Auteur Topic: F.M.Dostojewski DE GROOT-INQUISITEUR  (gelezen 837 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
F.M.Dostojewski DE GROOT-INQUISITEUR
« Gepost op: oktober 28, 2003, 12:23:15 pm »
Derde Druk 48 pag. formaat 10x16,5 cm ISBN 90 70338 35 1  
Dostojevski situeert de legende in het Sevilla van de 16e eeuw. Christus keert terug op aarde en ziet zich geplaatst tegenover de machtige groot-inquisiteur. In een indrukwekkend betoog geeft deze zijn zienswijze van de geestelijke evolutie van de mens. Tot zijn teleurstelling heeft Christus 'gefaald' en ziet hij zich genoodzaakt diens missie te 'verbeteren' en te 'voltooien'. Hoewel ruim honderd jaar geleden geschreven is het als een visioen waarin onze tijd is voorzien. Met het nawoord van J.Hupkes en noten. Tekeningen door Kurt Lob.

zou nu in de 21e eeuw niet hetzelfde gebeuren?

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=343
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2003, 12:59:24 pm »
sorry hoor, maar als je wil dat iemand hierover mee praat, zul je er denk ik niet onderuit komen dat ellenlange duitse stuk te vertalen EN samen te vatten.

Klinkt goed trouwens dat boek, die ga ik es lezen.
Ooit begonnen aan een Russische periode, kwam niet veel van terecht:
Anna Karenina gelezen, de Idioot staat in de kast (dat is een project voor de kerst of zoiets) en Oorlog en Vrede ben ik nog altijd van plan net als de Gebroeders Bla (Kazamarov of zoiets?).

Maarre, ik denk dat als Jezus op exact dezelfde manier terug zou komen als Hij de vorige keer deed, dat-ie al gauw kans liep op 1 van de volgende afschrikwekkende dingen:

- om het leven komen bij een bus-bomaanslag in Jeruzalem
- onder de tucht geplaatst worden
- getouwtrek tussen 100.000 gemeenten bij wie Hij hoort  

gelukkig gaat het de volgende keer anders.
Bombus terrestris Reginae

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2003, 01:24:34 pm »
De Groot-Inquisiteur staat toch ook in "De gebroeders Karamazov"? Daarin is het een verhaal dat door één van de hoofdpersonen verteld wordt.

Jezus belandt daar in de gevangenis. Hij is een bedreiging voor de macht van de clerus.

Het doet me denken aan "Het bezoek" van Adrian Plass. Daarin komt ook naar voren dat Jezus zich onttrekt aan al onze systemen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 28, 2003, 01:34:12 pm »
Je hebt gelijk, een van de Gebroeders droomt het geloof ik.

Dat boekje van Adrian Plass is inderdaad ook echt humor. Stel je eens voor wat er zou gebeuren met Jezus in 1 van onze diensten!

"Laat de kinderkens tot Mij komen"
Ben je gek geworden, kinderen horen in de eredienst, GEEN aparte kinderdienst zelfs niet van Jezus Himself. Daarmee doe je de gemeente te kort. Wat is dit, Jesus Fashion of zo?

"De Sabbath is er om u, en niet andersom"
Dit soort dwalingen is ongehoorzaamheid aan Gods Woord, u laat allerlei tittels en jota's weg met deze vrijzinnige en bovenschriftuurlijke opvattingen. Wij maken ons van u vrij!

"Kom, dan gaan we aanzitten met Tollenaars en Hoeren!"
Dacht het niet, die hebben geen belijdenis gedaan, daar komt niets van in, en als u het wel doet houden we u af van ons Avondmaal.

Ja, ik vraag me af hoe thuis Jezus zich in onze kerk zou voelen...  
Beetje overdreven neergezet natuurlijk.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2003, 02:33:09 pm »
Hey mensen, ik heb hier nog iemand voor het avondmaal:

Hij is zwaar door de satan bezeten, ik vervloek hem en wens hem toe dat hij nooit geboren was. Hij zal mij verraden voor een beetje geld, terwijl ik niet eens schuldig ben.

Mag hij ook aangaan? Of past dat niet in ons systeempje?  
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 28, 2003, 04:41:57 pm »
quote:
op 28 Oct 2003 13:34:12 schreef Bumblebee:

"Laat de kinderkens tot Mij komen"
Ben je gek geworden, kinderen horen in de eredienst, GEEN aparte kinderdienst zelfs niet van Jezus Himself. Daarmee doe je de gemeente te kort. Wat is dit, Jesus Fashion of zo?

"De Sabbath is er om u, en niet andersom"
Dit soort dwalingen is ongehoorzaamheid aan Gods Woord, u laat allerlei tittels en jota's weg met deze vrijzinnige en bovenschriftuurlijke opvattingen. Wij maken ons van u vrij!

"Kom, dan gaan we aanzitten met Tollenaars en Hoeren!"
Dacht het niet, die hebben geen belijdenis gedaan, daar komt niets van in, en als u het wel doet houden we u af van ons Avondmaal.

Ja, ik vraag me af hoe thuis Jezus zich in onze kerk zou voelen...  
Beetje overdreven neergezet natuurlijk.

kvind ze wel goed gevonden..

Is het bij ons niet vaak: What Would We Do ipv WWJD?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 21, 2004, 11:38:05 am »
Back ontopic.

In de wintersportvakantie ben ik maar eens aan het project "De Gebroeders Karamazov" begonnen van Dostojewski. Ik ben nu op pagina 460 - hoera, al op éénderde!

Het verhaal "De Groot-Inquisiteur" is een verhaal (poëem noemt hij het zelf) van de middelste broer Iwan Karamazow, een cynische wetenschapper. Hij vertelt dit verhaal tijdens een maaltijd aan zijn jongere broer Aleksjej Karamazow, een diepgelovige novice in een klooster.

Het hele verhaal is eigenlijk één grote aanklacht tegen Rome.

De Groot-Inquisiteur van Sevilla laat Jezus gevangen zetten als deze eens komt kijken en vertelt Hem vervolgens dat de Roomse Kerk heeft besloten niet langer Hem, maar Satan (de "Grote Wijze Geest") te volgen. Ze zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat Satan eigenlijk gelijk had, daar in de woestijn, en dat Jezus zijn adviezen (brood maken van stenen etc) had moeten opvolgen om het volk de vrijheid te ontnemen zelf een keuze voor Hem te maken en zodanig de kans te lopen, de verkeerde keus te maken.
Volgens de GI moet het volk deze keuze bespaard blijven en als Kerk heeft Rome het op zich genomen het volk te misleiden met brood, macht en mysterieën, opdat ze alsnog gered zullen worden.

Een interessant verhaal en ik ben benieuwd hoe het boek verder gaat.

LaNaussee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 29, 2004, 06:01:32 pm »
De Gebroeders Karamazow is niet voor niets een meesterwerk uit de russische literatuur en ik vind het persoonlijk ook een erg goed boek.
Het meest uitgelichte en meest besproken gedeelte van het boek is inderdaad de poeem van de groot-inquisiteur.
Wat mij het meest aanspreekt in dat hele verhaal is dat Jezus, als ik het mij goed herinner, niets zegt en de groot-inquisiteur zijn verhaal laat doen. Daarna geeft Jezus geen woordelijk antwoord, maar geeft de groot-inquisiteur een kus op zijn voorhoofd. Wat wil Dostojewski hiermee zeggen?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"