Auteur Topic: Evangelisatie door gereformeerden kansloos?  (gelezen 9704 keer)

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Evangelisatie door gereformeerden kansloos?
« Reactie #150 Gepost op: maart 10, 2004, 04:36:02 pm »
Nou, aanpassen binnen het bereik van de bijbel is niet erg. Maar je moet natuurlijk geen principiele punten gaan wijzigen omdat de samenleving dat vraagt.

Ik zie dan ook niet in hoe een samenleving invloed kan en mag hebben op een leerstuk.... (zoals bijv dus de verzoening)
De mening daar over kan op zich wel wijzigen, maar in principe moet dat dan om theologische argumenten zijn.  Een andere manier van de bijbel lezen, en proberen daar zoveel mogelijk recht aan te doen.
Pinkeltjefan

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: maart 10, 2004, 04:38:14 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:24:56 schreef Pulpeet:
[...]

Ik neem aan de voorgangersvrouw die Wilhelmina noemt niet bij de Gereformeerde Gemeenten langs is geweest..
Nou bijna goed, die hebben we niet zo in de buurt, maar ze waren wel in de Ned Ger. kerk. Dat's ook niet verkeerd toch? Voor een Pinksterling.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: maart 10, 2004, 04:38:15 pm »

quote:

Het ging mij om hetgeen je eerder poste. Ik begreep daaruit dat je een nieuw iemand standaard niet naar een GKv zou meenemen. Zou je dat nog es willen toelichten? Ik weet dat je erg kritisch tegenover de GKv staat. Dat moet kunnen. Maar als je mensen niet kunt meenemen naar je eigen kerk...dan is er toch iets mis.
Hoho... Ik sta helemaal niet erg kritisch tegenover de GKv. Ik denk alleen dat de diensten niet zo geschikt zijn voor niet gelovige mensen, vooral niet van rond mijn leeftijd. Ik heb wel eens een niet-gelovige meegenomen daar de kerk hoor. De reaktie is vaak niet eens zwaar negatief, want dan komen ze niet met je mee. Vaak is het: Tja, apart, en lastig te volgen, in wat je zingt en hoort zit veel "vaktaal". Als mensen geinteresseerd zijn vinden ze het wel bijzonder maar steken ze er vaak niet veel van op, omdat het voor ongelovigen op een moeilijke manier wordt gebracht. Daarom neem ik liever niet gelovige mensen mee naar een jeugdkerk... dat is dan een mooi opstapje, bekendere, modernere vormen en taal... Als jongere met je sms-taaltje, je flitsende muziek etc... is dat gewoon nog begrijpelijk, als zo iemand opeens in een totaal andere cultuur komt is dat moelijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: maart 10, 2004, 04:44:05 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:32:34 schreef Roodkapje:

Bijvoorbeeld over verzoening danwel alverzoening (wel extreeem voorbeeld, maar kon niet zo snel een ander voorbeeld bedenken).

Nou dat zou voor mij juist een station te ver zijn.

Je mag van mij alles veranderen, het gaat tenslotte om verloren zielen. Maar niet aan de bijbelse hoofdzaken. En natuurlijk zijn die niet voor iedereen gelijk.
En daarvoor moet je je laten overtuigen door de Heilige Geest.
Wij zouden geen babytjes dopen, maar als iemand belijdenis zou willen afleggen zou dat best mogelijk zijn, en als zijn hele gereformeerde familie die dag meekomt, zingen we nog allemaal psalmen ook als hij dat fijn vindt.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: maart 10, 2004, 04:49:14 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:38:14 schreef Wilhelmina:
[...]

Nou bijna goed, die hebben we niet zo in de buurt, maar ze waren wel in de Ned Ger. kerk. Dat's ook niet verkeerd toch? Voor een Pinksterling.

Heel goed :)
Daar mag inderdaad een voorbeeld aan genomen worden. En ook andersom dus.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: maart 10, 2004, 05:14:57 pm »
We hebben in Nederland natuurlijk heel veel kerkgenootschappen. Ook veel kerken die bijbelgetrouw zijn, en tot nu toe heb ik altijd op plaatsen gewoond waar een gkv kerk is. Maar ik wel eens vaker gezegd dat als ik een plaats kom waar geen gkv is, maar wel een bijbelgetrouwe andere kerk ik toch ook zeker zal onderzoeken of ik geen aansluiting zou moetgen zoeken bij zo'n gemeente.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2004, 05:23:02 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: maart 10, 2004, 05:15:06 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:38:15 schreef Marnix:
[...]

Hoho... Ik sta helemaal niet erg kritisch tegenover de GKv. Ik denk alleen dat de diensten niet zo geschikt zijn voor niet gelovige mensen, vooral niet van rond mijn leeftijd. Ik heb wel eens een niet-gelovige meegenomen daar de kerk hoor. De reaktie is vaak niet eens zwaar negatief, want dan komen ze niet met je mee. Vaak is het: Tja, apart, en lastig te volgen, in wat je zingt en hoort zit veel "vaktaal". Als mensen geinteresseerd zijn vinden ze het wel bijzonder maar steken ze er vaak niet veel van op, omdat het voor ongelovigen op een moeilijke manier wordt gebracht. Daarom neem ik liever niet gelovige mensen mee naar een jeugdkerk... dat is dan een mooi opstapje, bekendere, modernere vormen en taal... Als jongere met je sms-taaltje, je flitsende muziek etc... is dat gewoon nog begrijpelijk, als zo iemand opeens in een totaal andere cultuur komt is dat moelijk.
Deze opvatting deel ik dus niet. Bij ons in de kerk is een werkgroep bezig geweest met 'laagdrempelige diensten' en uit gesprekken met net bekeerden bleek toch duidelijk dat het hem niet in de boodschap zat of de verpakking. Het grootste probleem zit hem in de gastvrijheid. Mensen willen zich welkom voelen in de kerk als ze dat niet zijn dan stelt de hele 'show' er om heen niets voor. Ik ben meerdere keren bij Godfashion geweest en heb daar toch ook echt wel een keer het idee gehad dat ik niet welkom was, en daarin was ik toen niet de enige. Dan kan de rest er omheen allemaal wel fantastisch mooi uitzien, maar dat speelt dan niet meer mee. Als je wilt evangeliseren zul je bereid moeten zijn om relaties aan te gaan, dan kun je ook rustig mensen meenemen naar de GkV of whatever, maar wil je niet investeren in de relatie dan is het snel over, trouwens ik ben van mening dat kerken waar slecht aan 'relatieopbouw' wordt gewerkt uiteindelijk ook niet zullen groeien, je ziet daar ook vaak verzuring in de onderlinge relaties optreden. Kortom evangeliseren is primair starten met het aangaan van een relatie en daarin komt het 'geloof' als onderdeel van je leven dan ook wel mee, met alle mogelijkheden om over God, Christus en de Heilige Geest te vertellen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: maart 10, 2004, 05:25:18 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 16:38:14 schreef Wilhelmina:
[...]

Er zit nog wel een heel verschil hoor tussen de NGK en de Geref. Gemeenten. Maandag stond nog in de krant dat de NGK bijna "Evangelisch Gereformeerde Kerk" had geheten en dat ze tegenwoordig ook steeds meer 'Evangelisch Gereformeerd' zijn in de praktijk. En de GG zou ik allesbehalve evangelisch willen noemen. Niet alles waar het woord 'gereformeerd' in staat kan je op een hoop gooien.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: maart 10, 2004, 05:55:15 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 17:15:06 schreef Jan W:
[...]
Deze opvatting deel ik dus niet. Bij ons in de kerk is een werkgroep bezig geweest met 'laagdrempelige diensten' en uit gesprekken met net bekeerden bleek toch duidelijk dat het hem niet in de boodschap zat of de verpakking. Het grootste probleem zit hem in de gastvrijheid. Mensen willen zich welkom voelen in de kerk als ze dat niet zijn dan stelt de hele 'show' er om heen niets voor.

Ik ben het met je eens dat gastvrijheid vaak een probleem is. Het is een bekend psychologisch effect dat de aandacht voor buitenstaanders afneemt naar mate de groep groter wordt; daarom kan het inderdaad vooral in grote gemeentes gebeuren, dat een gast zelfs tijdens koffie drinken in de kerk niet aangesproken wordt.
De 'laagdrempelige' diensten werken m.i. vaak niet omdat je gemakkelijk de verkeerde dingen aanpast: de boodschap wordt versimpeld, de kerkgangers worden behandeld als kinderen, er wordt een hele show opgezet (die vaak het gevoel geeft dat er aangerommeld wordt), taal wordt geforceerd.
Waar wij aan zouden moeten werken in dit opzicht is een spreken (zowel van de kansel als onderling) waarin God en zijn waarheid midden in het leven staan en dus ook in normale taal besproken worden. Spreek in het Nederlands onder elkaar in psalmen, lofgezangen en geestelijke liederen, om zo God te danken.
En daarbij is de open omgang met gasten en geïnteresseerden meteen ook gebaat. Als je ook na de kerkdienst vol bent van God en dat laat blijken in je woorden en in je gastvrijheid, heb je denk ik de 'laagdrempeligheid' die de kerk nodig heeft.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: maart 10, 2004, 06:03:06 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 17:55:15 schreef Qohelet:
Als je ook na de kerkdienst vol bent van God en dat laat blijken in je woorden en in je gastvrijheid, heb je denk ik de 'laagdrempeligheid' die de kerk nodig heeft.
Helemaal mee eens! Je hoeft geen buitenstaanders mee te nemen naar de kerk of dienst als je ze niet oprecht liefhebt (Dat wil zeggen dat je tot diep in je hart bewogen bent met het lot (enigszins een ongelukkig woord) en leven van de ander).

Als je de ander niet liefhebt dan ben je zelf nog een buitenstaander en heb je evangelisatie nodig!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: maart 10, 2004, 06:29:45 pm »

quote:

Deze opvatting deel ik dus niet. Bij ons in de kerk is een werkgroep bezig geweest met 'laagdrempelige diensten' en uit gesprekken met net bekeerden bleek toch duidelijk dat het hem niet in de boodschap zat of de verpakking. Het grootste probleem zit hem in de gastvrijheid. Mensen willen zich welkom voelen in de kerk als ze dat niet zijn dan stelt de hele 'show' er om heen niets voor. Ik ben meerdere keren bij Godfashion geweest en heb daar toch ook echt wel een keer het idee gehad dat ik niet welkom was, en daarin was ik toen niet de enige. Dan kan de rest er omheen allemaal wel fantastisch mooi uitzien, maar dat speelt dan niet meer mee. Als je wilt evangeliseren zul je bereid moeten zijn om relaties aan te gaan, dan kun je ook rustig mensen meenemen naar de GkV of whatever, maar wil je niet investeren in de relatie dan is het snel over, trouwens ik ben van mening dat kerken waar slecht aan 'relatieopbouw' wordt gewerkt uiteindelijk ook niet zullen groeien, je ziet daar ook vaak verzuring in de onderlinge relaties optreden. Kortom evangeliseren is primair starten met het aangaan van een relatie en daarin komt het 'geloof' als onderdeel van je leven dan ook wel mee, met alle mogelijkheden om over God, Christus en de Heilige Geest te vertellen.

Misschien zit het meer bij de jeugd. Ik heb er anders geen verklaring voor waarom jeugddiensten etc. veel meer door niet-kerkelijke jongeren worden bezocht dan mijn kerkdienst en ik er ook heel regelmatig bekeringsverhalen van hoor. Het gaat natuurlijk niet om alle mooie dingen er om heen... het gaat er niet om dat je aan Gods kado nog wat mooie lintjes en zo wil toevoegen... het gaat er om dat mensen door hebben DAT het een kado is, dat er in die doos, of ie nou mooi ingepakt is of niet, een superkado zit!

Even offtopic, aangezien ik medewerker ben bij GODfashion ben ik wel benieuwd waarom je je niet welkom voelde daar en anderen met jou. We proberen iedereen het idee te geven dat ze welkom zijn... maar blijkbaar lukt dat niet altijd. Zou je me daarover willen mailen, dan kunnen we er nog wat van leren en dat in het vervolg voorkomen. Mail maar naar marnix@godfashion.nl als je dat wil!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

zidane

• Komt er eerlijk voor uit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: maart 10, 2004, 09:58:54 pm »

quote:

Zidane, klinkt als Paasloo
Retranchement :)
Doe maar gewoon....dan doe je al gek genoeg!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: maart 10, 2004, 11:30:31 pm »
Marnix, Ik denk dat je het niet specifiek aan een leefdtijd moet hangen. De ene jongere zal inderdaad meer aangesproken worden met jeugd diensten. De andere komt tot geloof met "normale" diensten en wat begeleiding. Die begeleiding kan in diverse vormen en met diverse begeleiders afhankelijk van de achtergrond van het nieuwe (aankomende) lid.

Ik ben het roerend eens dat de bereidheid om gastvrij te zijn en het investeren in relaties van groter belang zijn. Heb uw naaste lief gaat zoveel verder dan we soms gewend zijn. Het is ook een klacht van vele kerkleden. Ze missen dat diepere contact. Hoe het komt? 100% zal het wel nooit worden maar er valt nog veel te verbeteren op dit punt.

Bij ons zijn daartoe wel wat zaken opgestart. Alpha cursus uiteraard. Maar ook kleine groepen, een heel andere vorm van bijbelstudie die ook socialer is (geen verenigingen maar groepen die na 6 avonden van onderwerp en samenstelling veranderen. Het is bij de mensen thuis) en veel aandacht in o.a. preken en thema-avonden of huisbezoeken voor dit onderwerp.

Het blijft ook een kwestie van gaven. De een spreekt nu eenmaal makkelijker een vreemde aan dan de ander.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: maart 11, 2004, 11:00:59 am »

quote:

Marnix, Ik denk dat je het niet specifiek aan een leefdtijd moet hangen. De ene jongere zal inderdaad meer aangesproken worden met jeugd diensten. De andere komt tot geloof met "normale" diensten en wat begeleiding. Die begeleiding kan in diverse vormen en met diverse begeleiders afhankelijk van de achtergrond van het nieuwe (aankomende) lid.

Ik denk dat leeftijd zeker ook een rol speelt. Er wordt niet voor niets vaak over een generatiekloof gesproken. De verschillen tussen nu en 40 jaar geleden zijn behoorlijk groot hoor. Natuurlijk komen er in de kerk mensen tot geloof! Alleen ik probeerde even een beetje statistisch te kijken, waar hoeveel mensen tot geloof komen, en dan komt ik tot die conclusie.

quote:

Het blijft ook een kwestie van gaven. De een spreekt nu eenmaal makkelijker een vreemde aan dan de ander.
Klopt, maar evangeliseren is meer dan vreemden aanspreken ;) Er zijn meer mogelijkheden met evangelisatie, ik denk dat daarom iedereen kan evangeliseren, om zijn eigen manier. Jezus zegt niet voor niets: U bent het zout der aarde, het licht van de wereld. Hij maakt daarin geen uitzondering... zout is gewoon zout, en licht is gewoon licht... om in de wereld dat licht te laten schijnen hoeven we maar 1 ding te doen... en dat is niet onder een korenmaat ons verstoppen... :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: maart 11, 2004, 02:25:25 pm »

quote:

op 11 Mar 2004 11:00:59 schreef Marnix:
Klopt, maar evangeliseren is meer dan vreemden aanspreken ;) Er zijn meer mogelijkheden met evangelisatie, ik denk dat daarom iedereen kan evangeliseren, om zijn eigen manier. Jezus zegt niet voor niets: U bent het zout der aarde, het licht van de wereld. Hij maakt daarin geen uitzondering... zout is gewoon zout, en licht is gewoon licht... om in de wereld dat licht te laten schijnen hoeven we maar 1 ding te doen... en dat is niet onder een korenmaat ons verstoppen... :)
Uiteraard heb je hierin gelijk. Het evangelie draag je ook uit met je levenshouding en gedrag. Maar als je een vreemde wilt winnen voor christus komt er vroeg of laat een moment dat je erover zult moeten praten. En dit topic ging mede over de moeite die sommigen daar mee hebben... en wat daartegen te doen. Zelf lukt het me wel hoor :). Ben de Here overigens wel dankbaar voor die vrijmoedigheid. Had ik op jongere leefdtijd (ben nu 34) echt niet zo sterk.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: maart 11, 2004, 02:35:37 pm »
Bij mij is dat ook hard veranderd (hoewel ik nog geen 34 ben ;))

Wat het praten betreft, als mensen daar moeite mee hebben.... kun je altijd vragen of anderen je willen he ermee. Dan zal die persoon daar wel wat tijd in moeten steken (je moet elkaar eigenlijk wel een beetje kennen wil je vertrouwelijk met elkaar kunnen praten)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: maart 11, 2004, 02:39:16 pm »
Als mensen zich niet welkom voelen in 'gewone' diensten, maar wel in jeugdkerken en soorteglijke diensten, dan zegt dat waarschijnlijk meer over de 'gewone' diensten dan over de jongerendiensten. Elke gemeente zou een gastvrije houding moeten hebben tegenover elke belangstellende, sterker tegeonver elk lid. Mensen voelen meteen of het echt is, en voelen ook of de sfeer gastvrij, open en eerlijk is. Probeer dus niet mensen te lokken naar jongerendiensten, als opstapje, maar probeer vanuit je eigen gemeente die sfeer, die warmte te laten zijn.

Het gaat inderdaad om de levenshouding, niet zozeer om de vorm. Welke kan uit een bepaalde levenshouding een mooie vorm ontstaan, die zich kan richten op een bepaalde doelgroep. Dat lijkt me niet terecht. We zijn samen gemeente, jong en oud. Ook dat zullen we duidelijk moeten maken als we een 'zoekende' begeleiden in zijn zoektocht naar God.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: maart 11, 2004, 03:30:32 pm »

quote:

Als mensen zich niet welkom voelen in 'gewone' diensten, maar wel in jeugdkerken en soorteglijke diensten, dan zegt dat waarschijnlijk meer over de 'gewone' diensten dan over de jongerendiensten. Elke gemeente zou een gastvrije houding moeten hebben tegenover elke belangstellende, sterker tegeonver elk lid. Mensen voelen meteen of het echt is, en voelen ook of de sfeer gastvrij, open en eerlijk is. Probeer dus niet mensen te lokken naar jongerendiensten, als opstapje, maar probeer vanuit je eigen gemeente die sfeer, die warmte te laten zijn.

Mensen komen veelal niet naar jeugdkerken omdat ze zich daar meer welkom voelen (hoewel ze zich wel meer betrokken en aangesproken voelen vaak), maar mensen komen daar omdat ze op een heldere manier het evangelie horen, zo helder dat het voor kerkelijke jongeren aansprekend is, maar ook begrijpelijk voor niet-gelovigen, die wellicht van een vrijgemaakte preek nog niet zoveel zouden snappen, omdat er veel kerkjargon (om het zo maar ff te noemen) in wordt gebruikt en deze mensen daar niet bekend mee zijn. Wat betreft sfeer zijn jeugdkerken geen opstapje naar een echte kerk, wat betreft de boodschap zijn dat ze dat vaak wel. Zoals in de bijbel staat, je kunt baby's nog geen vast voedsel geven, ze hebben eerst melk nodig :)

quote:

Het gaat inderdaad om de levenshouding, niet zozeer om de vorm. Welke kan uit een bepaalde levenshouding een mooie vorm ontstaan, die zich kan richten op een bepaalde doelgroep. Dat lijkt me niet terecht. We zijn samen gemeente, jong en oud. Ook dat zullen we duidelijk moeten maken als we een 'zoekende' begeleiden in zijn zoektocht naar God.
Tja... en we zijn ook samen Christus gemeente, ook al gaan we naar verschillende kerken. Maakt de kerk dat ook duidelijk? Verder ben ik het met je eens, daarom is een jeugdkerk ook maar een opstapje. Doel van jeugdkerken is ook dat mensen in een kerk terecht komen waar ze samen met anderen kerk kunnen zijn en de warmte en naastenliefde daar mogen ervaren.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: maart 13, 2004, 08:54:32 pm »

quote:

op 10 Mar 2004 23:30:31 schreef Zijnkind:

Hier nog even wat op ingaan.
Vandaag ben ik voor het eerst echt op de straat geweest om te evangeliseren. Ik heb wel eens andere vormen gedaan, zoals het stadsproject (gkv) en deur aan deur (gkv)(lang geleden overigens), maar heb nu, overigens met veel moeite, eens de stap gedaan om het op straat te proberen, in de stad. Een hoop vooroordelen bleek ik te hebben. Ik was echt angstig en vond het doodeng maar vond dat ik dit moest overwinnen. En ja...het bleek allemaal reuze mee te vallen. Mensen die echt niet wilden gaven dit ook direct aan en we hebben in de tijd dat we op straat waren (ruim een uur) 3 hele leuke en lange gesprekken gehad. Geweldig om te horen hoe anderen er over denken, je eigen gedachtes erover uit te wisselen en zo een goed gesprek te hebben. Je hebt respect voor de ander, en dat laat je merken, en toch draag je ondertussen wel het evangelie uit aan mensen die je normaal misschien niet kan bereiken. Er was zelfs 1 engelstalig chinees meisje die zei dat ze nog nooit over God gehoord had...
Ik was wel blij dat ik met een heel ervaren iemand mee was, dat scheelt wel hoor, en ik denk dat ik , als we weer de straat op zullen gaan, maar eens vaker mee moet....want je moet het leren......gewoon leren door te doen merk ik.
En gave? Als je de Heilige Geest hebt, en je bent bekeerd, dan heb je de gave om te evangeliseren. Dat is logisch :).
En wat me ook opviel.......wat wordt je geestelijk opgebouwd....niet te geloven zeg...en dat terwijl je het evangelie aan het uitdragen bent, God is echt heel dicht bij je.... :)
Probeer niet perfect te zijn, maar probeer zo perfect mogelijk jezelf te zijn!

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: maart 13, 2004, 09:04:48 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 20:54:32 schreef marijma:
Vandaag ben ik voor het eerst echt op de straat geweest om te evangeliseren.
(...)
En ja...het bleek allemaal reuze mee te vallen. Mensen die echt niet wilden gaven dit ook direct aan en we hebben in de tijd dat we op straat waren (ruim een uur) 3 hele leuke en lange gesprekken gehad. Geweldig om te horen hoe anderen er over denken, je eigen gedachtes erover uit te wisselen en zo een goed gesprek te hebben. Je hebt respect voor de ander, en dat laat je merken, en toch draag je ondertussen wel het evangelie uit aan mensen die je normaal misschien niet kan bereiken. Er was zelfs 1 engelstalig chinees meisje die zei dat ze nog nooit over God gehoord had...
(...)
En gave? Als je de Heilige Geest hebt, en je bent bekeerd, dan heb je de gave om te evangeliseren. Dat is logisch :).
En wat me ook opviel.......wat wordt je geestelijk opgebouwd....niet te geloven zeg...en dat terwijl je het evangelie aan het uitdragen bent, God is echt heel dicht bij je.... :)

Mooi verhaal. Supergaaf! God is inderdaad bij je. Je mag hem vertrouwen.

Hoe moet ik me precies voorstellen wat je ging doen? Ging je op straat staan en mensen vragen over geloof? Hoe begon je het gesprek? Dat vind ik het meest lastig... bijvoorbeeld in de trein ofzo...

Delen van het geloof is gaaf! Dat heb ik ook mogen ervaren. Ik heb een aantal goede vrienden, maar ook binnen de gemeente kan ik met jong en oud geloof delen. En dat bouwt de gemeente op, en groeit het verlangen omdat ook uit te dragen.
Andersom kan ook, via evangelisatie bewustworden wat je eigenlijk gelooft en elkaar daarin op willen bouwen.

Gave? Ik weet het niet. Waar je hart vol van is, daar stroomt je mond van over. Maar evangelisatie is ook een levenshouding, dus een eigenschap van iedereen die vol is van geloof.
Iemand die een folder maakt, iemand die voor koffie zorgt voor 'straat-evangelisten', iemand die voor hen bidt. Het zijn allemaal evangelisten. Ze helpen Gods Evangelie uit te dragen.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: maart 13, 2004, 09:09:20 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 20:54:32 schreef marijma:
[...]

Vandaag ben ik voor het eerst echt op de straat geweest om te evangeliseren.)
Dat is een enorme doorbraak in de hemelse gewesten. Fantastisch om te horen.

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: maart 13, 2004, 09:16:39 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 21:04:48 schreef Hiedeen:
[...]

Hoe moet ik me precies voorstellen wat je ging doen? Ging je op straat staan en mensen vragen over geloof? Hoe begon je het gesprek? Dat vind ik het meest lastig... bijvoorbeeld in de trein ofzo...

Delen van het geloof is gaaf! Dat heb ik ook mogen ervaren. Ik heb een aantal goede vrienden, maar ook binnen de gemeente kan ik met jong en oud geloof delen. En dat bouwt de gemeente op, en groeit het verlangen omdat ook uit te dragen.
Andersom kan ook, via evangelisatie bewustworden wat je eigenlijk gelooft en elkaar daarin op willen bouwen.

Gave? Ik weet het niet. Waar je hart vol van is, daar stroomt je mond van over. Maar evangelisatie is ook een levenshouding, dus een eigenschap van iedereen die vol is van geloof.
Iemand die een folder maakt, iemand die voor koffie zorgt voor 'straat-evangelisten', iemand die voor hen bidt. Het zijn allemaal evangelisten. Ze helpen Gods Evangelie uit te dragen.

We gingen een half uur voor het evangeliseren allemaal in de kerk bidden voor onszelf voor het "werk". Aan het einde van het half uur gingen we nog even in een kring staan om gezamenlijk te bidden. Toen konden we folders pakken en gingen we twee aan twee naar de stad.
Toen heb ik samen met mijn metgezel gewoon door de stad gelopen en hielden we zo eens iemand aan. Dan vraag je of je wat mag vragen....soms hebben mensen het zelfs daar te druk voor hihi. En dan leg je uit: we zijn samen christenen en we zijn de straat opgegaan om over Jezus te vertellen.
Nou....dat levert gewoon al gelijk reactie op....makkelijk zat ;), heel vaak zeggen mensen...nee, sorry geen tijd, of geen belangstelling. Of soms hele grappige reacties zoals iemand die lachend zei: maak je niet ongerust hoor, das allemaal dik in orde..en die liep dus gelijk door hahaha.
En dan kan je ook een andere reactie krijgen....mensen die er daadwerkelijk op ingaan. Als iemand zegt: ja maar ik ga al naar een kerk hoor, dan proberen we daar op in te gaan.
Soms zijn er mensen die inderdaad naar een kerk gaan of gewoon...geloven. Maar die Jezus niet in hun hart hebben en dat merk je heel snel als je even doorvraagt. En dan heb je dus ook weer een aanknopingspunt om weer verder te praten.
Vandaag hadden we echt leuke gesprekken...zoals de vrouw zei waar ik mee was, we zijn om te zaaien....en als we geluk hebben mogen we soms ook oogsten (soms wordt er een bekeringsgebed gebeden op straat
 :)

marijma

• Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: maart 13, 2004, 09:17:07 pm »

quote:

op 13 Mar 2004 21:09:20 schreef Wilhelmina:
[...]

Dat is een enorme doorbraak in de hemelse gewesten. Fantastisch om te horen.
:) hihi, dank je Wilhelmina, dat vind ik echt een leuke reactie!