Auteur Topic: God aanbidden  (gelezen 1854 keer)

Macguinness

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Gepost op: maart 02, 2004, 11:45:59 am »
Momenteel ben ik dag 8 aan het lezen uit het boekje "Doelgericht leven" van Rick Warren, en deze dag gaat over aanbidding.

Rick Warren schrijft op blz 68/69

"...Alles doen alsof je het voor Jezus doet. Al je gewone, alledaagse bezigheden - slapen, eten, werken - moeten een offer voor God zijn..."

Twee tellen later schrijft hij:

"...Toen ik pas verliefd was op mijn vrouw, dacht ik onophoudelijk aan haar: tijdens het ontbijt, op weg naar de universiteit, wanneer ik college volgde, terwijl ik in de supermarkt in de rij stond, terwijl ik aan het tanken was - Ik kon niet ophouden aan deze vrouw te denken! Ik praatte vaak in mezelf over haar, en ik dacht aan alle dingen die ik zo geweldig aan haar vond. Dat helpt me nauw met Kay verbonden te voelen, ook al woonden we op honderden kilometers afstand van elkaar en zaten we allebei op een andere universiteit. Door voortdurend aan haar te denken, "bleef ik in haar liefde". Dat is waar het bij echte aanbidding werkelijk om gaat - Dat we verliefd worden op Jezus."

Dat snap ik nou dus niet, eerst schrijft hij dat je alles moet doen ter ere van God en dat je Hem van smorgens vroeg tot savonds laat moet prijzen en aanbidden en even later schrijft hij dat hij zo himpelpimpelstapelverliefd is dat hij aan niks anders kon denken.

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat hij bij alles wat hij doet zich afvroeg of hij God daar bij dient, zo schrijft Rick warren dus ook een beetje, maar als ik dus met een kritisch oog naar anderen (en naar me zelf) kijk, zie ik dat de praktijk toch vaak anders is, dat we vaak enthausiaster zijn over mensen en bezittingen (auto, huis, vakanties etc.) dan over God en dat zelfs de meest "vrome" mensen toch maar gewone mensjes blijken te zijn die God toch meestal, als het puntje bij paaltje komt ,niet op de eerste plaats zetten in hun leven.

Verliefdheid, nieuwe auto, nieuw huis of een nieuwe baan zijn hier zijn hier een goed voorbeeld van. Waar het hart vol van is... En dat is vaak niet de hele dag van God.

Hoe aanbid je God ? Hoe wordt je verliefd op Jezus ?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2004, 11:57:02 am »
Misschien door beginnen met het besef dat je zondig bent en in je huidige vorm God niet zo kunt aanbidden als je zelf wilt.

Vervolgens door te bedenken wat er nog overgebleven is tussen God en jezelf: Ik vluchte vroeger vaak in alcohol om troost te zoeken als ik me rot voelde. (In plaats van naar God te gaan). Dus nu ben ik voor de rest van mijn leven gestopt met drinken, om mijn leven meer aan God te kunnen wijden.
Als ik me nu rot voel weet ik dat ik geen alcohol kan drinken, omdat ik aan God beloofd heb dat nooit meer te doen. Dus dan ben je al meer op God gericht als eerst.

Misschien is zoiets een begin? Lees Efe 4:17-5:5
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2004, 12:02:32 pm »
De post van Mac gelezen hebbend, snap ik nog minder van de Rick Warren-hype. Die kerel spoort toch niet?   :|
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2004, 12:07:15 pm »
Volgens mij kun je de dagelijkse dingen heel goed tot Gods eer doen, als je ze volgens Zijn wil doet. Ik heb ooit eens gelezen dat liefde die je aan je man of vrouw geeft in "de echtelijke deugd van het christelijk huwelijk" (het was een oud boek :) ), dus volgens Gods wil, door Hem aanvaard wordt als was het liefde betoond aan Hem.

Volgens mij bedoelde Jezus ook zoiets toen Hij zei: "wat u doet aan de minste mijner broeders heeft u Mij gedaan". Dus goed doen voor een ander, omdat je dat wil en omdat je weet dat God het wil, is al leven voor God.
Bombus terrestris Reginae

lonneke

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #4 Gepost op: maart 02, 2004, 12:42:35 pm »
Een (ex) zwager van mij heeft een verschrikkelijke opvoeding gehad. Zijn ouders waren niet kerkelijk of gelovig, waren beiden zwaar alcoholist, kinderen werden verwaarloosd etc. Hij is getrouwd met mijn zus en aangezien zij lid was van de kerk en gelovig is hij dat ook geworden. Maar ondanks dat kwam hij maar moeilijk los van zijn familie. Hij is ook gaan drinken. Met hulp van de kerk is hij toen opgenomen in een ontwenningskliniek ( christelijk) maar na verloop van tijd viel hij toch weer terug in zijn drankgebruik. Hij wou het zo graag maar had een te zwakke wil. Ook in de gemeente is er veel voor hem gebeden.
Helaas, Jezus heeft hem niet kunnen helpen want keer op keer viel hij terug in zijn drankgebruik en alcoholisme. Hij is vanuit zijn opvoeding zo geconditioneerd dat er voor hem geen andere weg lijkt te zijn. Nu zijn ze gescheiden en is hij ook afvallig van de kerk geworden.
Ik denk dat mensen die naar de kerk gaan of gelovig zijn alles wel tot eer van God willen doen maar je moet het vanuit de wilskracht ook kunnen. Waarom moet de één twee keer zo hard vechten en de ander heeft nergens moeite mee?
Ik denk dat het voor God niet zoveel uitmaakt. Ik ben niet gekomen voor rechtvaardigen maar voor zondaars zegt Hij. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Marnix

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #5 Gepost op: maart 02, 2004, 03:23:28 pm »

quote:

Hoe aanbid je God ? Hoe wordt je verliefd op Jezus ?
Ik denk dat door te beseffen dat je niet zonder God kan, je steeds meer van Hem gaat houden. Door te zien hoe lief Hij jou had, zonder dat je dat had verdiend ga je steeds meer van Hem houden. Door aanbidding kun je God vertelln hoeveel je van Hem houdt.. eigenlijk zou dus de eerst evraag moeten zijn: Hoe word je verliefd op Jezus, en de tweede: Hoe kun je Hem aanbidden. Aanbidding kan niet zonder liefde. God aanbidden kun je doen door voor Hem te zingen... maar ook door naar Hem te luisteren, voor Hem bezig te zijn, je naaste te helpen omdat je van God houdt, bijbel te lezen, van God te vertellen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Macguinness

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2004, 02:55:20 pm »
Een beetje late reaktie misschien, maar ik wil toch nog even op jullie reageren.

Ik ben het in grote lijnen helemaal met jullie eens, je moet inderdaad de dingen aan de kant zetten die tussen God en jou in staan, zodat je je volledig kunt focussen op God en dat je naar zijn wil wilt leven, maar ook al ben je gestopt met drinken of gokken of wat dan ook, we blijven zondige mensen, en we zullen altijd geneigd zijn om aan ons zelf te denken, om ons eigen welzijn voorop te stellen.
Het is natuurlijk harstikke mooi om God te aanbidden in de kerk, door liederen te zingen en te bidden met elkaar, en dat allemaal ter ere van God.

Maar een dag heeft 24 uur en een week 7 dagen, en tussen de bijbelstudies en kerkdiensten door heb je je dagelijkse dingen, en ik moet eerlijk bekennen dat ik me dan niet vaak afvraag of ik de wil van God doe op dat moment, natuurlijk doe ik ook goede dingen, ik doe ook m'n best op m'n werk (al denkt m'n baas daar altijd anders over.  ;) ) Maar een heleboel dingen doe je gewoon onbewust of omdat het zo hoort, ik denk niet vaak: zo, nu ga ik dit en dit doen want daar dien ik God bij. Je doet de dingen die je doet, zonder er bij na te denken.

Tja... Je man of vrouw liefhebben is natuurlijk niet zo moeilijk als je echt van elkaar houdt, maar het wordt al wat anders als je elkaar een beetje zat begint te worden, hoe ga je daar dan mee om?
Mensen liefhebben die je aardig vindt is ook niet zo moeilijk, maar op bezoek gaan bij iemand die je het leven zuur maakt is  andere koek.

Het zijn maar van die alledaagse voorbeelden waar ik mij van afvraag hoe je daar mee omgaat, of eigenlijk bewuster mee omgaat.

God wil dat we bewust hem dienen, en volgens mij niet dat we per ongeluk zijn wil doen.
Of zit ik er nu naast ?

Pulpeet

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2004, 03:12:28 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 14:55:20 schreef macguinness:

God wil dat we bewust hem dienen, en volgens mij niet dat we per ongeluk zijn wil doen.
Of zit ik er nu naast ?

Maar het is toch niet zo dat je al de dingen die je onbewust doet, 'per ongeluk' zo doet?

Als ik in de auto zit, denk ik er echt niet meer bij na dat ik de koppeling in moet trappen als ik schakel. Maar ik doe het wel. En als ik het niet doe, gaat er iets mis. Ik doe het onbewust, maar niet per ongeluk.

Als christen heb je vanuit de bijbel een bepaald mensbeeld. Als je je dat eigen maakt (of liever: als je dat door de Heilige Geest eigen wordt gemaakt), zal dat merkbaar zijn in de manier waarop je met andere mensen omgaat. Daar zul je echt niet elk moment bewust bij stilstaan. Het is deel van je wezen geworden.

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2004, 03:16:03 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 14:55:20 schreef macguinness:
Maar een dag heeft 24 uur en een week 7 dagen, en tussen de bijbelstudies en kerkdiensten door heb je je dagelijkse dingen,

Goh, ik heb mn Bijbelstudie tussen de dagelijkse dingen door... :?

quote:

Of zit ik er nu naast ?
Of je er naast zit weet ik niet, ik denk van niet... Denk dat we wat vaker ook de dingen die minder leuk zijn moeten doen als we het idee hebben dat dat God's wil is...
Godisnowhere (read it again)

Macguinness

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2004, 05:15:08 pm »
"...Toen ik pas verliefd was op Jezus dacht ik onophoudelijk aan Hem: tijdens het ontbijt, op weg naar de universiteit, wanneer ik college volgde, terwijl ik in de supermarkt in de rij stond, terwijl ik aan het tanken was - Ik kon niet ophouden aan Jezus te denken! Ik praatte vaak in mezelf over Hem, en ik dacht aan alle dingen die ik zo geweldig aan Hem vond. Dat helpt me nauw met Jezus verbonden te voelen, ook al woonden we op honderden kilometers afstand van elkaar en zaten we allebei op een andere universiteit. Door voortdurend aan Hem te denken, "bleef ik in Zijn liefde". Dat is waar het bij echte aanbidding werkelijk om gaat - Dat we verliefd worden op Jezus."

Zo zou het dus moeten zijn volgens Warren.

Marnix

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2004, 05:20:08 pm »
Dat zou ideaal zijn toch?! Helaas is het bij niemand altijd zo.... maar het is denk ik wel goed er naar te streven.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

lonneke

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #11 Gepost op: maart 04, 2004, 05:31:51 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 17:15:08 schreef macguinness:

"...Toen ik pas verliefd was op Jezus dacht ik onophoudelijk aan Hem: tijdens het ontbijt, op weg naar de universiteit, wanneer ik college volgde, terwijl ik in de supermarkt in de rij stond, terwijl ik aan het tanken was - Ik kon niet ophouden aan Jezus te denken! Ik praatte vaak in mezelf over Hem, en ik dacht aan alle dingen die ik zo geweldig aan Hem vond. Dat helpt me nauw met Jezus verbonden te voelen, ook al woonden we op honderden kilometers afstand van elkaar en zaten we allebei op een andere universiteit. Door voortdurend aan Hem te denken, "bleef ik in Zijn liefde". Dat is waar het bij echte aanbidding werkelijk om gaat - Dat we verliefd worden op Jezus."

Zo zou het dus moeten zijn volgens Warren.

De Wet is samengevat in twee Geboden. Aan deze Twee Grote Geboden hangt de ganse Wet en de profeten, inclusief Jezus Christus, zoals geschreven staat en verstaan wordt in de Bijbel. Het Eerste Grote Gebod staat geschreven als: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Niet alleen God liefhebben is belangrijk maar daaraan gelijk je naaste en jezelf. En met name het laaste wordt nog wel eens over het hoofd gezien of gezien als een vorm van egoisme, een vorm van: Wij, mensen zijn niet zo belangrijk.
God vraagt echt niet van ons om Hem de hele dag te bejubelen. Wij mogen als mens ook verdriet hebben en twijfelen, en boos worden, en fouten maken.
Wees maar gewoon jezelf en ga vooral niet op de tenen lopen.

Zacharov

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2004, 06:23:13 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 12:42:35 schreef lonneke:
Ik denk dat mensen die naar de kerk gaan of gelovig zijn alles wel tot eer van God willen doen maar je moet het vanuit de wilskracht ook kunnen. Waarom moet de één twee keer zo hard vechten en de ander heeft nergens moeite mee?

Hier heb je direct het punt waar het om draait. Het is juist niet de wilskracht die je nodig hebt imho.

Ik heb ook lang een leven geleid waarin ik elke dag mijn uiterste best deed om goed te leven voor God. Het punt is nu juist dat dat niet mogelijk is.
Als ik probeer te leven door de Wet na te volgen dan wordt ik ook geoordeeld door de Wet.
Het gaat er juist om dat ik weet dat ik niets kan toevoegen aan mijn redding. Ik geloof (dat wil zeggen ik weet en ik vertrouw) dat ik al gered ben.
Het enige wat ik dus kan doen is me volledig overgeven aan Christus in alles!

In de praktijk houdt dat voor mij het volgende in:
Alles wat ik doe, doe ik voor God, niet omdat ik daar de wilskracht voor heb maar omdat ik elk moment vertrouw op Hem.
Hierdoor wordt mijn leven automatisch aangepast. Ik kan nu inderdaad met veel plezier voor God werken al is het zelfs de afwas. Daarnaast bid ik nu omdat ik het wil en niet uit gewoonte. Het gebed is nu 1 van de mooiste dingen in m'n leven.

Het enige wat ik als mens kan doen is elke dag eerlijk mijn zonden belijden en me in alles overgeven aan Christus erop vertrouwend dat Hij mij leidt.

Bartimeus

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2004, 09:46:42 pm »
Er is 1 ding belangrijker dan god aanbidden.

Dat is doen wat hij zegt.

Het gebod der liefde
9 Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.
11 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde. 12 Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. 13 Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden. 14 Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet, wat Ik u gebied. 15 Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt. 16 Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam. 17 Dit gebied Ik u, dat gij elkander liefhebt.

God wil dus boven alles, boven alle gaven, boven alle lofzangen en aanbiddingen dat we elkaar liefhebben. Door elkaar lief te hebben hebben we God lief, want wie zich aan Gods geboden houdt is degene die Hem lief heeft.

God houdt van ons als wij van elkaar houden

uiteraard mag je God aanbidden, maar je aanbid God pas echt door te doen wat hij zegt  ;)

Marnix

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2004, 10:00:20 pm »

quote:

Niet alleen God liefhebben is belangrijk maar daaraan gelijk je naaste en jezelf. En met name het laaste wordt nog wel eens over het hoofd gezien of gezien als een vorm van egoisme, een vorm van: Wij, mensen zijn niet zo belangrijk.
God vraagt echt niet van ons om Hem de hele dag te bejubelen. Wij mogen als mens ook verdriet hebben en twijfelen, en boos worden, en fouten maken.
Wees maar gewoon jezelf en ga vooral niet op de tenen lopen.
Weet je waarom het God liefhebben met heel je hart volgens mij het grote en eerste gebod is en daarna het je naaste liefhebben als jezelf komt? Omdat als je God liefhebt met heel je hart, je ook van je naaste houdt als jezelf. Het een heeft het ander dan tot gevolg. Misschien kan het 2e gebod zonder het eerste, maar andersom niet. Je kunt niet God liefhebben en je naaste haten.

lonneke

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #15 Gepost op: maart 04, 2004, 10:08:03 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 22:00:20 schreef Marnix:
[...]

Weet je waarom het God liefhebben met heel je hart volgens mij het grote en eerste gebod is en daarna het je naaste liefhebben als jezelf komt? Omdat als je God liefhebt met heel je hart, je ook van je naaste houdt als jezelf. Het een heeft het ander dan tot gevolg. Misschien kan het 2e gebod zonder het eerste, maar andersom niet. Je kunt niet God liefhebben en je naaste haten.
Daarom staat er ook "daaraan gelijk" Het tweede gebod is gelijk aan het eerste.

lonneke

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #16 Gepost op: maart 04, 2004, 10:14:47 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 18:23:13 schreef Zacharov:
[...]

Hier heb je direct het punt waar het om draait. Het is juist niet de wilskracht die je nodig hebt imho.

Ik heb ook lang een leven geleid waarin ik elke dag mijn uiterste best deed om goed te leven voor God. Het punt is nu juist dat dat niet mogelijk is.
Als ik probeer te leven door de Wet na te volgen dan wordt ik ook geoordeeld door de Wet.
Het gaat er juist om dat ik weet dat ik niets kan toevoegen aan mijn redding. Ik geloof (dat wil zeggen ik weet en ik vertrouw) dat ik al gered ben.
Het enige wat ik dus kan doen is me volledig overgeven aan Christus in alles!

In de praktijk houdt dat voor mij het volgende in:
Alles wat ik doe, doe ik voor God, niet omdat ik daar de wilskracht voor heb maar omdat ik elk moment vertrouw op Hem.
Hierdoor wordt mijn leven automatisch aangepast. Ik kan nu inderdaad met veel plezier voor God werken al is het zelfs de afwas. Daarnaast bid ik nu omdat ik het wil en niet uit gewoonte. Het gebed is nu 1 van de mooiste dingen in m'n leven.

Het enige wat ik als mens kan doen is elke dag eerlijk mijn zonden belijden en me in alles overgeven aan Christus erop vertrouwend dat Hij mij leidt.

Ik vind dat je het hier erg mooi verwoord.
Juist door jezelf te blijven en je eigen gangetje te gaan, alle fouten en gebreken bij God neer te leggen, komt het wel goed met je.
Het gaat immers om de intentie waarom je de dingen doet en niet zozeer omdat ze moeten, en wat een ander daar van vindt. Althans, zo ervaar ik dat.

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #17 Gepost op: maart 05, 2004, 01:20:24 pm »
Toen ik een jaar of 17 was ging ik naar een jongerenweekend met een christelijke organisatie. Het was een ontzettend gaaf weekend en toen ik de maandag daarna weer op school kwam, waren mijn vriendinnen ervan overtuigd dat ik verliefd was. Ik straalde immers helemaal... Ik moest er even over nadenken op wie iik dan verliefd kon zijn en ontkende het natuurlijk, maar later wist ik het: ik was verliefd op Jezus. Dat kan dus wel! Maar zoals dat bij verliefd zijn op mensen ook gaat: na een tijdje gaat het weer weg en denk je niet meer de hele dag door aan die ander. Gelukkig kan ik regelmatig wel weer die eerste liefde ervaren, door een kerkdienst of een bijeenkomst van Ichthus of door met mensen over Jezus te praten of te bidden...
Het is trouwens wel handig dat je niet je hele leven smoorverliefd blijft, want de paar keer dat ik dat meemaakte kreeg ik geen hap door mijn keel en kon ik helemaal niet studeren, omdat ik alleen maar aan diegene moest denken.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Marnix

• Bekijk profiel
God aanbidden
« Reactie #18 Gepost op: maart 05, 2004, 04:54:01 pm »
Hehe. Liefde is mooi maar liefde is niet alleen verliefd zijn inderdaad.... als je wat langer samen bent zal dat niet meer zo extreem zijn als in het begin maar dat wil niet zeggen dat de liefde minder is. Je hebt elkaar beter leren kennen en bent elkaar misschien wel meer gaan waarderen :) Liefde is meer dan een lekker gevoel van binnen, vlinders in je buik.