Hallo Meindert,
Hele interessante bijdrage.
quote:
Maar ik denk dat wel dat we allemaal streven om de waarheid te ontdekken. Dat door middel van argumenten, kennis en etc. van daaruit kunnen conclusies worden getrokken.
Klopt. Ook ik streef naar het kennen van de waarheid, maar ben me er tegelijkertijd van bewust dat ik die in het aardse waarschijnlijk nooit geheel zal ontdekken.
Daarvoor is volgens mij “de waarheid” te groots en te uitgebreid.
Ik probeer er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.
quote:
Op dit moment met de argumenten die ik nu ken en heb afgewogen heb ik een totaal ander beeld van de algemene waarheid, dan jij die hebt. Daarmee zeg ik niet dat ik het bij de juiste eind heb, maar wel dat ik op dit moment mijn beeld het meest waarschijnlijk vindt
Dat kan.
Het zou ook zeer verbazingwekkend zijn dat iedereen hetzelfde beeld zou hebben. Daarvoor zijn achtergronden veel te verschillend.
quote:
Zo als je ziet laat ik ruimte over voor discussie en argumenten.
Oke. Dan verklaar ik je hierbij officieel tot “niet-lastig”.
quote:
Het is een mooi beeld, maar wat doe je als volgens jouw inzicht binnen je eigen blikveld zowel het stuur als de achterbumper als de komplamp ziet. Dan kom je eerder tot de conclusie dat je zelf de hele auto ziet
Dat betekent dus dat er voor jou geen geheimen meer zijn?
Kun je mij verklaren waarom het lijden in de wereld er is? Waarom de één wel en de ander geen kanker krijgt.
Kun je mij verklaren waarom de tsunami heeft plaatsgevonden??
Als je nog niet alle vragen kunt beantwoorden, heb je mijns inziens nog niet het totaalplaatje te pakken.
quote:
Op dat moment zul je mij moeten overtuigen dat ik alleen maar naar de koplamp zit te kijken. Dan heb ik weinig aan het argument dat er meerdere waarheden zijn. Dan zul je moeten ontkrachten dat ik geen stuur en geen achterbumper zie.
Het is nog een stukje breder dan dat.
Je ziet wel verschillende delen, maar als je zegt dat alleen jouw visie de enig juiste is, dan ga je dus ontkennen dat de bumper (islam, boeddhisme) ook onderdeel uitmaakt van de auto.
Als je alleen je eigen onderdelen erkent als delen van de auto, houd je vanzelf een totaalplaatje over.
Je ziet dus wel een bumper, maar je zegt: die hoort niet bij de auto.
De vergelijking moet trouwens iets anders zijn:
Voor jou kan je auto compleet zijn. Prima. Niks mis mee.
Mijn punt is dat je niet moet zeggen dat ALLEEN en uitsluitend jouw auto goed is en dat aan alle andere auto’s de motor ontbreekt en dat je daar dus niet mee vooruitkomt.
Wat er gebeurt bij het claimen van de waarheid is:
Je ziet anderen ook rijden, maar dat kan in jouw optiek niet en je gaat dan vervolgens van alles bedenken om de ander duidelijk te maken dat zijn motor straks wel kapot zal gaan, dat die te heet wordt, of wat dan ook.
Wees gelukkig met je eigen auto en ga niet de auto van een ander lopen bekritiseren. Dat is mijn boodschap.
Wat ik doe is kijken naar die andere auto en genieten dat het mogelijk is om ook op die manier vooruit te komen.
Miischein denk ik wel dat mijn auto harder gaat dan die andere. So what??
Ik kan de ander een tip geven om zijn auto dan ook harder te laten rijden.
Maar wat de orthodoxie doet is zeggen dat elke andere auto straks eeuwig zal crashen. En dat denk ik dus niet. De ene auto zal sneller rijden dan de ander, de één zal wat vaker stuk gaan dan de ander, maar uiteindelijk zal iedereen op de eindbestemming aankomen.
Ik zou zeggen: ga eens praten met joden, islamieten, boeddhisten en geniet van hun auto.
En laat zien hoe jouw auto er uit ziet.
En zie dan de grootsheid van de fabrikant.
quote:
En als zo'n hoger wezen andere spelregels heeft bedacht dan die wij ons kunnen voorstellen?
Klopt. En dus is er ook de mogelijkheid dat straks iedereen gewoon naar binnen gaat.
Juist omdat het hogere wezen wel eens andere regels zou kunnen hebben bedacht dan wij ons kunnen voorstellen is het een zeer hachelijke zaak om tegen een ander te zeggen dat die zich niet aan de regels houdt.
Tweede punt: stel dat er andere regels zijn, kan Hij dan ons dan verantwoordelijk houden voor het niet-naleven van deze niet-bekende regel?
quote:
Vanuit mijn voorstellingsvermogen kan ik me heel goed indenken dat God mij weigert. Vooral als ik eraan denk hoe weinig aandacht God van mij krijgt, oprecht leven komt bij mij vaak zo weinig van terecht.
Wat mij betreft zou je van harte welkom zijn. Zoals ik je op deze site tegenkom, zie ik een zeer oprecht iemand.
Als God weinig aandacht van je zou krijgen, zat je vast niet op deze site.
Zie jezelf eens als het 100e schaap, het loopt niet netjs mee naar binnen. Weigert de herder het schaap? Welnee, de herder gaat op pad en haalt je op. Kijk, dat zijn de echte!!
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als je die hebt, zou jij je voor kunnen stellen dat je ooit tegen ze zou zeggen: en bij mij kom je er nooit meer in!! Wat je vanaf nu ook doet, het is definitief afgelopen!!
quote:
Het beeld van God dat ik heb is een God die kiest.
Het beeld dat ik van God heb is een God die onvoorwaardelijk liefheeft. Die dus idd geen voorwaarden stelt aan Zijn liefde.
Voor mij is Hij geen juridisch systeem.
Ik hou onvoorwaardelijk van mijn vrouw.
Als ik dan al kan, hoeveel te meer zou de perfecte goddelijke liefde dat niet kunnen.
Ik betreur het meer dan ik in woorden kan uitdrukken dat in de orthodox-christelijke leer de rechtvaardigheid van God boven de liefde wordt gesteld.
Voor de goede orde: iemand eeuwig laten lijden heeft in mijn optiek helemaal niets met liefde te maken. Toen mijn vrouw vorig jaar ernstig ziek werd en misschien dood zou gaan heb ik de hel gezien. Vreselijk, vreselijk.
Dat God dat ook maar één van Zijn kinderen eeuwig aan zou doen, is voor mij een …………………gedachte (vul zelf maar in).
quote:
maar ik geloof niet dat God een watje is die alleen maar zegt: geeft niks wat je gedaan hebt of doet.
Klopt. Maar eeuwig lijden is wel weer het andere uiterste.
Je bent in mijn optiek dan ook verantwoordelijk voor je eigen daden. Alhoewel in bijna-dood-ervaringen ook wel andere zaken naar voren komen: mensen die hun eigen leven zwaar veroordelen, maar juist door de liefde die ze daar tegenkomen overeind gehouden worden. De wereld op zjn kop?? Doet God het idd anders dan wij denken??
quote:
Ik zou er wel problemen mee hebben als ik zonder er zelf van overtuigt ben moet verkondigen dat er meer waarheden zijn.
Je kunt volgens mij nooit verkondigen waar je zelf niet in gelooft. Ik kan alleen aangeven wat ik denk en hoe ik daartoe gekomen ben.
Het is jouw goed recht dat al dan niet ook te gaan denken.
quote:
Een hogere of diepere waarheid zou wel kunnen
Wat dacht je van:
God houdt van al Zijn kinderen en zal ze allemaal op liefdevolle wijze terug leiden naar Zijn huis.
Groet,
Henk