Auteur Topic: Evangelisatie door gereformeerden kansloos?  (gelezen 9703 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Evangelisatie door gereformeerden kansloos?
« Reactie #50 Gepost op: maart 05, 2004, 03:52:36 pm »
Jezus zegt: ‘Ik zal van u vissers van mensen maken’.

Hoe moeten we dat opvatten?

Zeker niet in de zin van: mensen aan de haak slaan, zieltjes binnenrijven.

Het betekent eerder:

mensen opvissen, mensen uit de put halen, mensen bevrijden uit hun miserie, mensen reddend nabij zijn, hen weer toekomst geven, er weer bijhalen, hun lot helpen dragen, heil en verlossing brengen aan zoveel mensen die ronddobberen op de onmetelijke zee van onze tijd.

Als je zo mensen opvist, dan verkondig je niet enkel een blijde boodschap, dan ben je een blijde boodschap; dan maak je mensen ten diepste blij, dan ben je een vreugdezaaier.

De echte en goede mensenvissers zijn vreugdezaaiers.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: maart 05, 2004, 04:15:53 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 15:41:03 schreef Bumblebee:
[...]

Gaaf hè?  :).

Hardstikke gaaf. Ik ben gek op dit soort verhalen. En dat meen ik uit de grond van mijn hart.

quote:

als we de handen ineenslaan .
Ik zou niets liever willen, en ook dat meen ik uit de grond van mijn hart!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: maart 05, 2004, 07:07:15 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 10:07:59 schreef linnas79:
Misschien moeten we evangelisatie niet meer zien als "proberen mensen tot geloof te laten komen"? Ik denk dat tot geloof komen een proces is, dat bereik je niet door één gesprekje op straat of aan de deur.
Wat evangelisatie in mijn ogen moet zijn, is zaaien. Mensen iets geven om over na te denken en ze dan de vrije keus te laten. Als mensen echt niet willen, kun je evangelisaeren wat je wilt, maar dan zal het toch niet gebeuren....

Inderdaad Linnas. Een proces door God gestuurd. Hij beslist...maar ik zal geen discussie beginnen over de voorzienigheid ;).
We kunnen nog zulke mooie plannen maken...God stuurt ons wel waar Hij ons hebben wil. Het is aan ons om het dan uit te voeren. Het voorbeeld van Wilhelmina vond ik mooi maar niet iedereen heeft de gave om het woord te voeren. Ook lang niet altijd is het zo duidelijk wat en met wie God ons in contact wil brengen. Wel ken ik zelf ook die momenten dat je merkt dat je niet zelf meer aan het woord bent maar een ander het ondersteunt/overneemt. Toch kan het ook een simpel gesprek zijn. Mogelijk zelfs dat jijzelf na afloop een slecht gevoel er aan over houdt. Faalangst misschien? Ondertussen heb je wel iets gezaait. Het kan nog vele van dat soort gesprekjes en momenten duren voordat zo iemand zich aan de Here geeft. Vertrouw op God(s Geest). We doen het niet alleen. Zal een mens die bij Hem hoort door iemand of iets bij Hem vandaan gehouden kunnen worden? Zelfs ons gestuntel kan dat niet!
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

JurjenWolter

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: maart 05, 2004, 09:00:22 pm »
evangelisatie is nooit kansloos, tenzij je denkt dat je het zelf aan het doen bent. Als je zegt dat evangelisatie kansloos is, dan onderschat je de Geest.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: maart 06, 2004, 03:32:33 am »

quote:

op 05 Mar 2004 21:00:22 schreef JurjenWolter:
evangelisatie is nooit kansloos, tenzij je denkt dat je het zelf aan het doen bent. Als je zegt dat evangelisatie kansloos is, dan onderschat je de Geest.
Heb je het hele topic gelezen? Wat jij eruit haalt is dus net NIET het punt wat ik wil maken...  :'(
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: maart 06, 2004, 09:45:39 am »
Wie eens meegemaakt heeft dat iemand die je kennis is geworden zich overgeeft aan Christus is voor eeuwig gelukkig. In sommige kringen maken mensen dit zelden mee. Dan weet je wel van de blijdschap in de hemel van het gevonden schaap, maar je hebt het niet doorleefd. Het motiveert slechts beperkt. Daarom hebben bijvoorbeeld veel GKV–ers het moeilijk.

Ik accepteer dit punt. Ik denk dat je om mensen met een ‘evangelisatieachterstand’ anders zou moeten motiveren, aansluitend bij waar ze nu zitten.

Hoe? Graag suggesties.

Ik geef er eentje:
- een verlangen formuleren: Op. 5:9
- dat verbonden is met het rijke verleden waar een opdracht met een belofte gegeven werd, Gen 12:3
- en aangeven welke opdracht in dat kader Christus zijn gemeente en gemeenteleden gegeven heeft: Mat. 28:19.
- En vervolgens laten zien en leren hoe je met daden en woorden Christus kunt verkondigen.
Zie ook http://www.christusvoorstellen.nl/downloads/gkv-1.ppt. Je mag hier klikken.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2004, 09:50:21 am door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: maart 06, 2004, 03:20:01 pm »
Ik denk dat evangelisatie bij jezelf begint. En dat het dan zich uitspreidt naar de mensen vlak om je heen, en vervolgens naar je gemeente.
Mensen die geintereseerd raken in het geloof hebben vaak één ding gemeen: ze merken dat christenen anders zijn en dat het geloof voor hen niet iets is wat ze opgelegd gekregen hebben, maar het zelf zo willen. En dat die mensen niet dom, achterlijk of gehersenspoeld zijn, maar gewone mensen met gezond verstand. Dat snappen ze niet, het maakt ze nieuwsgierig.

Evangeliseren is IMO mensen in eerste instantie nieuwsgierig maken. In een gesprek vragen stellen. Waarom? Hoezo? Hoe kom je daarbij?

Ik denk dat God 2 dingen van je eist:

1. Dat je zelf een levend geloof hebt (het je eigen maken van het geloof). Op deze manier kun je in je eigen woorden vertellen waar het om draait. Te vaak merk ik op Bijbelkringen dat het antwoord op de vraag: "wat betekent het geloof voor jou" een citaat uit een zondag uit de catechismus is of (nog erger) het naspreken van een geloofsbelijdenis. Mensen kunnen blijkbaar heel moeilijk in eigen woorden formuleren wat ze nou geloven en hoe ze dat raakt. Als je dat niet kunt, hoe wou je dan evangeliseren? Dat komt dan toch niet geloofwaardig over?

2. Dat je als gevolg van je relatie met God een heel ander leven hebt. Je leeft in een heel andere cultuur als de seculiere maatschappij ("Gij geheel anders"). Als je in je leven laat zien wat je gelooft worden mensen er nieuwsgierig naar. Als je iets met je mond belijdt en er is in het dagelijkse leven niet veel onderscheid tussen jou en een willekeurige heiden, dan komt dat toch ook niet geloofwaardig over?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: maart 06, 2004, 03:33:50 pm »
Amen. Je zegt veel waardevolle dingen. We moeten leren zelf ons geloof te kunnen verwoorden. Dan kunnen we ook gaan uitdelen. Dat begint bij jezelf, maar tegelijk als gemeente. Bij ons in de gemeente hebben we dit jaar als thema 'geloof delen, om later uit te delen'. Dus deel je geloof eerst binnen de veiligheid van je eigen gemeente. Ik word me steeds meer bewust van wat ik geloof en hoe. Dat kan je gebruiken binnen evangelisatie. Dan ga je je ook anders gedragen.

Evangelisatie is geen actie, het is een levenshouding. Dat maakt mensen nieuwsgierig.

Mooi woord trouwens: geloof-waardig!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: maart 06, 2004, 04:07:44 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 21:00:22 schreef JurjenWolter:
Maar dat was toch ook de strekking van mijn post waaronder jij reageert? Of reageer je op de topictitel en heb je verder niet gelezen wat er eerder al gepost was?

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: maart 06, 2004, 04:13:11 pm »
Ik denk: het laatste.

Jan Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: maart 06, 2004, 04:36:52 pm »
Allereerst beken ik eerlijk dat ik het topic in vogelvlucht heb doorgenomen. Vooral de eerste pagina verbaasde mij nogal. En wel omdat ik het gevoel kreeg dat er enorm generaliserend werd gesproken. Ik doe sinds kort een evangelisatiecursus van de GKV en ik leer daar juist dat ieder mens anders is, en dus anders benaderd dient te worden. Mooie verhalen dus, Wilhelmina (dat meen ik), maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Voor de een kan een levenshouding voldoende zijn om nieuwsgierig te worden, een ander heeft een directe aanpak nodig en weer een ander kan tegen een heel harde aanpak, bijvoorbeeld heel cynisch. We leren niet mensen te overstelpen met informatie, maar ze aan te voelen. Sommigen willen wel doorpraten, anderen lopen snel verder. Die laatsten geef je dan iets korts mee, iets om over na te denken. De eersten prikkel je op een andere manier.

Over of het kansloos is? Ik weet het niet. Ik ben altijd een voorstander geweest van evangeliseren van binnenuit. Ik ben ervan overtuigd dat er in de kerk nog veel evangelisatiewerk ligt. En als je daarmee bezig gaat, dat je dan ook naar buiten toe kunt gaan. De kerk moet natuurlijk wel nazorg kunnen bieden. Je moet iemand kunnen doorverwijzen en dat is vaak toch je eigen gemeente. Ik zou mij niet prettig voelen als ik iemand niet naar mijn eigen gemeente kon doorverwijzen.

Dus, korte tips:
- evangeliseer persoonlijk
- voel de ander aan
- dring niet op
- laat de ander het gesprek leiden, maar zoek zelf de wegen (met God)
- vlucht niet voor moeilijke vragen, maar wees eerlijk over je eigen geloof
- getuig vanuit je zelf, niet vanuit de dogmatiek (klinkt logisch, maar dat is lang niet makkelijk)

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: maart 06, 2004, 04:56:14 pm »
De betekenis van ons leven voor anderen is wel verwoord in een gedicht waarvan ik hier een deel citeer:

Weet je wel
begrijp je wel
dat als je vriendelijk doet
dat ik me dan afvraag,
misschien is Christus ook vriendelijk.
Misschien is Hij niet iemand
die lacht als ik pijn lijd.
Weet je wel
begrijp je wel
dat je het beeld van Jezus voor mij bent?

Naar het complete gedicht
Met vriendelijke groet,
Koos

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: maart 06, 2004, 05:23:46 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 16:56:14 schreef Koos van Loo:

Weet je wel

Naar het complete gedicht

Ben nét een liedje voor de kids morgen in de dienst op sheet aan het zetten. We preken over je lichaam als tempel van de heilige Geest.

Weet je wel, weet je wel, je bent een tempel (3x)
Je bent een tempel van de heilige Geest

Vol van kracht vol van liefde, vol van glorie (3x)
Je bent een tempel van de heilige Geest.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: maart 07, 2004, 12:34:17 pm »

quote:

op 05 Mar 2004 08:44:16 schreef Wilhelmina:
[...]

Pola beweerde dat een simpel goedemorgen GENOEG moest zijn. En dat vind ik te makkelijk, want daar heb je absoluut geen leiding van de heilige Geest voor nodig.
Goedemorgen als begin? Natuurlijk.
Maar dan afstemmen op de heilige Geest voor de vraag: en wat nu?
Laat uw vriendelijkheid bij allen bekend zijn. Primair denk ik dat alle goedemorgens uiteindelijk van God afkomstig zijn. De mens zelf zal nooit een ander goedemorgen wensen. "Tot alle kwaad geneigd..." "Erop uit de naaste te haten..." Geen droge woorden, maar dagelijkse werkelijkheid. Lees Paulus er maar eens op na. Goedemorgen is een genadegave Gods.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: maart 07, 2004, 12:39:45 pm »
Evangelisatie heeft alleen zin als je het in de lijn van de uitverkiezing plaatst. Lees in die zin "Jezus als Heer in een plat land" van Stefan Paas eens. Geen gemakkelijke kost, wel heel ontdekkend. En waarom zouden gereformeerden geen evangelisatie kunnen doen. Kijk eens naar de gemeente van ds. Gert Huttenga in Franeker. Een vrijgemaakte kerk met een groei van buitenaf waar velen jaloers op zouden zijn. Bottenbleij heeft een aantal jaren geleden op het congres "Geloven in groei" gesproken, georganiseerd door de gereformeerden. Bottenbleij gaf aan dat gereformeerden heel veel kansen hebben om te evangeliseren, alleen dat ze dat nog wel moeten leren. Tegelijkertijd gaf hij aan dat evangelischen wel konden evangeliseren maar niet in staat waren om dieper door te steken als het om zaken als ellende en verlossing gaat. Men blijft steken bij de dankbaarheid. Laten de evangelischen maar eens goed naar de gereformeerden kijken was zijn devies.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: maart 07, 2004, 12:42:07 pm »

quote:

op 06 Mar 2004 17:23:46 schreef Wilhelmina:
[...]

Ben nét een liedje voor de kids morgen in de dienst op sheet aan het zetten. We preken over je lichaam als tempel van de heilige Geest.

En wat moet ik dan met Paulus wanneer hij schrijft "Als ik het goede wil doen, is het kwade al bij mij aanwezig, ik ellendig mens" Moet je kinderen daar dan niet mee confronteren? Je bent lang niet altijd vol van kracht, liefde en glorie, zelfs niet als je weet dat je een tempel van de Heilige Geest bent.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: maart 07, 2004, 12:53:58 pm »
En verder waar maken we ons druk om. Dat de evangelischen beter evangeliseren dan de gereformeerden? Kom aan. Natuurlijk hebben de evangelischen een aantal zaken die ze beter oppakken. Laten ze daar vooral blij om zijn in de Heer, blij zijn dat zij die taken krijgen, blij dat zij daarin vrucht mogen zien. En gereformeerden doen die dan niets goed? Zijn zij door God afgeschreven ten favoure van de evangelischen? Kom aan, er is sprake van één lichaam. De nier kan toch ook niet tegen de lever zeggen ik heb jouw niet nodig of ik doe beter werk dan jouw? Wat een onzin. Laten we liever vanuit onze gezindheid in Christus discussiëren, dat zet meer zoden aan de dijk. En laten we blij zijn om een ieder die tot geloof in Christus komt, in plaats van te bepalen wie dit het beste kan. Als er geen roem is in de Here is is het werk zinloos geweest. Hoe goed je dochter, kennis of wie dan ook kan evangeliseren. Bij de evangelischen ligt het gevaar van de eigen overschatting op de loer, bij de gereformeerden het gevoel van onderschatting op dit punt. Laten we er meer over discussiëren hoe we elkaar hierin tot een hand en voet kunnen zijn. Daarmee doen we Gods wil.

Jan Wietsma, Zwolle

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: maart 07, 2004, 01:14:23 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 12:42:07 schreef Jan W:
[...]

En wat moet ik dan met Paulus wanneer hij schrijft "Als ik het goede wil doen, is het kwade al bij mij aanwezig, ik ellendig mens" Moet je kinderen daar dan niet mee confronteren? Je bent lang niet altijd vol van kracht, liefde en glorie, zelfs niet als je weet dat je een tempel van de Heilige Geest bent.

Best Jan,

Ik begrijp je vraag niet als ik denk aan jouw en mijn belijdenis over heilig leven uit dankbaarheid. Het derde deel van onze Heidelberger zeggen jij en ik toch tegen iedereen:
Zondag 32 Vraag 86: Nu wij uit onze ellende, zonder enige verdienste van onze kant, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antwoord: Omdat Christus ons niet alleen met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, maar ons ook door zijn Heilige Geest vernieuwt tot zijn beeld, opdat wij met ons hele leven tonen, dat wij God dankbaar zijn voor zijn weldaden en opdat Hij door ons geprezen wordt.
Vervolgens om zelf uit de vruchten zeker te zijn van ons geloof en om door onze godvrezende levenswandel ook onze naasten voor Christus te winnen.

Met ons hele leven tonen! Doe je dat?

En zegt Christus niet twee dingen:
1. Ik ben het licht van de wereld
2. Jij bent het licht van de wereld?

Geloof je dat? Geloof ik dat?

En Hij zegt: Laat je licht schijnen!
Dat is NB een bevel.

Doe je dat? Doe ik dat?
Met vriendelijke groet,
Koos

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: maart 07, 2004, 01:15:08 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 12:53:58 schreef Jan W:
En verder waar maken we ons druk om. Dat de evangelischen beter evangeliseren dan de gereformeerden? Kom aan. Natuurlijk hebben de evangelischen een aantal zaken die ze beter oppakken. Laten ze daar vooral blij om zijn in de Heer, blij zijn dat zij die taken krijgen, blij dat zij daarin vrucht mogen zien. En gereformeerden doen die dan niets goed? Zijn zij door God afgeschreven ten favoure van de evangelischen? Kom aan, er is sprake van één lichaam. De nier kan toch ook niet tegen de lever zeggen ik heb jouw niet nodig of ik doe beter werk dan jouw? Wat een onzin. Laten we liever vanuit onze gezindheid in Christus discussiëren, dat zet meer zoden aan de dijk. En laten we blij zijn om een ieder die tot geloof in Christus komt, in plaats van te bepalen wie dit het beste kan. Als er geen roem is in de Here is is het werk zinloos geweest. Hoe goed je dochter, kennis of wie dan ook kan evangeliseren. Bij de evangelischen ligt het gevaar van de eigen overschatting op de loer, bij de gereformeerden het gevoel van onderschatting op dit punt. Laten we er meer over discussiëren hoe we elkaar hierin tot een hand en voet kunnen zijn. Daarmee doen we Gods wil.
Wat mij betreft blijven we even bij het topic.
Met vriendelijke groet,
Koos

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: maart 07, 2004, 01:27:34 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 13:14:23 schreef Koos van Loo:
[...]

Best Jan,

Ik begrijp je vraag niet als ik denk aan jouw en mijn belijdenis over heilig leven uit dankbaarheid. Het derde deel van onze Heidelberger zeggen jij en ik toch tegen iedereen:
Zondag 32 Vraag 86: Nu wij uit onze ellende, zonder enige verdienste van onze kant, alleen uit genade door Christus verlost zijn, waarom moeten wij dan nog goede werken doen?
Antwoord: Omdat Christus ons niet alleen met zijn bloed gekocht en vrijgemaakt heeft, maar ons ook door zijn Heilige Geest vernieuwt tot zijn beeld, opdat wij met ons hele leven tonen, dat wij God dankbaar zijn voor zijn weldaden en opdat Hij door ons geprezen wordt.
Vervolgens om zelf uit de vruchten zeker te zijn van ons geloof en om door onze godvrezende levenswandel ook onze naasten voor Christus te winnen.

Dat is NB een bevel.

Doe je dat? Doe ik dat?
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de schrift is ook duidelijk genoeg dat we hier op aarde nog leven met een tweetal situaties, ook al leven we in Christus. Ik heb het niet zo op met een 'popie jopie' (vergeef me de term) christendom dat zegt: Alles is voorbij, je kent alleen maar vreugde. Nee de Dordse Leerregels zijn ook duidelijk genoeg als zij zeggen dat de allerheiligsten ernstig kunnen zondigen. En we moeten strijden om in te gaan. Dat los je niet op met een liedje waarin je drie regels een aantal keren herhaalt, dat los je alleen op als je ontdekt wordt aan je zonde en daardoor gaat leren wat dankbaarheid is. Ik heb dan ook wat moeite met een 'blij' gevoel christendom, en dat is de sfeer die ik teveel proef uit dit soort liedjes.

Jan Wietsma, Zwolle

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: maart 07, 2004, 01:37:00 pm »
Voordat dit topic volledig ontspoort:
Wilhelmina haalt een kinderliedje aan dat door de kinderen in de dienst wordt gezongen en jij haalt er fel naar uit, begint met Paulus, de Bijbel en nota bene belijdenisgeschriften te smijten. Vervolgens zet je 'de ware leer' tegenover het 'gevoelschristendom', waarbij het lijkt dat je impliciet een negatief waardeoordeel uitspreekt over 'gevoelschristendom', waarbij ook nog de karikatuur wordt neergezet van 'popiejopie'.

Het gaat in dit topic NIET om: het polariseren tussen evangelischen en gereformeerden, niet om leertechnische aspecten, maar om Christen-zijn in de dagelijkse praktijk. Als je daarover wilt discussieren, dan kun je daar beter een ander topic voor openen.
De vraag is: Hoe laat jij dagelijks zien dat je christen bent? Is jouw leven en jouw gedrag fundamenteel anders dan de gemiddelde niet-christen? Zo ja, hoe doe je dat dan? En hoe breng je het geloof over op niet-christenen?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: maart 07, 2004, 01:48:48 pm »
Maar waarom geef je dit topic dan deze titel mee?

Jan Wietsma, Zwolle

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: maart 07, 2004, 01:54:12 pm »
Heb je het hele topic (en met name de openingspost) doorgelezen voordat je reageerde dan?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: maart 07, 2004, 01:58:41 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 13:37:00 schreef Roodkapje:
Wilhelmina haalt een kinderliedje aan dat door de kinderen in de dienst wordt gezongen en jij haalt er fel naar uit, begint met Paulus, de Bijbel en nota bene belijdenisgeschriften te smijten. Vervolgens zet je 'de ware leer' tegenover het 'gevoelschristendom', waarbij het lijkt dat je impliciet een negatief waardeoordeel uitspreekt over 'gevoelschristendom', waarbij ook nog de karikatuur wordt neergezet van 'popiejopie'.

Het gaat in dit topic NIET om: het polariseren tussen evangelischen en gereformeerden, niet om leertechnische aspecten, maar om Christen-zijn in de dagelijkse praktijk. Als je daarover wilt discussieren, dan kun je daar beter een ander topic voor openen.
De vraag is: Hoe laat jij dagelijks zien dat je christen bent? Is jouw leven en jouw gedrag fundamenteel anders dan de gemiddelde niet-christen? Zo ja, hoe doe je dat dan? En hoe breng je het geloof over op niet-christenen?
Zoals  eerder aangegeven ben ik van mening dat evangelisatie zeker niet kansloos is. Het enige wat ik heb aangegeven is dat geen van beiden een 'patent' kan hebben op succesvol evangeliseren. De titel van dit topic leidt bij voorbaat al tot een discussie of gereformeerden wel of niet kunnen evangeliseren, en dat is nu dus ook gebeurd.

Jan Wietsma, Zwolle

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: maart 07, 2004, 02:04:23 pm »
Nou reageer je alweer off-topic. Je mag me ook wel mailen hoor...

Zouden we gewoon bij het onderwerp kunnen blijven waarover gediscussieerd werd?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: maart 07, 2004, 02:05:39 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 14:04:23 schreef Roodkapje:
Nou reageer je alweer off-topic. Je mag me ook wel mailen hoor...

Zouden we gewoon bij het onderwerp kunnen blijven waarover gediscussieerd werd?
Ik ben me van geen kwaad bewust..    :?

Jan Wietsma, Zwolle

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: maart 07, 2004, 02:07:27 pm »

quote:

Het gaat in dit topic NIET om: het polariseren tussen evangelischen en gereformeerden, niet om leertechnische aspecten, maar om Christen-zijn in de dagelijkse praktijk.

Evangelisatie door gereformeerden in het licht van deze vragen zou als kansloos gezien kunnen worden doordat veel gereformeerden 1) niet onder woorden kunnen brengen hoe ze in het geloof staan en wat God voor hen betekent en 2) doordat aan hun levensstijl vaak niet te zien is dat ze christen zijn. De meesten (waaronder ikzelf regelmatig) vallen tussen niet-christenen helemaal niet op.

Hoe maak je het geloof dan geloofwaardig?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: maart 07, 2004, 04:19:58 pm »
Er is natuurlijk een heleboel te zeggen over dit onderwerp. Als we naar de bijbel kijken blijkt ook dat het lang niet altijd allemaal opvalt. Lees maar eens de gelijkenis van het zaad en het onkruid. Christus zelf zegt over de jongste dag dat mensen op het land werkzaam zullen zijn en dat de één geroepen wordt en de ander niet. Dit overigens tot beider verbazing. Kennelijk zie je het er dus lang niet altijd van af.

Als we kijken naar evangelisatie zullen we eerst naar de opdracht moeten kijken, en daarvoor verwijzen we vaak naar de slotverzen van Mattheüs 28: "Gaat dan heen en ...." en daar ben ik het wel mee eens.

Zelf heb ik jaren meegedraaid met E&R en ben nu ook nog actief lid van een evangelisatiecommissie. Hierbij merk ik hoe weerbarstig de praktijk is en hoe moeilijk het is om gemeenteleden warm te krijgen voor evangelisatie. Daar kun je allerlei theorieën over loslaten, maar dat is een heikele kwestie want er gebeurd ook veel in het 'verborgene', dat wat wij niet zien, maar God wel. We hebben een actieve Alpha groep die steeds meer niet kerkelijken weet te trekken en we hebben ook al meegemaakt dat mensen hierdoor uiteindelijk belijdenis van hun geloof hebben afgelegd.

Ik denk dat voor evangeliseren een bepaalde grondhouding nodig is waarbij je oprecht geïnteresseerd bent in je medemens, wat beweegt hem etc. dat is iets wat ik erg waardeer in het boek van Stefan Paas. Hij stelt terecht dat we alleen maar bij het hart van de ander kunnen komen als we in die ander geïnteresseerd bent.

Daarnaast bid ik bijna dagelijks of God mij wil inzetten in dienst van zijn koninkrijk en ik mag erop vertrouwen dat Hij dat ook doet. Ook al zie ik lang niet altijd resultaat. Zelf probeer ik bewust te leven en bewust christen te zijn, dat houdt in ieder geval in dat ik tegenover collega's gewoon laat merken waar ik bepaalde normen en waarden vandaan haal, maar ook dat ik hun niet 'veroordeel' over hun levensstijl, maar wel doorvraag naar de dieperliggende motieven en gedachten. Dat houdt ook in dat ikzelf geconfronteerd met mijn drijfveren en motieven en dat werkt regelmatig erg ontdekkend. Dat brengt mij toch ook weer bij het bidden, ik breng regelmatig bekenden, collega's maar ook artiesten etc bij God, want Hij zal het werk moeten doen.

Jan Wietsma, Zwolle

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: maart 07, 2004, 04:58:01 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 16:19:58 schreef Jan W:
Als we kijken naar evangelisatie zullen we eerst naar de opdracht moeten kijken, en daarvoor verwijzen we vaak naar de slotverzen van Mattheüs 28: "Gaat dan heen en ...." en daar ben ik het wel mee eens.
(...)
Ik denk dat voor evangeliseren een bepaalde grondhouding nodig is waarbij je oprecht geïnteresseerd bent in je medemens, wat beweegt hem etc. dat is iets wat ik erg waardeer in het boek van Stefan Paas. Hij stelt terecht dat we alleen maar bij het hart van de ander kunnen komen als we in die ander geïnteresseerd bent.

Heb je ook zijn nieuwe boek: Stefan Paas: 'De werkers van het laatste uur' gelezen? Ik heb beide boeken gelezen en 'De werkers van het laatste uur' gaat nog een stapje dieper. Raakt wat mij betreft echt de kern van evangelisatie.

Evangelisatie is een houding, waarbij je moet beginnen waar de ander is. Daar moet ons hele leven, ook als kerk/gemeente op zijn gebaseerd. We mogen het Evangelie uitdelen, niet alleen consumeren.

JurjenWolter

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: maart 07, 2004, 05:17:36 pm »
Evangelisatie is een houding, waarbij je moet beginnen waar de ander is. Daar moet ons hele leven, ook als kerk/gemeente op zijn gebaseerd. We mogen het Evangelie uitdelen, niet alleen consumeren.  

:)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: maart 07, 2004, 10:25:56 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 17:17:36 schreef JurjenWolter:
We mogen het Evangelie uitdelen, niet alleen consumeren.  
En het mooie van een blijde boodschap is dat je hem door kunt geven zonder het zelf kwijt te raken. :)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: maart 07, 2004, 10:56:01 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 13:14:23 schreef Koos van Loo:
[...]

Best Jan,

Dat is NB een bevel.

Doe je dat? Doe ik dat?

Beste Jan,

Je wekt de indruk dat je mijn vragen nog niet hebt opgepakt. Ik zou het erg waarderen als je dat wél deed. En wel om twee redenen:

1. Het lijkt me correct naar Wilhelmina gelet op haar bijdrage. Zo gaan we toch als brs/zrs met elkaar om? Bedenk: Naar God horen is Hem eren. Naar elkaar horen is elkaar en God eren.

2. Omdat het 'tempel van de Geest zijn'/ 'heilig leven' heel veel te maken heeft met evangelisatie, zoals uit de HC zd 32 blijkt (zie boven).
Willen we als GKV'-ers verder komen met evangelisatie, dan zulle we moeten proberen onze zwakke plekken te begrijpen. Ik denk dat het punt 'tempel van de Geest' / 'heilig leven' zo'n plek is.
Met vriendelijke groet,
Koos

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: maart 07, 2004, 11:29:37 pm »

quote:

?

En dit is nu precies de reden waarom ik besloten heb om mij terug te trekken van dit forum. Bedankt dat jij je nek uit steekt om een heel onschuldige posting van mij te verdedigen. Inderdaad, het was een kinderliedje, meer niet.
 Het feit dat deze tegenposting blijkbaar als normale reaktie wordt gezien, is voor mij de bevestiging.
Ik denk misschien anders op een aantal punten, maar ik weet dat ik me nooit onfatsoenlijk heb uitgelaten, en die intentie ook nooit heb gehad.

Het is tijd om mij terug te trekken, en als ik de crew moet geloven doe ik een aantal mensen daar nog plezier mee ook.
Neem van mij aan , dat ik het heel jammer vind. Ik heb er altijd plezier in gehad.
Het ga jullie goed, en wens jullie Gods zegen. ;(

Rachmaninov

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: maart 07, 2004, 11:58:38 pm »

quote:

op 07 Mar 2004 23:29:37 schreef Wilhelmina:

Het is tijd om mij terug te trekken, en als ik de crew moet geloven doe ik een aantal mensen daar nog plezier mee ook.
Neem van mij aan , dat ik het heel jammer vind. Ik heb er altijd plezier in gehad.
Het ga jullie goed, en wens jullie Gods zegen. ;(

Bedoel je hier dat je je terugtrekt van dit topic, of het hele forum?
Als dat laatste het geval zou zijn, zou ik dat HEEL jammer vinden.
Ik ben nogal nieuw hier, dus ik heb niet zoveel babbels. Wel even vertellen, dat ik 2 dagen geleden het hele Jan Zijlstra topic heb gelezen, en dat ik je aanwezigheid daar, en je berichten zeer op prijs stel! Eindelijk iemand die tegen dit soort onzin in durft te gaan. Misschien moet je je beslissing maar eens heroverwegen? Ik zou graag willen dat je blijft!
Vriendelijke groeten,
Rachmaninov

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: maart 08, 2004, 12:20:37 am »
Ik vind de reaktie van Jan W ook belachelijk. Sorry dat ik het even een beetje bot zeg.... Wilhelmina zegt alleen dat ze de kinderen een liedje aan het leren is en er komt zoiets overheen.

Nee bij ons in de kerk en op school leren we de kinderen zingen: Blij, blij mijn hartje is zo blij.... En we vinden het mooi als die kinderen dat zingen. Maar ehm...  zouden we ze niet moeten wijzen op het ik ellendig mens blablabla? Nee dat is allemaal prima... Maar als een evangelisch familielid een kind een bijbeltekst (wat ze de kinderen aanleert staat gewoon zwart op wit in de bijbel) aanleert grijp je die kans met beide handen aan om ff lekker met modder te gooien. Aangezien iets dergelijks geen probleem is als een vrijgemaakte het doet maar als een evangelisch iemand het doet gaat het dus niet meer om wat er wordt gezongen maar om wie het zingt...

Ik vind het aardig dat je daarna zegt dat we niet zo bezig moeten zijn met kijken wie nou beter evangeliseert... Helemaal mee eens. Maar hou dan ook op met selectief posten en zelf daardoor de gereformeerden vs. evangelischen-oorlog aan te wakkeren.

Probeer er gewoon eens neutraal tegenaan te kijken ipv. met een gereformeerde bril waardoor je dingen goedkeurt als vrijgemaakten en het doen, maar als evangelische mensen het doen je het afwijst.

Sorry, je hebt me een beetje boos gemaakt. Je kan tegenwoordig niet eens meer een lied aanleren of er wordt al gezeurd. Tenminste als een niet gereformeerde dat lied aanleert....

En Wilhelmina, ik kan me goed voorstellen dat je soms wat moe wordt op dit forum. Maar ik weet zeker dat een heleboel mensen hier je reakties waarderen. Ik in elk geval wel. Je houdt het forum een beetje levendig en laat ons het verhaal soms van een andere kant dan we altijd gehoord hebben, zien. Dus zou je alsjeblieft niet helemaal van dit forum weg willen gaan en af en toe nog eens willen reageren? Dat zou je mij een groot plezier mee doen!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: maart 08, 2004, 12:42:44 am »

quote:

op 06 Mar 2004 17:23:46 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik vind het een mooi lied!  Mooi dat de kinderen bij jullie dit mogen zingen!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: maart 08, 2004, 01:23:19 am »

quote:

op 07 Mar 2004 23:29:37 schreef Wilhelmina:
Het feit dat deze tegenposting blijkbaar als normale reaktie wordt gezien, is voor mij de bevestiging. Ik denk misschien anders op een aantal punten, maar ik weet dat ik me nooit onfatsoenlijk heb uitgelaten, en die intentie ook nooit heb gehad.
Het is tijd om mij terug te trekken, en als ik de crew moet geloven doe ik een aantal mensen daar nog plezier mee ook. Neem van mij aan , dat ik het heel jammer vind. Ik heb er altijd plezier in gehad.Het ga jullie goed, en wens jullie Gods zegen. ;(
Jij ook Gods zegen gewenst op al jou wegen. Weet je zeker dat je gaat? Erg jammer!! We kunnen de visie van evangelischen best wel gebruiken.
Wat betreft reactie-tegen reactie. Jij hebt je nogal eens ge-uit tegen de GKv. Meestal in een generaliserende vorm. Dat nemen sommigen je blijkbaar kwalijk. Het is echter niet de juiste reactie. Ik herken in de meeste van je bijdragen iemand die oprecht voor christus wil leven. Als daar wat bitterheid in doorklinkt dan kan ik daarin meeleven. En doorheen prikken. Een tegenreactie hoeft dan niet bitter te zijn maar kan vanuit argumenten en liefde aantonen dat het meevalt (bij de GKv). Liever had ik dit persoonlijk gemaild maar ik heb je adres niet kunnen vinden. Echt jammer als je werkelijk gaat...  ;(

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: maart 08, 2004, 08:28:58 am »
@ Wilhelmina

Beste Wilhelmina

Inderdaad was mijn reactie een beetje erg veel overtrokken. Daarvoor mijn oprechte excuses, zo had ik het niet bedoeld en de reactie was in ieder geval in dit topic volkomen misplaatst en de toon kon zeker niet. Als ik je daarmee heb beschadigd, dan doet mij dat eveneens zeer en ik hoop dat je me om Christus wil kan vergeven.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2004, 08:44:12 am door Jan W »

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: maart 08, 2004, 08:40:25 am »

quote:

op 08 Mar 2004 00:20:37 schreef Marnix:

Probeer er gewoon eens neutraal tegenaan te kijken ipv. met een gereformeerde bril waardoor je dingen goedkeurt als vrijgemaakten en het doen, maar als evangelische mensen het doen je het afwijst.

En Wilhelmina, ik kan me goed voorstellen dat je soms wat moe wordt op dit forum. Maar ik weet zeker dat een heleboel mensen hier je reakties waarderen. Ik in elk geval wel. Je houdt het forum een beetje levendig en laat ons het verhaal soms van een andere kant dan we altijd gehoord hebben, zien. Dus zou je alsjeblieft niet helemaal van dit forum weg willen gaan en af en toe nog eens willen reageren? Dat zou je mij een groot plezier mee doen!  
Zie mijn vorige post. Zoals gezegd ben ik daar volledig ten onrechte uit mijn slof geschoten, het ging sowieso al niet om de persoon Wilhelmina. Ik zal een topic starten met daarin een discussie over dit onderwerp. Daarin kan wat mij betreft ook wel doorgediscussieerd worden over enige zaken waarin evangelischen verschillen ten opzichte van gereformeerden, maar veel liever zoek ik naar de overeenkomsten. Verder stel ik voor maar weer on-topic te gaan.

En als 'crew' willen wij ook zeker niet dat Wilhelmina weggaat.

Jan Wietsma, Zwolle

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: maart 08, 2004, 08:50:35 am »
Beste Wilhelmina,

Ik hoop dat je binnenkort voldoende emotioneel hebt bijgetankt om ons verder te helpen.

Ik hoop dat Jan W binnenkort gaat reageren op mijn vragen.
Wie kaats kan de bal verwachten, dat geldt ook voor hem.

Wilhelmina, lees achter mijn vragen aan hem ook mijn onderkoelde verdriet.

En met dit alles heeft satan de allergrootste lol: het punt waar het over gaat is mooi uit de discussie verdwenen :(.

Het punt is:
- met onze daden tonen en mensen voor Christus winnen
- voluit erkennen dat we in Christus geheiligd zijnde zout zijn en zo doen: een werkend zout van de wereld zijn. Zo dat de wereld smaak krijgt en dorstig wordt
- voluit erkennen dat we in Christus geheiligd licht zijn en zo doen: een werkend licht van de wereld zijn zodat mensen zien wat ze zonder ons niet zien.
- Gods liefde weerspiegelen.
- als christenen meer en meer leren liefde met elkaar te delen, en dat zo ook doen voor ongelovigen.
- barmhartig zijn zoals Christus barmhartig is.

In Nederland dat christelijk heette, kunnen we (tegelijkertijd of juist in de relatie die we als (door Christus) liefdevolle, barmhartige mensen van God opbouwen - al of niet op ons gebed)vertellen wie Christus is voor de wereld voor mij en voor die ander.

Als we het gebod weest heilig echt serieus als een gebod van onze machtige God
nemen gaat mijn omgeving er met de Geest die eerst getuigt snel anders uit zien.
Dan zal Christus Koning zijn van alle volken, van de hele wereld. God alle eer. Nu ten dele straks ten volle.

Naschreef/edit. Ik schreef bovenstaande terwijl Jan zijn bovenstaande reactie gaf. Ik denk dat mijn posting voldoende inhoudelijk is om te handhaven.
« Laatst bewerkt op: maart 08, 2004, 09:10:08 am door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: maart 08, 2004, 08:04:24 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 08:28:58 schreef Jan W:
ik hoop dat je me om Christus wil kan vergeven.

Natuurlijk en van ganse harte. Ik heb ergere dingen moeten vergeven, en dat is me ook gelukt. ;)

Ik vraag me echter in alle eerlijkheid af, of ik op dit forum kan blijven. Ik wil namelijk gewoon mezelf kunnen zijn en postings plaatsen zoals zoals ik dat beleef, of zoals dat in onze kringen gebruikelijk is. Het wordt voor mij een beetje ingewikkeld als ik elk woord op een goudschaaltje moet wegen.
Een aantal evangelische begrippen hebben nu eenmaal geen gereformeerde vertaling.
Misschien moet ik onder een andere naam terugkomen? Ik ben alleen bang dat ik binnen een dag door de mand zal vallen om mijn, zoals iemand dat hier noemt, popiejopiegehalte. ;)

In ieder geval de mensen bedankt die mij een hart onder riem hebben gestoken. Ik blijf echter wel , een beetje ondeugend, raden naar die "heel velen"  die volgens Marloes moeite hebben met mijn discussiestijl zoals mij gemaild werd.
Want heel veel is best veel. :?

Maar ik ben absoluut niet rancuneus, en degenen die mij beter kennen weten dat ik er aan hecht elke dag met iedereen opnieuw te beginnen. Ik zelf snap het dan ook nooit als iemand ineens als een duveltje uit een doosje een posting van  vorig jaar tevoorschijn toont, om je gedrag te "bewijzen" .

Ik zal proberen wat minder te posten, en nog beter mijn woorden te kiezen, wat blijkbaar niet mijn sterkste kant is. Waarvoor ik alvast van te voren vergeving vraag.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: maart 08, 2004, 08:15:47 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 08:50:35 schreef Koos van Loo:
Het punt is:
- met onze daden tonen en mensen voor Christus winnen
- voluit erkennen dat we in Christus geheiligd zijnde zout zijn en zo doen: een werkend zout van de wereld zijn. Zo dat de wereld smaak krijgt en dorstig wordt
- voluit erkennen dat we in Christus geheiligd licht zijn en zo doen: een werkend licht van de wereld zijn zodat mensen zien wat ze zonder ons niet zien.
- Gods liefde weerspiegelen.
- als christenen meer en meer leren liefde met elkaar te delen, en dat zo ook doen voor ongelovigen.
- barmhartig zijn zoals Christus barmhartig is.

Mooi. Een goede verwoording van de kern van missionair-zijn. Dit is de basis. Maar hoe gaan gereformeerden hiermee om (terugkomend op topictitel)?

Ik heb het gevoel dat er binnen de (gereformeerde) gemeenteleden heel weinig (echt) besef is van deze dingen. Velen blijven in hun eigen geloof(stwijfels) steken, en echte 'enthousiastelingen' weten niet goed waar ze met hun gevoelens heen moeten. De gemeente is niet buiten-gericht. Niet open. Niet gastvrij. Te weinig rekening houdend met nieuwkomers. Evangelisatie wordt gezien als voor een groepje binnen de kerk (zie het woord: evangelisatiecommissie) en niet een algemeen gedeelde houding dat het van belang dat iedereen de Blijde Boodschap zou moeten horen. Eigenlijk best wel egoistisch. Erg ik-gericht. Dat klinkt niet christelijk.

Hoe krijgen we de basis die Koos schetst, onder de aandacht van de hele gemeente, en daarbij, in hun hart?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: maart 08, 2004, 08:47:10 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 20:04:24 schreef Wilhelmina:
[...]

Natuurlijk en van ganse harte. Ik heb ergere dingen moeten vergeven, en dat is me ook gelukt. ;)

Ik vraag me echter in alle eerlijkheid af, of ik op dit forum kan blijven. Ik wil namelijk gewoon mezelf kunnen zijn en postings plaatsen zoals zoals ik dat beleef, of zoals dat in onze kringen gebruikelijk is. Het wordt voor mij een beetje ingewikkeld als ik elk woord op een goudschaaltje moet wegen.
Een aantal evangelische begrippen hebben nu eenmaal geen gereformeerde vertaling.
Misschien moet ik onder een andere naam terugkomen? Ik ben alleen bang dat ik binnen een dag door de mand zal vallen om mijn, zoals iemand dat hier noemt, popiejopiegehalte. ;)

In ieder geval de mensen bedankt die mij een hart onder riem hebben gestoken. Ik blijf echter wel , een beetje ondeugend, raden naar die "heel velen"  die volgens Marloes moeite hebben met mijn discussiestijl zoals mij gemaild werd.
Want heel veel is best veel. :?

Maar ik ben absoluut niet rancuneus, en degenen die mij beter kennen weten dat ik er aan hecht elke dag met iedereen opnieuw te beginnen. Ik zelf snap het dan ook nooit als iemand ineens als een duveltje uit een doosje een posting van  vorig jaar tevoorschijn toont, om je gedrag te "bewijzen" .

Ik zal proberen wat minder te posten, en nog beter mijn woorden te kiezen, wat blijkbaar niet mijn sterkste kant is. Waarvoor ik alvast van te voren vergeving vraag.

Fijn Wilhelmina dat je niet (helemaal) weggaat. Ik had hier net ook nog willen posten dat je dat -om déze post (iemand die onterecht/ongemeend uit zijn slof schiet)- niet moest doen.
Hopelijk mogen we blijven leren van je evangelische bevlogenheid. Een tip: probeer het 'bij ons is het beter dan bij jullie-toontje' (waarbij 'ons' een concrete evangelische gemeente en 'jullie' de GKV of de traditionele kerken als geheel zijn) te vermijden. Probeer ook de situatie in de GKV in de jaren dat jij er wegging niet als maatstaf te nemen voor de huidige situatie want er is werkelijk een boel veranderd. Dit toontje kwam ik de laatste tijd weer steeds meer (bedoeld of onbedoeld) tegen in je postings en daar was ik niet zo blij mee. Maar ik weet dat je het allemaal niet zo erg bedoeld als dat het soms lijkt, dus hopelijk kunnen we van je postings blijven genieten.   ;)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: maart 08, 2004, 08:52:10 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 20:47:10 schreef Mezzamorpheus:
[...]

A) daar was ik niet zo blij mee.

B) hopelijk kunnen we van je postings blijven genieten.   ;)
Is het nu A. of B.  :?

JurjenWolter

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: maart 08, 2004, 08:59:40 pm »
Effen wat over evangelisatie op zichzelf. Een poosje geleden zat ik Godsdienst te leren in de trein toen een oudere jongen mij vroeg wat ik aana het doen was. Ik zij dat ik bezig was met godsdienst en dat was het begin voor een goed gesprek. Hij vroeg mij dingen die hij niet begreep, en ik heb vooral maar geluisterd wat hij moeilijk vondt en daar ben ik op in gegaan.
Vandaag na een lange tijd sprak ik hem weer en hij vertelde dat hij mij dat hij mee zou gaan doen aan een alva-cursus. Ik was er gewoon stil van dat de heilige geest ook door ongelooflijk simpele mensen ( ben nog maar 16 ) werkt.
Dankt God voor alles!!!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: maart 08, 2004, 09:24:17 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 20:52:10 schreef Wilhelmina:
[...]

Is het nu A. of B.  :?
Het is B als je rekening houdt met de tip(s) die ik je na A geef...  :)

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: maart 08, 2004, 10:05:32 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 20:59:40 schreef JurjenWolter:
Effen wat over evangelisatie op zichzelf. Een poosje geleden zat ik Godsdienst te leren in de trein toen een oudere jongen mij vroeg wat ik aana het doen was. Ik zij dat ik bezig was met godsdienst en dat was het begin voor een goed gesprek. Hij vroeg mij dingen die hij niet begreep, en ik heb vooral maar geluisterd wat hij moeilijk vondt en daar ben ik op in gegaan.
Vandaag na een lange tijd sprak ik hem weer en hij vertelde dat hij mij dat hij mee zou gaan doen aan een alva-cursus. Ik was er gewoon stil van dat de heilige geest ook door ongelooflijk simpele mensen ( ben nog maar 16 ) werkt.
Dankt God voor alles!!!
Ja, dat is heel erg mooi om te horen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: maart 08, 2004, 10:09:48 pm »

quote:

op 08 Mar 2004 20:59:40 schreef JurjenWolter:
Dankt God voor alles!!!
Zie je nou wel, zo moeilijk is dat dus helemaal niet. Je moet mensen wel de kans geven om je aan te spreken. Soms heb ik het idee dat mensen zich voor hun geloof 'verstoppen'. Waar moest die lamp niet? ... Waar wel? Juist!!

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: maart 09, 2004, 12:41:47 am »

quote:

Fijn Wilhelmina dat je niet (helemaal) weggaat. Ik had hier net ook nog willen posten dat je dat -om déze post (iemand die onterecht/ongemeend uit zijn slof schiet)- niet moest doen.
Hopelijk mogen we blijven leren van je evangelische bevlogenheid. Een tip: probeer het 'bij ons is het beter dan bij jullie-toontje' (waarbij 'ons' een concrete evangelische gemeente en 'jullie' de GKV of de traditionele kerken als geheel zijn) te vermijden. Probeer ook de situatie in de GKV in de jaren dat jij er wegging niet als maatstaf te nemen voor de huidige situatie want er is werkelijk een boel veranderd. Dit toontje kwam ik de laatste tijd weer steeds meer (bedoeld of onbedoeld) tegen in je postings en daar was ik niet zo blij mee. Maar ik weet dat je het allemaal niet zo erg bedoeld als dat het soms lijkt, dus hopelijk kunnen we van je postings blijven genieten.

Mezza, ik denk dat je die tip net zo goed aan alle andere forumbezoekers hier kan geven. Ik merk een dergelijk toontje eerder in vrijgemaakte kringen dan in evangelische kringen :)

quote:

Ik zal proberen wat minder te posten, en nog beter mijn woorden te kiezen, wat blijkbaar niet mijn sterkste kant is. Waarvoor ik alvast van te voren vergeving vraag
Ik wil wel voor je vertalen van eht evangelisch naar het gereformeerds ;) We begrijpen je vast wel  :>
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: maart 09, 2004, 08:47:40 am »

quote:

op 08 Mar 2004 20:04:24 schreef Wilhelmina:
Ik blijf echter wel , een beetje ondeugend, raden naar die "heel velen"  die volgens Marloes moeite hebben met mijn discussiestijl zoals mij gemaild werd.

Wilhelmina, áls je dan al citeert uit een privé-emailwisseling, doe het dan aub goed.
Met de zinsnede 'een beetje ondeugend' kun je veel mensen kwetsen, die zich serieus door jouw uitlatingen op dit forum gekwetst voelen (en nee, dat ben ik niet, ik neem die uitlatingen nl niet serieus).
Verder verzoek ik je voor het bespreken van een evt. afscheid een nieuw topic aan te maken, zodat dit topic bij het door Roodkapje aangegeven discussieonderwerp kan blijven.
[Prediker 7:29]