Auteur Topic: februari 2004: Lost in Translation  (gelezen 847 keer)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
februari 2004: Lost in Translation
« Gepost op: maart 05, 2004, 01:06:59 pm »
Lost in Translation

Gisteren weer eens met een van de chiefs (Pulpeet) van dit forum op stap geweest. Zoals altijd zocht ik de film uit. Meestal gaat dit goed, zo ook gisteren. Na het zien van ‘Lost in Translation’ snap ik perfect hoe m’n broer zich moet voelen in Bangkok. Het enige wat niet goed ging, is dat ik weer eens niet had gedacht aan het feit dat de treinen ’s avonds om het half uur gaan. Van het plan om voor de film nog even een biertje te pakken, kwam dan ook niks terecht.

De film die we hebben gezien is Lost in Translation, van Sofia Coppola (de dochter van Francis Opel ehh Ford.) Sofia Coppola had ooit een rol in ‘The Godfather III’ maar heeft als regisseur meer succes dan als actrice. Haar eerste film, ‘The Virgin Suicides’, vond ik erg goed, ik heb ‘m onlangs zelfs op dvd gekocht. Sofia kreeg vorige week een Oscar voor ‘Lost in Translation’ in de categorie ‘beste originele script’ en Bill Murray greep net naast het felbegeerde (denk ik zo) beeldje in de categorie ‘beste mannelijke hoofdrol.’

Het verhaal van ‘Lost in Translation’ stelt eigenlijk weinig voor. Bob Harris, een acteur op leeftijd, is in Tokyo voor de opnamen van een whisky-commercial, waarvoor hij schandalig veel geld vangt. Uit telefoontjes met z’n vrouw blijkt dat Bob geen gelukkig huwelijk heeft, het mens luistert totaal niet naar ‘m. ’s Nachts kan hij niet slapen en daarom hangt hij maar wat verloren aan de bar.

Ook het dromerige meisje Charlotte (Scarlet Johansson) is een beetje eenzaam. Haar man is fotograaf en is vaak op reportage. Het is duidelijk dat hij haar ziet als last. In haar eentje slentert Charlotte door Tokyo. Net als voor Bob is de taalbarrière een probleem. Daarom komt het beiden heel goed uit dat ze elkaar ontmoeten in het hotel. Ze vinden elkaars gezelschap prettig en er ontwikkelt zich een bijzondere band tussen de twee.

‘Lost in Translation’ is een originele en fijnbesnaarde combinatie van drama, romantiek en comedy. Er wordt veel aan het oordeel van de kijker overgelaten, wat ik persoonlijk wel prettig vind. De relatie tussen de twee hoofdrolspelers wordt nooit een clichématige platvloerse toestand, hoewel overduidelijk is dat ze verliefd op elkaar zijn. Maar ja… allebei getrouwd en een leeftijdsverschil waar je u tegen zegt…

Of het nu komt door mijn westerse arrogantie of onwetendheid weet ik niet, maar persoonlijk moest ik vaak lachen om de manier waarop de mallotige Japanners worden neergezet (zo blijken die lui dol te zijn op karaoke.) Het leek wel of ze van een andere planeet kwamen. ‘Lost in Translation’ is ook een sfeervolle film, met mooie plaatjes van de metropool Tokyo, met zijn duizelingwekkende hoeveelheid neonreclames. De ideale stad om je doodongelukkig te voelen, zeker als je geen kip kan verstaan.

In ietwat weemoedige toestand verlieten Pulpeet en Pleun de bioscoop. Echt een positief einde heeft de film namelijk niet, hoewel dat maar goed is ook want een typisch Hollywood-slot had Lost in Translation om zeep geholpen.

Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2004, 03:38:36 pm »
je bent niet de eerste die wat over deze film vertelt
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1969&pageID=2
goeie film trouwens
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2004, 03:45:07 pm »
quote:
op 05 Mar 2004 15:38:36 schreef cochise:

je bent niet de eerste die wat over deze film vertelt

Weet ik, maar ik vond dat deze film & mijn recensie een eigen topic verdienden.  
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 05, 2004, 03:57:22 pm »
quote:
op 16 Feb 2004 15:25:59 schreef cochise:
Net deze film gezien

Lost in Translation

De sterren:
Scarlett Johansson, Bill Murray, Akiko Takeshita, Giovanni Ribisi, Catherine Lambert

Het verhaal:
Acteur Bob Harris (Bill Murray) belandt in Japan om er voor veel geld een reclamespotje op te nemen voor een bekend merk whiskey. Het weekje tussen de spleetogen doet hem beseffen dat zijn carrière stilaan aan het uitdoven is en dat hij in een saai huwelijk terechtgekomen is. Een midlifecrisis lijkt dan ook niet veraf te zijn... In de bar van het hotel waar hij verblijft komt hij in contact met de jonge Charlotte (Scarlett Johansson). Ook zij doolt maar wat rond in het leven aangezien ze haar echtgenoot John (Giovanni Ribisi) overal volgt. Als jetsetfotograaf heeft hij nauwelijks tijd of aandacht voor haar en Charlotte begint zich af te vragen wat de zin van het huwelijk of de zin van haar leven in het algemeen is. Bob en Charlotte lijken zich na een tijdje aan elkaar op te trekken en er onstaat een vreemde aantrekkingskracht tussen de twee...

Bill Murray is zeker de belangrijkste reden om "Lost in Translation" te gaan bekijken. De komiek speelt in deze film misschien wel de rol van zijn leven en kreeg hiervoor alvast een Oscarnominatie als "beste acteur". Murray staat voortreffelijk afwezig, ongeïnteresseerd en verveeld te acteren. Precies zoals zijn rol het vraagt. Ook de manier waarop hij zich geleidelijk aan toch min of meer blootgeeft aan Scarlett Johansson is prachtig om zien. Johansson staat trouwens best haar mannetje naast Murray en toont dat ook zij veel in haar mars heeft. "Lost in Translation" is een net iets te lang uitgesponnen film die over enkele heel mooie en emotionele scènes beschikt (let hierbij vooral op het einde). Zeker de moeite waard voor alle filmfans die het commerciële gedoe liever links laten liggen.

Als je vader Francis Ford Coppola heet en je neef Nicholas Cage, is het niet meer dan normaal dat je zelf ook iets in de filmwereld wil gaan betekenen. En dat is precies wat Sofia Coppola op haar gemakje aan het proberen is. In 1999 toonde ze ons het pakkende "The Virgin Suicides" waardoor filmcritici haar een mooie toekomst als regisseur beloofden. Dit jaar zou wel eens de grote doorbraak kunnen betekenen voor de 33-jarige Sofia want met haar "Lost in Translation" is ze genomineerd voor vier Oscars waaronder die voor beste film en beste regisseur. Het is dan ook niet overbodig om te zeggen dat deze film op sommige momenten de schitterende kantjes van een echte parel laat zien. Alleen had er hier en daar nog een beetje bijgeschaafd moeten worden...

http://www.lost-in-translation.com/

Live vanuit de luie stoel

cochise

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 05, 2004, 04:20:49 pm »
quote:
op 05 Mar 2004 15:57:22 schreef Does:
[...]

dank u
So pardon me while I burst into flames.
I've had enough of the world, and it's people's mindless games
So pardon me while I burn, and rise above the flame

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 07, 2004, 07:39:39 pm »
Ik heb bewust de recensie in je weblog niet gelezen Ik wil namelijk binnenkort zelf ook naar deze film. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat het een grote aanrader is. Dus binnenkort meer van mij over deze film
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)