quote: op 13 Mar 2004 00:18:52 schreef bjodero:
Stel: ik heb op een dag iets gedaan wat écht niet kan. Bijvoorbeeld enorm zitten vloeken, of uit schaamte gezegd dat ik God niet ken.
Is God dan zo dat hij mij op 1 of andere manier kan straffen, door me bijvoorbeeld te laten zakken voor m'n rijexamen?
Ik ben heel benieuwd hoe Vrijgemaakt Nederland hierover denkt...
Zo werkt God in ieder geval niet. Bovendien als God straft dan heeft dat niet zoveel te maken met rijexamens en dergelijke.
God is een opvoeder en dat kan betekenen dat Hij moeilijkheden geeft aan mensen op momenten dat ze het nodig hebben. Die moeilijkheden kunnen bijvoorbeeld tot doel hebben om iemand van zonden te bekeren, iemand nog vuriger te laten leven met God, maar misschien ook met hele andere doelen.
Zo kan
God kan het iemand die in zonde leeft steeds moeilijker maken, totdat die persoon alleen nog de mogelijkheid heeft om op God te vertrouwen en zich van zijn zonden te bekeren, maar
God kan het ook iemand die in vast vertrouwen leeft op God heel moeilijk maken. (Hier staan vele voorbeelden van in de Bijbel en vaak heeft het verschillende redenen, maar het is altijd met het doel om de Naam van God uiteindelijk meer eer te bezorgen)
God
straft niet echt meer en als Hij dat wel doet dan is het direct
helemaal voorbij. De straf is immers al gedragen.
Vaak is het zo dat God mensen die een groot vertrouwen/geloof in God hebben harder aanpakt omdat:
-ze God heel goed kennen (de zonde wordt heel persoonlijk)
-ze zich ten allen tijde veilig weten bij God, wat Hij hen ook te dragen geeft.
-als ze heel bekend staan als 'gelovend in God' Gods eigen eer op het spel staat.
Dit laatste is iets wat ik vaak terugvind in de Bijbel (hoeft dus niet altijd zo te zijn), zie bijv. Job, David, Elia enz.
Wat je je zou moeten afvragen is, waarom je het halen van je rijbewijs belangrijker vind dan het weer goed hebbben met God. Om het heel Bijbels te zeggen: Als jij een keer vloekt dan staat daar een hele hoge straf op. Die straf is echter al gedragen door Christus aan het kruis.
Je kunt vergeving krijgen voor het vloeken door te geloven in Christus en je zonden te bekennen. (Dat geloven houdt ook in dat je erop vertrouwt dat het je vergeven is, dus niet denken dat God je daarom gaat tegenwerken of zo).
Wees dan blij dat het je vergeven is en maak je niet zo veel zorgen om een rijbewijs.