Ik word niet door goede werken gered. Ik kan alleen gered worden door het werk van Christus.
Nu kent men het geloof door de daden.
Als ik geloof in Christus dan vertrouw ik in alles op Hem, Hij leidt mijn leven. Dit kan op niet zonder gevolgen blijven.
Dit zegt Jakobus duidelijk in Jac 2:14-26
Hier zegt Jakobus dat geloof zonder werken dood is. Wat voor werken hij hier bedoelt wordt duidelijk als hij Abraham als voorbeeld stelt. Abraham werd gerechtvaardigd doordat hij een daad stelde.
De daad was dat hij zijn vertrouwen volledig op God stelde.
Als je dat goed op je in laat werken dan wordt duidelijk dat de daad en het geloof hier hetzelfde is. Het vertrouwen op God.
Het vertrouwen in de rechtvaardiging door Christus bewerkstelligt ook een vertrouwen op God in al het mindere, de daden die we doen.
Geloof en werken zijn dan ook hetzelfde. Zonder werken is het geloof dood, want waaruit blijkt dan het vertrouwen.
maar
Het is dat vertrouwen in God waardoor God ons rechtvaardigd en niet de werken zelf.
We moeten dus onderscheid maken tussen het vertrouwen (het geloof) waaruit we werken en de werken zelf.
De werken zelf, hoezeer we ook op God vertrouwen, niet altijd van een geweldige kwaliteit. We zitten vaak God in de weg tijdens al ons handelen.
Daarom wordt er ook in 1 Kor 3:13-15 het volgende gezegd:
Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Blijft iemands bouwwerk overeind, dan zal hij loon ontvangen. Maar brandt het af, dan zal hij de schade moeten dragen. Zelf zal hij echter gered worden, als het ware door vuur heen.
Dat betekent dat zelfs als onze werken niet goed zijn, we gered worden.
We worden niet gered door onze werken en we zullen er ook niet om afgewezen worden.
Samenvatting:
We worden gered door het geloof, het geloof dat tot uiting komt in onze werken.
Is er geen uiting van het geloof in werken dan is er geen geloof.
De werken zelf echter kunnen wel inferieur zijn, maar dat staat ons behoud niet in de weg.