quote:
op 13 Mar 2004 01:20:11 schreef ikke1:
Ikzelf ben katholiek opgevoed, maar sinds mijn puberteit ga ik niet meer naar de kerk. Om speciale redenen zou ik heel graag willen weten wat het verschil is tussen gereformeerd en nederlands hervormd behouden. Misschien ben ik niet op het goede forum, maar ik hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen helpen.
Wat betekent het nederlands hervormd zijn b.v. in het dagelijks leven? Wat betekent b.v. behouden? Hoe staan Nederlands hervormden tegenover relaties met 2 verschillende geloven? Wordt dit geaccepteerd door de kerkelijke gemeente ook al zou iemand niet naar de kerk gaan?
Hoi, ik zal proberen je vraag te beantwoorden. Wat je met "behouden" bedoelt weet ik niet. Het verschil tussen Hervormd en Gereformeerd zal ik proberen te beantwoorden, en wat Hervormd is, en hoe Hervormden tegen allerlei zaken zoals relatie's en kerkgang aankijken, zal mij nauwelijks lukken. Dat wordt al snel heel ingewikkeld, omdat Hervormd van alles kan zijn. Van vrijzinnig tot orthodox. Maar ik zal het wel proberen: in het kort, en niet volledig.
Een verschil tussen Hervormd en Gereformeerd is er nauwelijks. Dat is al 30 jaar zo; pas NU, december 2003, hebben de Hervormden en Gereformeerden samen met de Evangelisch Luthersen besloten om (via het Samen op Weg proces) samen te gaan in de PKN, de Protestantse Kerk Nederland.
De reden dat het zo lang heeft geduurd, heeft niet zo gek veel te maken met leergeschillen, maar meer met allerlei praktische zaken. Macht, kerkorde, gebouwen etc.
Om het wat moeilijker te maken: er is wèl een groot verschil tussen Hervormd en "Hervormd-Gereformeerd", oftwel de Gereformeerde Bond binnen de Nederlands Hervormde Kerk. De Geref. Bond vindt dat de "gewone" Hervormden zijn afgedwaald van de juiste leer. En eigenlijk vinden zij, dat ze de ware of echte Hervormde Kerk zijn. De gereformeerde bonders binnen de Hervormde Kerk zijn wat behoudender in allerlei zaken: vrouw in het ambt, oude berijming, statenvertaling, en ook in wat meer uiterlijke zaken, zoals b.v. kleding, zondagsrust etc.
Om het nòg wat moeilijker te maken

De Gereformeerde bond is zelf ernstig verdeeld. Over één ding zijn ze het wel eens: "De PKN is niet zo'n goed zaak!" Maar wat de conclusie daaruit moet zijn, dat geeft een diepe scheuring binnen de Gereformeerde Bond. 70% (gok ik) vindt, dat BINNEN de nieuwe PKN, de oude waarheid verkondigd dient te worden, en dat men moet blijven binnen de Kerk, en "foute" zaken moet bestrijden. Men gaat mee met de PKN, met "bezwaard gemoed". De overige 30% kan in geweten niet meegaan in een kerk die zo'n "foute" leer heeft. Dat zijn de zgn. "bezwaarden" en hebben zich verenigd in "het Comité tot behoud van de Ned. Hervormde Kerk". Deze scheuring is een verdrietige zaak, die dwars door gezinnen en familie's heengaat. De verwijten naar elkaar zijn vaak niet echt prettig (vooral van de bezwaarden richting mensen die wèl meegaan met de PKN) , terwijl vreemdgenoeg men het over de "rechte" leer of oude waarheid volledig eens is. De synode is de bezwaarden tegemoet gekomen, met de belofte tot behoud van eigen identiteit BINNEN de PKN. Men heeft dus een grote vrijheid.
B.v. inzake homo-huwelijk, en vrouw in het ambt. Maar dat is voor de groep bezwaarden op de een of andere manier niet genoeg. Mij lijkt, dat men vindt dat men gewoon niet in zo'n Kerk kan meedoen als de PKN.
Dat de "bezwaarden" niet mee zullen gaan in de PKN staat vast. Er komen nu rechtszaken over de naam Nederlands Hervormde Kerk. De PKN is "eigenaar" van die naam. Ook zal de rechter uitspraak moeten doen over het eigendomsrecht van b.v. gebouwen.
De hervormden zijn dus verdeeld, vervolgens zijn de gereformerde bonders weer verdeeld, en nu hoor ik weer dat de bezwaarden ook alweer verdeeld zijn over hoe hard de lijn moet zijn die men kiest.
Dat de gereformeerde bond het moeilijk vindt om mee te gaan met de PKN snap ik wel. Dat er een groep is die het helemaal niet wil, snap ik iets minder. En ik begrijp eigenlijk helemaal niet, dat alle Kerken die zich baseren op de "oude waarheid", zoals oud-gereformeerd, gereformeerde gemeenten, christelijk gereformeerd, en bezwaarden van de Ned. Herv Kerk, NU niet de handen ineen slaan, en komen tot de oprichting van één grote Reformatorische Kerk. Die samenwerking lukt wel met scholen (Driestar, Lodenstein), kranten (Reformatorisch Dagblad) en politiek (SGP) maar één Kerk lukt blijkbaar niet.
Dit was de "Hervormde" kant van het verhaal. Ik ben ervan overtuigd dat er mensen op dit forum zijn, die je alles kunnen vertellen over "Gereformeerd". Misschien wordt dat verhaal net zo ingewikkeld. Ik waag me daar niet aan, omdat ik daar nauwelijks iets vanaf weet.
Tenslotte, ik ben Ned. Hervormd en ga straks van harte mee met de PKN.
Ik schaam me een beetje voor al die verdeeldheid binnen het Protestantisme, en vind het ook diep treurig.
Hartelijke groeten,
Rachmaninov
Graag aanvullingen of verbeteringen op bovenstaande, indien nodig. Ik weet ook niet alles.....