:36 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:08:27 schreef Mientje:
[...]

Jorisje, Jorisje ! Dit is spam !

Tenzij je er nog wat leuks van weet te maken... O-)
d.w.z. enig commentaar en een bijdrage aan dit topic
HarmW

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 25, 2004, 03:17:15 pm »
ach joh hou toch op. spam, waarom zou dat erg zijn. maar goed.

Bijdrage: zonder gebed gaat God weg, das de bijbel wel duidelijk over. God troont op de lofzangen van zijn gemeente. Dus we moeten God aanbidden en loven en prijzen.
daarom de verboden link naar een website met de naam thecall punt nl. Praktische manier om gebedsleven in de gang te houden

dat wat we in de kerken meestal doen is geen bidden.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 25, 2004, 03:44:15 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 14:32:12 schreef Mezzamorpheus:
Waarom altijd gelijk beginnen over de gevaren?? :|
Ik ben al stil.

quote:

Volgens mij was het Luther, maar dat weet ik niet zeker...

qui bene cantat, bis orat! (Augustinus)
Misschien was je in de war met 'Gods gemeente is een zingende gemeente' (Luther) :)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 25, 2004, 03:54:12 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 14:53:46 schreef Mientje:

Zo hebben wij alle ( ja alle) kinderen van de zondagsschool binnen korte tijd geleerd hardop te bidden. Als ze niets te bidden hadden mochten ze gewoon AMEN zeggen ( leren ze hun eigen stem te horen als ze bidden), zo wist de volgende dat hij mocht.

De volgende les was: allemaal de naam van degene noemen die links naast je staat, en zeggen: ( marietje) ik zegen jou in de Naam van Jezus.
Ook dit leert heel snel een ander te zegenen.

Daarna hebben we ze gevraagd aan diegene naast hem/haar te vragen waar hij gebd voor nodig had. Vervolgens konden ze zo diegene gericht aan de Heer opdragen.

Inmiddels is het de gewoonste zaak van de wereld dat iedereen hardop bidt, en elk nieuw kind hoort het de eerste keer meteen, dus hij weet niet beter en gaat vanzelf ook hardop bidden.

Dus als je bang bent voor de mensen die "het niet gewend zijn" zou ik zeggen: zorg dat ze er zo gauw mogelijk aan wennen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 25, 2004, 04:38:42 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:44:15 schreef Peter:
[...]

Ik ben al stil.
Niks positiefs te melden over gebed(-skringen, -sgroepen etc.)?  O-) (jaja, stil maar, mijn bijdrage komt nog, als ik weer tijd heb...  ;) )

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 25, 2004, 05:56:21 pm »

quote:

Ja dat kan een gevaar zijn bij bidden in het algemeen, niet bij groepsgebeden in het bijzonder. Daarom waarschuwt Jezus er voor... Maar hij zei dit tegen mensen die op de pleinen en hoeken van de straat stonden te bidden, niet tegen mensen die achter gesloten deuren baden zoals in dit geval :) Dus ik vind het off-topic :)
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2004, 07:01:53 pm door Marnix »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 25, 2004, 07:51:47 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 15:17:15 schreef joris:
[...]
dat wat we in de kerken meestal doen is geen bidden.
Welke kerken bedoel je hier? :X

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 25, 2004, 09:39:58 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 19:51:47 schreef dingo:
[...]

Welke kerken bedoel je hier? :X
de kerken. Meestal roepen we wat w denken dat God wil. Maar God wil aanbeden worden, niet bevolen worden. Bovendien kan een dominee of bidder nooit de gebeden verwoorden van 800 mensen in de zaal. HElemaal de zin 'vergeef ons onze zonden' is grote onzin in zo'n situatie. En zinnen als 'we hebben er weer een potje vangemaakt deze week' wordt ook nooit van t voren gecontroleerd of iedereen er mee eens is. Ga zo maar door.

beetje bidles in de kerken is niet verkeerd.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 25, 2004, 11:50:41 pm »

quote:

op 25 Feb 2004 17:56:21 schreef Marnix:
Ja dat kan een gevaar zijn bij bidden in het algemeen, niet bij groepsgebeden in het bijzonder. Daarom waarschuwt Jezus er voor... Maar hij zei dit tegen mensen die op de pleinen en hoeken van de straat stonden te bidden, niet tegen mensen die achter gesloten deuren baden zoals in dit geval :) Dus ik vind het off-topic :)
Ik ben met je eens, dat we teksten in hun verband moeten lezen. Dus wat geldt voor: Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. geldt dus ook voor: Waar twee of drie tesamen bijeen zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden. en voor: "nadat zij eendrachtig bijeen waren, of éénparig in gebed.
In deze laatste 2 teksten staat nl. ook geen expliciete opdracht voor een gebedsgroep zoals wij die kennen.

Bovendien denk ik dat Jezus in de tekst Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. niet zozeer moeite heeft met de straten en pleinen als zodanig, maar met het 'voor de mensen' doen. Het ging de Farizeeën erom dat ze eer ontvingen om hun gebed en 'omhaal van woorden' en daar verzet Jezus zich tegen. En dan maakt het niet uit of je op een straat/plein of in een binnenkamer zit.

Ik betrap mezelf er ook vaak op, dat ik in een groep mooiere en meer woorden gebruik dan wanneer ik alleen ben. Begrijp me niet verkeerd, een gebedsgroep kan heel goed zijn, maar wees je wel bewust van dit soort gevaren.

In dat verband nog een mooie anekdote: de beroemde Klaas Schilder was eens te gast bij een gezin. Hij at ook mee, en de vader vroeg 'natuurlijk' aan Schilder of hij wilde voorgaan, waarschijnlijk in de verwachting dat er dan een prachtig gebed zou komen. Schilder vouwde de handen en sprak: 'Here, zegen deze spijze, amen."

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 26, 2004, 12:29:53 am »

quote:

Ik ben met je eens, dat we teksten in hun verband moeten lezen. Dus wat geldt voor: Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. geldt dus ook voor: Waar twee of drie tesamen bijeen zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden. en voor: "nadat zij eendrachtig bijeen waren, of éénparig in gebed.
In deze laatste 2 teksten staat nl. ook geen expliciete opdracht voor een gebedsgroep zoals wij die kennen.

Klopt. Maar in het NT kun je wel veel vinden over het gemeente zijn. Dus dat je relatie met God niet iets individueels is maar iets wat je met elkaar deelt, waar je samen aan werkt en elkaar in ondersteunt. Samen bidden, je problemen voor God brengen en anderen voor je laten bidden past daar volgens mij heel goed in toch?!

quote:

Bovendien denk ik dat Jezus in de tekst Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. niet zozeer moeite heeft met de straten en pleinen als zodanig, maar met het 'voor de mensen' doen. Het ging de Farizeeën erom dat ze eer ontvingen om hun gebed en 'omhaal van woorden' en daar verzet Jezus zich tegen. En dan maakt het niet uit of je op een straat/plein of in een binnenkamer zit.

Klopt... ik kwam daar vandaag een mooie tekst tegen die me wel aansprak, dat je niet trots moet zijn op wat je doet omdat mensen dat goed van je vinden, maar dat je wat je doet, doet voor God!

quote:

Ik betrap mezelf er ook vaak op, dat ik in een groep mooiere en meer woorden gebruik dan wanneer ik alleen ben. Begrijp me niet verkeerd, een gebedsgroep kan heel goed zijn, maar wees je wel bewust van dit soort gevaren.

Mee eens, maar die gevaren zitten niet in de gebedsgroep maar in jezelf. Daarom moet je daar niet als gebedsgroep voor uitkijken, maar moet je daar zelf voor uitkijken als deel van die gebedsgroep. Daarom is het inderdaad wel goed daarvan bewust te zijn, en er in een gebedsgroep geen show van te willen maken wie het mooiste kan bidden. Als iedereen daar rekening mee houdt zie ik een gebedsgroep, net als jijm, als iets heel goeds!

quote:

In dat verband nog een mooie anekdote: de beroemde Klaas Schilder was eens te gast bij een gezin. Hij at ook mee, en de vader vroeg 'natuurlijk' aan Schilder of hij wilde voorgaan, waarschijnlijk in de verwachting dat er dan een prachtig gebed zou komen. Schilder vouwde de handen en sprak: 'Here, zegen deze spijze, amen."
Dan handelde Schilder heel wijs!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 26, 2004, 09:18:36 am »
Laten we dit moment even koesteren, Marnix.
We zijn 't eens! :)

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 26, 2004, 12:05:51 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 00:29:53 schreef Marnix:
Mee eens, maar die gevaren zitten niet in de gebedsgroep maar in jezelf.
Om nog met een extra gevaar aan te komen voor het lijstje gevarenpunten ;) :
Mensen hebben gewoonlijk de neiging zich niet kwetsbaarder op te stellen dan de ander. Als je dus bijv op vereniging in kringgebed bidt (zoiets wordt vaak door de meerderheid besloten, of door een of meer enthousiastelingen) en er is iemand (A) die telkens 'de beurt doorgeeft' ipv zich net als de anderen kwetsbaar op te stellen (dit kan allerlei redenen hebben, van 'niet durven' tot 'niet willen omdat je zo'n kringgebed als kunstgreep ziet om sociale verbondenheid te bewerkstelligen en je houdt niet van kunstgrepen) dan loop je het gevaar een punt te bereiken waarop de groep zich keert tegen persoon A die niet meebidt. Tenslotte stellen zij zich kwetsbaar op, en hij weigert datzelfde te doen. Een kringgebed kan denk ik alleen functioneren als iedereen dit vrijwillig wil & een goed idee vindt (terwijl het volgens mij vaak iets is wat iemand een keer heeft meegemaakt en dan op vereniging wil uitproberen, en als mensen weigeren toch aandringt met het motto 'even doorheen bijten').
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 26, 2004, 12:07:54 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 09:18:36 schreef Peter:
Laten we dit moment even koesteren, Marnix.
We zijn 't eens! :)

Help... zou het einde van de wereld nabij zijn? ;)

Ik geniet van het moment :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 26, 2004, 12:12:33 pm »

quote:

Om nog met een extra gevaar aan te komen voor het lijstje gevarenpunten  :
Mensen hebben gewoonlijk de neiging zich niet kwetsbaarder op te stellen dan de ander. Als je dus bijv op vereniging in kringgebed bidt (zoiets wordt vaak door de meerderheid besloten, of door een of meer enthousiastelingen) en er is iemand (A) die telkens 'de beurt doorgeeft' ipv zich net als de anderen kwetsbaar op te stellen (dit kan allerlei redenen hebben, van 'niet durven' tot 'niet willen omdat je zo'n kringgebed als kunstgreep ziet om sociale verbondenheid te bewerkstelligen en je houdt niet van kunstgrepen) dan loop je het gevaar een punt te bereiken waarop de groep zich keert tegen persoon A die niet meebidt. Tenslotte stellen zij zich kwetsbaar op, en hij weigert datzelfde te doen. Een kringgebed kan denk ik alleen functioneren als iedereen dit vrijwillig wil & een goed idee vindt (terwijl het volgens mij vaak iets is wat iemand een keer heeft meegemaakt en dan op vereniging wil uitproberen, en als mensen weigeren toch aandringt met het motto 'even doorheen bijten').

Opnieuw zit het gevaar dan niet in het samen bidden, maar in personen. Zelf heb ik dit nooit gemerkt zo.... maar ja, er zijn bji alles wat je doet gevaren, die kunst is dan niet om het maar helemaal niet te doen, maar om het op een goede manier te doen. (ik zeg niet dat jij dat beweert hoor trouwens.)

Toch denk ik dat juist kringgebed juist een oplossing kan zijn. Als iemand niet open is hoeft dat voor het kringgebed helemaal geen belemmering te zijn. En juist door samen te blijven bidden kun je meer vertrouwd met het kringgebed, maar ook meer vertrouwd met elkaar raken, waardoor je juist dit kan overwinnen en steeds opener wordt. Dat kost soms wat tijd, maar kringgebed kan daar zeker bij helpen!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 26, 2004, 02:09:37 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 12:05:51 schreef Marloes:
[...]
Een kringgebed kan denk ik alleen functioneren als iedereen dit vrijwillig wil & een goed idee vindt (terwijl het volgens mij vaak iets is wat iemand een keer heeft meegemaakt en dan op vereniging wil uitproberen, en als mensen weigeren toch aandringt met het motto 'even doorheen bijten').
Er zit wat in, maar het is wel juist met kringgebed zo dat je eigenlijk pas kan zeggen of je het wat vindt als je het ondervonden hebt. Juist veel gereformeerde ouderen en jongeren zijn over het algemeen niet met dit fenomeen opgegroeid en vertonen -over het algemeen- redelijk wat scepsis als iemand voorstelt het te doen, terwijl een vrij groot deel er enthousiast over wordt als ze het eenmaal uitgeprobeerd hebben. Dat enthousiasme en die geloofsgroei loop je mis als je er niet mee begint als niet iedereen ervoor is.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 26, 2004, 02:15:30 pm »

quote:

op 26 Feb 2004 14:09:37 schreef Mezzamorpheus:
Dat enthousiasme en die geloofsgroei loop je mis als je er niet mee begint als niet iedereen ervoor is.
Die geloofsgroei komt in jouw stukje wel een beetje uit de lucht vallen. Ik zie de link met het hardop bidden niet helemaal. Ik bedoel, je HOEFT toch niet? Het lijkt nu wel alsof hardop bidden een stap "verder" is dan in jezelf bidden, alsof je dan een betere gelovige zou zijn.