Auteur Topic: Zonder goede werken niet behouden  (gelezen 1953 keer)

Hiedeen

• Bekijk profiel
Zonder goede werken niet behouden
« Gepost op: maart 13, 2004, 10:29:23 pm »
Ik wil wel eens van jullie weten wat jullie van deze stelling vinden.

'Zonder goede werken word je niet behouden'

Tip: denk er eerst even rustig over na

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2004, 10:37:28 pm »
Anders gezegd:
Als je je behouden weet, doe je goede werken.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2004, 11:02:24 pm »
Ik word niet door goede werken gered. Ik kan alleen gered worden door het werk van Christus.

Nu kent men het geloof door de daden.
Als ik geloof in Christus dan vertrouw ik in alles op Hem, Hij leidt mijn leven. Dit kan op niet zonder gevolgen blijven.
Dit zegt Jakobus duidelijk in Jac 2:14-26
Hier zegt Jakobus dat geloof zonder werken dood is. Wat voor werken hij hier bedoelt wordt duidelijk als hij Abraham als voorbeeld stelt. Abraham werd gerechtvaardigd doordat hij een daad stelde.
De daad was dat hij zijn vertrouwen volledig op God stelde.

Als je dat goed op je in laat werken dan wordt duidelijk dat de daad en het geloof hier hetzelfde is. Het vertrouwen op God.
Het vertrouwen in de rechtvaardiging door Christus bewerkstelligt ook een vertrouwen op God in al het mindere, de daden die we doen.
Geloof en werken zijn dan ook hetzelfde. Zonder werken is het geloof dood, want waaruit blijkt dan het vertrouwen.

maar

Het is dat vertrouwen in God waardoor God ons rechtvaardigd en niet de werken zelf.
We moeten dus onderscheid maken tussen het vertrouwen (het geloof) waaruit we werken en de werken zelf.
De werken zelf, hoezeer we ook op God vertrouwen, niet altijd van een geweldige kwaliteit. We zitten vaak God in de weg tijdens al ons handelen.
Daarom wordt er ook in 1 Kor 3:13-15 het volgende gezegd:

Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Blijft iemands bouwwerk overeind, dan zal hij loon ontvangen. Maar brandt het af, dan zal hij de schade moeten dragen. Zelf zal hij echter gered worden, als het ware door vuur heen.

Dat betekent dat zelfs als onze werken niet goed zijn, we gered worden.
We worden niet gered door onze werken en we zullen er ook niet om afgewezen worden.

Samenvatting:
We worden gered door het geloof, het geloof dat tot uiting komt in onze werken.
Is er geen uiting van het geloof in werken dan is er geen geloof.
De werken zelf echter kunnen wel inferieur zijn, maar dat staat ons behoud niet in de weg.
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2004, 11:14:09 pm door Zacharov »

deboer

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2004, 11:13:43 pm »
quote:
op 13 Mar 2004 22:29:23 schreef Hiedeen:

In principe is de mens en alles wat leeft een heilszoeker, op zoek naar behoudenis.
Ondanks dit "goede" basisgegeven is het heel makkelijk om op een dwaalspoor te komen. Een kleine misstap brengt me in een negatieve spiraal. Dit kan lafheid zijn, of angst of jaloezie of boosheid of verblind door verlangen of honger of teleurstelling.

Wanneer ik als mens in de negatieve spiraal terechtkomt dan valt de inspiratie weg. De geest is niet licht maar duister. De geest is niet meer heilsgericht. Hetgeen waar ik dan voor leef (mijn god ) is dan niet meer heil maar iets dat me in die duistere spiraal laat zitten.

Heilsgerichtheid, het verlangen naar behoudenis, redding, verlossing van die negatieve spiraal   is een basisvoorwaarde die hoger is dan goede werken  

Zodra ik terug heilsgericht ben kan de inspiratie terug stromen en kan ik met behulp van die inspiratie uit een negatieve spiraal geraken en de goede werken komen dan vanzelf. Want heilsgerichtheid werkt niet alleen naar binnen maar ook naar buiten.

CeeJay

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2004, 11:26:28 pm »
quote:
op 13 Mar 2004 22:29:23 schreef Hiedeen:

Mee eens!

Een boom die leeft draagt vrucht, een dode boom niet.

Dus geen goede daden om behouden te worden, maar goede daden als toetsingskenmerk voor je geloof (waardoor je behouden wordt).
Ik vroeg God om alles, om van het leven te genieten.
God gaf mij het leven om van alles te kunnen genieten.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2004, 08:26:58 am »
quote:
op 13 Mar 2004 23:26:28 schreef CeeJay:
[...]

Mee eens!

Een boom die leeft draagt vrucht, een dode boom niet.

Dus geen goede daden om behouden te worden, maar goede daden als toetsingskenmerk voor je geloof (waardoor je behouden wordt).

EH..................en de moordenaar aan het kruis dan?? Zou die ook goede werken gedaan hebben??

Een boom die leeft draagt vrucht......maar wie zegt dat die vrucht goede werken zijn? Daarnaast, ook al heb je echt geloof, dan moet je als mens er kennen dat je niet in staat bent om enig goed te doen en geneigd tot alle kwaad. En ik ben het er wel mee eens dat als je gelooft, je levenswandel aanpast en probeert heel veel kwade zaken niet te doen.  Het komt inderdaad wel in je levenswandel naar voren of je gelooft of niet.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2004, 08:57:50 am »
quote:
op 14 Mar 2004 08:26:58 schreef jfwolf:
[...]

EH..................en de moordenaar aan het kruis dan?? Zou die ook goede werken gedaan hebben??

Het gaat niet om de werken, maar om het vertrouwen waaruit de werken voortvloeien (zoals bij Abraham, maar dat staat al in mijn vorige post), soms is dat 1 en hetzelfde.

Uit de woorden van de moordenaar blijkt een groot geloof, groter dan uit welk werk dan ook zou kunnen blijken..
Hij is op dat moment de enige mens die nog op Jezus vertrouwt.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2004, 11:04:25 am »
Ik ben het ongeveer wel eens met Zacharov.

Maar ik wil 1 ding zeggen, hoewel je beter een goed werk dan een slecht werk kan doen, gaat het bij Jezus nog altijd om Liefde.
Dus het is niet zo dat je gered word door een goed werk als je dat doen om in de hemel te komen, zou zoiets niet de hele waarde van het goede werk op zich doen dalen? een daad gedaan om in de hemel te komen is eigenlijk egoisme, een daad gedaan uit liefde en barmhartigheid is een zuivere goede daad.  
Maar het moge duidelijk zijn dat Jezus in al zijn bergredens en preken heel wat zei over elkaar liefhebben, je vijand liefhebben, onvoorwaardelijk vergeven, en niet oordelen over zaken waar je niks aan kan doen (kinderverkrachters,moordenaars,de aanslag in Spanje) beslis slechts over die mensen die onder je staan in een bepaalde club en zelfs dan moet je dat doen zonder de 'zondaar' te haten of persoonlijk te veroordelen.
mensen die dat wel doen zijn geen ware christenen.

Just my 2 cents.

Greetz &God bless, -J  
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2004, 11:10:50 am »
nog een aanvulling die mijns inziens bewijst dat zonder vruchten je geen christen bent. Er staat namelijk geschreven dat ook de demonen en de satan geloven in jezus de Zoon van God. En zij sidderen. Als het zo was dat alleen geloof hielp, dan zouden al die demonen kunnen zeggen :hier jezus hier heb je mijn zondes, nu ga ik ff lekker doorzondigen. tot zines in de hemel want ik geloof in je.

dat is dus niet zo
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.