Auteur Topic: Black Hawk Down  (gelezen 1844 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Gepost op: april 27, 2003, 08:41:39 pm »
Vorig jaar maart heb ik 'Black Hawk Down' in de bioscoop gezien. Ik was na afloop erg onder de indruk van deze intense, bloederige oorlogsfilm. Ondanks dat niet wordt ingegaan op de politieke achtergronden van de Amerikaanse aanwezigheid in Somalie en het onder het tapijt moffelen van enkele gebeurtenissen, zijn de straatgevechten in Mogadishu uiterst realistisch in beeld gebracht. Tijdens de oorlog in Irak moest ik terugdenken aan 'Black Hawk Down' Gelukkig is het in Bagdad niet tot zulke heftige straatgevechten gekomen als in 1993 in Mogadishu.

De meningen over 'Black Hawk Down' zijn nogal verdeeld. Er zijn critici die het misselijkmakende Amerikaanse propaganda vinden. Anderen -logischerwijs vooral Amerikaanse bioscoopbezoekers- zijn laaiend enthousiast. Zelf vond ik het dus ook een goede film. Het is maar net met welke ogen je kijkt. Ik verwachtte geen genuanceerde, kritische film, maar een film met realistisch in beeld gebrachte gevechten.

Black Hawk Down: knap staaltje propaganda

‘61 is going down, 61 is going down’. De dramatische woorden van piloot Wolcott van Black Hawk ‘Super 61’ vormen de inleiding tot wat een zwarte dag zal worden voor het Amerikaanse leger. Door het neerstorten van twee geavanceerde Black Hawk-helikopters in de Somalische hoofdstad Mogadishu, verandert voor enkele elite-eenheden van de ‘Rangers’ en ultra-geheime ‘Delta Force’ een ogenschijnlijk eenvoudige klus (het arresteren van twee hooggeplaatste militieleden) op slag in nachtmerrie die 17 uur zal duren. De bloedigste veldslag sinds Vietnam kost uiteindelijk 18 Amerikaanse soldaten en tussen de 500 en 1000 Somaliërs het leven. Dit drama is nu verfilmd door regisseur Ridley Scott (Alien, Blade Runner, Gladiator.)

Plaats van handeling is dus Somalïe. Anno 1993 het tafereel van een hevige burgeroorlog. Verschillende krijgsheren terroriseerden met hun milities de bevolking en bemoeilijkten de vredesoperatie van de VN. President Clinton stuurde speciale troepen naar het land in de ‘Hoorn van Afrika’ om één van de grootste boosdoeners in het conflict, ‘warlord’ Mohammed Aidid, uit te schakelen. De Amerikaanse interventie liep uit op een fiasco en het is tamelijk bijzonder dat de pijnlijke gebeurtenissen in Mogadishu nu figureren in een groots opgezette bioscoopfilm. In tegenstelling tot tal van oorlogsfilms die door Hollywood werden uitgesteld na de aanslagen van 11 september, werd Black Hawk Down juist enkele maanden eerder uitgebracht dan gepland. Volgens producent  Jerry Bruckheimer (Top Gun, Armageddon, Pearl Harbor) gaf de actualiteit (Amerika’s War on Terror in Afghanistan) aanleiding tot deze zet. Een mooie bijkomstigheid van de vervroegde release was dat de film hierdoor nog  kon meedingen naar één of meerdere Oscars. Een succesvolle strategie, want Black Hawk Down won deze week het felbegeerde beeldje in de categorieën ‘geluid’ en ‘montage’ en in Amerika werd de film een kaskraker.  

Black Hawk Down is geen doorsnee oorlogsfilm. Het is een rauwe, realistische weergave van de heftige gevechten die plaatsvonden in de stoffige straatjes van Mogadishu. Op geen enkele wijze is er sprake van romantisering van de gebeurtenissen; tot in detail krijgt de toeschouwer de bloedige veldslag voorgeschoteld. Om het realistische karakter van de film te benadrukken, wordt niet ingegaan op de achtergrond van de personages en ontbreekt iedere vorm van karakterontwikkeling.

Thema van Black Hawk Down is de kameraadschap en heldenmoed van de gewone soldaat. ’Leave no man behind’ (laat niemand achter), is het motto van Amerika’s elite-troepen, ook al is je kameraad zwaargewond of zelfs gesneuveld. Hoofdrolspelers als Josh Harshnett (Pearl Harbor), Ewan McGregor (Trainspotting, Moulin Rouge) en Tom Sizemore (Heat, Saving Private Ryan) kregen voor de opnamen een heuse militaire training in Fort Benning, het traingsoord van de Rangers en Delta’s. Het Amerikaanse leger was zeer behulpzaam bij de totstandkoming van Black Hawk Down. Op de set waren voortdurend militairen aanwezig, waaronder enkele Mogadishu-veteranen, die de acteurs voorzagen van waardevolle adviezen. Ook werden door het leger twee Black Hawks ter beschikking gesteld aan de filmmakers.

Het resultaat is een knap staaltje propaganda. Propaganda, omdat de gebeurtenissen voortdurend worden bezien vanuit Amerikaans perspectief en op de achtergronden van het conflict in Somalië niet wordt ingegaan. De vraag wat elite-eenheden als de Rangers en Delta’s bij een vredesoperatie van de VN te zoeken hebben, komt bijvoorbeeld niet aan de orde. Verder wordt het Somalische standpunt nauwelijks belicht, hoewel de ‘skinnies’ (zoals de Somaliërs door de Amerikanen worden aangeduid) tijdens de intense vuurgevechten vallen als dominostenen. Uiteindelijk was het Amerikaanse leger zeer tevreden over Black Hawk Down, omdat de actie in Mogadishu niet wordt getoond als een mislukking. Ondanks het feit dat er veel dingen misgingen, werd het doel van de operatie, de arrestatie van de twee militieleden, bereikt.

Het propagandistische karakter van Black Hawk Down doet niet af aan de kwaliteit van de film. Ondanks de militaire bemoeienis geeft Black Hawk Down een vrij nauwgezet verslag van de gebeurtenissen. Wel zijn onder druk van het Pentagon enkele belangrijke elementen weggelaten. Niet bepaald moedig van de regisseur. Zo is in de film niet te zien hoe door een woedende Somalische menigte het lichaam van een gesneuvelde Amerikaan door de straten van Mogadishu wordt gesleept. Beelden die destijds op CNN werden vertoond en een golf van afschuw veroorzaakten in Amerika. Een minpuntje van Black Hawk Down tenslotte, zijn de af en toe wat zoetsappig overkomende uitspraken van soldaten wanneer het thema van de film ter sprake komt. “It’s about the man next to you, that’s all it is”, zegt Eric Bana wanneer de actie voorbij is. Gelukkig zijn dit soort momenten schaars en gaat de film niet kapot aan een overdosis heroïek zoals tal van andere oorlogsfilms.

De Oscars voor Black Hawk Down zijn terecht toegekend. Zo is het geluid uitstekend. Het gedreun van de zware Black Hawk-helikopters in combinatie met mysterieuze islamitische klanken is bijvoorbeeld indrukwekkend. De in Marokko opgenomen film bevat bovendien tal van mooie, sfeervolle plaatjes die een goede indruk geven van het stoffige, surrealistische Mogadishu. Wel moge duidelijk zijn dat Black Hawk Down niet geschikt is voor mensen met een weke maag.

http://point.worldtel.net.pk/wallpaper/Posters/Poster%20-%20Black%20Hawk%20Down.jpg
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2004, 10:26:43 am door Pleun »
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2003, 08:54:13 pm »
Nog wat plaatjes...

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1111398/BlackHawkDown-photo_13.jpg

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1111398/BlackHawkDown-photo_05.jpg

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1111398/BlackHawkDown-photo_11.jpg

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1111398/BlackHawkDown-photo_12.jpg

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1111398/BlackHawkDown-photo_06.jpg
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2003, 08:55:07 pm »
Goede recensie, ik had het zelfde gevoel toen ik de film keek. Als het tot een straatoorlog komt in Bagdad weten die Amerikanen dan wel waaraan ze beginnen. Ik vond Black Hawk Down trouwens niet echt een propaganda film. Wel zeer realistisch. Leven en dood liggen in zo'n stadsgureilla wel heel dicht bij elkaar. Daar denken wij niet altijd over na als we zo'n film vanuit onze luie film bekijken.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Does

• Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2003, 09:34:33 pm »
Zeker 1 van de beste oorlogsfilms die er is ja en zeer zwaar realistisch. Heb deze film thuisliggen op wat voor een formaat zeg ik lekker niet  O-)
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2003, 09:46:08 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 21:34:33 schreef Does:
Zeker 1 van de beste oorlogsfilms die er is ja en zeer zwaar realistisch. Heb deze film thuisliggen op wat voor een formaat zeg ik lekker niet  O-)

Ow ja, die moest ik nog een keer kijken...
Pass me die gefikte cd'tjes eens ff...

oeps... :P
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2003, 09:48:19 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 21:46:08 schreef Joesoef:

Ow ja, die moest ik nog een keer kijken...
Pass me die gefikte cd'tjes eens ff...

oeps... :P
|:(
Live vanuit de luie stoel

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2003, 10:10:06 pm »

quote:

op 27 Apr 2003 20:55:07 schreef Jan W:
Goede recensie, ik had het zelfde gevoel toen ik de film keek. Als het tot een straatoorlog komt in Bagdad weten die Amerikanen dan wel waaraan ze beginnen. Ik vond Black Hawk Down trouwens niet echt een propaganda film. Wel zeer realistisch. Leven en dood liggen in zo'n stadsgureilla wel heel dicht bij elkaar. Daar denken wij niet altijd over na als we zo'n film vanuit onze luie film bekijken.

Er zijn idd voorbeelden van films te verzinnen waarbij de propaganda er dikker bovenop ligt, maar als je een beetje kritisch naar 'Black Hawk Down' kijkt, zie je het wel degelijk. Het Pentagon werkte niet voor niets mee aan de film.

De reden dat ik zo onder de indruk was van Black Hawk Down, is dat ik me de veldslag van 1993 nog goed kon herinneren. Met name een foto in de krant van het lichaam van een Amerikaanse soldaat dat door de straten werd gesleept door een woedende menigte, staat op mijn netvlies gebrand. Wat was ik daar boos om!

Van een Amerikaanse site heb ik vorig jaar enkele fragmenten gedownload van radioverkeer gedurende de veldslag, tussen de commando-centrale (een Black Hawk boven het slagveld) en eenheden op de grond. Erg indrukwekkend.

quote:

Ik heb 'm op dvd. De extra's zijn niet echt bijzonder. Wat scenes die uit de film zijn weggelaten, de trailer etc.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2003, 03:01:00 pm »
'Black Hawk Down' is gebaseerd op het gelijknamige boek van onderzoeksjournalist Mark Bowden. Voor de geinteresseerden de link naar de online versie van het boek, inclusief de radiofragmenten waar ik het eerder over had.

Black Hawk Down--->boek

Femke

• Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2003, 08:43:56 am »
Hallo allemaal,

Ik kom heel toevallig in deze `discussie' terecht. Ik vind  het heel leuk, maar ook gek als ik jullie zo over Black Hawk Down zie schrijven...
Mijn man heeft die hele film namelijk meegemaakt. Hij was daar toen dat wat er in de film te zien is gebeurde. Ook dat de filmopnames werden gemaakt heeft hij trouwens meegemaakt...

Voor hem was het zeer emotioneel om naar te kijken. Hijk zag ten eerste sinds 10 jaar zijn geboortestad weer terug en dan die herinneringen...

Als ik hem hoor vertellen over de gruwelijkheden die er hebben plaatsgevonden, lijkt kan ik me soms niet voorstellen hoe hij nog zo rustig door het leven kan gaan. Dit geldt trouwens ook voor de familie die daar nog woont. Helaas waren die vreselijke gebeurtenissen niet alleen op die ene dag.

Volgens mijn man geeft de film een goed beeld van de dag. Maar inderdaad het is een film door de ogen van de Amerikanen.

Femke.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2003, 12:49:00 pm »
Hoi Femke,

Heb met belangstelling je post gelezen. Ben zeer nieuwsgierig naar het verhaal van je man! Heeft hij ook deelgenomen aan de gevechten of is hij alleen ooggetuige geweest?

Een ding snap ik niet. Bij mijn weten is Black Hawk Down opgenomen in Marokko en niet in Somalie.

Femke

• Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2003, 10:53:36 pm »
Hoi Pleun,

Het zou kunnen dat er gedeeltes in Marokko zijn opgenomen, maar er is wel degelijk óók in Mogadisho gefilmd.

Mijn man heeft niet meegevochten. Hij was van die andere clan zeg maar. Niet die van de generaal. Het maakt niet uit, voor iedereen van elke clan is het een hel geweest. Hij werkte trouwens zelfs voor de VN op dat moment.

Heel veel dingen waren precies zoals in de werkelijkheid. Het geluid van de helicopters deed mijn man verstijven. Dat de Amerikanen steeds riepen: "We're not leaving you behind!" Dit hoorde mijn man heel vaak. Ook als hij 's nachts in bed lag werd dat nog omgeroepen.

Hij kon mij door die film nu laten zien waar hij naar de makrt ging bijvoorbeeld. Hele mooie herinneringen. Maar ook dat er bijvoorbeeld iemand zo gek werd om ineens een geweer af te laten gaan op tientallen mensen. Gewoon... Om daarom. Omdat er iemand van de 'andere' clan liep bijvoorbeeld. Als je daar de deur uit ging, wist je nooit zeker of je terug zou komen. Soms hoorde hij dingen ontploffen en dan wist hij niet waar. Dan wist hij dus ook niet welke kant hij op moest rennen. Zo is het dus ook gebeurd dat hij aan het rennen was en iemand tegen hem zei dat hij geraakt was. Kennelijk kan het zo zijn dat je dat tijdelijk niet voelt.

Hij heeft mensen op alle manieren zien doodgaan. Vreselijk. Zelfs zijn vader is er vermoord. Toen de oorlog in Irak begon bijvoorbeeld, heeft hij weer nachten nachtmerries gehad. Ik vraag me wel eens af, of een mens een oorlog echt kan verwerken.

Het enige positieve van die ervaringen vind ik in zijn geval dat hij de mooie dingen van het leven extra waardeerd. Ook heeft hij mij heel veel geleerd over wat echt belangrijk is in het leven (naar mijn persoonlijke mening dan). Door de ervaringen die hij heeft. de armoede en honger die hij gekend heeft, heb ik ook weer heel veel weten te relativeren.

Vergeet trouwens niet dat hij ook ongelooflijke leuke en fijne herinneringenheeft aan 'thuis'.  Soms kan ik ook helemaal wegdromen bij de mooie verhalen.

Femke.

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #11 Gepost op: juli 17, 2003, 12:33:54 pm »
Hoi Femke,

Als je dit leest: zou je me een mailtje willen sturen? Ik wilde je zelf een mail sturen, maar ik zag geen e-mailadres in je profiel staan. Mijn adres is gijsjegans@hotmail.com.

Momenteel staat Black Hawk Down weer op. Ik heb hem al heel vaak gezien, maar hij blijft indrukwekkend.

Groetjes
Pleun/Gijs

gesp

• Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #12 Gepost op: juli 31, 2003, 08:05:02 pm »
Zometeen (31-7 20:30) een Netwerk-uitzending over deze gebeurtenissen.

Oh, ik zie net dat het Black Hawk Down zelf is (vanavond 1e deel).
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2003, 08:24:03 pm door gesp »
as blunt as Ockham's razor

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2003, 12:37:20 pm »

quote:

op 31 Jul 2003 20:05:02 schreef gesp:
Zometeen (31-7 20:30) een Netwerk-uitzending over deze gebeurtenissen.

Oh, ik zie net dat het Black Hawk Down zelf is (vanavond 1e deel).
Nee, het was niet Black Hawk Down zelf. Heb allebei de delen opgenomen op video. Erg indrukwekkend. De auteur (Mark Bowden) van het boek waarop Black Hawk Down gebaseerd is, kwam er in voor. De gruwelijke beelden van verminkte Amerikaanse soldaten die door de straten van Mogadishu werden gesleept is waar ik me destijds zo kwaad over maakte. Dit is niet terug te zien in de film (logisch natuurlijk.)

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2003, 04:21:30 pm »
Heb weer iets gemist zie ik...  :|
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
Black Hawk Down
« Reactie #15 Gepost op: maart 09, 2004, 10:13:44 am »
Rated R for intense, realistic, graphic war violence, and for language.

O-)