Auteur Topic: Zij fout, jij fout?  (gelezen 3470 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Gepost op: maart 02, 2004, 09:58:25 pm »
Uit het topic "zaaddonor" maak ik dit topic aan.

Mientje schrijft:

Ik weet nou niet zo zeer of het een biologische band is, maar dat zonde van de vader op het kind overgaan is duidelijk bewezen.
Zie je b.v niet vaak dat kinderen die zelf misbruikt zijn , ook hun kinderen weer misbruiken ?
Ook ziekten gaan van geslacht op geslacht. Kijk eens naar depressiviteit, gaat ook vaak geslachten door.

Heeft men er wel aan gedacht dat er staat , dat de ongerechtigheden der vaderen worden bezocht aan de kinderen tot aan het 4e geslacht ?

lonneke

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2004, 10:02:37 pm »
Ik heb hierover eens een boek gelezen van Hans Groeneboer "Erf-goed, de Bijl aan de wortel" Uitgeverij Koinonia Bureau voor pastorale en psycho-sociale hulpverlening.

De schrijver verwijst naar:

Jesaja 61:4 Zij zullen de overoude puinhopen herbouwen, het verwoeste uit vroeger tijd doen herrijzen en de steden vernieuwen, die in puin liggen, die verwoest hebben gelegen van geslacht tot geslacht.

lonneke

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2004, 10:22:00 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 21:58:25 schreef lonneke:

Heeft men er wel aan gedacht dat er staat , dat de ongerechtigheden der vaderen worden bezocht aan de kinderen tot aan het 4e geslacht ?

Alhoewel het gezin waarin ik ben opgegroeid niet gelovig waren, heb ik wel voor het geloof gekozen. Ook het feit dat ik uit zo'n gezin kom heeft gemaakt dat ik alles twee keer zo goed moet doen als een ander. Zo voelt dat. Als ik één misstap maak wordt er snel gezegd: Oh, zie je wel....dat hadden we wel gedacht.....dat kon bijna niet anders want haar familie is ook zo....

Toch is het een schitterende opgave om al die puinhopen die je familie hebben gemaakt in het licht van God te mogen opruimen. Dat geeft een bijzondere band met God.

Wanneer je adoptie of pleegkinderen hebt mag je ze dit meegeven. Voor hen geheel anders. Dit geldt trouwens voor alle mensen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2004, 10:36:13 pm »
Even naar hier gekopieerd :

door Mientje op 02 Mar 2004 22:17    
In het topic over zaaddonor werd mij gevraagd wat er in het tweede gebod bedoeld werd met : "Want Ik de HERE, uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht dergenen die Mij haten....."

Ten eerste bevreemde het mij dat die vraag gesteld werd, ik was er zo van overtuigd dat iedereen daar wel eens een catechismuspreek over gehoord zou hebben.

Maar tot mijn verbazing zie ik dat de catechismus er met geen woord over rept, en het zomaar over slaat. Zouden de heren er geen raad mee geweten hebben ?

Ten eerste zie je in dit gebod dat het een gevolg is van het dienen van andere goden, en dat zijn niet alleen beelden, maar dat kunnen veel dingen zijn waar je een afgod van maakt.
Je haalt in dit geval de jaloezie van God over je heen, en krijg je daarom een "vloek"over je heen dat God het bezoekt aan je kinderen tot in het vierde geslacht.
Zo zie je bepaalde ziekten of zonden steeds in volgende geslachten terug komen, tewijl je niet weet waar ze vandaan komen, maar dat zijn zonden van het voorgeslacht.
Is daar dan geen vergeving voor, zul je zeggen ?
Ja natuurlijk, maar meest moet dat gebed om vergeving ( voor het voorgeslacht)gepaard gaan met een bevrijdingsbediening door voorganger en oudsten.
Dit zal bij de meesten vreemd over komen, omdat deze handeling in de kerken bijna niet voorkomt, maar bij ons is dat normaal.
En zo wordt deze "vloek" in de naam van Jezus verbroken, en zie je dat de gebondene vrij is.

Lees eens Luc. 13 : 10 t/m 13
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #4 Gepost op: maart 03, 2004, 01:49:28 pm »

quote:

op 02 Mar 2004 22:36:13 schreef Mientje:
 door Mientje op 02 Mar 2004 22:17    
In het topic over zaaddonor werd mij gevraagd wat er in het tweede gebod bedoeld werd met : "Want Ik de HERE, uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht dergenen die Mij haten....."
God is vast ook ijverig, maar hier hoort volgens mij toch echt naijverig te staan.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #5 Gepost op: maart 03, 2004, 02:08:06 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 13:49:28 schreef Lalage:
[...]

God is vast ook ijverig, maar hier hoort volgens mij toch echt naijverig te staan.

Weet je dat ik daar eigenlijk ook van overtuigd was ?

Maar ik keek het na in de H.C. en daar stond "ijverig" ( foutje H.C.)want inderdaad in de bijbel staat "naijverig oftewel jaloers " God.

Marloes

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #6 Gepost op: maart 03, 2004, 02:51:23 pm »
Geen foutje, ze citeren de statenvertaling (Deut. 5:9):
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE, uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, en aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
[Prediker 7:29]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #7 Gepost op: maart 03, 2004, 03:34:03 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 14:51:23 schreef Marloes:
Geen foutje, ze citeren de statenvertaling (Deut. 5:9):
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE, uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, en aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Maar alles goed en wel, gaan jullie nu eens inhoudelijk op dit gebod in, wat denken jullie dat deze zinsnede betekent ?

Ik zelf denk dat "Erfzonde" hier ook mee te maken heeft, dus dat je niet alleen al bij je geboorte een zondaar bent, maar meer dat je de zonden van je vader erft.

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #8 Gepost op: maart 03, 2004, 03:40:32 pm »
Ik denk inderdaad dat bij bepaalde zonden je de zonden kunt overerven als het ware. Zo zie je inderdaad bij bepaalde families overspel van heel vroeger uit al voorkomen en ook alcoholisme.
Mijn vraag hierbij is....is dit inderdaad vanuit dit gebod als een vloek te zien of is het psychisch verklaarbaar en heeft dit te maken met normen en waarden die je overneemt uit je gezin.......Opvoeding is immers ook niet zomaar uit te vlakken.
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #9 Gepost op: maart 03, 2004, 03:45:48 pm »
Snelle reactie van mijn kant: allerlei soorten verslavingen komen vaak in families voor doordat er een genetische zwakheid bestaat voor verslavingen.
Bijvoorbeeld: als alcoholisme in je familie voorkomt en jij gaat veel alcohol drinken, dan heb je een grotere kans om ook alcoholist te worden dan een vergelijkbaar iemand uit een familie waar geen alcoholisme voorkomt.
Vaak is het een mix van sociale factoren (omgevingsfactoren, nurture) en erfelijke aanleg (nature).
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2004, 03:50:35 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 15:45:48 schreef Roodkapje:
Snelle reactie van mijn kant: allerlei soorten verslavingen komen vaak in families voor doordat er een genetische zwakheid bestaat voor verslavingen.
Bijvoorbeeld: als alcoholisme in je familie voorkomt en jij gaat veel alcohol drinken, dan heb je een grotere kans om ook alcoholist te worden dan een vergelijkbaar iemand uit een familie waar geen alcoholisme voorkomt.
Vaak is het een mix van sociale factoren (omgevingsfactoren, nurture) en erfelijke aanleg (nature).

En dan weer een reactie van mij hierop :).
Als ik hier mijn gedachten zo eens over laat gaan....is het dan niet zo dat God dit voorzag...het heel logisch is eigenlijk en dat hier dan ook dit gebod over gaat.

Ik bedoel...de 10 geboden zijn sowieso gewoon erg logisch...wat hier verboden wordt is gewoon ook niet goed voor de mens. Oftewel, het verbreken van de vloek wat oa in pinkstergemeentes gebeurd heeft zowel een psychische als een goddelijke kant. Psychisch omdat je zelf gewoon op dat moment ook een keuze maakt, goddelijk omdat God je hier ook daadwerkelijk bij gaat helpen.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2004, 03:52:35 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 15:40:32 schreef marijma:
Ik denk inderdaad dat bij bepaalde zonden je de zonden kunt overerven als het ware. Zo zie je inderdaad bij bepaalde families overspel van heel vroeger uit al voorkomen en ook alcoholisme.
Mijn vraag hierbij is....is dit inderdaad vanuit dit gebod als een vloek te zien of is het psychisch verklaarbaar en heeft dit te maken met normen en waarden die je overneemt uit je gezin.......Opvoeding is immers ook niet zomaar uit te vlakken.
't Kan ook uit opvoeding komen, maar ik heb ervaring dat mijn broer ( slechte)trekken van mijn vader heeft die niet door de opvoeding zijn gekomen, want mijn vader was dat mijn broer al heel jong was, er van door.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2004, 03:54:03 pm »
De foute invloed kan ook een gebrek aan opvoeding zijn, natuurlijk.
Bombus terrestris Reginae

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2004, 03:57:00 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 15:52:35 schreef Mientje:
[...]

't Kan ook uit opvoeding komen, maar ik heb ervaring dat mijn broer ( slechte)trekken van mijn vader heeft die niet door de opvoeding zijn gekomen, want mijn vader was dat mijn broer al heel jong was, er van door.

Genetisch misschien....in karakter?? Ja, dat ligt er natuurlijk aan wat voor slechte trekken het zijn....
Ik geloof ook wel dat dit gebod nog steeds zo werkt.....heb het boekje van Derek Prince "zegen of vloek"ook gelezen.
Voor de rest, zie vorige berichtje....bidden tegen een vloek is een goede zaak maar ik denk dat de werking niet bepaald magisch is maar simpel, net als een gewoon gebed. Psychisch (keuze) en Goddelijk (God wil je altijd helpen).
Ik weet verder niet hoe jij dat ziet Mientje....was ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #14 Gepost op: maart 03, 2004, 03:59:37 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 15:54:03 schreef Bumblebee:
De foute invloed kan ook een gebrek aan opvoeding zijn, natuurlijk.

Misschien, Maar ik bedoel precies dezelfde dingen doen, terwijl hij het niet heeft zien voor doen.

Hoe vaak hoor je niet : Aardje naar zijn vaartje en : 't Zit in de familie ?

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #15 Gepost op: maart 03, 2004, 04:09:50 pm »
en dit:

Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, en aan het derde, en aan het vierde lid degenen, die Mij haten;

Hieruit is het dus te begrijpen dat als je je bekeert je automatisch van alle vloeken vrijgesproken bent!
Het geldt namelijk voor degenen die God haten!!
Ik denk dat dit ook een heel belangrijk punt is. En troost! Ook al kom je uit een gezin waar aan God noch gebod werd gedaan om het zo even cru te zeggen....als je je bekeert ben je van alle vloek vrijgesproken! Jezus heeft immers de vloek voor ons gedragen!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #16 Gepost op: maart 03, 2004, 04:11:02 pm »

quote:

op 03 Mar 2004 15:57:00 schreef marijma:
[...]

Genetisch misschien....in karakter?? Ja, dat ligt er natuurlijk aan wat voor slechte trekken het zijn....
Ik geloof ook wel dat dit gebod nog steeds zo werkt.....heb het boekje van Derek Prince "zegen of vloek"ook gelezen.
Voor de rest, zie vorige berichtje....bidden tegen een vloek is een goede zaak maar ik denk dat de werking niet bepaald magisch is maar simpel, net als een gewoon gebed. Psychisch (keuze) en Goddelijk (God wil je altijd helpen).
Ik weet verder niet hoe jij dat ziet Mientje....was ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Als er echt een vloek op iemands leven ligt, dan wordt er niet voor gebeden maar de authoriteit genomen om hem in Jezus naam te gebieden te verdwijnen.

Dit is natuurlijk voorbehouden aan de voorganger en oudsten, en deze moeten een duidelijke onderscheid van geesten hebben. Men moet hier uiterst voorzichtig mee zijn.

En ik heb inderdaad het boek van Derek Prins gelezen.Ook : Zij zullen boze geesten uitdrijven.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #17 Gepost op: maart 04, 2004, 11:28:55 am »
Even uit een post van mijn forum gepikt:

Exodus 20:5 (gedeelte)

quote:

want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

In een preek werd het verschil uitgelegd van die 3 of 4 geslachten en die 1000-en... en door die uitleg is dat stukje van de wet voor mij veel duidelijker geworden.. en spreekt het meer tot de verbeelding.

'Naijverig' betekend 'jaloers', God is een jaloers God, voor hen die Hem haten, Hij zal de schuld van de vaders wreken op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.
Die 3e en 4e generatie werd toen uitgelegd. Het is logisch dat het maar 3 of 4 generaties zijn, want er leven maar 3 of 4 generaties van een familie tegelijkertijd... :D Dus als een vader gestrafd wordt, zullen de kinderen en kleinkinderen die dan leven er ook de gevolgen van zien of voelen. Dat is meteen voor hun een waarschuwing.. doe je hetzelfde als je ouders? Dan zie je de gevolgen...!

Vond ik toen wel heel bijzonder om te horen.. kweet niet of ik het nu goed verwoord.. maar volgens mij kwam het hier op neer..!

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #18 Gepost op: maart 04, 2004, 11:35:29 am »
Dat lijkt heel aannemelijk, maar toch staat er ergens in de bijbel,(moet ik even opzoeken) dat onreinheid tot in het 10e geslacht wordt bezocht.

[edit] deutr. 23 : 2.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2004, 11:42:13 am door Mientje »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #19 Gepost op: maart 04, 2004, 11:54:38 am »

quote:

op 04 Mar 2004 11:35:29 schreef Mientje:
Dat lijkt heel aannemelijk, maar toch staat er ergens in de bijbel,(moet ik even opzoeken) dat onreinheid tot in het 10e geslacht wordt bezocht.

Daar gaat het over een "bastaard", dat is geen gewone situatie Mientje..........

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #20 Gepost op: maart 04, 2004, 11:57:11 am »

quote:

op 04 Mar 2004 11:35:29 schreef Mientje:

Hoe zal die onreinheid bezocht worden dan??  Is dit niet een typisch oud-testamentisch iets, wat door de opstanding van Jezus niet meer geldt omdat Jezus voor onze zonden gestorven is? De God van het oude testament , of eigenlijk...hoe God zich openbaart in het oude testament is heel anders dan in het nieuwe testament. God is onveranderlijk en altijd dezelfde maar in het Oude testament zien we een hele strenge rechtvaardige God (er gebeuren best wel erge dingen in het OT) en in het nieuwe testament zien we meer een God van liefde.
Moet je dit soort dingen dan niet "meer" in dit licht stellen want we leven tenslotte in de tijd van het Nieuwe Testament . Daarmee bedoel ik niet dat we het OT maar buitenspel moeten zetten....het is en blijft net zo belangrijk als het NT, alleen hebben we een verrijking nu en is het dan niet zo dat we dit soort uitspraken in het licht van die verrijking (Jezus Offer voor ons) moeten zien.

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #21 Gepost op: maart 04, 2004, 11:57:50 am »

quote:

op 04 Mar 2004 11:54:38 schreef Heidi:
[...]

Daar gaat het over een "bastaard", dat is geen gewone situatie Mientje..........
Mmm, lijkt me anders actueler dan ooit, ook al gebruiken we dat "woord"gelukkig niet meer.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #22 Gepost op: maart 04, 2004, 12:01:53 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 11:57:50 schreef marijma:
Mmm, lijkt me anders actueler dan ooit, ook al gebruiken we dat "woord"gelukkig niet meer.
Leg dat even uit, als je wilt......

marijma

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #23 Gepost op: maart 04, 2004, 12:22:20 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 12:01:53 schreef Heidi:
[...]

Leg dat even uit, als je wilt......

Nou, daar bedoel ik de maatschappij van nu mee. Velen hebben God losgelaten en dat is aan hun levensstijl te zien....
Maar als ik sowieso dan deuteronomium 23 lees en ik zou dat op het "nu"betrekken, zonder dat ik het nieuwe testament zou hebben, dan zou ik er wanhopig van worden.
En dan kom ik terug op mijn vorige post, we hebben gelukkig het NT er wel bij en Jezus offer en de genade Gods!
En dan vraag ik me dus af....in hoeverre moet je dit soort hoofstukken van het OT op "nu"betrekken, en dan ook in het licht van een vloek over de nageslachten......
Aan de ene kant vind ik dat je dit soort hoofdstukken niet zomaar mag wegpoetsen, maar aan de andere kant heb ik het er wel moeilijk mee om dit te plaatsen in de tegenwoordige tijd, snap je?

lonneke

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #24 Gepost op: maart 04, 2004, 05:38:26 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 11:28:55 schreef nitpicker:
Dus als een vader gestrafd wordt, zullen de kinderen en kleinkinderen die dan leven er ook de gevolgen van zien of voelen. Dat is meteen voor hun een waarschuwing.. doe je hetzelfde als je ouders? Dan zie je de gevolgen...!

Vond ik toen wel heel bijzonder om te horen.. kweet niet of ik het nu goed verwoord.. maar volgens mij kwam het hier op neer..!

Ik denk dat je dit niet zomaar kunt zeggen. Dit is materie waar je nooit uit komt. Er zijn nl. ook gezinnen waar alle kinderen keurig opgevoed zijn en waar er één een crimineel wordt. Hoe verklaar je dit?

Of er is een gezin waar alle kinderen afvallig worden en die ene niet. Hoe verklaar je dit?

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #25 Gepost op: maart 04, 2004, 07:24:37 pm »

quote:

op 04 Mar 2004 17:38:26 schreef lonneke:
[...]

Ik denk dat je dit niet zomaar kunt zeggen. Dit is materie waar je nooit uit komt. Er zijn nl. ook gezinnen waar alle kinderen keurig opgevoed zijn en waar er één een crimineel wordt. Hoe verklaar je dit?

Of er is een gezin waar alle kinderen afvallig worden en die ene niet. Hoe verklaar je dit?

ik vraag me af wat het feit dat de kinderen zich bepaald gedragen te maken heeft met het feit dat god de zondes wreekt in de kinderen tot generatie ^4
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

lonneke

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #26 Gepost op: maart 05, 2004, 11:06:18 am »

quote:

op 04 Mar 2004 19:24:37 schreef Joeri:
[...]

ik vraag me af wat het feit dat de kinderen zich bepaald gedragen te maken heeft met het feit dat god de zondes wreekt in de kinderen tot generatie ^4
Daar kom je nooit uit.

Joeri

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #27 Gepost op: maart 05, 2004, 04:04:18 pm »
na de dood misschien wel.  :)

heej ik zie je eigenlijk never onlijn op msn, hoe komt da?
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

lonneke

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #28 Gepost op: maart 05, 2004, 06:44:14 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 16:04:18 schreef Joeri:
na de dood misschien wel.  :)

heej ik zie je eigenlijk never onlijn op msn, hoe komt da?
Ik msn niet zo vaak, eigenlijk nooit :)

Joeri

• Bekijk profiel
Zij fout, jij fout?
« Reactie #29 Gepost op: maart 05, 2004, 07:24:37 pm »
offtopic:keb je een email gestuurd lonneke hoop op reactie