Hoi Arne, je hebt me verleid om toch maar weer op Reformanda in te gaan. Het valt me op dat de discussie steeds weer gaat over de manier van discussieren, ook op dit forum.
Ik denk dat Reformanda zonder hun boodschap te veranderen best weer
in the picture kunnen komen.
Ze moeten
a) mensen die het niet met hun mening eens zijn niet brandmerken als dwaalleraars, en termen schriftkritiek, verval in de kerken niet voortdurend in de mond nemen. De discussie is opbouwend bedoeld en niet om mensen te stigmatiseren
b) communicatie naar buiten toe moet met beleid gebeuren, de advertentie in het ND had die duidelijk niet, het was een schot in lucht, hopen maar dat de mensen schrikken. Dus: duidelijke nazorg en vervolg is nodig. Nu blijft de hele actie van destijds in de lucht hangen
c) communicatie naar anderen toe bereik je stap voor stap, niet door alle ellende in één keer bij iemand te dumpen. Zoiets kan niemand oplossen
d) Inhoudelijk ingaan op tegenargumenten. Dus niet door zwartmaken van je tegenstanders. Dit geldt natuurlijk voor beide partijen: wees hoffelijk, blijf zakelijk.
Ik heb al een geprobeerd om een inhoudelijk topic te beginnen op dit forum (zie
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=653). Er kwam niet echt een inhoudelijke verdiging van de Reformanda-zijde. Ook op mijn stelligname dat Reformanda leugens en laster (!) verkondigt, omkleedt met argumenten (zie
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=567&pageID=6, argumenten staan ergens onderaan deze pagina) is nooit een verdediging gekomen. Toen heb ik het maar
opgegeven.
Nu brengt Reformanda bij mij dezelfde reactie teweeg als de Jehovah's getuigen: daar heb je hen ook weer...
Sorry dat het wat hard is. Ik denk dat Reformanda iets teveel gefocussed is op de kerk. Ik denk dat het belangrijker is je af te vragen
wat we geloven, in
Wie we geloven, en pas vervolgens
hoe we dat samen belijden. Uiteindelijk gaat het om Jezus en ons geloof in zijn verlossing. Als dat ons uitgangspunt is komt het met de kerk helemaal goed. Ook dat is Gods genade. Ondanks dat wij het weer eens verknald hebben, komt het toch goed...