Auteur Topic: De eerste mens(en) op aarde  (gelezen 5604 keer)

Arjan1979

• Bekijk profiel
De eerste mens(en) op aarde
« Reactie #50 Gepost op: november 03, 2004, 10:53:34 pm »
Haha, ben blij om dat te horen :).
Wat betreft de schepping van de mens heb ik dit bijbeltekstgedeelte nog, Genesis 2:

In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte, 5 groeide er op de aarde nog geen enkele struik en was er geen enkele plant opgeschoten, want God, de HEER, had het nog niet laten regenen op de aarde, en er waren geen mensen om het land te bewerken; (2:5) geen mensen om het land te bewerken – In het Hebreeuws is er hier en in het vervolg een woordspel tussen ’adam, ‘mens’, en ’adama, ‘land/aarde/aardbodem/akker’.6 wel was er water dat uit de aarde opwelde en de aardbodem overal bevloeide. 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.
8 God, de HEER, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste hij de mens die hij had gemaakt. 9 Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad.
10 Er ontspringt in Eden een rivier die de tuin bevloeit. Verderop vertakt ze zich in vier grote stromen. 11 Een daarvan is de Pison; die stroomt om heel Chawila heen, het land waar goud gevonden wordt. 12 (Het goud van dat land is uitstekend, en er is daar ook balsemhars en onyx.) 13 De tweede rivier heet Gichon; die stroomt om heel Nubië heen. 14 De derde rivier heet Tigris; die loopt ten oosten van Assyrië. De vierde ten slotte is de Eufraat.

Hieruit mogen we wel opmaken dat de mens in een dag werd geschapen samen met Eva, want er wordt duidelijk aangegeven dat de vijfde dag van de schepping uitvoeriger wordt besproken in heel hoofdstuk 2 van genesis.

Wat vind jij hiervan Mike?
« Laatst bewerkt op: november 03, 2004, 10:54:47 pm door Arjan1979 »

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 04, 2004, 07:52:54 pm »
Arjen1979
Je schreef op 3-11-22:53:
'Hieruit mogen we wel opmaken dat de mens in een dag werd geschapen samen met Eva, want er wordt duidelijk aangegeven dat de vijfde dag van de schepping uitvoeriger wordt besproken in heel hoofdstuk 2 van genesis'
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
De algemene opvatting is, dat er een tweede scheppingsverhaal zou bestaan. Maar zo kan ik de beide hoofdstukken niet lezen. Het is een doorlopend verhaal, want in Gen.2 7 komt het woord bara niet voor. Ik zie het 1ste hoofdstuk als een met aardse beelden voorgestelde toestand van volmaaktheid. De mens, die al bestond als geestelijke schepsel werd in Genesis 2.7 geformeerd (jazar) van stof uit de aardbodem. Hetzelfde woord komt ook voor in Jeremia 1. 5a. Alzo werd (wordt) de mens een levende ziel!
Piet Strootman

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 04, 2004, 08:13:29 pm »
UI kheb zojuist Jeremia 1:5 a gelezen, daar zegt God dat Hij JEremia al voor hij geboren was had uitverkozen om een profeet te zijn voor alle volken, op dezelfde manier als dat God al wist voordat Hij Hemel en Aarde gemaakt had dat mijn naam Arjan zou zijn, dat hij toen al wist  wat ik in mijn leven tot nu toe zou doen en meemaken, ook wat ik nog gaat meemaken weet God, alles wat er gebeurd behoord tot Gods allesomvattend plan.

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 04, 2004, 08:27:37 pm »
Arjan1979,
Bedankt voor je reactie, maar ik wilde alleen maar de aandacht vestigen op het feit, dat in Genesis 2.7 geen sprake is van het scheppen van de mens, maar van het formeren van de mens uit componenten, die dus al bestonden.
Piet Strootman

Arjan1979

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 04, 2004, 08:41:56 pm »
mr. Strootman,

En Paulus zegt in 1 Timotheus 2:13 :  

13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva.

Ik wildde u nog wijzen dat ik gereageert heb op u in de topic  Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelvertaling

P. Strootman

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 04, 2004, 09:29:35 pm »
Arjan1979,

Jij:
mr. Strootman,
En Paulus zegt in 1 Timotheus 2:13 :
13 Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva.
Ik wildde u nog wijzen dat ik gereageert heb op u in de topic Grote vertaalfout in de nieuwe bijbelvertaling

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat is juist, wat je schrijft. Dat weerspreek ik toch ook niet. Bovendien vind ik het helemaal niet verkeerd, als er oppositie is. Dat moet kunnen! Maar het valt mij eerlijk gezegd op, dat er weing exegese gegeven wordt over de teksten, die ik noem en en de wijze hoe ik het dan zie. Ik wil perse niet buiten de Schrift gaan, want dit Woord is mij dierbaar. Zijn er in het verleden dan nooit 'vergissingen' begaan?
Morgen hoop ik in te gaan op je opmerkingen in de topic Grote vertaalfout. Overigens moet je je niet ongerust maken over mij, want ik volg Paulus, die in Ef.3.3,4 en 5 schreef:
'...en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: een (1) lichaam en een (1) Geest, gelijk gij geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, een (1) Here, een (1) geloof en een (1) doop, een (1) God en Vader van allen, die is BOVEN allen en DOOR allen en IN allen'.
Piet Strootman