Auteur Topic: Spinvis  (gelezen 4211 keer)

Does

• Bekijk profiel
Spinvis
« Gepost op: februari 26, 2004, 11:44:02 pm »
Ik weet dat er al een topic is over Spinvis maar ik zou hier HET Spinvis topic van willen maken. Het andere topic was meer gericht op de mening van 1 user over Spinvis en zijn liefde voor Spinvis. Dit topic: Spinvis - Spinvis.

In bovenstaand topic heeft overigens Spinvis zelf (Erik de Jong) zelf in gereageerd.

Onderstaande inleiding is gecopyd van het forkforum waar ze ook een topicreeks onderhouden over Spinvis.

http://www.excelsior-recordings.com/images/band/spinvis/image002.jpg

2001
Na jaren experimenteren, opnemen, knippen en plakken op een computer in zijn woning in Nieuwegein heeft de inmiddels 41-jarige Erik de Jong eindelijk een cassette met schetsen van drie nummers die hij verstuurt naar platenmaatschappij Excelsior. Labelbaas Ferry Roseboom is direct enthousiast over de - door De Jong zelf benoemde - singer-sample-songwritermuziek en twee weken later besluit Excelsior Spinvis te tekenen.

2002
Als op 1 april het album Spinvis uitkomt, reageert de pers unaniem enthousiast. Spinvis scoort vooral erg hoog bij muziekcritici en behaalt zodoende snel de hoogste positie in Oor's Moordlijst. Spinvis maakt muziek bij een kunstwerk van Walter van Broekhuizen voor de manifestatie Over Helden, Schurken En Hadewijch. In drie nummers verwerkt hij de stem van cabaretier Abraham de Winter (1841-1920) zoals die klinkt op 78 toerenplaten uit 1901. De tracks verschijnen in de zomer op een speciale single tijdens de manifestatie Het Geheugen Van Een Stad te Breda. In eerste instantie is De Jong niet van plan zijn muziek live ten gehore te brengen, maar eind 2002 staat Spinvis dan toch op de planken tijdens het Crossing Border festival in Amsterdam. Hij heeft voor deze gelegenheid een bijzondere zevenkoppige band samengesteld, bestaande uit vaak oudere ervaren muzikanten die niet uit de popmuziek komen, zoals drummer Louis Debij (vaste muzikant bij TROS Session, Toots Thielemans, Rogier van Otterloo, de Beau Hunks en Fungus), pianist Han Reiziger (o.a. componist en begeleider van cabaretgroep Lurelei), harpiste Carla Bos (o.a. Schönberg Ensemble en Holland Symfoniaen), saz-speler Cengiz Tutar en Erik's vader, gitarist Walter de Jong. Het optreden wordt als een van de hoogtepunten van Crossing Border gezien. In december belandt het album Spinvis op de tweede plaats in de eindlijst van muziekblad Oor. Het liedje Smalfilm wordt tweede in de door VPRO-luisteraars samengestelde Song van het Jaar 2002. In beide gevallen moet Spinvis de Amerikaanse band Queens Of The Stone Age voor zich laten. Eind 2002 ontvangt De Jong een Essent Award en mag hij dus in 2003 optreden op Noorderslag in Groningen. Daarna gaat hij in een eenvoudigere bezetting door Nederland touren.

Albums:

http://www.excelsior-recordings.com/images/covers/spinvis/96051h.jpg
Spinvis - 2002 - cd

http://www.excelsior-recordings.com/images/covers/spinvis/96067h.jpg
Nieuwegein aan Zee - 2003 - cd + dvd
Live vanuit de luie stoel

Does

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2004, 11:47:04 pm »
Ik zie trouwens dat aan de website een forum hangt waar je je kan registeren en posten. Toch maar even doen... :)

http://www.spinvis.net/forum/index.php

Does

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2004, 09:53:13 am »
Op 28 maart 2004 wint Spinvis met cabaretière Lenette van Dongen de Annie M.G. Schmidt-prijs (onderscheiding voor het beste theaterlied) voor het door hem geschreven lied Voor ik vergeet.

Druk topic dit overigens! :)

Koerok

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2004, 10:19:15 am »
Wat valt erover te zeggen?
Ik vond het een prachtplaat en heb 'm inmiddels grijsgedraaid.
Ik hou alleen m'n hard vast voor een eventueel vervolg. Straks heeft hij mensen om zich heen 'die er verstand van hebben' en geld om het allemaal wat 'beter' op te nemen.
Ben zeer benieuwd...
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Does

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2004, 10:38:03 am »
Het is "hart" ipv "hard". ;)

De charme is inderdaad dat het zo "amatauristisch" in elkaar is gezet inderdaad.

Koerok

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #5 Gepost op: maart 30, 2004, 10:47:51 am »
Inderdaad, die stomme fouten maak ik wel vaker, terwijl ik eigenlijk best weet hoe het moet. Laatst heb ik heel zorgvuldig een brief getikt op de PC. Zaten er toen ik hem had uitgeprint toch nog een stuk of vier fouten in.
Mijn conclusie: "Tikken op de PC, dat valt om de dooie dood niet mee". :)

Koerok

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2004, 10:49:20 am »

quote:

op 30 Mar 2004 10:38:03 schreef Does:
De charme is inderdaad dat het zo "amatauristisch" in elkaar is gezet inderdaad.
Het is trouwens amateuristisch, of was dat bedoeld als een lulletje?

Does

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2004, 11:03:23 am »
Dit is een typfoutje, dat van jou is gewoon een spelfout. :)

Niet dat een typfout geen spelfout is maar je bedoelt wat ik snap, bedoel je? ;)

Sarah

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #8 Gepost op: april 01, 2004, 07:35:29 pm »
In de Rails stond laatst een interview met die gast van Spinvis wat ik er heb uitgescheurd, en nu zal ik daar wat fragmenten van overtypen voor de liefhebbers.

De muziek

Hij zegt: "Ik ben drummer, die roots verloochen je niet. Als ik een ritme heb, loop ik naar boven, neem het op en zet het stukje in de computer een paar keer achter elkaar -- samplen. Door de herhaling krijg je cadans. In mijn computerinstrumenten hoor je niet de vingers die uitschieten of het getik van een strijkstok. Ik laat dan de hoboïst of een violist langskomen dan lééft de muziek.
Het móet misgaan in de liedjes, dat is mooi."
Als er een brommer door de straat rijdt tijdens het opnemen laat hij het op de band staan want dat vind hij prachtig. Hij liet het zelfs vijf keer terugkomen op de band.

Hij zingt niet, hij praatzingt. Dat is niet erg zegt hij, want: "dat werkt wel ontroerend".

Weet je waar zijn formidabele songteksten vandaan komen?

Wanneer hij door het winkelcentrum loopt en hij hoort iemand iets zeggen; "Ronnie gaat naar huis", dan wil hij dat gebruiken voor een nieuw lied. hij plakt er "het spook is uit zijn hoofd" achter, en dan gaat hij pas bedenken waar het lied overgaat.
(het lied ging uiteindelijk over een jongen die net uit het gesticht komt...)

Hoe begon hij?
"Nachtenlang achter de commodore-64-computer, en maar blowen" je verdwaalt in je fantasie. Hij vroeg zich af hoe lang hij nog zo door ging blijven prutsen... "

Op zijn dertigste werd hij vader en was hij gedwongen vroeg op te staan.

Wat is de spannende theorie achter de naam Spinvis?
Hierop antwoordt dhr met volle overtuiging: "Dat vind ik leuk klinken".

Hij wordt gelukkig van complimenten die hij krijgt, bv die van een moeder van een autistisch kind " mijn kind luistert alleen maar naar jouw liedjes, het haalt hem uit zijn isolement".

Waarschijnlijk om het interview wat diepgang te geven vroeg de interviewer wat hij nou de zin van het leven vond, hij antwoordde met:
"De zin van het leven bestaat eigenlijk niet. Ik kan er ook niks aan doen, je bent niets meer dan een tijdelijk voertuigje voor je genen. Ik vind het ook een kinderlijke fantasie om te geloven in het eeuwige leven, maar dood fascineert me wél".

Laten we het hier maar even op houden :w

Uit de Rails van vorige maand

http://www.faceculture.nl/spinvis/images/3.jpg
« Laatst bewerkt op: april 01, 2004, 08:03:24 pm door Sarah »
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Does

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2004, 08:07:15 pm »
Heel cool Sarah  _/-\o_  d:)b

SpinviS

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #10 Gepost op: april 06, 2004, 10:24:03 pm »
does hoe kom jij aan dat adres op van dat spinvis.net forum (het is trouwens makkelijker om te onthouden hoor: gewoon http://forum.spinvis.net/ )?...
mag je trouwens ook topics op openen hoor......... de kans dat er gereageerd wordt is wel niet zo groot.... spiv blijkt niet meer zo interessant te zijn. gelukkig maar.............
trouwens mijn naam is spinvis of spiv, niet erik de jong (even doordenken wat ik bedoel...........snapje'm?)...

trouwens..... ik zit nog altijd alleen op m'n zolder...... en vond je nieuwegein aan zee dan niet goed want die heb ik ook gemaakt toen ik al "bekend" (vind ik een uitermate zeer relatief woord) was......... bij het concept van de cd gaat geen ongelooflijke ommekeer komen. ik zit er nog altijd alleen. enkel het concept van de live optredens zou kunnen veranderen. misschien wat meer elektronisch gedoe dan.........
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:30:01 pm door SpinviS »
Man rot toch op er is geen bewijs kijk wat er staat dag in dag uit je shaket en je kooi is te klein worden de lampen verblind man neem dan potvolkoffie geen kind dan...

Sarah

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #11 Gepost op: april 06, 2004, 10:36:53 pm »
Ik snap niets van de signature, het is zo vaag. Hoe vager hoe beter?

Ik snap ook niet hoe mensen tegenwoordig zo gauw populair zijn met hun creaties, vroeger moest men daar keihard voor werken. En die mensen wilden niet eens populair zijn. (Bach?)

Maar door alle media is het misschien ook niet zo moeilijk om populair te zijn.
De wereld wordt kleiner, maar je bent ook sneller een ééndagsvlieg, mensen zijn je morgen weer vergeten, en dat is écht treurig!

De wereld wordt kleiner, en iedereen komt dichter bij elkaar, maar eigenlijk is er een steeds grotere afstand.

SpinviS

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #12 Gepost op: april 06, 2004, 10:41:50 pm »
ik geef je volledig gelijk sarah........ de mensen zijn veel te snel populair, zelfs al is dat niet de bedoeling. maar het wordt tegenwoordig ook gevaarlijk om iets te maken. vroeger was alles zo vluchtig.... je kon iets zeggen zeggen en een paar dagen later was iedereen het vergeten.. daarom is internet ook zo'n gevaarlijk medium.... alles wat je doet op zegt op het inernet ligt voor eeuwig vast........ daar is geen ontkomen meer aan.....

daarom hou ik ook van vage dingen.............
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:43:11 pm door SpinviS »
Man rot toch op er is geen bewijs kijk wat er staat dag in dag uit je shaket en je kooi is te klein worden de lampen verblind man neem dan potvolkoffie geen kind dan...

Sarah

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2004, 10:51:30 pm »

quote:

SpinviS schreef op 06 april 2004 om 22:41:
ik geef je volledig gelijk sarah........ de mensen zijn veel te snel populair, zelfs al is dat niet de bedoeling. maar het wordt tegenwoordig ook gevaarlijk om iets te maken. vroeger was alles zo vluchtig.... je kon iets zeggen zeggen en een paar dagen later was iedereen het vergeten.. daarom is internet ook zo'n gevaarlijk medium.... alles wat je doet op zegt op het inernet ligt voor eeuwig vast........ daar is geen ontkomen meer aan.....

daarom hou ik ook van vage dingen.............

Je bent er altijd zelf bij.
Het lijkt me wel verschrikkelijk om als je populair bent te beseffen dat je dat eigenlijk niet wilt, de film is niet terug te draaien, net als de geschiedenis die je schrijft op internet niet te wissen valt.

Mensen zijn niet te snel populair trouwens, vroeger waren mensen net zo gauw populair als nu.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 10:52:50 pm door Sarah »

SpinviS

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #14 Gepost op: april 06, 2004, 10:56:03 pm »
mensen zijn nu sneller populair dan vroeger bij het grote publiek..... vroeger kon je populair zijn in je dorp of hoogstens in je land... nu breidt dat zich allemaal veel sneller uit....

ik ben atheist, dus ik heb god nergens voor nodig...

ik ben niet zo bekend hoor.... ik kan nog altijd rustig op straat rondlopen zonder dat de mensen me zitten aanstaren of naar me toe komen..... er is eigenlijk niet zoveel veranderd tegenover vroeger, behalve dat ik het soms wat drukker heb.....
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 11:17:47 pm door SpinviS »

Sarah

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #15 Gepost op: april 06, 2004, 11:50:36 pm »

quote:

SpinviS schreef op 06 april 2004 om 22:56:
mensen zijn nu sneller populair dan vroeger bij het grote publiek..... vroeger kon je populair zijn in je dorp of hoogstens in je land... nu breidt dat zich allemaal veel sneller uit....

ik ben atheist, dus ik heb god nergens voor nodig...

ik ben niet zo bekend hoor.... ik kan nog altijd rustig op straat rondlopen zonder dat de mensen me zitten aanstaren of naar me toe komen..... er is eigenlijk niet zoveel veranderd tegenover vroeger, behalve dat ik het soms wat drukker heb.....

Ja maar ze zijn je ook gauw vergeten, dus heel het begrip 'populair' is dan anders he.

Maar sorry dat ik zo veroordelend overkwam, hier heb ik wel vaker last van.
Gelukkig wees een vriend mij erop, en daarna besloot ik uit mijn bekrompen wereldje te komen door ooit eens een flinke wereldreis te maken. Maar ik dacht dat ik dat ook wel op internet zou kunnen, en besefte dat welke site ik ook las, het bleef allemaal door diezelfde filter gaan. Ik bekeek alles nog steeds met dezelfde ogen.

Dus excuses. Back ontopic, I'm out.

Btw dat ik m'n excuses aanbied is heus niet omdat je spinvis (Erik) bent, maar omdat ik anders niet kan slapen. Ik kan dit bericht ook elk moment laten wissen als ik dat wil, wat dat betreft valt het wel mee met geschiedenis op internet.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2004, 11:52:55 pm door Sarah »

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #16 Gepost op: april 07, 2004, 01:31:53 am »

quote:

Sarah schreef op 06 april 2004 om 23:50:
[...]

Ik kan dit bericht ook elk moment laten wissen als ik dat wil, wat dat betreft valt het wel mee met geschiedenis op internet.

Het is toch wat he connecties met admins...  :O
Denk trouwens niet dat dan alle sporen weg zijn.. :w
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

sacramentskoorralph

• breda
    • Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #17 Gepost op: april 07, 2004, 12:58:21 pm »
spinvis is wel vet.... :)

''voor ik vergeet''
Bach is like touching heaven, with both feets on the ground...

SpinviS

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #18 Gepost op: april 07, 2004, 04:30:05 pm »
daar ging het toch over? snel populair worden, maar dan ook weer snel niet-populair worden...

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #19 Gepost op: april 07, 2004, 04:31:22 pm »
Had nog nooit van je gehoord..
Het is dat Jaap (Tave) het altijd over bagagedrager ofzo had.. :)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #20 Gepost op: november 22, 2005, 02:23:14 pm »
Even een flinke topickick: maar het nieuwe album is er! "Dagen van gras, dagen van stro"

Het nummer "Aan de oevers van de tijd" vond ik live al prachtig op de cd meteen weer hetzelfde gevoel. Wat een heerlijk nummer!

'...het is zo te zien nog vroeg
misschien een uur of tweeeeeeeee
en daar daar bij de auto staan
Josephine en Mike
een bruine Citroën
je doet iets met haar
we gaan zo te zien nog weg
misschien wel zometeeeeeeeeeeen'
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #21 Gepost op: december 07, 2005, 10:54:12 am »
slikt u nogal veel in het algemeen? heeft u vrienden zonder auto? werkt u niet snel maar wel volgens de regels?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #22 Gepost op: december 07, 2005, 11:13:01 am »
Gaat dus weer helemaal nergens over net als die vorige CD's / nummers?

Ulysses

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #23 Gepost op: december 07, 2005, 12:19:20 pm »
Juist, van die pseudo-intellecte teksten. Hoe vager hoe beter. Beetje zoals in het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer. :P
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Koerok

• Bekijk profiel
Spinvis
« Reactie #24 Gepost op: december 07, 2005, 12:36:36 pm »
Hij geeft i.i.g. toe dat het (deels) onzin is. Dat het vaak losse zinnen zijn, zinnen die bij hem een bepaald beeld oproepen en die hij aan elkaar geplakt heeft.  Ik heb niet de indruk dat hij er veel pretenties mee heeft. Het is gewoon wat het is.
En doorgaans ben ik ook niet zo'n fan van 'we doen maar wat en wie weet wordt het dan nog wat ook'. Toch doen de teksten/zinnen me wel wat, je moet je gewoon niet afvragen wat de tekst als geheel betekent, want zo'n betekenis zit er volgens mij doorgaans niet in.